Lanciasti Lancisti hebben lang moeten wachten, maar het is eindelijk zover: de Delta is officieel.
De Delta zal alleen geleverd worden met turbomotoren, zowel benzine als diesel (Euro 5). De instapper heeft 120 pk, dus hebben we het waarschijnlijk over de 1.4 T-Jet. De topversie zal 200 pk herbergen. Ook zullen alle modellen een zesversnellingsbak hebben, al dan niet gerobotiseerd.
Op de Autoshow van Genève wordt de auto aan het publiek voorgesteld, maar ik zie zo ook wel dat ie prachtig geworden is en gelukkig bijna niet verschilt van de concept. Hopelijk is dit het begin van een line-up die de naam Lancia weer waardig is.
UPDATE: het volledige persbericht van de Delta staat hieronder…
Delta is de historische naam voor één van de belangrijkste modellen in de geschiedenis van Lancia. Maar Delta is ook een wiskundig symbool dat verandering, onderscheid en evolutie symboliseert. De Lancia Delta is één van de eerste modellen in een nieuwe ontwerpfilosofie van Lancia. Een unieke en originele herpositionering en een samenvoeging van twee fundamentele Lancia-merkwaarden: de elegantie van stijl en de gewaagde, innovatieve natuur, die beide ten grondslag liggen aan iedere marketing en communicatie activiteit.
Dit is het eerste, totaal nieuwe model in het tweede honderdjarig bestaan van Lancia. Het ongeëvenaarde en eigentijdse design van de Delta doet volledig recht aan het innovatieve karakter van het merk Lancia. De nieuwe Delta, die medio 2008 op de markt komt, betekent een keerpunt in de geschiedenis van Lancia en de Delta zal in belangrijke mate bijdragen aan de strategische ontwikkeling van het merk.
Perfecte, uitgebalanceerde stijlkenmerken voor de Lancia van de toekomst
De nieuwe Delta herbergt het vermogen om de traditionele elegantie met oorspronkelijke stijlvormen van Lancia harmonieus te verenigen met het karakter van een sportwagen en tegelijkertijd het comfort van een luxe auto. De nieuwe Delta, die is ontworpen door het ‘Centro Stile Lancia’, vertaalt de traditie van roemruchte Lancia-modellen als de Aprilia, Appia, Fulvia, Beta, Prisma, Dedra en de Lybra naadloos naar de toekomst. De Delta is 4,5 meter lang, 1,8 meter breed en 1,5 meter hoog. Deze afmetingen staan in combinatie met een wielbasis van zo’n 2,7 meter garant voor buitengewoon veel binnenruimte die toonaangevend is in zijn klasse.
De voorpartij van de Lancia Delta is agressief, een uitstraling die wordt versterkt door de robuuste spatborden en de indrukwekkende grille, voorzien van het merklogo. De fraai vormgegeven motorkap vormt één geheel met de vloeiende lijnen van de wielkasten, terwijl het dynamische karakter van de auto wordt versterkt door de brede luchtinlaat. Opvallend zijn de innovatieve koplampen die de sportieve inborst benadrukken door onder meer de toepassing van een serie LED’s.
Ook aan de zijkant straalt de Lancia Delta dynamiek uit, door de hoge flanklijn en de trapeziumvormige achterstijlen. Ook de chromen sierlijsten – perfect geïntegreerd in de tochtstrips – en de het grijze, chromatische contrast in het onderste deel van de dorpel zorgen voor de tweekleurige kleurstelling, volledig in stijl met de traditie van Lancia.
Het brede glazen dakoppervlak – dat aan de achterzijde rust op uniek vormgegeven dakstijlen – loopt af in de spoiler waarin het rondlopende achterlicht naadloos is geïntegreerd. Deze vorm getuigt van een gedurfde designaanpak. En dezelfde stilistische originaliteit is aan de achterkant terug te vinden waar de verticale LED achterlampen het elegante lijnenspel versterken, een uitdrukking van geavanceerde technologie.
