Goed en slechts nieuws. De Citroen DS3 Racing (200 pk, 275 Nm) is een heel lekker snoepje, maar een domper op de feestvreugde is dat er slechts 1.000 stuks gebouwd gaan worden. Breng daar eens heel snel verandering in Citroen!
Om te laten zien wat er met een DS3 allemaal mogelijk is en om te vieren dat Citroen al jaren heel succesvol is in het WRC heeft Citroen Racing de DS3 Racing ontwikkeld. Deze DS3 maakt uitgebreid gebruik van rallytechnologie en een heleboel koolstofvezel. Zo is dat zwarte goedje onder andere toegepast op de voorbumper, dorpels, wielkasten, flankbescherming van de portieren en de diffuser. Ook in het interieur zijn de nodige koolstofvezel accenten te vinden.
Citroen heeft verder lekker grote 18″ velgen gemonteerd en het exterieur voorzien van de nodige oranje accenten. De rest van het koetswerk is overigens gespoten in de kleur gris fonce (donker grijs). En op het dak is een sticker aangebracht met het nummer van jouw exemplaar. Iets dat we al kennen van de MINI Cooper S JCW GP. Het 1.6 turbo blok van de DS3 Racing is overigens ook grotendeels gelijk aan de motor die we vinden in de Cooper S JCW.
Prestaties heeft Citroen nog niet bekend gemaakt, maar die zullen ongetwijfeld ruim voldoende zijn. Vanaf de tweede helft van dit jaar staat de DS3 Racing bij de dealer. Naar de prijs hebben we nog niet durven vragen.
jankees zegt
-edit: yep!-
Leuke auto!
jankees zegt
275nm
revstars-net zegt
Mooie Polo achterkant !
Macz zegt
-edit: yep!-
Verder een leuke auto om te zien maar het blijft franse troep. Doe mij maar een Fiesta RS…..Als die nog komt tenminste.
SHFT zegt
mmm origineel design maar ik vind het nog steeds niet mooi.
creative zegt
wow doe front met die ledstrings zijn gaaf! ze doen me een beetje denken aan die leon optie luchthappertjes!
Robert zegt
Macz, niet Citroen verwarren met Renault he, wat kwaliteit betreft.
DRU zegt
waarom moet daar verandering in komen? Dit is een limited edition, dat is het hele idee. Dat is toch juist vet. Trouwens, die hele auto is echt heel geslaagd. Ik word echt wel warm van al die sporty details.
Potver7 zegt
@Macz: “…maar het blijft franse troep”.
Als je dat bij voorbaat al gaat roepen dan kom je nooit van je vooroordelen af natuurlijk.
Dit ziet er in ieder geval lekker uit, en met de reputatie van de Fransen als makers van lekkere bommetjes zit het ook wel goed.
frits zegt
POLO achterkantje
killioq zegt
@frits: staat deze beter!!
GregBem zegt
Willen ze ook nog het MINI logo overkopen ofzo? lol…
Mooie stoelen, stuur, pedalen en leuke carbon-look, ga ik niet ontkennen! Maar verder echt een lelijk hok!!
Gelukkig is de afwerking en de baanligging ver van die van een MINI ;-)
Riick zegt
Van buiten vind ik hem mooi , van binnen …. niet echt mijn smaak !
Dimglor zegt
Mja als ik zou moeten kiezen tussen deze of de mini, zou ik meteen voor de mini gaan…
Deze is niet lelijk, maar ik vind hem ook niet echt mooi….
Ahura zegt
Vallen de meeste mannen hier ook op dikke vrouwen of mogen alleen auto’s moddervet zijn..? Dit ziet er toch niet uit zeg :( Lomper kan bijna niet
Trouwens, leuk zo’n DS3 dat zogenaamd premium moet zijn maar in de wegligging, afwerking en materialen zie je het niet
Het lelijke eendje zegt
Lelijke kleurencombinatie.
De Mini is 1000 keer mooier en beter!
bert zegt
Leuk bakkie! De voorkant is wel even wennen maar ik vind het wel wat hebben.
