Het FT-86-concept is in autotermen alweer aardig bejaard, want Toyota maakte na de onthulling van de eerste conceptversie niet zo veel haast om hem ook daadwerkelijk te bouwen. Logisch, want hybrides zijn natuurlijk veel spannender winstgevender. Vandaar dat er in Genève een ‘nieuwe’ FT-86 gepresenteerd wordt, en hij is lekker!
Eerder vandaag toonden we jullie al het Subaru-broertje van de Toyota, een in de basis nagenoeg identieke auto, hoewel je dat nou niet meteen zou zeggen als je de twee naast elkaar zet. Maar aangezien het concepten betreft konden de designers er helemaal op los gaan, zodat we geen kopieën te zien krijgen.
Met de pikzwarte FT-86 II levert Toyota een hommage aan legendarische sportwagens als de 2000 GT, Celica, Supra en MR2. Een productiemodel staat voor medio 2012 in de planning, dus dan krijgen we na lang wachten eindelijk weer een sportieve Toyota voor de kiezen.
De cijfertjes: achterwielaandrijving, afmetingen van 4,24 x 1,80 x 1,27 meter, een kleine hoogtoerige boxermotor en een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Kortom: alle ingrediënten die je nodig hebt voor veel rijplezier. Als er door Toyota in de tussentijd niet te veel concessies worden gedaan lijkt het er op dat we met een lekkere ‘drivers car’ te maken krijgen, waarmee je de krappe 60-weggetjes in jouw buurt onveilig kunt maken. Wij zouden hem tegen die tijd trouwens graag eens naast zijn spirituele voorganger, de Corolla AE86, zien, maar dat waren de PR-mensen waarschijnlijk toch al van plan.
midasracer zegt
Niet verkeerd, de verhoudingen zijn goed en een mooie daklijn. De neus lijkt wat overgestileerd, maar het is een concept, dus dat kan uiteindelijk nog wat strakker worden. En het ventilatieopeningetje op het voorste spatbord is weer zo’n typische “oh hier kunnen we nog wat kwijt” design dingetje. Waarschijnlijk ook nog nep, dus die mag er van mij meteen af. Maar wat echt de moeite waard wordt, zijn de prestaties. Als ze nu maar niet teveel electronica op deze auto loslaten, komt het helemaal goed.
Roelio zegt
Wow, die ziet er zeer bruut uit, zeker voor een Toyota!
Bart_V zegt
breek aub die spoilers en diffusers af
vond het vorige concept mooier
En nog steeds een foute motor
Mijn wensenlijst:
4A-GE 20V
2zz-ge
of iets nieuws van Yamaha
maar niet die Subaru inbreng
begrijp me niet verkeerd die boxer motors zijn leuk maar niet in een Toyota
V-Power zegt
@Bart_V: 2zz-ge met eventueel turbo en +- 250pk. Dan een LFA-achtig yamaha uitlaat systeem en knallen maar :D
g40freak zegt
@Bart_V: Denk dat toyota het van twee kanten bekijkt.
Boxer heeft een heel laag zwaartepunt, das altijd goed.
En aangezien subaru hem ook gaat gebruiken, is het het handigst als het frame van beide merken voor dezelfde motor gebruikt kan worden.
En een boxer heeft natuurlijk een vetter geluid t.o.v een gewone l4.
Hoewel ik vind dat de vvti versie van de 1.8 (190 pk ofzo) er ook erg mooi bij past.
Klein turbootje erop is ook erg fijn.
sir_smokalot zegt
Nee, zeker niet doen! Een auto als deze hoort atmosferisch te zijn, en gezien het hoogtoerige karakter zal dart gelukkig ook zo zijn.
Bart_V zegt
@g40freak:
zo klinken die 2 motoren:
2zz-ge met een duur aftermarkt uitlaatje
http://www.youtube.com/watch?v=mFVc6QPbQps
skippen naar 1:50
en deze 4A-GE 20V
http://www.youtube.com/watch?v=PL9biTktMUY
deze hoop ik ooit in mijn Corolla te leggen
Svensson zegt
Ik begon me al af te vragen of hier nog een item over zou komen ;-)
Hoop dat het inderdaad een lekker hoogtoerig atmosferisch blok wordt net als in de originele AE86 en niet zo’n gedownsized turbomotortje van tegenwoordig. Nou afwachten of het gewicht (en de prijs) niet te hoog oploopt…
G-Ammo zegt
@Svensson: De prijs zal wel goed zitten… want ze willen met deze auto ook de jongeren aantrekken. Wat ik laatst heb gehoord is dat het rond de $20.000 zou gaan worden (eerst zien, dan geloven, uiteraard) Dus dat zou zo’n 18.000 pleuries worden :) Tenzij ze van die $ een Euro teken maken.
prisma zegt
Prachtige wagen, typische Toyota/japans achterkant.
Spijtig dat ze de achterlichten zo drastische hebben veranderd tov versie 1.
Heb mijn auto ook liever zonder spoiler.
Ik wacht wel tot er een hybride sportwagen uitkomt al is het omdat de “Hybride” toch een logische stap vooruit is in de automobiel sector. Niet omdat het groen is, of minder verbruikt maar gewoon omdat het logischer word dat je bij minder dan 50km/u bijna altijd 0,0l verbruikt.
norge zegt
Het concept heeft een tupperware party gehad……..Zonde.
Esprit_de_Flandre zegt
Veel tupperware, tja, snelle Toyota’s zijn altijd al het slachtoffer geweest van plastiekaanvallen…
Melvivio zegt
Ook wat mij betreft mogen ze terug gaan naar het vorige concept! Die was veel stijlvoller dan dit! Hopelijk komt het eerste Cocept er wel, en laten ze dit gedrocht achterwege.
De conceptII is niet geheel onverwacht, gezien dat de tuning scene in Japan heel erg groot is.
G-Ammo zegt
GODNONDEJU! Ziet er wel rete vet uit :D Maar liever toch Concept I :) Misschien kan dit worden gebruikt als een 2e G Sport Pakketje, ofzo? :D
Lan_Evo zegt
Dit ziet er wel heel bruut uit, zeker niet op achteruit gegaan t.o.v. die eerste FT-86 concept. Alleen dat spoilertje had van mij wel weg mogen blijven, maar dit is toch nog maar een concept. Ben ook benieuwd naar wat voor prijs je dan kijkt voor zoiets, denk toch wel minstens 40.000 euro ofzo.
Lan_Evo zegt
Op deze pagina vanonder staan trouwens clipjes van het motorgeluid:
http://www.tune86.com/ft-86-news/13052-toyota-ft-86-ii-concept-presentation
Klinkt niet verkeerd eigenlijk, lekkere boxer roffel.
Wel wat anders dan een 4AGE op toeren, maar dat blok zie ik niet snel terugkomen in een nieuwe auto. Honda is ook al verplicht (door het milieugeneuzel) afgestapt van de K20A motor.
Dimglor zegt
Ziet er best wel mooi uit… Volgens mij kan je deze trouwens ook rijden in Gran Turismo 5.. ;-)
Cantago zegt
Zonde om een conceptcar in het zwart neer te zetten, zo is het lijnenspel helemaal niet duidelijk!