Het interieur, dat licht en fris oogt, kenmerkt zich door het gebruik van rijke, luxe materialen en door de harmonieuze kleurstelling. Daarmee wordt ongeëvenaard comfort gerealiseerd. De ruime zijruiten garanderen veel lichtinval, samen met het optioneel verkrijgbare zonnedak dat 80% van het totale oppervlak in beslag neemt. Volledig in lijn met de Lancia-traditie is voor het dashboard gebruikgemaakt van zacht, hoogwaardig materiaal. Van leder en Alcantara tot Benova®, een innovatief materiaal dat veel overeenkomsten vertoont met echt leer (het product is geregistreerd door Benecke-Kaliko en is tot nu toe alleen gebruikt in ‘top of the line’ auto’s zoals Maserati).
De middenconsole is met name aantrekkelijk omdat deze licht lijkt te weerkaatsen op het oppervlak eronder en op de bedieningsknoppen. Daarnaast hebben alle bedieningselementen – zoals die voor de klimaatcontrole en het infotainmentsysteem – dezelfde chromatische behandeling ondergaan en zijn ze van hetzelfde materiaal vervaardigd.
De onmiskenbare klasse van Lancia komt terug in de verchroomde details van de bedieningsknoppen voor de klimaatcontrole en de radio alsmede in de deurgrepen. Tegelijkertijd doet het stuurwiel van de nieuwe Delta in een eigentijdse vormgeving denken aan het vroegere vierspaaks ontwerp, wat ook geldt voor de elegante versnellingspook.
De achterpassagiers kunnen genieten van optimaal comfort. Niet alleen vanwege de vormgeving maar ook door de beschikbare ruimte. Het interieur is echt een leefbare ruimte met ondermeer een verschuifbare achterbank en verstelbare rugleuning.
Innovatieve technologie voor maximum comfort
Het interieur ademt een en al Italiaanse exclusiviteit en de grote binnenruimte van de Lancia Delta zorgt voor veel klasse en comfort voor de inzittenden. Dankzij de samenwerking met de beste partners op ieder gebied is de Delta uitgerust met de meest geavanceerde accessoires en systemen op het gebied van entertainment. Zo is er de uitstekende geluidskwaliteit van de Blaupunkt radio of het optionele Hi-fi Bose® geluidsysteem met CD- en MP3-speler, compleet met stuurbediening. Ook kunnen de ontelbare mogelijkheden worden benut van Blue&Me®, een systeem dat in samenwerking met Microsoft is ontwikkeld. Dit systeem is voorzien van een Bluetooth® interface, geavanceerde spraakherkenning, een USB-poort, een MP3-speler en een SMS-ontvanger (ook leverbaar in SatNav versie).
De Lancia Delta is te bestellen met een totaal nieuw navigatiesysteem. Deze innovatieve voorziening is ontwikkeld in samenwerking met Magneti Marelli en levert optimale multimediaprestaties, een groot gebruiksgemak en combineert tal van functies in één systeem: van een USB-interface tot spraakopdrachten en kaartmanagement via SD-kaarten op het high-definition scherm.
Temperamentvolle motoren
De belangrijkste merkwaarden van Lancia – elegantie en temperament – zijn ook terug te vinden in de motor en de techniek. Het temperament van de benzine- en dieselmotoren is herkenbaar aan de innovatieve technologie en de prestaties. Ze zijn allemaal voorzien van een turbocharger en een zesversnellingsbak (manueel, gerobotiseerd of automaat). De Lancia Delta is vanaf de introductie leverbaar met drie verschillende motoren: een 1.4 liter TurboJet met 120 pk en 150 pk (allebei benzine) en de 1.6 liter 120 pk MultiJet turbodiesel (Euro 5), die gekoppeld is aan een geavanceerde gerobotiseerde transmissie. Daar zullen later twee nieuwe krachtbronnen aan worden toegevoegd: de 2.0 MultiJet met 165 pk en de 190 pk sterke 1.9 Twinturbo MultiJet.