Koolstofvezel zit wel precies op die plekken waar je als eerste parkeerschade krijgt!
killioq zegt
voorkant valt tegen, maar de achterkant is echt prachtig
Edge zegt
*steekt z’n middelvinger op naar Citroën* Een geweldige wagen, maar slechts 1000 stuks? Tja. Zo kun je wel exclusiviteit waarborgen, maar er is zeker wel een markt voor de DS3R, dus ik snap niet waarom ze hem niet in grotere volumes gaan produceren.
Pieter_Aertgeerts zegt
@Edge: Dat is er voor de Focus RS ook, maar die houden ze ook lekker exclusief. Als je naar de vraag gaat bouwen, kijkt niemand er nog voor om na x-aantal maanden. Bij de Focus RS doe je dat wel, nog steeds… Citroën zal waarschijnlijk hetzelfde effect willen bereiken.
Canguro zegt
Napraters: de DS Inside concept was er al in 2009. Misschien heeft de Polo wel een DS3-kont. En ze mochten bij VW wensen dat ‘ie maar half het joie de vivre van deze auto had. ;)
NovaStar zegt
275Nm?
alfa mannetje zegt
Robbie , je stelt dat de prestaties dik in orde zal zijn . Welke dan ? O ja bedoelt de 0-100 ?
Laat het nu geen pk race worden . Drivability is het toverwoord en dat icm een fransoos.
ps. wel een veel te drukke auto. Echt jammer.
Ralph zegt
MINI overkopen?
Hoezo MINI -kuch- BMW -kuch- heeft de PSA 1.6T motor in hun MINI zitten niet andersom!
Enne leuk bakkie.
Maar ja er kan er maar één zijn!
?
De PREMIUM Audi 1 natuurlijk.
Dé ‘Hot Hatch’ waar iedereen op zat te wachten…
Want ja dat is een STA-TUS wagen.
@Ahura? Het ontwerp van de DS3 was al lekker rond.
@Gregbem? Jij hebt natuurlijk al in deze DS3 gereden, en rijdt zelf een MINI JCW of niet?
Hans zegt
Waanzinnige auto, jammer dat er altijd weer mensen die zo’n auto afkraken omdat het hun merk niet is.
Zo’n Citroën kan je toch NIET vergelijken met een Mini, Waar is mini dan op het WRC ?? Citroën domineerd daar al jaren !!!
alfa mannetje zegt
”Want ja dat is een STA-TUS wagen.”
1. voor de buren ?
2. sportschool ?
3. verjaarsdags feestje ?
4. collega ?
5. minnares ?
6……
Jos zegt
0-100km/h in 5.0 seconde?
gezien de 5.0 boven het DS3 logo op de zijkant
florisw zegt
@Jos: Ga ermaar vanuit dat het ergens tussen de 7 en 8 seconden duurt.
Verder een goeie en mooie auto!
Ikke_ferrari zegt
Mooi karretje.
Maar erg exclusief als er maar 100 van komen.
Ikke_ferrari zegt
Een 0 te weinig :P
Jos zegt
Waar slaat die 5.0 dan op, is natuurlijk wel een stunt, geen specificaties opgeven maar ze afdrukken op de auto, maar idd 50 sec. is wel te snel voor 200pk
en wat zal dat vierkantje met de rondje op de achterklep betekenen?
HTJ zegt
En hoeveel komen hiervan naar NL?
’t is al eerder gezegd maar doe mij maar een ST of RS Fiesta (daar komt Ford vast nog wel even mee :p)
Pier zegt
Ik vind dit een zeer geslaagd karretje, en ik denk dat de wegligging ook prima zal zijn! Wel knap dat sommige mensen hier al weten dat de wegligging matig zal zijn…De bouwkwaliteit zal zeker wel in orde zijn. Stoer karretje!
GregBem zegt
@ alfa mannetje
Ik denk dat je je les eens moet leren voor je iets zegt ;-)
BMW heeft in joint venture SAMEN met PSA ‘Prince-motor’ ontwikkeld (lees: PSA geleerd wat valvetronic is), het gaat hier dus om een Prince motor, geen PSA motor! (wel de basis)
Trouwens, de motor wordt voor MINI in Birmingham geassembleerd ;-)
Nog vragen?
Heb al in een DS3 gereden en zelf een JCW inderdaad!
