360 pk per achterwiel. Wow.
Het was ooit een ideetje van ene Victor M. uit Hilversum. Een offroader die alle andere offroaders overbodig maakt. Het resultaat was de Spyker SSUV, een auto die zijn tijd enorm ver vooruit was.
Tegenwoordig izien we veel van dit soort auto’s. Niet alleen de Porsche Cayenne, maar met name auto’s als de Levante, DBX en Urus. Toch hebben ze allemaal als nadeel dat ze deze auto’s veelal als SUV worden ‘geboren’ om vervolgens sportief te worden gemaakt. Maar gelukkig kan het dus ook andersom. Dit is namelijk de HP Laffite G-Tec X-Road! Je leven is nu compleet.
Mocht de HP Laffite G-Tec X-Road je enigszins bekend voorkomen, dan kan dat kloppen. De HP Laffite G-Tec X-Road heette namelijk aanvankelijk de Zarooq Motors SandRacer GT. We schreven er al een keertje eerder over. In beide gevallen was Bruno Laffite erbij betrokken, nu heeft de neef van zesvoudig F1-racewinnaar Jacques Laffite zijn naam eraan verbonden. Samen met zijn vrouw Laetitia Laffite runt hij dit bedrijf. Ze houden zich bezig met het maken van concept cars voor grote fabrikanten en de kleinschalige productie van bijzondere auto’s, zoals deze HP Laffite G-Tec X-Road.
De HP Laffite G-Tec X-Road is echt bedoeld als offroad supercar. De auto is mede ontwikkeld door Pihilippe Gautheron. De HP Laffite G-Tec X-Road is gemaakt van een chroommolybdeen chassis met lichtgewicht materialen daaraan gehangen. Het interieur is redelijk basic. Dit heeft als voordeel dat de HP Laffite G-Tec X-Road niet erg zwaar is: slechts 1.300 kilogram. De auto wordt enkel aangedreven op de achterwielen dankzij een 6.2 liter V8, goed voor 720 pk.
Mocht je interesse hebben, dan is er goed nieuws. De auto gaat namelijk in productie. Wel is er enige haast bij geboden, want er worden slechts 30 van gebouwd. Mocht je net naast het net vissen, is er geen man overboord. Er komt ook nog een HP Laffite G-Tec X-Road met elektrische motor. Daarnaast komt Lafitte Supercars volgende maand met een, eh, supercar. De prijs van de HP Laffite G-Tec X-Road is 465.000 dollar. De elektrische variant, waar nog geen specs van bekend zijn, gaat 545.000 dollar kosten.
Fotocredit: OlivierPozman voor Lafitte Supercars
Frenkyboy zegt
Bruut!
harrie zegt
Ojee die deur gaat de panelgap fetisjisten hier een zware dag bezorgen.
geenidee1975 zegt
@harrie: nope, hier dient het het design ipv de nalatigheid. Evengoed ziet het er niet uit.
dawwg zegt
@harrie: Vind de scheve motorkap en bijbehorend panel-gap anders ook niet fijn :)
rhellema zegt
@harrie: hier is het zo bedoeld, bij Tesla is het onkunde. Klein maar saillant detail.
harrie zegt
@rhellema:
Thanks, captain obvious.
rhellema zegt
@harrie: ik ben ook nooit te beroerd om iemand van info te voorzien. Heel graag gedaan!
hans75 zegt
@harrie: dit is wel een goed idee voor Tesla… dan kan Musk vertellen dat de panel gap design is geworden…
escort77 zegt
@harrie: inderdaad, die panelgap is zelfs zichtbaar op de foto’s in de AB-app.
capri288 zegt
Bruno Laffite is geen zes-voudig gp-winnaar. Voor zover ik weet heeft hij zelfs nooit F1 gereden. In de war met Jacques Laffite misschien???
willeme zegt
@capri288: er miste een heel wezenlijk onderdeel. Jacques Laffite ziet er nog steeds goed uit, zeker voor zijn leeftijd, maar het is inderdaad familie, niet de persoon zelf ;-)
SvenskaAeroplanAB zegt
Cool! Lekkere dinky toy uitstraling
Harald.370 zegt
Als de aankomende Lotus SUV nou ook hier iets van wegheeft ben ik helemaal voor :-D
gandini zegt
Dit soort projecten heeft voor mij altijd een enorm hoog hobby-gehalte, vooral als je ziet hoe de panelen zijn afgewerkt. Als je werkelijk een half miljoen (!) uitgeeft voor zoiets, dan verwacht je toch iets meer oog voor detail, of zie ik dat zo verkeerd? En verder is het nog maar afwachten in hoeverre het chassis bedoeld is voor echt serieus scheurwerk. Ik krijg nu niet direct het gevoel dat een bedrijf als X-raid zich hiermee bemoeid heeft…
Een voorbeeldje:
https://nl.racemarket.net/rally-raid/rally-raid-voertuigen-te-koop/cr5-dakar-fia-spec-rally-raid-i684
Dit kost dus de helft, waardoor je zo’n 200.000 euro (!) over hebt voor het opvoeren van de LS7 en serieus werk te maken van het interieur en het exterieur, zodat het ook als daily bruikbaar is. En zo rij je ook nog eens in een auto met bewezen rijkwaliteiten. Lijkt mij verstandiger.
antielectrischeautos zegt
@gandini: alleen is die CR5 niet straat legaal lijkt mij als ik de (gebrek aan) verlichting zie etc, daarbij is de X-Raid cool, die CR5 is een misbaksel om te zien
kniesoor zegt
Vond de oorspronkelijke Zarooq SandRacer prettiger op het netvlies liggen dan deze iteratie.
Enfin, liever een Bowler Wildcat. Maar dat terzijde.
driftkicker zegt
Ziet er bruut uit maar waarom sluit de deur niet goed?