Daarna zal de motorenreeks worden uitgebreid met nog een moderne krachtbron: de 1.8 Di Turbojet met 200 pk, directe brandstofinjectie en een moderne automatische zesversnellingsbak. Alle drie de Euro 5 motoren bevestigen dat Lancia een merk is dat in de automobielindustrie ook toonaangevend is op het gebied van technologie en innovatie.
Elegant op het gebied van vormgeving en gebruikte materialen, maar ook ‘elegant’ in de relatie met de natuur. Zo worden voor de Lancia Delta dieselmotoren gebruikt die nu al voldoen aan de toekomstige Euro 5 normen.
De motorprestaties zijn ontwikkeld om optimaal comfort en bedieningsgemak te leveren door gebruik te maken van moderne technische toepassingen. Te beginnen met ESC (Electronic Stability Control), een doorontwikkeld stabiliteitscontrolesysteem dat in vergelijking met de gangbare systemen meer functies heeft, zoals LTF (Linearization Torque Feedback). LTF zorgt voor een beter bochtgedrag, vooral bij hoge snelheden. TTC (Torque Transfer Control), een innovatieve functie die elektronisch een zelfsperrend differentieel simuleert, verbetert de grip in de bochten, waardoor onderstuur wordt voorkomen en een dynamische rijstijl mogelijk is.
Het ESC-systeem doet overigens onopgemerkt zijn werk dankzij DST (Drive Steering Control). Dit ‘actieve elektronische stuurwiel’ voert correcties uit en controleert het overstuur op gladde ondergrond. Nog steeds een geavanceerd technologische voorziening is het SDC (Synaptic Damping Control) waarmee de Delta is uitgerust. Enerzijds wordt het schakelgedrag hierdoor gunstig beïnvloed en anderzijds wordt het rijplezier verhoogd onder alle omstandigheden. Het systeem reguleert de stabiliteit afhankelijk van het wegoppervlak en de rijstijl.
De set-up wordt afgerond met een semi-automatisch parkeersysteem, SPS (Semiautomatic Parking System), dat bij het parkeren de besturing overneemt en alleen het gasgeven en remmen overlaat aan de bestuurder. Het HALF (Haptic Line Feedback) systeem waarschuwt de bestuurder wanneer er geen aandrijving meer is.
Meer dan 1.000 ‘op maat’ mogelijkheden
De nieuwe Delta zal een veeleisende klantengroep aanspreken die zich wil onderscheiden. Daardoor combineert deze Lancia stijlvolle elegantie met hoogwaardige materialen en de zorg voor detail. Ook heeft de Delta speciale innovaties en voorzieningen die vanuit een historisch perspectief al ruim een eeuw zo kenmerkend zijn voor Lancia. Vooral de combinatie van kleuren, bekledingsstoffen en materialen zorgt voor de exclusiviteit van het model. Kopers kunnen kiezen uit meer dan 1.000 persoonlijke voorkeurcombinaties. Een buitengewoon uitgebreide reeks van drie uitrustingsniveaus, vier verschillende bekledingsstoffen, drie kleurstellingen voor het interieur, 5 types lichtaluminium wielen, twaalf carrosseriekleuren en twaalf ‘two-tone’ combinaties.
Daardoor is de Lancia Delta, onafhankelijk van de mate van persoonlijke samenstelling, altijd fascinerend en uniek, en met een duidelijke afspiegeling van de wereldberoemde Italiaanse elegantie. Het model vernieuwt de Lancia-traditie door te spelen met contrasten en de gedetailleerde aandacht voor de verschillende persoonlijke voorkeuren. Daardoor is iedere versie van de Delta ‘op maat gemaakt’.
Delta: een beroemde naam in de internationale automobielgeschiedenis
De Lancia Delta stamt uit 1979 en werd in 1980 uitgeroepen tot ‘car of the year’. De carrosserie was opvallend, de motor krachtig en het model een evolutie op diverse gebieden zoals het concept van de auto, de techniek, de stijl en de kwaliteit.