Trouwens, ik breek hem niet af, hij heeft zeker zijn pluspunten, maar ik vind het erg hoe andere merken proberen ‘MINI’ te zijn in hun auto/marketing…
Jij rijdt een 146 zeker?
alfa mannetje zegt
@GregBem: ik weet niet waarom je het tegen mij hebt , maar ik zeker geen 146 , iets te oud voor , zeg maar :)
Citroën zegt
PHOTOS HD http://www.flickr.com/photos/citroen_ceska_republika/sets/
Hilgert zegt
De Prince motor is idd een joint venture. BMW heeft de Valvetronic technologie ingebracht en PSA heeft BWM geleerd hoe ze koppen moeten gieten via het lost-cast principe en hoe je veel vermogen uit kleine blokjes krijgt. PSA perste in 1988 al 103pk uit een 1.3-8V blokje.
Dennis zegt
Hoezo wordt de wegligging afgekraakt? Een jaar of 13 terug heeft Jos Verstappen een 20 tal sportwagens getest op Zandvoort als ik het goed heb. Daar zaten Ferrari’s, Aston Martins, Porsche’s en weet ik veel meer. Maar er zat ook een Saxo 16v tussen. Die had van die 20 auto’s toch even de 5e tijd binnegehaald en qua wegligging vond Verstappen de Saxo 16V erg goed.
Dus de mensen die de wegligging afkraken…ik wil graag weten waar ik in een DS3R kan rijden. Want jullie weten hoe de wegligging is dus tell me!
Verder is de motor ontwikkelt door BMW en PSA.
Maar ja, als dit een Polo was geweest of een Audi dan was hij wel weer fantastisch geweest.
Ik heb twee keer een VAG produkt gehad met die 4 nullen in de grill. Ik heb veel auto’s gehad maar als je over slechte premium kwaliteit hebt dan moet je bij Audi zijn. Een en al electronica ellende en versnellingsbak problemen.
Ik rij nu franse ‘rommel’ en nooit ellende gehad. En ik rij toch 50-60.000km per jaar.
Leuk wagentje en ik hoop dat het weer een bommetje is met een strakke wegligging.
Ahura zegt
@Dennis: alsof de Saxo ook maar iets nog te maken heeft met de DS3. Ik heb diverse tests gelezen en de normale DS3 komt niet premium over. Niet in afwerking, materialen of bijzondere wegligging
GregBem zegt
@Dennis:
Hey ik kraak de wegligging niet af e! woow…
Alleen zijn er maar weinig autos die de baanligging van een Cooper S aankunnen! En ik ga er niet vanuit dat de DS3R dat zal kunnen, maar heb idd alleen maar een ‘gewone’ DS3 gereden… en vergeleken met een MINI One is dat al een verschil, maar ok, ik zal het afwachten, ben benieuwd!
Het is ook niet zo dat ik franse merken rommel vind, want dat is verre van zo, ook de MINI is niet perfect! ;-)
John zegt
200 pk, 220 had zooo veel mooier gestaan in het boekje…
(ik moet toch ook wat te zeiken hebben want verder is dit ding echt prachtigggg)
Dennis zegt
idd John!!!!
Hij is echt prachtig…
GregBem zegt
Dank je wel Ahura ;-)
Willem_vd_Velde zegt
Ik vind em super! Afkraken kan altijd nog, maar voorlopig ist een voltreffer.
Enduh zegt
Wat een gave bak is dit!
FabianVTS16V zegt
Yes, helemaal gaaf!
Heb vandaag de DS3 eindelijk in het echt gezien en ga binnen niet al te lange tijd even rijden met de 1.6 THP versie 8)
Vindt het zelf echt een gaaf bakkie en zeker de versies met lederen interieur zijn helemaal super!!
En de mensen die zeggen dat je hem niet moet vergelijken met een Mini hebben he-le-maal gelijk!!
Waarom?? Die zijn veel te duur….
Dennis zegt
@ Ahura:
Audi ook niet
Canguro zegt
Mensen, jullie zijn premium-ziek. Is het niet veel belangrijker dat een auto gewoon bij je past dan een ingebeeld (en dik betaald) superioriteitsgevoel dankzij een paar knopjes die soepeler bewegen en wat materialen die ‘duurder’ aanvoelen?
‘Premium’ (wat het ook moge zijn) is volgens mij DE marketingtruuk van het eerste decennium van deze eeuw.
