Een IS F noemt Lexus het nog niet, maar deze IS 500 met flinke V8 komt wel lekker in de buurt.
Waar steeds meer autofabrikanten grijpen naar turbo’s en elektrificatie om V8’en in auto’s te kunnen lepelen, is Lexus nog heerlijk ouderwets. In de neus van hun sportieve topmodellen ligt nog altijd een atmosferische 5,0 liter V8. Van 2007 tot 2014 stopte Lexus dit blok ook nog in hun kleinste sedan om de IS F te creëren. Een echte concurrent voor de M3, maar eentje die geen opvolger kreeg.
Tot nu. Soort van. Lexus heeft namelijk de IS 500 F Sport Performance aangekondigd. Deze heeft hetzelfde blok als die IS F, alleen produceert deze zowaar betere cijfers dan in die ‘oude’ sedan. De 500 F Sport vuurt 472 pk en 536 Nm naar de achterwielen, waar de voorganger bleef steken bij 416 pk en 503 Nm.
Met die nieuwe specs weet de IS 500 binnen 4,5 seconden de 97 kilometer per uur aan te tikken. Topsnelheid noemt Lexus niet. De trappelende paardjes gaan via een achttrapsautomaat en sperdifferentieel naar de achteras. Verder krijg je adaptief onderstel, nieuwe achterdempers van Yamaha en grotere remschijven. Voor zijn het 36 centimeter grote aluminium schijven, achter zijn ze 32 centimeter groot.
Lexus heeft ook naar het uiterlijk gekeken, zo heb je een motorkap met een flinke uitstulping, dubbele uitlaten aan de achterkant en zwarte F Sport-badges. Die motorkap is nu praktisch vijf centimeter hoger dan voorheen. De voorste bumper en fenders zijn tevens langer gemaakt, om plek te bieden aan de gigantische V8. De IS 500 F Sport wordt standaard met 19 inch-tienspaaksvelgen van Enkei geleverd. Deze zijn aan de voorkant per wiel een halve kilo lichter dan de ‘normale’ 19 F Sport-velgen. Aan de achterkant scheelt het zelfs een kilo per wiel. Het uiterlijk heeft tot slot een nieuwe diffuser, zwarte raamlijst en een spoilerlip aan de achterkant.
Aan de binnenkant zien we zwarte F Sport-badges op het leren stuur en aan de deuren. Ook heeft de digitale klokkenteller een nieuwe startup-animatie gekregen. Verder heeft de hete Lexus veel snufjes, zoals botswaarschuwingen en adaptieve cruise control. Een prijs noemt Lexus nog niet, maar eigenlijk is die voor ons ook niet zo belangrijk. De Lexus IS 500 F Sport Performance is namelijk exclusief voor de Amerikaanse markt ontwikkeld.
lexis zegt
Leuk omdat het(nog) kan in de VS en andere continenten waar men niet wakker ligt van de millieu problematiek. Maar is toch geen signaal van innovatie. Maar leuk in ieder geval.
slickrick zegt
@lexis: innovatie staat niet gelijk aan verbetering, kijk maar naar Audi / VAG, al jaren troep aan het verkopen, maar ja , de consument valt voor mooie LED lampjes , jaar in jaar uit, en maar klagen over olie verbruik , uitgerekte kettingen en DSG die in de soep lopen….heb je bij Lexus geen last van
2scan zegt
@slickrick: wat een onzin
redbeams zegt
@2scan: Nee gewoon feiten en onzin dat dit duitse kwaliteit is.
dirkv zegt
Wat een heerlijke machine!
Zeker in en tijd van turbo’s en elektrische auto’s is dit uitzonderlijk.
jajeroenja zegt
Aluminium schijven nog wel, dat zal fijn remmen 😋.
Wel erg gaaf zo’n dikke V8, en vorige modellen wisten ook nog een redelijk verbruik te halen.
Tis dat ik een sedan niet praktisch vind, maar man wat een gaaf ding!
nofxke zegt
@jajeroenja: dacht ik ook. Eens opgezocht en er zijn bedrijven bezig met alu-composiet remmen dus kan misschien wel. Volledig alu remmen zal inderdaad niet lang werken 😀
https://thebrakereport.com/mmi-debuts-new-aluminum-brake-disc/
dunhozzie zegt
Alles in mij roept dat ik dit geweldig moet vinden maar die koets is gewoon niet mooi. Jaguar, Mazda, zelfs Peugeot hebben dat beter begrepen
vondick zegt
Geloof ik niet
lambo350gt zegt
Het dashboard ziet er nu al verouderd uit, maar het lijkt me wel een stuk prettiger in het gebruik dan zo’n tv-scherm zoals nu gebruikelijk aan het worden is
mashell zegt
@lambo350gt: er zit hier een touchpad in. Lexus werkt met een muis cursor op het scherm en die is juist bijzonder gebruiker onvriendelijk.
vaakbenjetebang zegt
Aluminium remschijven….?
amsterdam zegt
Wel vooruitstrevend om het in feb 2021 als over de 2022 Lexus LS te hebben. Maar wel een goed ding!
Ekrachess zegt
@amsterdam: het gaat om een IS dus met een i, daarnaast noemt Amerika de modellen altijd naar het volgende jaar, geen idee waarom. Dus als ik nu een nieuwe auto koop daar, is het een 2022 Lexus blabla
Robert zegt
Mooi, maar ik hoop dat deze wel start, mijn UX namelijk niet!
jarnobakker zegt
Aluminium remschijven ?😳