
De langverwachte Volvo ES90 is klaar voor de onthulling.
De elektrische topmodellen van Volvo zijn een lastige bevalling. De EX90 werd flink vertraagd en de ES90 – de sedan – laat ook heel lang op zich wachten. Maar nu is het dan eindelijk (bijna) zo ver.
De ES90 wordt zeer binnenkort onthuld en Volvo licht alvast een tipje van de sluier op. We weten alvast dat het design sprekend lijkt op dat van de S90, wat een goede zaak is. Maar vergis je niet: dit is een volledig nieuwe auto, zoals de EX90 dat ook is.
De ES90 is technisch ook sterk verwant aan de EX90. De auto staat op hetzelfde SPA2-platform en maakt gebruik van een Nvidia-computer. Er is wel een verschil: de ES90 maakt gebruik van een dubbele Nvidia Drive AGX Orin-configuratie.
In gewone mensentaal betekent dit dat de computer van de ES90 dubbel zo krachtig is als die van de EX90. En je begrijpt dat die ook al geen lullig computertje had. Hiermee moet onder meer de veiligheidsfuncties naar een hoger niveau getild worden. Overigens krijgt de EX90 straks ook deze upgrade, inclusief al geleverde exemplaren.




Net als de EX90 zal de ES90 ontsierd worden door een lelijke Lidar-sensor boven de voorruit. Dat is een van de vele zintuigen van de ES90: de auto krijgt ook vijf radars, acht camera’s en twaalf ultrasone sensoren. Op die manier kan de Chinese overheid auto niets ontgaan.
Over de specificaties zegt Volvo nog niks, maar we kunnen ervanuit gaan dat de ES90 dezelfde 104 kWh en 111 kWh accu’s krijgt als de EX90. Die heeft een range van 615 km met de grootste accu. Gezien de betere stroomlijn kunnen we bij de ES90 rekenen op een WLTP-range die waarschijnlijk richting de 700 km gaat.
We weten nu ook concreet wanneer de onthulling van de ES90 plaatsvindt. Die volgt over een kleine twee weken. Je mag 5 maart in je agenda noteren.
Ze stoppen met fabriceren van stations, die echt wel populair zijn en gaan een sedan op de markt zetten die niet populair zijn. Oké…
Wereldwijd is de sedan veel meer verkocht dan een station. Ook bij Volvo, de S60 en S90 scoren beter dan de V60/90.
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/corporate/sales-volumes?year=2024&month=12
Wie zegt dat er geen EV90 komt? Vlgs Volvo’s CEO was daar wel ruimt voor, dus wie weet.
Om welke hoek? Je bedoelde te zeggen ‘is aanstaande’!
Maar mooi nieuws.
Zo beter?
Perfecto!
“lijkt sprekend op de S90” , nou, de motorkap lijkt veel korter en de voordeur staat bijna tegen het voorwiel aan. Dat is net wat Mercedes volledig fout heeft gedaatmdt de EV sedans en die lange ruimte maakten het profiel van de s/v90 net zo mooi… Nog even afwachten.
A6 etron heeft een WLTP van 720 dus mag hopen voor Volvo dat ze over die 700 gaan anders wordt het een lastig verhaal.
Hopelijk nu wel met 800V.