Verrassing!
We hebben de tactiek allemaal weleens toegepast. Als kind wilde je zo lang mogelijk opblijven, zeker op zaterdag. Gezellig naar de Tros of RTL kijken met de hele familie. Maar dan werd het langzamerhand bedtijd. Om geen slapende honden wakker te maken, hield je je zo stil mogelijk. Hopende dat je ouders niet goed doorhebben dat je er nog bent. Soms won je een kwartier, soms een half uur en vaak moest je binnen een paar minuten al naar boven.
SEAT gebruikt dezelfde tactiek. Het tweede budgetmerk van de Volkswagen Groep moest ooit het ‘Spaanse Alfa Romeo’ worden, maar dat faalde jammerlijk. Niet zozeer omdat SEAT’s niet goed verkochten of dat het slechte auto’s waren. Integendeel. Heel veel sjeu had het merk gewoonweg niet. Dat heeft het merk eigenlijk nog steeds niet en echt vooruitstrevend zijn ze niet, terwijl concurrenten als Hyundai en Kia dat wél zijn. Maar het is nu genoeg geweest! SEAT is óók duurzaam en vooruitstrevend! In hun laatste bericht lezen we de kop: “SEAT, toegewijd aan elektrische stedelijke mobiliteit’
SEAT vindt sinds vandaag efficiënte micromobiliteit super-belangrijk. Dat zetten ze kracht bij met de SEAT eXS KickScooter. Het is een kleine elektrische step, speciaal bedoeld om de laatste kilometer van je reis mee af te leggen. Daarmee concurreert de eXS met het fenomeen ‘lopen’. Een activiteit die het gros van de mensheid machtig is en wellicht nóg efficiënter is. Maar ja, op ‘lopen’ kun je geen SEAT-logo plakken en op zo’n elektrische step kan dat wel. De eXS heeft LED-verlichting, een LCD-scherm cruise control(!) en een anti-diefstal beveiliging. De topsnelheid van de eXS KickScooter is 25 km/u. Op een volle accu kun je zo’n 45 kilometer rijden.
SEAT heeft dus gewoon een step gemaakt en voorzien van een elektromotortje en een ‘S’-logo. Eh, kleine correctie. De elektrische step is helemaal geen SEAT, maar een product van Segway. Er is alleen letterlijk een logo opgeplakt. Natuurlijk is het een geinig hebbeding dat tegen de juiste prijs best een succesje kan worden. Maar wat ons het meeste opvalt is eigenlijk: SEAT heeft helemaal geen elektrische auto’s in de aanbieding. Geen eentje. Sterker nog, SEAT biedt niet eens een hybride of plugin hybride aan! Ja, er waren wat concepts, maar op dit moment zijn er geen SEAT’s met geëlektrificeerde aandrijflijnen. Het enige wat SEAT doet qua alternatieve aandrijflijnen zijn varianten die op aardgas rijden. Dus mocht je een elektrische SEAT zoeken, is de eXS KickScooter de enige optie.
UPDATE: navraag bij de importeur leert ons dat er vooralsnog geen plannen zijn om het stepje, dat voor het eerst getoond wordt tijdens de Smart City Expo in Barcelona, naar ons land te halen.
rrvliet zegt
Heh, ik gniffelde toen ik las over de concurrentie tussen deze step en de activiteit ‘lopen’. Mooi geschreven.
c4seum zegt
Jammer dat ze lastig straat legaal te maken zijn
moveyourmind zegt
Vet ding! En dan is dit nog maar de gewone Seat.
Met de Cupra Kickscooter met 3,5 inch bronskleurige lichtmetalen velgen, verlagingssetje en sportstandaard ben je helemaal baas op de parkeerplaats bij de McDonalds.
JanJansen zegt
@moveyourmind: toch jammer dat de Max Versteppen editie nog even op zich laat wachten.
snolvos70 zegt
@janjansen: ik like expres niet. Je hebt 33 likes op dit moment. Mooi man.
evdw zegt
Vernuftig dingetje, zit zo te zien goed in elkaar. 45km vind ik best veel voor zo’n kleine step. Ik kan niet goed ontdekken waar nu de electromotor zit en waar de accu, ik neem aan in de stuurstang.
kunstomdathetmoet zegt
Ford heeft gisteren scooterdeelbedrijf Spin gekocht. Bronnen zeggen dat het aankoopbedrag tussen de 40 en de 100 miljoen dollar ligt.
https://bit.ly/2OwRdCN
ffw88 zegt
Vooruitstrevend?
Xiaomi m365
isn1981 zegt
@ffw88: Paar weken terug in handen gehad in het buitenland maar mag je zo een ding in Nederland rijden zonder kenteken?
thenotorious zegt
@isn1981: Nee
rvm1200s zegt
Leuk ding! Serieus alternatief voor mijn huidig ‘transport voor de laatste km’s na de autorit’ – vouwfiets-. Alleen jammer dat ze niet legaal zijn, en in het geval van deze Seat/Segway step ook redelijk prijzig. Als ik het me goed herinner kosten de Segway steps ong. €450.
