De geruchtenmachine loopt al bijna een jaar op volle toeren. Er was interesse uit India voor Jaguar? Daarna zou er interesse zijn vanuit Rusland. In augustus was het toch weer Tata die de beste kaarten leek te hebben. Drie maanden later werd het steeds serieuzer met verschillende bedrijven die op Jaguar boden. Nu is dan eindelijk het hoge woord eruit. Jaguar en Land Rover zijn verkocht.
De deal is gisteravond getekend en ex-eigenaar Ford heeft het zojuist aan het personeel bekend gemaakt. Het Indiase Tata moest flink in de buidel graaien voor beide merken. Voor de overname moeten ze namelijk 2,3 miljard dollar op tafel leggen. (In Indiase Rupees past dat bedrag waarschijnlijk niet eens op een A4-tje). In ruil daarvoor zal Ford nog wel 600 miljoen in de pensioenfondsen van het personeel storten.
Volgens Ford is Tata een betrouwbare partner die de merken verder kan laten groeien. Ford neemt overigens niet helemaal afscheid want o.a. de motoren en versnellingsbakken zullen voorlopig nog door hun geleverd worden. Ook zullen ze in de toekomst ontwikkelingen op het gebied van milieu en platformtechnologie samen delen. Tata is blij met de aankoop. Ze zien het als een strategische uitbreiding en hebben beloofd de geschiedenis van Jaguar en Land Rover in ere te houden.
Deze overname is misschien ook gunstig voor Fiat. Die is namelijk goede vrienden met Tata en is geïnteresseerd in een achterwielaangedreven platform voor toekomstige Alfa Romeo’s. Jaguar heeft nog wel zo’n platform in de schappen liggen dus wie weet?
FORD MOTOR COMPANY ANNOUNCES AGREEMENT TO SELL JAGUAR LAND ROVER TO TATA MOTORS
DEARBORN, Mich., March 26, 2008 – Ford Motor Company [NYSE: F] announced today that it has entered into a definitive agreement to sell its Jaguar Land Rover operations to Tata Motors.
The transaction is the culmination of Ford’s decision last August to explore strategic options for the Jaguar Land Rover business, as the company accelerates its focus on its core Ford brand and “One Ford” global transformation.
The sale is expected to close by the end of the next quarter and is subject to customary closing conditions, including receipt of applicable regulatory approvals.
The total amount to be paid in cash by Tata Motors for Jaguar Land Rover upon closing will be approximately US $2.3 billion. At closing, Ford will then contribute up to approximately US $600 million to the Jaguar Land Rover pension plans.
“Jaguar and Land Rover are terrific brands,” said Alan Mulally, president and CEO, Ford Motor Company. “We are confident that they are leaving our fold with the products, plan and team to continue to thrive under Tata’s stewardship. Now, it is time for Ford to concentrate on integrating the Ford brand globally, as we implement our plan to create a strong Ford Motor Company that delivers profitable growth for all.”
“This is a good agreement. It provides the Jaguar Land Rover management team and employees with the assurances needed to maintain their focus on delivering the best results for the business,” said Lewis Booth, executive vice president, Ford Motor Company, who has responsibility for Ford of Europe, Volvo and Jaguar Land Rover. “I am confident that, under its new owner, Jaguar Land Rover will continue to build upon the significant improvements and product successes it has achieved in recent years.”
As part of the transaction, Ford will continue to supply Jaguar Land Rover for differing periods with powertrains, stampings and other vehicle components, in addition to a variety of technologies, such as environmental and platform technologies. Ford also has committed to provide engineering support, including research and development, plus information technology, accounting and other services.
In addition, Ford Motor Credit Company will provide financing for Jaguar and Land Rover dealers and customers during a transitional period, which can vary by market, of up to 12 months.
The parties believe these arrangements will support Jaguar Land Rover’s current product plans, while providing Jaguar Land Rover freedom to develop its own stand-alone capabilities in the future that will best serve its premium manufacturer requirements.
The parties do not anticipate any significant changes to Jaguar Land Rover employees’ terms of employment on completion.
Speaking about today’s agreement, Mr. Ratan N. Tata, Chairman of Tata Sons and Tata Motors, commented: “We are very pleased at the prospect of Jaguar Land Rover being a significant part of our automotive business. We have enormous respect for the two brands and will endeavour to preserve and build on their heritage and competitiveness, keeping their identities intact. We aim to support their growth, while holding true to our principles of allowing the management and employees to bring their experience and expertise to bear on the growth of the business.”
Jaguar Land Rover’s employees, trade unions and the UK Government have been kept informed of developments as the sale process progressed and have indicated their support for the agreement.
Speaking on behalf of Jaguar Land Rover, Geoff Polites, chief executive officer, said: “Jaguar Land Rover’s management team is very pleased that Ford and Tata Motors have come to an agreement today. Our team has been consulted extensively on the deal content and feels confident that it provides for the business needs of both our brands going forward.