Ahura zegt
@Canguro: ben het wel met je eens behalve dan dat Citroën zelf de DS modellen bombardeert als luxe/premium submerk achtig iets.. áls je dat doet moet je dat ook wel laten zien. Anders hadden ze hem beter gewoon C2 moeten noemen
.
@Dennis: afwerking en materialen staan bij Audi anders op een vreselijk hoog niveau..
Freewarefreak zegt
Ik vind hem ook super! Heb hem gezien in Brussel op de autosalon en was waanzinnig verbaasd over de look and feel van deze auto. Wat ik dan wel jammer vind.. als ik naar de foto’s kijk.. is dat er in het dash geen ruimte gereserveerd is voor een dubbeldin NAVI/DVD systeem. Onderin een simpel PSA radiootje op een monochroom rood display-tje bovenin.
JH zegt
Lachen…iedereen die photoshop heeft moet eens een foto openen…zie ja alle paden. Bij (bijna) alle foto’s is de auto digitaal erin geshopped (daarvoor natuurlijk gerendered…
gaaf bakkie met leuke colour&trim…zal wel cultauto’tje in Parijs gaan worden
Dennis zegt
@Ahura,
Dat heb ik gemerkt met mijn 2 Audi A6-en.
Heel veel ellende met premium prijzen.
Dus zo hoog is dat niveau niet. De jappanners zijn over het algemeen betrouwbaarder. Ja, Toyota is nu even aan het rommelen.
Canguro zegt
@Ahura: het is marketing, waar we met z’n allen met open ogen intrappen.
Premium staat voor mij vooralsnog gelijk aan dodelijk saai. Van mij mag een auto best een beetje rammelen als er maar rijplezier tegenoverstaat. Maar de materialenfetisjisten lijken steeds meer de overhand te krijgen en het simpele freude am fahren (zoals een Duits merk dat zo mooi omschrijft) te worden vergeten.
Ahura zegt
@Canguro: premium staat bij mij voor een hoge afwerking en mooie materialen, veel keuze in modellen, motoren en kleurcombinaties. Over het algemeen kan je bij Audi, BMW en MB uit tig verschillende sierstrips en kleuren van interieur kiezen
Flamingo zegt
ik vind de voorkant niet zo mooi, verder wel een gave bak!
maar dit is natuurlijk geen auto waar je straks een stoere man in ziet rijden
eerder zo’n homootje als op de foto’s
aaap zegt
de vraag bij zo’n Frans k*t hok is altijd hoeveel STORINGEN krijg tie? doe maar een gokje.
btw. kennis van me was monteur bij citroen. normale monteur is de hele dag bezig met beurtjes schade opknappen etc. hij was dus de hele dag bezig met storingen zoeken! ga zo doer citroen!XD
The360box zegt
@aaap:
Dat is niet waar,
Robin zegt
Dat miniscule uitlaatje vind ik echt niets hoor! Doe er dan een dubbele pijp op van een iets groter formaat…
GOD zegt
@ Ahura
Je hebt geen flauw idee wat premium betekend.
OT: Ik Vind het een geweldig karretje.
Leuk exterieur en interieur. Enige wat mij een klein beetje dwars zit zijn de specs. op zich helemaal niks mis mee, maar.. omdat het een limited edition van 1000 stuks betreft hadden ze hem van mij part nog wel wat extra vermogen mogen geven.
Ahura zegt
@GOD: fijn dat je het me komt verduidelijken dan.. premium is sowieso marketing gepraat. Maar als je dat achterwege laat en naar de meerwaarde van merken als BMW, Audi en Mercedes kijkt dan kom je al gauw op mijn punten uit
CAFAN zegt
Zag hem gister in Utrecht staan en hij kwam vanmiddag op een trailer bij mij op me werk langs. Hij is wel ondzettend mooi. echter wel (in mijn ogen) wat hoog. En er zitten een partij dikke velgen onder nooooooooohhh
Activa zegt
Vind het nog steeds erg mooi wagentje, ook in deze uitvoering (al is hij wel een beetje opzichtig, wat echter wel mag imo). Al het gezever over de wegligging, wat ik er tot nu toe over gelezen heb was eerder positief en het compromis tussen weggedrag en comfort blijkt zelfs beter te zijn als in de Mini (zowel in Belgische, Engelse en Franse testen). Op het salon in Brussel eens goed vergeleken met zijn concurrenten en is erg netjes afgewerkt. Mini idd ook maar die lullige fragiele knoppen van de audio in de Mini helemaal niet premium als je ’t mij vraagt!
