Voor ons nog niet heel relevant maar we pikken ‘m toch even mee.
In Detroit heeft Volkswagen het doek van de Atlas en de langere Tiguan getrokken. Die eerste is voor ons wat minder spannend, maar die laatste gaat in Europa Allspace heten. De Tiguan Allspace komt in het Europese Volkswagen-gamma tussen de Touareg en de Tiguan in te staan. De aanduiding ‘Allspace’ voor de XL-versie van de Tiguan wordt vooral in Europa gebruikt. In Noord- en Zuid-Amerika brengt Volkswagen alleen de versie met lange wielbasis op de markt, onder de naam Tiguan.
De verlengde Tiguan biedt plaats aan zeven personen. De wielbasis nam met 11 centimeter toe tot een forse 2,79 meter en in totaal werd de Tiguan 27,2 centimeter langer. Genoeg plek dus voor een derde zitrij. In Amerika wordt de Tiguan alleen met verlengde wielbasis en met een TSI geleverd. Kennelijk zijn ze in de Verenigde Staten redelijk TDI-moe. Ha!
De Europese marktintroductie van de de Tiguan Allspace is in de tweede helft van 2017.
SummerSky zegt
Wie heeft er nog een Q7 nodig?
fanboy zegt
@summersky: Dit is toch een van de weinige gevallen waarin een Q7 mooier is…
tijgerhaai zegt
Zal hier niet veel verkocht worden als je bekijkt Hoe scherp de Skoda kodiaq in de markt is gezet. Rationeel gezien ook een veel betere keuze.
lekbak zegt
@tijgerhaai: maar dat is een skoda en dit een vw…
freezzr zegt
Nou gut hij lijkt echt precies op de schets die onlangs gepresenteerd werd…
baklava zegt
Inspiratieloze bagger
dijan zegt
@baklava: Inspiratieloze commentaren van mensen die zelf niet dit soort auto willen of kunnen kopen!
fanboy zegt
@dijan: Correct, baklava wil inderdaad niet zo’n auto kopen. De meeste hier willen dat niet denk ik.
kwatsjkop zegt
Wielbasis is exact dezelfde als die van de Kodiaq… is dit niet gewoon een Kodiaq in een ander jasje?
JanJansen zegt
@kwatsjkop: Jep, goed gezien!
cossiekiller zegt
Prachtig gewoon, die lijnen, die innovativiteit! Ik word er stil van.
Dutchdriftking zegt
Wordt ‘ie niet perse heel mooi van…
boenderaar zegt
Hoe vaker ik de tiguan zie, hoe lelijker ik hem ga vinden. Wat een saaie schoenendoos zeg. De scoda ziet er beter uit.
vonklausenburg zegt
De creativiteit is bij VAG echt heel ver te zoeken. Dessalniettemin zijn de auto’s prima. Ze zijn net als aardappelpurree uit een pakje: de smaak valt een beetje tegen maar je hebt toch een purreetje.
[url=https://postimg.org/image/y3tvzqjtf/][img]https://s29.postimg.org/y3tvzqjtf/collage.png[/img][/url]
fanboy zegt
@vonklausenburg: Is het dan ook zo dat hun aardappelpureetje eigenlijk niet op de markt had gemogen maar de mensen bij het Voedsel en Waren Autoriteit het wel best vinden omdat ze extra aardappalpuree gekregen hebben?
Ok flauw, maar goed, je verwacht toch ook geen creativiteit? De mensen die dit kopen zijn daar ook niet naar op zoek.
sezz zegt
Komt er nog een verlengde versie voor de Chinese markt ?
granlusso zegt
Op zich niet lelijk, lijkt nu nog meer op een mini Touareg dan de gewone Tiguan al deed.
Het mag dan inspiratieloos zijn, maar het gros van de kopers heeft daar geen behoefte aan bij een praktische auto.
Als ik voor 50-55 mille een dik uitgevoerde SUV zoek (nieuw welteverstaan), dan zou deze zomaar wat kunnen zijn.
Laten we eerlijk zijn, er is niet veel mis mee toch?
vonklausenburg zegt
@granlusso: Ik zou voor dat bedrag echt nooit een nieuwe VW kopen. Liever een second hand BMW X5 of Mercedes ML dan die dik in de motorisering en opties zit.
granlusso zegt
@vonklausenburg: Dat is ook zo, en ik bedoel in dit geval ook echt nieuw.