“We have also had the opportunity to meet senior executives from Tata Motors and the Tata group,” Polites continued. “They have expressed confidence in the team that has delivered significant improvements in Jaguar Land Rover’s business performance. We feel confident that we can forge a strong working relationship with our new parent company, and we look forward to a bright and successful future for Jaguar Land Rover.”
floryn zegt
yihaa wow dat duurde lang maar het is gelukt weg bij ford weg bij ford
nu volvo nog naar bmw ofzo
Tom# zegt
122340425531,91 Rupee alstublieft. (Ja dit klopt wel :P )
NuttelozeBPM zegt
Mij zie je nu geen Jaguar of Land Rover meer kopen…
Echt belachelijk dit…
LC zegt
@NuttelozeBPM ; waarom is dat dan zo belachelijk
NuttelozeBPM zegt
@LC
Nou kan je mij dom noemen, maar ik vind dat wat in een bepaald land is ‘uitgevonden’ moet in/van dat land blijven, het is iets waar je trots op moet zijn…
En we hebben die landen enorm gesteund met ontwikkelingshulp, en nu zien we dat ze ons gaan voorbij streven….
Majinstar zegt
Yes wij Indiërs gaan alles overnemen. Muhahahaha.
Klaas zegt
@NuttelozeBPM: dus je kocht al geen Jaguars en Land Rovers meer sinds ze van het Amerikaanse Ford waren?
Verder is het toch alleen maar positief dat het goed gaat met landen als India en China? Op den duur profiteert de hele wereld daar van. Vergeet niet dat die twee landen samen meer dan 1/3de van de wereldbevolking herbergen.
Majinstar zegt
@t Nuttelozebpm: Het gaat hier om een overname bod.
Ebay heeft toch marktplaats overgenomen en is nog steeds dezelfde marktplaats gebleven als daarvoor ( Typisch Nederlands ).
LC zegt
@NuttelozeBPM; Dat heet Global shift en dat gebeurd vaker en daarbij is er geen plek voor emotionele waarde het gaat om de voortbestaan van een bedrijf, daar ben ik altans van mening.
sacha zegt
Slimme zet van Tata. Of ze er ooit geld mee zullen gaan verdienen is de vraag, maar een premium merk als Jaguar zal Tata een hoop geloofwaardigheid in het westen geven.
LilJeezy zegt
@ sacha
dat geloof ik ik ook wel ;)
JH zegt
Tata wil al langer een ontwikkelingscentrum in UK openen dus dat wordt ook steeds waarschijnlijker. Ben nieuwsgierig of ze de merken winsgevend kunnen maken…
Lancia Lover zegt
@ Majinstar, nou dat weet ik niet hoor. Volgens mij hoefde je toen Marktplaats nog Nederlands was geen geld te betalen om iets op de site te kunnen zetten (auto e.d.).
Hoop dat deze overname iets positiefs betekend voor Jaguar en Land Rover en misschien ook voor Fiat:P.
LC zegt
@Lancia Lover; Voor iets geld vragen is toch typisch Nederlands? ;)
ZeRoo zegt
een alfa met rwd mmmmh :)
RScosworth zegt
Al zou het in handen komen van Skoda of Lada, zolang ze zulke beeldschone en klassebakken voortbrengen zal het me aan mijn achterste roesten van wiens bezit het is.
Tenminste, ik mag aannemen dat er geen (in)directe nadelen voor de consument zijn?
Willem zegt
meer geloofwaardigheid kunnen ze krijgen, zolang ze geen aziatische auto’s naar hier brengen
Jay zegt
Al dagdromend zie ik het al over een enkel aantal jaren voorbij rijden..
Indiërs in een Tata HSE Sport… Gevolgd door een Tata XKR..
David38 zegt
Ik vrees het ergste voor Jaguar, ongeacht wie de eigenaar is: iemand bij mij in de buurt heeft zo’n nieuwe XF gekocht…………….ik heb hem nu een paar keer zien rijden, jesus wat een teleurstelling! Zowel van de voor als achterkant was mijn eerste indruk: Hyundai :(
Het interieur schijnt wel mooi te zijn, ik hoop het voor ze.
En ik had gelezen dat de auto een soort coupe achtige sedan was geworden, een beetje als een Quattroporte. Niet dus. Hij is hoog en bol. Niks coupe-lijnenspel, gewoon lelijk.
Hun XK coupe vind ik wel goed gelukt qua vormgeving, het huidige model dan, de voorganger was dramatisch. Maar de XF is veel belangrijker, is het enige volume model wat Jaguar heeft……
LC zegt
@David38; Was het een donker grijze? Een week terug had ik de “kuch” geluk dat ik er een zag, het zag er niet evht dynamish uit. Maar wat een geluid datie maakt. :P
3-Serie zegt
veel geld? tis maar 1,4 mrd Euri’s……..vind ik niet veel als je naar de potentie kijkt van deze twee merken. Volgens mij draaien ze samen wel degelijk winst (Freelander II & RR Sport verkopen super)
Trek daar ook nog die 600 mln dollar voor het pensioenfonds vanaf en je zit op ‘slechts’ dik 1 mrd Euro.
