Het was eventjes wachten, maar eindelijk lijkt de Mazda 3 Turbo er aan te komen. Zoom zoom!
Volgens sommigen is het de beste auto in zijn klasse. Volgens anderen zien de C-stijlen aan de achterzijde er een beetje raar uit. Anderen vinden de kleur Soul Red briljant. Over een ding zijn we het allemaal eens: de Mazda 3 kan wel wat extra pit gebruiken.
SkyActiv
Mazda maakt gebruik van SkyActiv (en SkyActiv-X) techniek, waarbij men de compressie aanpast en een grote motor afstelt op zuinigheid. Het resultaat: niet zo zuinig in de verbruikstests, maar ook een minder grote afwijking in het verbruik op de openbare weg. Het enige nadeel is dat zo’n blok is dat je relatief weinig koppel hebt en dan zit de beschikbare trekkracht ook nog eens hoger in de toeren.
Onderstel
Nog een reden waarom de Mazda 3 wel wat pit kan gebruiken is het onderstel: de Mazda 3 kan met gemak meer vermogen aan dan de 184 pk die je nu kunt krijgen. En daarbij: wij houden van pk’s. Net als met valentijnskaarten en pindakaas met stukjes noot bestaat er niet zoiets als ’te veel’ vermogen. Dus hoe zit het met de vrouwelijke Mazda 3?
Turbo-variant
Nou, goed nieuws! Volgens onze vrienden van het Amerikaanse Jalopnik is een turbo-variant op komst. In de VS komt vanaf 2021 een Mazda 3 Turbo op de markt. Overigens zal de auto geen Mazda 3 Turbo gaan heten, maar waarschijnlijk iets als Mazda 3 SkyActiv Turbo SkyLease GT-M Plus. Ofzo.
‘Mazda 3 HB PP Turbo’
De auto staat nu namelijk in het dealersysteem aangemeld als ‘Mazda 3 HB PP Turbo’. HB staat natuurlijk voor de carrosserievariant: “hatchback”. Er is ook een sedan. Over ‘PP’ is niet veel duidelijk, het zou leuk zijn als het Performance Pack of iets dergelijke betekent. Aangezien het MPS/Mazdapeed-label niet terugkeert, komt dat er het dichtste bij. De kans is zeer groot het de motor dezelfde 2.5T uit de Mazda 6 is, met ongeveer 230 tot 250 pk.
AWD + automaat
Of het een vlijmscherpe rijdersauto gaat worden, wagen we te betwijfelen. Volgens de Amerikaanse kwaliteitspublicatie wordt de Mazda 3 Turbo maar in één uitvoering geleverd: met vierwielaandrijving en een automaat. Ook werden geruchten voor een ‘MPS-achtige’ altijd in de kiem gesmoord. De auto staat vooralsnog, vermoedelijk, gepland voor de Verenigde Staten. Of de auto naar Nederland komt is niet zeker en zelfs onwaarschijnlijk. De Mazda 6 met dezelfde turbomotor is ook niet verkrijgbaar in Nederland.
bernoulli zegt
Alsof iemand zijn Mazda2 heeft voorzien van de voorkant van de Mazda6 en de kont van Shirma Rouse.
iannuzi zegt
@bernoulli: hans anders, pearl et cetera ze zijn weer allemaal open. Tip: ga een langs.
bernoulli zegt
@iannuzi: Turbo jongûh.
Joris24 zegt
Toch ziet de auto er niet gek uit. Met wat extra pit is er weinig mis mee. Heb echter geen idee van wat ze zo kosten.
-Edit: dank u, is inmiddels gefixt.-
tge2 zegt
Ja, laat deze meteen ook aanrukken hier! Die electrosubsidie kan me gestolen worden.
GTR zegt
Top plan! Hiervoor heb ik een Mazda 3 van de vorige generatie gehad. Heb ook even een rondje gemaakt met de nieuwe 3 gemaakt toen ik een nieuwe mocht kiezen (zakelijke lease). Ik kon de auto echt waarderen! Ontzettend goed gelukt product van Mazda. Maar dat futloze onderin de toeren was ik echt klaar mee. Het is niet anders met de Skyactive X.
Als het een turbo motor was, dan had ik nog best de 3 gekozen (laat ik voor nu even die slechte automaat buiten beschouwing…). Uiteindelijk is het toch de Kia Proceed geworden. Overigens geen moment spijt van gehad.
berlinetta zegt
Die ProCeed vind ik dan ook echt een hele fraaie wagen!
gasskaas zegt
@berlinetta: heel mooi! Echt heel goed gelukt!!
ethylestra zegt
Iemand nog een gratis Mazda 6 station bj2003 hebben? Nog apk tot december. Kan vanaf 1 juli in Noorwegen opgehaald worden
faalhaas zegt
@ethylestra: Wat is je laagste prijs?
sjonniedeluxe zegt
@faalhaas: lagere prijs dan gratis?
faalhaas zegt
@sjonniedeluxe: Doen ze op feesboek ook en het werkt. Althans, dat las ik op feesboek.