Geef mij maar de Ds3 om mee naar Zuid-Frankrijk te bollen want in de (Duitse) Engelman hou ik het zover niet uit.
Frans zegt
Maar 1000 stuks? Dat is best veel als je die in continentaal Europa wilt wegzetten. Ruik ik korting?
The360box zegt
Ik mocht dinsdag een Citroën C3 inrijden, ben er toen mee naar Belgie en terug naar Amsterdam gereden, ahd toen de 120 Pk met alles erop, gps, je zit alleen een beetje hoog maar rijdt subliem!
auto-fan zegt
al dat gejank over zijn wegligging ,Citroen staat toch wel bekend om zijn goede wegligging en daarbij 200pk voor zo’n licht wagentje die 0-100 doet ie zeker in 6 sec
marck zegt
mensen waar hebben jullie last van als ik vragen mag ? als jullie deze wagen niet cool vinden hoef je het niet onterecht af te kraken,zoals bij de meeste franse auto’s gedaan wordt,
en waarom mensen zich zo druk maken waarom het niet even betrouwbaar is als duitse auto’s zal me ook een worst wezen,citroen is weer ‘beter’ dan veel andere merken dus whats the difference!?
dit lijkt me een geweldige toevoeging voor op de markt en is in mijn ogen wel premium,misschien niet zo premium als de duitsers,ligt eraan hoe premium gevoelig je bent,lol
alleen ze mochten wel meer van hun rally ervaring laten zien met de DS3…
Dennis zegt
@aaap:
lees mijn eerdere reacties maar. Ik zat met 2 duitse k*thokken vol met electronica storingen en daar waren ze wel meer dan 1 dag mee bezig.
Dennis zegt
De lui die zeiken dat een Mini een beere wegligging heeft dan het franse spul kijk maar eens naar deze youtubefilmpjes.
http://www.youtube.com/watch?v=ItmSUnudeyY
http://www.youtube.com/watch?v=KaCZX1g8qnM
robin l zegt
denken jullie dat citroen geen auto kan bouwen met “premium” kwaliteit!! ja natuurlijk kunnen ze dat wel maar wil t nog eenigzins betaalbaar blijven moet je wat concessies doen,of willen jullie netzoveel voor een citroen betalen als voor een bmw audi of mercedes! dussss
BananaFlip zegt
De DS3 is een hele leuke goede auto maar het hele idee van de auto zit wel heel erg dicht tegen de MINI aan. Dat is wel een beetje jammer.
Mr. Dj M. zegt
Wat is die Ds3 toch retevet!!
SjonnieKroket zegt
@ Ahura,
Waar heb je dat gelezen dat de afwerking en de wegligging van de ds3 niet goed zou zijn? Zeker bij Autoweek. Die lui weten al helemaal niks van auto’s, een Citroën C1 noemen ze comfortabel en de DS3 helt teveel over. Ja ja lekker objectief,
1. Rij eens met een c1 van soesterberg naar utrecht, dan merk je hoe comfortabel hij is…NOT, niet dat ik de c1 wil afkraken, het is een prima auto’tje voor het geld, beter dan de Fox of Polo(wat altijd kapot gaat).
2. Wie zegt dat Citroën een ‘racey’ gevoel wil creeëren met de normale ds3? Volgens mij koop ik een normale ds3 om comfortabel mee te rijden. En als ik spijkerhard over de weg wil gaan koop ik wel een DS3R.
Dat Citroën kwalitatief hoogstaand is lijkt me wel duidelijk, gezien de statistieken en de resultaten die ze in de rallye wereld behalen.
En nog wat: Premium betekent kwaliteit,uitstraling en comfort. ik heb nog nooit deze kenmerken teruggevonden in een VAG product. Ja vroeger, toen de Golf 1/2 nog gemaakt werden. Die waren betrouwbaar, maar tegenwoordig is duitse degelijkheid gebaseerd op gebakken lucht.
eddy zegt
Veel bla bla bla van vele maar ik trek het mij niet aan want ik heb er reeds een aangeschaft