







Het kon echt niet namelijk.
Tuners hebben niet altijd een even goede naam. Wat ze maken is altijd te overdreven. Althans, dat is de consensus. Gelukkig hoef je niet alle onderdelen te bestellen, maar kun je het ook laten bij een spoilertje, setje velgen of grille. Dan is je auto net even anders dan die van anderen, zonder dat het er meteen uitziet als het vervoer van de linksback uit de Keuken Kampioendivisie. Wat tuners ook kunnen doen, is problemen oplossen die de fabrikanten gecreëerd hebben. Het verwijderen van een snelheidsbegrenzer bijvoorbeeld. ABT Sportsline heeft voor vandaag een modificatie die eigenlijk elke Q5 bestuurder moet overwegen. De Duitsers hebben namelijk uitlaten ontwikkeld voor de middenklasse crossover van Audi. Dat klinkt heel erg normaal, want elke auto heeft toch uitlaten? En bij elke tuner kun je toch wel een setje sportuitlaten krijgen?
Klopt en klopt. Echter, bij de Audi Q5 is de uitlaat weggewerkt achter de bumper (afbeelding boven) . Je kan de fysieke uitlaat dus niet zien. In plaats daarvan zijn er in de bumpers chromen frutsels te ontwaren. Deze moeten het idee geven van een uitlaat, want qua vorm en locatie lijken het uitlaten, maar het zijn het dus ook niet. Het is net als Ron Jeremy zijn pielemuis heeft verstopt en vervolgens sokken in zijn onderbroek doet, ter compensatie.
Gelukkig heeft ABT een keurig setje uitlaten ontwikkeld voor de Q5. Ze zijn speciaal ontwikkeld om in de nieuwe ABT achterbumper te passen. Subtiel is het niet, 2×2 ronde uitlaten van 84 mm, maar omdat het in het zwart is afgewerkt valt het mee. Het is niet alleen show, volgens ABT klinken ze ook veel beter en krijg je er kippenvel van. Overigens, voor de SQ5 zijn ze ook leverbaar.
Er zijn drie verschillende motoren die een upgrade kunnen krijgen:
- 2.0 TFSI (Van 252 pk en 370 Nm naar 315 pk en 420 Nm)
- 2.0 TDI (190 pk en 400 Nm naar 215 pk en 440 Nm)
- 3.0 TDI (van 286 pk en 620 Nm naar 330 pk en 670 Nm)
Uiteraard kun je ook nog de auto verder aanpassen naar je eigen wens. Zo is het mogelijk om de Q5 te voorzien van een sportonderstel, waarmee de Q5 naar keuze 35 mm of 60 mm dichter op het asfalt komt te liggen. Ook kan er gekozen worden uit 3 soorten lichtmetalen velgen. Maar het belangrijkste is dat je de uitlaten aanvinkt.
Als je zo’n tfsi laat chiptunen, wat doet dat dan met het olieverbruik? (aannemend dat het er een is met nog de onjuiste schraapveren)
@335istage1: wie boeit dat nou? Chippen en blazen!
@335istage1: Lekker belangrijk. 4 uitlaten man ! Wil toch iedereen.
@335istage1: Dat probleem is al 5 jaar opgelost of zo. De moderne TFSI motor heeft écht geen idioot olieverbruik meer. Als je nu een 10 jaar oude occasion aanschaft moet je er uiteraard wel even op letten.
@dutchdriftking: nee! Dat klopt niet wat je zegt!
Eind 2015 was het nog niet opgelost!
@rufctr01: eind 2015 reden er nog motoren rond welke de fix niet hadden gehad. Nieuw geproduceerde motoren waren toen al lang goed.
@335istage1: Hoef je alleen nog 5-W30 te tanken…
@stekel01: mengsmering werkt ook top
Kunnen ze niet even een shot recht van achteren uploaden? Voor hetzelfde geld zitten deze sierstukken nog steeds potdicht.
@Jochempie: ik stel diezelfde vraag altijd op Tinder. Doen ze toch niet.
@damrakker: deze reacties maken internet leuk
@damrakker: ??
@damrakker: Ik las je nick eerst als ‘darmrakker’…
@cossiekiller: ik als damrukker. Lekker slingeren op de Dam. I AMsterdam.
Ron Jeremy, is dat ook een tuner?
@kobus1967: Ja, gespecialiseerd in gaatjes vullen.
@kobus1967: Die hoont bepaalde dingen uit. (van horen zeggen)
@kobus1967: Jup, hij is gespecialiseerd in dames-autootjes, waarbij de eigenares jammer genoeg niet genoeg geld heeft om te betalen.
@kobus1967: Die ververst alleen de olie en controleert koplampen.
@kobus1967: hij heeft wel iets met pijpen te maken, wel een andere soort
@kobus1967: zot hoeveel “mannen” hem zo goed kennen… vraag me af waar zij op letten.. of interesses zijn.
Ik moet zeggen dat ik de Q5 toch echt de mooiste uit zn klasse vind.
@smex: ik respecteer iedereen zn mening en ben een verdediger van vrije meningsuiting… maar dit gaat te ver! Die nieuwe Q5 is absoluut een verkrachting van de oude. Heb nog lievwr een rexton of multipla
@alassad: een verkrachting van de oude? Het is nagenoeg dezelfde auto…
@smex: ik durf eigenlijk te zeggen (zonder dat ik nu alle directe concurrenten helder heb) dat dit de lelijkste is uit zn klasse. Maarja over smaak valt niet te twisten;)
Elektrische auto’s lossen dat probleem ook op
Gewoon geen uitlaat sierstukken en ook geen neppe of plastic frustel diffusors maar gewoon een mooie bumper. Strak, egaal, en symetrisch.
Wat een verbetering! Geen gezicht die rare bumpers met een paar gleuven erin.
De platte uitlaten die je soms ziet kunnen me ook gestolen worden.
Altijd grappig dat Audi en veel andere merken/tuners per se 4 sierstukken gebruiken. Ik heb zelf een 4.4L V8 en mijn auto heeft gewoon een enkele pot aan de linker zijde. Werkt gewoon goed. Snap best dat het optisch veel mooier en symmetrisch staat maar om 4 uitlaten onder je 2.0 TFSi te hangen is wel een beetje te veel van het goede.
@mopar: BMW 5 serie?
@raamkozijn123: dacht een zeven serie f65
@raamkozijn123: 745i
@mopar: inderdaad, ik heb een 7.4 V8, 1 pijp, aan de rechterkant in mijn geval, en nog niet eens een overdreven diameter.
Ben eerder benieuwd naar de Transporter op de Achtergrond.
En dan na een middag trappen is je Abt-bumper gesmolten.
@menaz: Een Q5 is niet echt een auto om een middag mee te gaan trappen. Dan pak je de Elise toch?
Ziet er echt beter uit