ethylestra zegt
@faalhaas: zo ontzettende hekel aan mensen die dat vragen dat ik de verkoop uit principiële redenen niet meer door laat gaan.
dawwg zegt
Gratis klinkt als een redelijke prijs; maar kun je ‘m toevallig ook 2 juli om exact 14:30 bij ‘m huis afleveren, wil graag toch nog even een proefrit doen ?!
jer81 zegt
Ik heb eigenlijk niets te klagen over mijn Mazda 3 sedan met skyactiveX motor. Met turbo zal hij vast nog wel vlotter zijn maar ik vind het prima zo. Heerlijke gelijkmatige vermogensopbouw.
ericd zegt
Mooi ding, maar veel te grote C stijl.
baklava zegt
Lineaire vermogensopbouw is juist veel leuker om te rijden. 180 pk is daarnaast meer dan genoeg. Ander luchtfiltertje er op en uitlaat en je zit zo op 190 a 200 pk. Meer dan prima.
mashell zegt
Haha. Lineaire vermogensopbouw is helemaal niet leuker om te rijden, gezapiger, rustiger, meer gecontroleerd, saaier is het allemaal maar zeker niet leuker. Je wilt power en je wilt het nu! Even wachten tot de turbo op toeren is voordat er koppel komt is al een compromis maar wachten totdat de toerenteller helemaal in een traag tempo naar de 5000 geklommen is voordat er wat gebeurd is gewoon frustrerend.
bogey zegt
Hier is er klaarblijkbelijk eentje helemaal klaar om elektrisch te rijden.
mashell zegt
Ja. Qua motorgedrag rijdt dat inderdaad wel het lekkerste. Veel koppel, vlot versnellen en lekker stil zodat de muziek beter klinkt.
karhengst zegt
@mashell: Even poken om in het optimale bereik te komen en gaan. Is zeker bij Mazda’s geen straf en met wat oefening niks langzamer dan de turbo lag waar je anders last van hebt.
mashell zegt
Turbo lag is er met die light pressure turbo’s van nu eigenlijk al niet meer merkbaar.
langejohn zegt
@baklava: Ja, bij een Ferrari of 911 GT3. In de dagelijkse praktijk is een turbomotor veel bruikbaarder.
sr20det zegt
@baklava: 200pk is nog steeds niks met 1,5ton aan kg’s. En zonder koppel helemaal niet.
banderas zegt
Eindelijk, komt er een Mazda 3 Turbo? of Eindelijk komt er een Mazda 3 Turbo.
Nu leest het onprettig.
s2kdriver zegt
Deze combinatie zal helaas alleen voor de blits Amerikaanse een Australische markt zijn. De 2.5 krijgen wij ook al niet in Europa dus dan zal de 2.5 turbo ook wel niet komen. Wij krijgen hem ook al niet in de cx5 en 6. Zal wel weer een 20k aan BPM onderbeen gaan waardoor hij nog duurder is dan een mooi aangeklede Audi A3 of BMW 1-serie. Dus compleet kansloos
gezondverstand zegt
Voor- en achterkant van de 3 zien er puik uit.
De zijkant vanaf front tot de B stijl ook, maar daarachter haak ik af.
Wordt al claustrofobisch als ik er van buiten naar kijk. Laat staan als je op de achterbank moet zitten. Als je als volwassene al past.
Zicht schuin naar achteren is er niet maar door de achterruit zie je ook niet veel.
Kortom: gevaarlijke auto, met name in stadsverkeer.
En die turboloze blokken met weinig koppel bi hoge toerentallen zijn ook zoiets van de vorige eeuw.
Dat claustrofobie opwekkende en weinig zicht rondom hebben meer Mazda’s van de laatste tijd: CX-3, CX-30.
jer81 zegt
Het is een auto en een merk met eigen karakter. Gelukkig maar. Eenheidsworst rijdt er al meer dan genoeg rond op de Nederlandse wegen. En als volwassene pas je best achterin een Mazda 3. Maar wie gaat er nou met 3 of 4 volwassene in 1 auto zitten, komt zelden voor en al helemaal minder op langere afstanden.
schreute01 zegt
@gezondverstand: je doet je naam niet echt eer aan! Wist je dat de CX-30 de veiligste auto die ooit getest is volgens de euro ncap. Die veiligheidssystemen zitten ook op de 3.
gezondverstand zegt
Zicht rondom wordt bij NCAP niet getest. Dat is bij de 3 en de CX-en uitermate belabberd en dus niet veilig :)
schreute01 zegt
@gezondverstand: 1:dan weet je dus niet welke veiligheidssystemen er op die Mazda’s zitten. 2: heb je waarschijnlijk nooit in een CX -30 gereden want dan zou je dit niet zeggen. Tenzij je 1.50m bent natuurlijk
vpowert zegt
Volgens mij is in de VS de SkyActiv-X ook niet leverbaar. Europa de X en Amerika de Turbo, gok ik dan.
tjorque zegt
en dan nog een MPS kuurtje er over :)
Lekker knallen…