Het heeft even geduurd. Maar eindelijk kunnen de eerste klanten hun Pininfarina Battista in ontvangst nemen.
Heet nieuws uit de koker van Pininfarina! Na een lange periode van stilte is er beweging in de pijplijn. Het is alweer even geleden dat de exclusieve Pininfarina Battista aan de wereld werd voorgesteld.
Dat was namelijk in 2019. Altijd is weer de vraag of dit soort projecten van de grond komen. Het antwoord is ja! De productie draait op volle toeren en het luxemerk is van plan de Battista aan klanten uit te leveren. In Nederland is Louwman Exclusive verantwoordelijk voor het uitleveren van de Automobili Pininfarina Battista.
De cijfers liegen er niet om. De volledig elektrische hypercar levert 1.900 pk dankzij vier elektrische motoren. Daarmee sprint het kanon in slechts twee seconden naar honderd kilometer per uur. Alle auto’s worden gebouwd in een fabriek in Italië. In totaal worden 150 exemplaren van de Battista geproduceerd.
De batterij is 120 kWh groot en daarmee heb je het over een WLTP-actieradius van 500 kilometer. De techniek die Pininfarina gebruikt voor de Battista is afkomstig van het Kroatische Rimac.
Per auto zijn ze in Italië 10 weken zoet. Dat komt neer op zo’n 1.250 arbeidsuren. Het proces kan nog verder oplopen, afhankelijk van de configuratie van de klant. Zo is er ook een speciale editie van de Battista die maar liefst 18 productieweken in beslag neemt.
Dutchdriftking zegt
Zo in het groen is hij wel fijn hoor. Op de velgen na dan. Deze lijken zo uit het assortiment van Profile te komen.
mashell zegt
Goedkoop velgen setje voor de winterbanden…
JanJansen zegt
Mooie techniek in een mooi jasje. Benieuwd wanneer delen van deze techniek in normale auto’s terug te vinden is in auto’s van de aandeelhouders: Porsche (15,17%) Hyundai Group (11,03%) Kia Motors (2,76%)
kreukelzone zegt
120kWh en dan een WLTP van 500km, dat is vrij inefficiënt.
De Mercedes EQS komt met 108kWh 731km ver (ook WLTP), dat is omgerekend zo’n 62% verder.
V300amg zegt
Mercedes heeft geen 4 elektromotoren en 1900 pk. Scheelt wel iets denk ik zo.
dawwg zegt
Juist met een elektrische aandrijflijn gaat die vergelijking met sportauto’s met een verbrandingsmotor hartstikke scheef; met een ECO modus zou het stukken zuiniger moeten kunnen voor langere ritten; 1900pk op de openbare weg is toch maar vragen om problemen !
mashell zegt
Sportwagens zijn inefficiënt, dat waren ze met verbrandingsmotoren altijd al, zijn ze met elektromotoren en zullen ze altijd zijn, gewoon inherent aan het concept sportwagen, prestaties zijn belangrijker dan een laag verbruik.
berlinetta zegt
Een Mercedes S350 komt ook verder dan een LaFerrari.
geelbarrel zegt
Een Picanto komt ook verder op 50 liter dinosap dan n LaFerrari ofzo. Wat n gemekker
Design_Driven zegt
Prachtig ding!
Wordt dus gebouwed in Italie of afgebouwd? Het zal me niks verbazen als ze het chassis en alle toebehoren geassembleerd binnenkrijgen en ze enkle de buitenkant en interieur doen. Hoe dan ook, veel mooier dan de Rimac in mijn optiek, maarja Pinifarina heeft dan ook een naam hoog te houden.