Al moet ik wel zeggen dat veel mensen de running costs vergeten van dat soort mastodonten. Heel leuk als je bijvoorbeeld een Range Rover kunt ophalen voor 15.000 euro, maar na drie jaar ben ke datzelfde bedrag alweer kwijt aan onderhoud.
vonklausenburg zegt
@granlusso: Ook weer zo, maar iemand die privé 50-55k te spenderen heeft zit niet zelden verder krap. Daarnaast valt onderhoud (even mijn S-Klasse als norm nemende) bijzonder mee, indien je maar het secuur en goed laat doen.
vonklausenburg zegt
@vonklausenburg: Zit zelden krap**
granlusso zegt
@vonklausenburg: Daar heb je gelijk in, dan zullen die mensen eerder 40.000 euro uitgeven en wat achter de hand houden voor kosten, maar het punt blijft dat je dan meestal wel aardig in de slappe was zit.
En ik kan me voorstellen dat auto’s zoals jouw S-klasse, uiteindelijk wel meevallen in running costs.
vonklausenburg zegt
@granlusso: Die reserve is inderdaad logisch. Maar ik kan mij niet voorstellen dat zeg een Range Rover (of een ML for that matter) zoveel duurder is. Ik denk uiteindelijk dat je qua comfort, luxe en meer van dat soort first world USP’s beter voor dat geld een gebruikte Benz, Range Rover of Porsche kunt nemen. Alleen als leaserijder zou ik een 50k VW logisch vinden als nieuw aankoop.
dennisdebengel zegt
@vonklausenburg: aha een S-Klasse :-) heel veel mensen met plastic huizen hebben zo’n gebruikt apparaat. Beetje porselein in de kast en het plaatje is compleet.
vonklausenburg zegt
@dennisdebengel: Het zit je wel hoog he? Maar bij deze kan ik je laten weten dat het gaat om een S-Klasse van de voorlaatste generatie, een W221 in de S400 uitvoering. ;)
freezzr zegt
@granlusso: ik ben wel benieuwd wat de runningcosts nou eigenlijk zijn van een Tiguan tov van bijvoorbeeld een V60. Zou daar nou veel verschil in zitten?
granlusso zegt
@freezzr: Verwacht het niet eerlijk gezegd. Hooguit in brandstof, als je twee motoriseringen hebt die ver uit mekaar liggen (dus een D2 vergeleken met een 2.0 TSI ofzo)
vonklausenburg zegt
@freezzr: Zullen redelijk dicht bij elkaar liggen inderdaad, wat @granlusso zegt. Ik denk dat een betere berekening zou zijn om een nieuwe Tiguan tegen een gebruikte X5 te zetten en dan afschrijving, kosten, verbruik en onderhoud onder elkaar te zetten. Qua afschrijving lijkt het mij verstandiger om een gebruike X5 twee jaar te rijden dan een nieuwe Tiguan.
freezzr zegt
@vonklausenburg: mijn werkgever verbiedt suv’s, ik zou toch graag eens de discussie aangaan omdat er tegenwoordig prima nette suv’s te krijgen zijn. En ja, ik zou graag eens een suv rijden. :)
vonklausenburg zegt
@freezzr: Zelf zou ik nooit een SUV nemen. Een heerlijke Sedan of Station volstaat. Maar als het dan moet: wen GLS!
freezzr zegt
@vonklausenburg: heb al aardig wat auto’s versleten maar nog nooit een suv. Het lijkt me wel eens leuk om te proberen. Ik ben heel stiekem ook een klein beetje moe aan het worden van de lage instap van mijn V60… (ja en dertiger, je gelooft ’t niet)
vonklausenburg zegt
@freezzr: Die lage instap is ook dodelijk. Mij niet gezien in een Lotus hoor. Qua hogere instap kan ik je mijn S-Klasse aanraden, voor een mooie prijs is ‘ie van jou! :P
dennisdebengel zegt
@vonklausenburg: Als je van foute auto’s houdt en petjes. :-)
dotternetta zegt
Hee.. een Honda
kara zegt
het is volkswagen,
het zal wel goed verkopen.
cpp1 zegt
Ow wauw….
mrrallycross zegt
Mooie Skoda kodiak
joepydo zegt
Ik rijd zelf een Tiguan uit 2009 hier in Noord Amerika, een hele fijne bak voor het rijden hier, maar ik kan niet echt warm worden van dit ding. Veel te lomp geworden. Ik kan wel begrijpen waarom, 7 zitplaatsen verkoopt gewoon goed hier. Gelukkig ben ik nog niet in de markt voor een nieuwe auto, kan ik nog mooi genieten van mijn “El Tiguana” ;)
deboes zegt
Leuk voor het buurman syndroom, anders ga je gewoon voor de skoda of een kia
pinut187 zegt
Vier zijramen, ziet er niet uit. Gelukkig hoef ik nooit in dit segment te shoppen..