Het ontwerp was getekend door Giorgetto Giugiaro en heeft als kenmerken een trapeziumvormige styling en rechthoekige contouren. De aandrijflijn werd gevormd door voorwielaandrijving en een dwarsgeplaatste motor, onafhankelijke wielophanging rondom en een gescheiden remsysteem. Bij de introductie waren er twee motoren beschikbaar: een 1.3-liter van 75 pk en een 1.5-liter van 85 pk, beide voorzien van een nokkenas, aangedreven door een getande riem. De cilinderkop was van gegoten aluminium.
Mathias zegt
Lancisti!!! :)
En hij is habba habba!! :P
Trouwens er zal een 1.6jtd met 120pk zijn, een 1.9jtd 150pk en een 180pk (naar wat ik mij meen te herinneren wat die mens zij op het autosalon in Brussel)
Mathias zegt
‘zei’ dus
bramwillemse zegt
hm, ik weet ’t nog niet…ik vind het uiteindelijk toch jammer dat er veel fiat bravo in zit.
Maarja, oké, hij is mooi :)
Bramzel zegt
Mooie auto! Vind alleen wel dat hij door die zwarte balk onderaan optisch erg hoog op zijn poten staat. Ben benieuwd hoe dat er uit ziet in carosseriekleur.
jamesBrown zegt
Had liever een beetje retro-styling gehad, maarja :)
Dimitri zegt
@Mathias: ik dacht dat de 1.9jtd 190 pk max zou krijgen (ben ook binnen geweest bij lancia…)
Dit is echt een prachtmachine, nog veel mooier dan op deze foto’s, vind ik!
INSIDEMAN zegt
het blijft een Lancia
-edit: dus?-
hjd zegt
ook al heeft ie 200 pk, ik vind het een raar ding…
neej dit wordt geen succes
sebastian zegt
ben benieuwd hoe een oorlogskleur hem zou staan, doe mij eens een rood of geel
autoblogger zegt
Ze hebben wijselijk geen foto’s van de zijkant/neus erbij gezet…
Dat zal wel weer een flinke tegenvaller worden:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/09/28/lancia-delta-concept-in-parijs
SUF zegt
Vergelijk dat met het oude model…..Ik vind dat het steeds vaker voorkomt dat “nieuwe” modellen niet meer kunnen tippen aan hun voorgangers. Spijtige evolutie. Alhoewel: het aanbod in de 2de hands markt wordt steeds mooier :-)
CasperH zegt
Bram, onderbouw dat eens? Ik ben echt benieuwd welk deel van deze auto je doet denken aan de Bravo!
Lekkere bak, ben erg benieuwd hoe hij in het echt oogt!
CasperH zegt
@ autoblogger: wow… da’s wel een héél lange neus ja…
sebastian zegt
er zitten trouwens een paar prachtige welvingen rond de voor en achterspatbord, watl de auto een zijdezacht effect geeft.
Tedje zegt
Binnenkant is precies een Kia Cee’d :S
SUF zegt
Achterkant = Nissan Murano copy
M Freak zegt
Zit de uitlaat in het midden of links?
Want dat zie je niet heel erg goed.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Daar gaan we weer!!!!!!!!
De meesten van jullie grijpen direct weer naar hun referentiekader, in plaats van een MENING te geven!!
Murano, Cee’d of Bravo??????
Het is een Lancia, kijk maar naar het logo!
En wat vinden jullie er nu eigenlijk van?
In vindt het gewoon een mooie auto, zeker en profil door de extreme wigvorm!
Ook de kleurencombinaties van de Concept komen hopenlijk in de productiefase door. Erg apart!
Ik hoop van harte dat dit mooie merk weer een voet tussen de deur kan krijgen hiermee…
Forza! zegt
Vind t echt een plaaaaaaatje :D
Lancia’s zullen nooit enorme verkoopcijfers halen
maar daar kiezen ze zelf voor door niet mainstream te zijn
en dat bevalt me wel!
Kevski Style zegt
Persoonlijk vind ik hem niet mooi. De auto zelf is veel te lomp groot zo te zijn. de lancia was zo goed vanwege zijn korte wielbasis toendertijd. Deze is veel te groot en zal waarschijnlijk ook wel veel te zwaar zijn….
