Om een of andere reden deed Ferrari daar altijd heel moeilijk over.
Het is een beetje een bijzondere categorie, we weten het. De combinatie Ferrari + V12 + Cabrio die vrij logisch lijkt, maar die je bijna nooit ziet.
Dat is eigenlijk heel erg vreemd. Ferrari bouwt al decennialang de meest glorieuze twaalfcilinders. Daar ligt het niet aan. Sterker nog, ze klinken allemaal fabuleus. Dus als open variant komt zo’n auto eigenlijk nog beter tot zijn recht. Ferrari heeft ze in het gamma gehad, maar altijd beperkt geleverd.
Sterker nog, de meest bekende open twaalfcilinder Ferrari Cabrio bestaat eigenlijk helemaal niet. In de SEGA-game ‘Outrun’ moest je in een Testarossa Cabrio door de Verenigde Staten scheuren met een schone blonde aan je zijde. Van de huidige V12 Ferrari’s, de 812 Superfast en GTC4 Lusso, zijn op dit moment geen open varianten leverbaar.
Maar daar gaat gelukkig verandering in kopen. Althans, als we de geruchten op FerrariChat mogen geloven. Normaliter gesproken is het een redelijk betrouwbare bron voor dergelijke informatie. Volgens de geruchten wordt de open 812 al in productie genomen in september van dit jaar. Ferrari informeert wel vaker potentiële klanten van te voren om de eerste bezichtiging bij te wonen. Volgens diverse bronnen wordt er een evenement gehouden aan het begin van september en gaat het om een ‘nieuwe derivaat van de V12 familie’.
In tegenstelling tot de voorgaande modellen wordt de ‘812 Spider’ een regulier model in de range. Het dak moet gelijkenissen vertonen met het dak van de 488 Spider, alhoewel het dak van de Portofino aannemelijker lijkt. Wat wel een zekerheid lijkt te zijn, is de motor: een 6.5 V12 met 800 briesende paarden.
Shenkie zegt
Goed nieuws! Jammer dat het waarschijnlijk een hard-top wordt
chriscross zegt
@shenkie: boeit niet, ook die kan omlaag om vervolgens het geschreeuw van de V12 te kunnen horen. Voor de meeste mensen maakt het natuurlijk niet uit want die staan er toch langs ipv dan ze erin zitten
Shenkie zegt
@chriscross: true that, ik zal er zelf hoogst waarschijnlijk ook niet in zitten. Niks mis met een dikke kont maar bij de California’s en Portofino vind ik die hoge achterkant niet echt mooi.
momo zegt
@chriscross: sneller dan 130 hoor je alleen windgeruis.
chriscross zegt
@momo: totdat je ‘m terug in z’n derde versnelling gooit
momo zegt
@chriscross: Dan sta je na een aantal keer tollen achterstevoren. Wat is daar nou zo leuk aan?
tierelier zegt
Zou mij niet verbazen als deze auto niet beschikbaar is in de EU maar alleen bijvoorbeeld Amerika of het Midden-Oosten. Want klimaatgekkies…
gekketurbo zegt
Nu al de winnaar van de Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie!!
roadster zegt
Van de Testarossa zijn een paar cabrio’s gebouwd. Ondermeer voor Gianni Angelli.
arjanvdwiel zegt
@topless: klopt, een voor kindervriend Michael Jackson
Rohrl-fan zegt
@topless: Klopt inderdaad, maar enkel die van Agnelli is een officiële van Ferrari zelf.
willeme zegt
@topless: Klopt, maar dat is niet echt ‘serie’ productie ;-)
Dutchdriftking zegt
En dan net als in de R8 ook het losse achterruitje naar beneden voor wanneer het niet zo warm is? Man, ik zou alleen nog maar uitstappen om te tanken…..
mrB zegt
De 812 is helaas niet een mooie basis voor een cabrio, wat een lelijk ding. Als het een beetje de portofino stijl krijgt, ben ik wel enthousiast.
karaya zegt
@mrb: En ik maar denken dat de Portofino lelijk was.
phaeton zegt
Een 812 SuperAmerica, yes please!
dakarbemo zegt
Geen Aperta?
jipino zegt
@dakarbemo: Dat lijkt me apert ja
papa zegt
Geen referentie naar de Daytona spider, gemiste kans
Gulli zegt
Ze moeten hem het dakje van de 575 Superamerica geven, toch historisch verantwoord.
maximusf12 zegt
De presentatie van de 812 Aperta staat inderdaad gepland voor begin September; ik sta op de genodigden lijst. In dezelfde week als de presentatie van de F8 cabrio.