Oftwel Porsche had de twee merken 4 keer kunnen kopen met de winst van dit jaar…..
jopie zegt
Fiat gaat echt niet profiteren hiervan. Dit staat bij AW:
“Fiat hoopt via Tata gebruik te kunnen maken van techniek van Land Rover en Jaguar. “Maar wellicht zit er in de afspraken tussen Tata en Ford een clausule waarin staat dat dit niet mag,” filosofeert Fiat-directeur Sergio Marchionne in de krant.”
Als de Fiat-directeur niet op de hoogte is over afspraken hierover, zal er niets over afgesproken zijn.
IlCuoreSportivo zegt
weg bij ford, das een goeie zaak,
maar nu is het naar de klommelaars in India, is dat dan beter??
Supereah zegt
Grappig om te lezen dat er sommige mensen hier blij zijn dat deze merken weg zijn bij Ford. Volgens mij zou zeker Jaguar zonder Ford al lang op zijn gehouden te bestaan. Ford heeft het merk heel lang de tijd en zelfstandigheid gegeven om er iets van te maken. Of niet?
Chrizzzie zegt
@ NuttelozeBPM: Engelse trots? hahahaha denk op auto gebied dat die sinds de jaren 70 weinig meer hebben om trots op te zijn.
peter zegt
@ Sacha;
Geloofwaardig wordt Tata nooit! Niet in het Westen. Mischien in de toekomst, met duurdere modellen. En betere.
Maar het is een goede zet, inderdaad.
RenesisHP zegt
@NuttelozeOpmerking.
“En we hebben die landen enorm gesteund met ontwikkelingshulp, en nu zien we dat ze ons gaan voorbij streven….”
En wat wil jij hier mee suggereren. Wees blij dat die landen een economische groei meemaken. Jij hoeft hun dan niet meer te steunen en je ziet tenminste resultaat van al het steunen.
Die mensen mogen ook wel meegenieten van de wereldeconomie, ze zijn tenslotte niets minder dan wij.
lincoln zegt
als er iets wel engels is .. is het India wel ..
mensen spreken er goed engels en de steden zijn meer engels georienteerd dan engelse steden ..
Ford heeft Jaguar altijd in leven gehouden en was een goede combinatie .. mensen die het tegendeel beweren weten gewoon echt niet beter ..
lincoln zegt
@Nutteloze .. Jaguar is nou niet echt uitgevonden hoor .. de auto bestond allang en breed .. noemenswaardige patenten kan ik ook zo snel niet noemen ..
dus .. wat is er uitgevonden aan Jaguar ??
Joost zegt
@ Supereah
Mooi gesproken! Ford heeft beide merken de volledige ruimte gegeven om hun produkt op de markt te brengen en helaas heeft het niet opgeleverd wat ze ervan verwacht hadden. Of het nu bij Tata veel beter gaat is afwachten, ze hebben iig wel nu 2 merknamen in handen die goed klinken bij de consument, iig beter als Tata.
Joost zegt
@ Floryn
Waarom moet Volvo nou weer naar BMW? Wat een onzin! Ik ben juist blij dat Volvo zich onderscheid van een BMW en dat zou niet gebeuren als Volvo bij BMW zou horen. Ik zie in een Volvo weinig invloeden van Ford, behalve sommige platforms/onderstellen, maar die zijn niet verkeerd iig!
Ben zegt
@Nutteloze BPM: Jag is nu van Ford.. Is maar wat je wilt..
Tom# zegt
ik denk dat Nutteloze BMP nu wel van gedachten veranderd is..,
Grote kans voor Tata dit. Hopelijk maken ze er wat moois van en kunnen ze wat leren van de Jags.
Arie zegt
@ Ben: ??????
Klaas zegt
@Tom# Ik denk dat Jaguar nog wel wat innovatiefs van Tata kan leren: geld verdienen.
sacha zegt
LOL @ Klaas
Birger zegt
Als er maar geen indische onderdelen in de engelse wagens komen…
R75 -HBS zegt
Zou de merknaam Rover:ook bij de deal verkocht zijn aan Tata? dit zou mooi kunnen zijn voor evt Rovers in de toekomst.
Citrofiel zegt
Zo lang ze maar min of meer op eigen poten staan en ze zelf mogen ontwikkelen met de middelen die ze hebben. Zodat we straks geen Jaguar Nano of een Land Rover met een vergelijkbaar design krijgen… :|
Majinstar zegt
@t lancia rover: ok dat wist ik niet. Is cker nieuw dan ?
luukiesubarie zegt
neeeeeeeee! koop nooit meer een jaguar!