Uitdebroeck Piet zegt
Eerste plaatje is oké, maar voor de rest vind ik hem echt niet zo mooi, zeker als je rekening houdt met het feit dat hij hier op zen mooiste staat.
Citrofiel evil twin zegt
Hiermee zal Lancia wel de verkoopcijfers weer wat opkrikken. ;)
Persoonlijk vond ik de Lybra ook een mooie wagen dat nog even in de showroom mocht blijven staan. :(
Birger zegt
Ja ik vind hem mooi, en gelukkig zitten de meters voor het stuur in plaats van in het midden. klasse
tss68nl zegt
Nou ik weet het niet, ik vind em eigenlijk erg lelijk. Interieur is nog wel netjes, maar de buitenkant vind ik afschuwelijk.
En nee, over smaak valt niet te twisten :-)
Djivy zegt
Lancisti lijkt me beter dan Lanciasti, Ruben ;)
Naar analogie met de klinkerwissel bij Alfa – Alfisti.
Laus zegt
zelfde soort auto als de Seat Leon(en andere klonen) dus. Die vind ik al buitengewone wegdekvervuiling. Deze lancia vind ik mooiere lijnen hebben, maar dit soort modellen…ik weet het niet. Waarom altijd zo’n gruwelijk lelijk oplopend achterruitje. Blijven die tekenaars uitschieten?
Vind het dashboard wel erg vraai van deze foto;s. Ook jammer van dat middle of the road grijs. Ok, Lancia hoeft niet rood, maar een mooie blauwe tint ofzo…
Mathias zegt
@Dimitri : kan zijn, heeft die ook gezegd tegen u dat de 150pk een 2.0 zou zijn en de 180 of 190pk versie een 1.9 ??? (ja dit is bij de diesels) :s
Stephano Nunez zegt
…. dromen van een paar letters: HF Integrale
ik vind de wagen zelfs mooier dan de concept car ( vooral de koplampen)
Arnoud zegt
Ik vind ‘m op een paar kleine dingetjes na echt helemaal top! Dat stuk voorbumper waar de plaat nu aan bevestigd is vind ik niet zo mooi. Raar, die uitstulping naar beneden. De spiegels vind ik wat fragiel overkomen en ook de holling vlak voor de spiegel in het voorscherm vind ik wat teveel.
Maar de achterkant daarentegen! Wat een strakke plaat! Echt helemaal goed. zo driekwart van achter doet hij wat aan de Seat Leon denken (komt natuurlijk door dat 3e zij-ruitje) en die ‘heupen doen dan weer’ denken aan de Volvo C30 maar met deze achterlichten erin is het een stuk geslaagder dan de C30.
Als ie net zo goed of beter rijdt als de Bravo dan wordt dit een kaskraker.
Solstice zegt
Mooi! :-) Heb een zwak voor Lancia, hoop dat ze hiermee weer ’s helemaal terug kunnen komen. En dan later inderdaad nog ’s een Integrale (en een terugkeer in de WRC?) zou het helemaal compleet maken.
Jan C. zegt
Wanneer komt de Integrale?
De achterlichten zijn min of meer al bij een ander Lancia model te vinden. Murano-opmerking is misplaatst. Bravo-opmerking misschien niet zozeer, maar is toch wel een andere wagen. Veel vouwlijnen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Lancia heeft er destijds zeer bewust voor gekozen om niet meer mee te doen in de rally-wereld.
Het imago moest ‘van modder naar luxe’ destijds onder Fiat.
Aangezien dat nog steeds zo is verwacht ik absoluut geen terugkeer naar de WRC…
SUF zegt
Jan C -> Ze zijn idd een beetje misplaatst maar verder gelijken ze er toch sterk op
VonStroke zegt
Waanzinnig mooi! Zo had ik em niet verwacht. Hopelijk voor Lancia zijn de verkopen heel erg goed!
