De Jeep Wrangler is bruikbaarder dan ooit.
We kunnen eigenlijk vrij kort zijn over deze nieuwe Jeep pickup. Ondergetekende heeft een nieuw niveau van ‘het gras voor de voeten wegmaaien’ uitgevonden: het gras voor je eigen voeten wegmaaien. In het lekartikel is de Gladiator, het namendillema, de geschiedenis en door de lekplaatjes de styling van de auto al besproken. Wat er dan overblijft? De definitieve specs, uiteraard, maar ook een map met foto’s: een goedgevulde, welteverstaan.
Het lijkt ons namelijk dat een Wrangler-pickup niet veel introductie nodig heeft, maar Jeep stuurt ons 227(!) foto’s van de Gladiator. Door de spoeling te verdunnen blijkt dat een stuk of 40 de lading ook prima dekken: het hadden er nóg minder kunnen zijn. Maar eerlijk is eerlijk, Jeep heeft goed naar @CasperH gekeken, want de persfoto’s zijn gaaf. Bovendien hoeft een Wrangler niet te rusten op fotoshop-kunsten om bovenop een berg te poseren: dat kan de auto gewoon zelf.
Verder bevestigt de officiële info wat we al wisten: net zoals de Wrangler is het een geniale offroader en kan de auto wederom helemaal gestript worden. Dat laatste betekent dat ook de Gladiator een soort grote Mini-Moke kan worden. Een dak, deuren of voorruit heb je toch niet nodig tijdens het trotseren van zandpaden. De Gladiator mag ook een flinke lading trekken, zo’n 7.690 lb (3.495 kg).
De Wrangler krijgt een kleine(re) hybridemotor, maar die krijgt de Gladiator niet. Het is immers een werkpaard en hybridemotoren zijn zuinig, maar voor het terreinrijden wil je een wat meer analoge krachtbron. Je hebt de keuze uit een 3.6 liter Pentastar V6 of een 3.0 liter EcoDiesel V6. Beide motoren krijgen een nieuwe achttraps automaat, zelf roeren kan alleen met de Pentastar.
De Gladiator is weinig verrassend, maar toch is het een gave bak die als nooit tevoren in de markt gezet wordt als werkpaard. In het land van pickups zal de Gladiator ongetwijfeld een frisse nieuwkomer zijn. Prijzen zijn nog niet bekend.
janmetdelangeachternaam zegt
Flashbacks naar de Hummer H1, en ja dat is iets goeds
detroitv8 zegt
Een asociaal dikke bak. Het kan gelukkig nog!
Dutchdriftking zegt
@detroitv8: Nee, alleen bij Opel mag je het over ‘een dikke bak’ hebben!
Dutchdriftking zegt
@detroitv8: Nee, alleen bij Opel mag je het over ‘een dikke bak’ hebben!
JanJansen zegt
Ik zie op 3 foto’s al meer natuur dan in de hele randstad.
toyotafortuner zegt
Wat een gave kar is dit zeg! En de afbeelding onderaan t artikel maakt het gewoon af!
porschepdk zegt
Doe mij die maar
2wheeler zegt
Lekkerrrrr! Heerlijk dat hoekige, moderne auto’s zijn imo veel te strak en rond.
eirmakk zegt
Doe mij die grand cherokee op die trailer maar.
papa zegt
@eirmakk: grand wagoneer
robert110 zegt
Het ziet er gaaf en veelbelovend uit. Toch ben ik geneigd om hem te vergelijken met de Defender 130 HCPU (die niet meer gebouwd wordt maar wel het dichts in de buurt komt) en dan valt het toch allemaal wel aardig tegen. Zo op het eerste gezicht lijken ze erg op elkaar, ze zijn ook ongeveer even groot, ook de laadbakken zijn ongeveer even lang (die van de Defender is 10cm langer). Die wielbasis van de Jeep is groter, maar toch kan de Defender steilere heuvels op en af. En dan de grootste teleurstelling: het laadvermogen. Het trekgewicht is met 5kg als voordeel voor de Defender niet schokkend, het laadvermogen van de Jeep is echter 500 kg minder dan dat van de Defender (1.227 kg). En het is niet zo dat de Defender een uitzonderlijk hoog laadvermogen heeft, er is op dit moment in Europa geen 4×4 pick up die minder dan 1.000 kg mag laden en uitschieters voorbij de 1.200 kg zijn geen uitzondering.
Voor de Europese markt lijkt mij de Gladiator niet echt geschikt als alternatief voor de andere pick-ups.
Voor Noord-America maakt dit geneuzel overigens allemaal niet uit, daar lijken alle mid-size pick ups te blijven steken op een laadvermogen van max 725 kg voor een of andere debiele reden (waarschijnlijk om de full-size pick ups niet in de weg te zitten).
Ultimora zegt
@robert110: ok bedankt.
Foramen zegt
@robert110: zie dit toch als meer geciviliseerde auto dan de Defender, die is op de wat langere afstanden en met snelheden boven de 110km/u toch een stuk oncomfortabeler en luidruchtiger dan een Wrangler.
jochempie zegt
@robert110: ik heb een racefiets van 7.nogwat kilo en een mtb van 12 kilo. Mogen die er in?
kirdian zegt
Gaaf ding! Wat zegt de wetgeving hier in NL over de uitneembare deuren? Zijn hier regels aan verbonden?
ikleesookoverautos zegt
@kirdian: nee, dat mag gewoon.
flik2punt0 zegt
Wat een gave persfotos
sel777 zegt
Lijkt net technisch Lego.. zeker in die rivier
wimbers zegt
Dit is eigenlijk een crew cab scrambler, de gladiator was op het frame van een full site jeep ( die grand wagoneer op de trailer) en niet op het frame van een Wrangler.
Loek zegt
@wimbers: historisch gezien klopt dat inderdaad (de geschiedenis wordt aangehaald in de eerste link in dit artikel), er was al een tijdje twijfel of de auto Scrambler of Gladiator zou heten, die eerste is idd logischer.
sntial zegt
Onze Wrangler die in Spanje woont is aan vervanging toe, maar ik vrees dat de Gladiator niet door de smalle Spaanse straatjes geraakt..
r525 zegt
Deze foto’s laten echt alles zien waarom ik zo van dit continent houd!
Wat mij betreft is de auto ook bijzonder geslaagd :)