Onehp zegt
@rvm1200s: x2
Esprit_de_Flandre zegt
Zucht…
Veel merken hebben al dit soort dingen “gelanceerd”, maar heeft iemand al ooit er eentje zien rijden?? Serieuze vraag hé, roep maar. Ik nog nooit. De weinige volwassenen die ik op een step heb zien rijden, reden er een van een onbekend stepmerk, nooit een automerk. Is dus ook weer een hopeloze, onnodige, onnozele marketingpoging om het merk in de digitale aandacht te brengen. Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand een Ibiza gaat kopen omdat ie het step-nieuwtje heeft gezien…
roquez zegt
@Esprit_de_Flandre: duidelijk niet in de VS geweest de afgelopen maanden. Bird en Skip, die dit soort dingen leveren, rijden daar veel. Heb er paar uur op gereden in DC, buiten dat t handig is, is t nog snel en leuk ook. Dit is de toekomst voor de binnenstad. Vooral in steden waar weinig gefietst wordt.
Bird is op dit moment de snelst groeiende startup ter wereld. Binnen 10 maanden was t meer dan een miljard waard… gaat dus wel lekker daar
Esprit_de_Flandre zegt
@roquez: Idd, niet in de US geweest. Ik kan alleen spreken voor mijn middelgrote West-Vlaamse centrumstad, waar koning auto heerst, en fietspaden onveilig zijn, en voetpaden vol met putten en bulten zitten. Hier rijden alleen kinderen op steps, en dan alleen in woonwijken waar alleen traag lokaal verkeer is.
Ik kan gerust aannemen dat in bepaalde urban centers in de US veel steps rijden, maar ik denk dat dat ook alleen maar dààr van belang is. Maw, in de doorsnee Amerikaanse stad vind je er ook geen enkel.
Daarnaast, ook weer, de merken die je noemt zijn stepmerken, geen automerken die steps verkopen. Niemand koopt een step van een automerk. Dus lanceren ze die dingen enkel maar om aandacht te krijgen. “Kijk, wij zijn bezig met alle mobiliteit…”
adhd1001 zegt
@Esprit_de_Flandre: hier in Brussel zie ik overigens ook regelmatig deze steppen, zowel elektrisch als normaal. Wie weet is er nog hoop voor het hopeloos verstopte verkeer hier !
trust zegt
@Esprit_de_Flandre: ook hier in wenen scheuren ze rond met die apparaten.
unknown32 zegt
@Esprit_de_Flandre: in Antwerpen zie ik ze al vaak rijden
BaRa zegt
@esprit_de_flandre: ditto in Parijs, je struikelt er over die dingen.
joostvis zegt
@Esprit_de_Flandre: In zo ongeveer elke grote stad in Zuid-Europa wemelt het van deze dingen…
JanJansen zegt
One small step for men, one giant leap for Seat.
mennok zegt
Ingekocht… Seat logo erop en gaan. O, wacht.. op dat hele principe is het merk gebouwd. Z
Onehp zegt
@mennok: ja want een pakweg Leon ziet er exact hetzelfde uit als een Golf. Not.
mashell zegt
@Onehp: maar een Alhambra van een Sharan onderscheiden is heel moeilijk, de Mii maakt er geen geheim van eigenlijk een Up! te zijn en zelfs de allernieuwste Seat Tarraco lijkt wel heel erg veel op een Tiguan Allspace.
henkhekje zegt
@onehp: je ziet toch heel duidelijk dat het bij dezelfde maffia..uhh fabrikant vandaan komt.
mashell zegt
Dan heet het merk op z’n Engels zelfs “stoel” en dan komen ze met een stepje waarop je moet staan!
Loek zegt
@mashell: correctie: het merk heet letterlijk vertaald STOEL.
e28forever zegt
Het kan ook andersom, eerst een gamma steppen maken, daarna een auto:
https://www.micro-mobility.com/en/experience-micro/microlino
derek306 zegt
Prachtig hoe de mens steeds weer nieuwe spullen ontwikkeld om lichamelijke activiteit te vermijden, om vervolgens in de avond in een fitnessruimte dit weer te compenseren..
oldebronx13 zegt
Ik vind 1 fout in dit artikel; Seat is namelijk het premium merk v Volkswagen ?
joostvis zegt
Ligt het aan mij of is dit precies hetzelfde model als van die Lime scooters?
allesmetturbo zegt
Stepje is geinig, helmpje best wel sullig
Gulli zegt
Nu nog een spiegel erop, chassisnummer in het frame, kentekenplaat en goeie verlichting. Dan mag je er in Nederland ook mee op straat.
sjeemsbond zegt
Dit is momenteel een rage in barcelona. Iedereen heeft zo’n electrische step. Jong en oud. Ze proberen daarop in te spelen, maar vrees een beetje laat.
F612S zegt
Ik was in Tel Aviv op vakantie, en de hele stad rijdt daar op van die stepjes. Erg leuk om te zien en je ademt tenminste niet meer van die vieze 2takt lucht in.