Johannes zegt
wat een ontzettend volvo stuur?
rider zegt
chique verschijning zeg! al heeft het dashboard wel een te hoog fiat gehalte (alhoewel dat ook erg mooi is)
zie ik in de koplampen nou ook LED verlichting zitten?
Dink zegt
Van binnen wel weer mooi . . . De Musa is een onderschatte auto.
http://www.lanciamusa.nl/main.html
Mooi, praktisch en best chique.
Breinstein zegt
een erg lelijke creatie van lancia. lancia voegt op dit moment met geen enkel model wat toe aan de autowereld. van mij mogen ze stoppen.
alfist zegt
@Breinstein: jij heb geen smaak,je heb zeker een golf
Domien zegt
prachtig dit! heeft hij ook 4WD voor het rallygevoel terug op te roepen? :-)
Motorfobist zegt
ik vind hem echt oerlelijk.
Ralf zegt
Ben benieuwd naar de andere kwaliteiten dan de looks. De looks zijn namelijk altijd een selling point geweest van Alfa, en nu ook van de nieuwe Fiats. Alfa onderscheidde zich daarnaast met sportieve eigenschappen, maar dat doen de SS versies van de Fiats tegenwoordig ook. Elke Lancia enthausiast refereerd aan de Delta Integrale versie, maar daarmee vissen Alfa, Fiat en Lancia dus feitelijk uit hetzelfde vijvertje, iets wat de Fiat groep na jaren van malaise helemaal niet kan gebruiken.
Met die Fulvia concept zitten ze qua positionering binnen de Fiat groep goed, hoe gaan ze dat doen met de Delta?
Sander zegt
Heel apart, de plek waarop de handgrepen aan de portieren zitten. En ze zijn veel te groot.
Greg zegt
@Ralf
Ben het niet helemaal met je eens. Ik zie het net als Audi en Seat. Beide merken brengen sportieve auto’s op de markt en behoren tot het zelfde moederconcern.
Het verschil tussen de 2 merken is dat Audi sportiviteit combineert met luxe en “premiumheid” om t maar even zo te noemen, terwijl Seat puur sportiviteit brengt zonder bijbedoelingen.
Net zo komen Lancia en Alfa beide met sportieve modellen, alleen wordt bij Lancia ook de nadruk op exclusiviteit en luxe gelegd, terwijl het bij alfa uitsluitend om sportiviteit gaat en in mindere mate als bij Lancia om luxe.
Daarom zullen ze denk ik niet 100% in hetzelfde vijvertje vissen.
Ralf zegt
Kan ik inkomen, hoewel ik moet zeggen dat de term premium al vrij snel gebruikt wordt. Laten we zeggen dat ik het idee had dat Alfa die kant ook op ging, maar misschien betekend succes voor Lancia automatisch ook dat Alfa wat minder de premium-kant hoeft te dekken.
De looks zijn in ieder geval goed genoeg om de saaiheid op de wegen wat te doen verminderen…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Ralf en Greg:
Kijk naar mn eerdere post: destijds onder de Fiat Plu moest Fiat de allemansvriend worden, Alfa de sportieveling en Lancia het luxe merk. Vandaar dat ze zich een tijd lang zo op het interieur gericht hebben terwijl Alfa zich meer op het exterieur richt.
Degene die nog over Rally begint, jammer maar helaas, zie ook mn eerdere posts.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Degene die riep dat het stuur op een Volvo-stuur lijkt kan ik maar 1 tip geven:
Een bezoek aan de psychiater of de opticien…
ZOEF zegt
Een Ford stuur!
:-)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Zoef:
Inderdaad!
Ook rond!!!!
Nouuuuuuuuuuuu, das toeval!!!
Shadow_Breaker zegt
ik denk dat ik de zijkant even moet zien want k mis iets op deze foto’s
Greg zegt
wat mis je dan?
