De onthulling van de Toyota GR Corolla is bevestigd. We krijgen ‘m al heel erg snel!
De Gazoo Racing-afdeling van Toyota doet het uitstekend. Ze hebben van een Z4 een goed rijdende coupé weten te maken. De GR Yaris is misschien wel de meest bijzondere auto die je voor dat geld kan kopen. En de Toyota GT 86 is misschien wel de ultieme auto voor de petrolhead met atmosferische motor, achterwielaandrijving en handbak.
Er is echter een marktsegment waar Toyota nog niet actief is: dat van de C-segment hot hatch. Want een Yaris is vrij klein en een GR86 is erg krap. Het kan zijn dat je Gazoo Racing een cool label vindt, maar dat je je ook voort geplant hebt. Daarom is het goed te weten dat de onthulling van de Toyota GR Corolla bevestigd is.
Onthulling Toyota GR Corolla is…
We kregen over de afgelopen maanden diverse geruchten en bevestigingen binnen over de auto. Het is dus geen verrassing dat ‘ie komt, maar het is wel goed om te weten dat de GR Corolla al snel onder ons is. De onthulling van de Toyota GR Corolla staat namelijk gepland voor 31 maart. Ja, inderdaad, dat is overmorgen al!
De GR Corolla staat boven de Corolla GR. De positie van de afkorting is dus erg belangrijk. Die laatste kun je al in Nederland krijgen en dat is eigenlijk een gewone Corolla, maar dan met sportieve aankleding. In dit geval krijg je ook eht een toffe aandrijflijn met een… driecilinder!
GR-FOUR!
De 1.6 turbo uit de GR Yaris wordt namelijk ook toegepast in deze Corolla. Dat niet alleen, ook de aandrijflijn. Vandaar dat er GR-FOUR gestanst is in de sideskirts:
Of het vierwielaandrijvingssysteem net zo geavanceerd is in de Corolla, weten we niet zeker. Op zich is het vrij logisch. De GR Yaris wordt niet in de VS geleverd en deze GR Corolla wel. Daarnaast kan Toyota zo de investeringen in de bijzondere motor en aandrijflijn uitsmeren over meer modellen dan alleen een vrij zeldzame Yaris.
Meer lezen? Dit zijn 14 opmerkelijke Corolla-derivaten door de jaren heen!
dijan zegt
Jammer van de 3 cilinder ,had graag met een 4cilinder gezien en gehoord.
Michel-GR zegt
Dan heb jij nog nooit met deze 3 cilinder gereden.
Een golf GTI rij je helemaal zoek met dit sterke blok(je).
En kwa geluid… er zit bij mij een Miltek onder dus hij klinkt ook nog eens lekker.
Joseppe zegt
Onbekend maakt onbemind.
Heb zelf een 1.0 driecilinder in mijn Daihatsu Sirion 2 zitten en ben al verbaasd over zijn prestaties. En dan hebben we het over een motor zonder turbo enzovoort die puur op zuinigheid gemaakt is….
Daarnaast heeft Toyota veel ervaring in zulke motoren. Dus dat zit wel goed….
Visje66 zegt
14.4 sec van 100-200 in dat spleetogenhok, dat doet mijn standaard GTI’tje toch al sneller. 👋
redbeams zegt
@Visje66: En over welke braadworst gti heb je het over? Een golf 8 gti dsg doet 100-200 in 15 9sec 🤥
Michel-GR zegt
Hij doet 4,5s naar 100 en 16s naar 200 oftewel dat GTI’tje van jou, dat je op iedere straathoek ziet staan, rij ik helemaal zoek.
dijan zegt
Heb jij een speciale uitvoering? Ik lees overal dat de 0 tot 100 in 5,5 sec gaat .of…
..
redbeams zegt
@dijan: Je mag het ook zelf opzoeken en hij geeft al aan dat ie een milltek uitlaat heeft.Deze hier betreft standaard: https://youtu.be/hydyvoRIH3A
dijan zegt
Red waarom geef jij antwoord op een vraag aan iemand anders.En dat flauwe afkraken van Vag ,hangt mij ook wel de keel uit .
redbeams zegt
@dijan: Ik herhaal oa wat hij geschreven heeft aangezien je dat niet gezien hebt.Ben verder behoorlijk bekend met toyota en ja dit is een blog he 😉
Michel-GR zegt
Ja hij is al op meerdere punten aangepakt. Inlaat-uitlaat-intercooler en natuurlijk een custome tune.
redbeams zegt
@Michel-GR: Kan dat alleen maar toejuichen en zeg goed bezig
burninrubber zegt
@Visje66: Wat is dit nou voor rare opmerking blijf anders gewoon op Dumpert…
base85v zegt
@Michel-GR: helemaal zoek..😂 ja tuurlijk, grapjas. Wel eens in de nieuwe gti gereden? je vergelijkt appels met peren. Ben zeker fan van een GR Yaris maar je kan ook overdrijven.. 0-100 en 0-200 wat maakt het nou uit. Gaat toch om plezier en balans. Beide doen ze dat uitstekend.
dijan zegt
Gaat het alleen om het zoek rijden ? Ik zou toch liever een GTI willen als de Yaris. Zowieso de buitenkant ,ruimte .en rijkwaliteiten.Iedr zijn smaak .maar het zou niet mijn keuze zijn .
redbeams zegt
Tja de ruimte heb je wel nodig gezien de gti die jij wilt uit de vag stal komt…zo kan je genoeg reserveolie meenemen 🤓
Michel-GR zegt
Ik heb in de laatste GTI gereden en die haalt het toch niet kwa scherpte met de GR.
Die knalt zover harder door een bocht zowel droog als nat wegdek.
Zeker in dit vochtige land heb je niet veel aan een fwd.
duderuud zegt
Ik hoop op een spirituele opvolger van de Lancer Evo en Impreza!
De Yaris was een goede voorzet…
PunicaOase zegt
Op zich heel gaaf, zeker als ie ook als station komt (heb de ruimte nodig).. vrees alleen dat ie net als die Yaris wat te opgedirkt is qua spoilers en plastics, en gezien de prijs van die Yaris, net zo duur wordt als een goed aangeklede 330 en dan ga ik toch voor die BMW..
stefanvts16v zegt
Mwah, de GR Corolla zou juist enigszins mee moeten vallen qua prijs:
https://www.autoblog.nl/nieuws/gr-corolla-wordt-sterker-en-goedkoper-dan-gr-yaris-886636
Een BMW 330i begint vanaf 53k en is dan kaler dan kaal, waar de GR waarschijnlijk bijna Full options is uitgerust.