VivelaFRANCE zegt
Wat een prachtige auto! Beetje een mix tussen een Seat en Citroën en dan nog die Italiaanse toegevoegde waarde, prachtig! Alleen, een Italiaan en geen Fransman, ik begin misschien een beetje jaloers te raken… :(
Birger zegt
@ Svenska Aeroplan AB
:) :) :) :) fantastisch
Bas zegt
Nou maar hopen dat ze net zo veel aan kwaliteit als aan design hebben gedacht. Prachtige auto en ik hoop dat ze het eindelijk begrepen hebben en een fatsoenlijke auto hebben neer gezet.
Gerrelekker zegt
Lelijk en Lancia, 2 woorden die perfect samengaan.
w0o0dy zegt
Best een fraaie wagen en ook duidelijk herkenbaar tussen dertien in t dozijn middenklassers als nèt dat beetje sjieker. De lybra vond ik te kaal, alsof de ontwerper bepaalde details nog moest gaan verzinnen maar de tijd op was… Daarnaast was het een auto met wat ongelukkige lijnen…. Deze is best gewaagd op een aantal punten, maar ze zijn niet doorgeslagen. Ik denk dat het een goede strategie is om niet teveel mensen te vervreemden en ik denk dan ook dat deze auto met name in zuid europa wel wat marktaandeel gaat wegsnoepen bij bijvoorbeeld Audi(, maar ook Peugeot, Renault, misschien ook wel bij Volvo en of Saab.). Qua interieurs weten ze met bescheiden middelen vaak enorm veel sfeer neer te zetten en ik hoop dat de calivinisten hier in noord europa eens op een mooie zonnige dag de Lancia Showroom inlopen…. De Musa is al zo aan te kleden dat je bijna denkt dat het een auto is die door een modeontwerper is aangekleed van binnen….. als ze dat een beetje doortrekken bij de rest van de Lancia-modellen dan hebben we er weer wat broodnodige variatie bij.
Greg zegt
Dit is volgemsij gewoon de mooiste middenklasser die ooit ontworpen is. Dit was het lange wachten dubbel en dwars waard.
Heel dapper dat Lancia dit heeft aangedurfd… Een productieversie met zulke geweldige designelementen, alsof het een prototype is….
binkie zegt
Heel erg mooie auto. Vooral die strakke neus vind ik heel erg geslaagd. Het dashboard is misschien wat te rommelig, maar al met al: ik wil hem wel :)
marnik zegt
IK vindt herm zeer mooi .
Proficiat lancia
jan aka pueblo zegt
prachtige lancia
Knorrit zegt
Ik vind dat het een prachtig model is geworden. De achteruit doet in mijn ogen zelfs futuristisch aan. Troppa bella!
Statler de beroepszeikerd zegt
mooi, een beetje volvo achtig stuur trouwens.
Tinos zegt
Lof voor Lancia maar of ze het hiermee gaan redden…. model steekt toch tever boven het maaiveld uit. Minder risico en meer retro hadden vast voor meer verkoop gezorgd.
Maar wel lef dus al kan het model me niet helemaal overtuigen, vind het hier en daar wat gezocht. Die voorspoiler bijvoorbeeld, en de C-stijl. De tankdop net onder de taillelijn is ook een dissonant. Maar goed, het blijft een kwestie van smaak…
ferrarifreak zegt
Doe mij de oude Delta maar
9000cse zegt
@ Gerrelekker
Gerrelekker en smakeloos, óók 2 woorden, die perfekt samengaan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ 9000 CSE: LOL
@ Wooody: helemaal mee eens. Denk ook zeker bij Volvo en Saab, omdat dat toch mensen zijn die van anders-dan-anders houden. Sinds er bij Lancia niet echt meer wat leverbaar is (na bijv. de Lybra) zijn die mensen ook JUIST naar deze 2 merken gegaan.
Delta HFan zegt
hhmm, voorkant valt wat tegen maar voor de rest wat een lekker ding!
vooral die achterklep
Balthazar zegt
Heb nooit iets met Lancia gehad en een aanschaf als lease-auto geen seconde overwogen maar……wat een schitterende wagen is dit!!! In Juni loopt het leasecontract op mijn huidige wagen af. Wanneer deze auto er in het “echt” half zo uitziet als op het plaatje (en niet onbelangrijk, rijdt zoals hij eruit ziet), kan mijn bestelling geplaatst worden. Hier zat ik op te wachten….. In geen tijden meer zo’n mooie middenklasser gezien. IMHO verwijst deze auto (qua design) de C30, A3, 1-serie, etc. naar het tweede plan. Nr. 1 op mijn shortlist was tot ik deze plaatjes zag een Alfa 159, nu dus niet meer…….. Bravo Lancia!!!!!
Balthazar zegt
Na mijn ehthousiaste relaas toch nog wat kleine kritiek; De velgen van de foto komen er bij mij niet op….., dit moet mooier kunnen.
Joe zegt
Ziet er niet onaardig uit, het zet de typische stijl van Lancia van de laatste jaren voort. Ik houd m’n vingers gekruist voor een HF Integrale versie, en dan hopelijk zowel voor de WRC als voor op de weg.
Stiekem droom ik ook al van een Delta S4, maar dat zal wel teveel gevraagd zijn :p
firefly zegt
Schitterend. Eindelijk brengt Lancia weer een auto uit die ze kunnen verkopen. De binnenkant is bij Lancia meestal ook prima verzorgt met mooie materialen als leer en alcantara. En geen lullige 90pk instapper. Laat maar komen.
Ik ben wel bang het zicht schuin naar achter bedroevend is met de kleine zijruitjes.
F. zegt
Soms kan geduld beloond worden. Carla Bruni heeft Lancia met de Musa weer op weg geholpen en met deze mooie Delta moet Lancia weer verder kunnen!!
revaei zegt
zo mooi….
en nu maar hopen dat de baas hem op een lease lijstje zet
bram zegt
Ben benieuwe hoe groot hij wordt, hij kan best nog weleens log overkomen? Dit wordt in NL geen succes maar dat hoeft ook niet hij is best mooi maar nou ook weer niet super mooi.
lanciafreak zegt
deze lanciafreak gaat zijn thesis inruilen voor de nieuwe 200pk versie van de wel zeer ubergavemooie delta.
Christiano zegt
wat moet je voor je Thesis hebben meneer Lanciafreak?
alfist zegt
@Christiano: 59000 euro koopje toch?
Br3cht zegt
Mooie auto, maar of hij ermee gaat scoren heb ik mijn bedenkingen zo, tis al een tijdje stil geweest rond lancia, en volgen mij hebben ze daardoor hun imago verloren! Zullen ze het trg uit de kist halen?
Ik ben benieuwd ;)
Citrofiel zegt
Mja… Het is een auto met veel mooie details, maar of het nou een mooi geheel is… Ik zal hem van meer kanten, en gewoon in het echt moeten zien wil ik hier wat over kunnen zeggen…
evo zegt
Eigenlijk best wel bizar: een kleine 20 (twintig!) jaar geleden had een Integrale 16v ook al 200 pk.
Je kan Lancia er niet van betichten dat ze ook meedoen aan de PK-wedloop ;)
Michel zegt
Origineel en mooi design zoals we gewend zijn van de Italianen.
Het interieur volgt echter niet en stelt teleur aangezien het gewoon een (weliswaar elegante) opsmuk is van dat van de Fiat Bravo.
En dat geeft weinig hoop voor de Alfa 149, die op hetzelfde platform ontwikkeld wordt. Vrees dat we een strak en sober dashboard zoals dat van de 8C mogen vergeten…
Lybra SW formely known as Dedra Turbo zegt
heb hem ook gezien op het salon in brussel. prachtig design! was al een tijdje nieuwschirig naar het interieur, ik verwachte iets met een houte afwwerking in combinatie met een super sportief board… maar tis een niet lancia dashboard maar een fiat bravo met elegantie :-( ik snap het niet :-s
subarudrol zegt
er komt in 2010 ook een opvolger van de thesis, en die is een stuk mooier!:
http://www.lancia-club.nl/jml/index.php?option=com_content&task=view&id=409&Itemid=532