Een originele Porsche 911 staat meteen gelijk aan een heel erg dure, maar da’s logisch.
Elke maand behandelen we altijd eventjes de verkoopcijfers in Nederland. Het is toch onze plicht om jullie op de hoogte te houden van de populairste auto’s van het land. Het zijn toch de auto’s die we later als occasion moeten aanschaffen. Ja: natuurlijk willen we graag een Alfa Romeo Giulia, maar als je een achterwielaangedreven sportedan zoekt, kun je in januari beter gaan shoppen voor een 5 jaar oude Tesla Model 3 (daar rijden er iets meer van rond en worden binnenkort heel goedkoop)
Een ander ding dat altijd opvalt in de verkoopcijfers, is dat de Porsche 911 serieus goed verkoopt. Dit jaar staat de teller al op 174 exemplaren. Dat betekent dat dit jaar de 911 beter verkocht dan de Mazda 3 (164), Nissan Leaf (161), Seat Arona (109) en Fiat Panda (88). Dus ja, met een 911 ben je niet echt exclusief. En nee, ook niet als je een 911 Turbo S Cabriolet hebt, zo ongeveer de duurste ‘normale’ 911.
Mansory P9LM 900 Cabrio
Gelukkig zijn daar de veredelaars van Mansory. Nog niet zo lang geleden liet waarde collega @machielvdd de softkit zien die Mansory had gemaakt voor de 911. Die zouden we bijna subtiel kunnen noemen. Subtiel is niet wat de Duitsers voor ogen hadden met de Mansory P9LM 900 Cabrio. Dat is een 911 Turbo S Cabriolet, maar dan met ALLE onderdelen erop uit de Mansory kwaliteitsgids.
Want ja, Mansory is kwaliteit. Het zijn een van de weinige tuners die op zo’n grote schaal verbeteringen kunnen leveren voor zo’n arsenaal aan dure auto’s. Of het je smaak is, dat is een andere kwestie. De bodykit is in dit specifieke geval behoorlijk extreem te noemen. Alle onderdelen zijn uiteraard van carbon, een specialiteit van Mansory.
Bij Mansory hebben ze namelijk 3 (!) autoclaves waarin ze het koolstofvezel kunnen ‘bakken’. Met name aan de achterkant is de 911 extreem dik. het doet bijna een beetje denken aan de achterzijde van de 959 of 993 GT1.
Motor aangepakt
Volgens Mansory is de bodykit bevorderlijk voor de wegligging. De airflow is nog optimaler en die extreme spoiler zorgt ervoor dat de bips goed op het beton van de Autobahn gedrukt blijft. De snelheden die de P9LM 900 Cabrio kan halen zijn namelijk bizar.
De motor is voorzien van hybride turbo’s, watergekoelde intercooler, sportluchtfilter, downpipes, sportuitlaat én ECU-aanpassing. Met 900 pk en 1.050 Nm zul je nooit te klagen en hebben. Van 0-100 km/u sprinten is namelijk in 2,5 seconden achter de rug en de topsnelheid is minimaal 340 km/u. Dan ineens is die Model S Plaid van de buurman niet echt snel meer.
De wielen zijn eveneens extreem. Meestal gaan tuners voor 20 inch voor en 21 inch achter, net als Porsche zelf ook doet. Maar Mansory doet er een stapje bovenop met 21 inch voor en 22 inch achter. De velgen zijn gesmeed en alsnog relatief licht, alhoewel een maatje kleiner nog lichter zou zijn, natuurlijk.
Interieur originele Porsche 911 is MINTGROEN!!1!
Tenslotte is daar het interieur. Dat is helemaal opnieuw bekleed en in het mintgroen. Dat accentueert mooi met de eveneens mintgroene remklauwen en wat striping. De schaalstoelen zijn bijzonder, want ze zijn niet van Porsche.
Nee, deze zijn beter. Bij Mansory kun je namelijk schaalstoelen krijgen met bipsverwarming en toguskoeling. Dat laatste is niet mogelijk bij Porsche. Prijzen zijn niet bekend, maar reken op een hoop. Je bent wel uniek, want Mansory gaat er maar zeven maken. Ben je nog niet zo uniek als iemand die in 2024 een Toyota Camry kocht (4), maar je hebt wel een zeer originele Porsche 911. Ook wat waard.
ttr6 zegt
Geen ander voorbeeld te vinden die dit overtreft: overdaad schaadt.
Motomoto zegt
Ik neem aan dat iemand is opgepakt voor dit ernstige misdrijf
Robert zegt
Als je het zijaanzicht zo aanschouwt, lijken die wielen wel onder een fatbike vandaan te komen.
Papageno zegt
Dat geperste carbon met die snippers vind ik helemaal niets. Voegt ook weinig sterkte toe. Ga dan voor de weving in carbon dan heb je nog wat extra sterkte en kun je het dus nog lichter maken. Maar ja daarvoor koop je geen Mansory, dan wil je in de mode zijn ofzo. PS wat vind ik dit een foeilelijke versie.
damrakker zegt
Dit vindt ik ook, optisch geen gezicht. Maar heeft wel degelijk een toegevoegde waarde als het gaat om de belasting. Omdat de vezelrichting willekeurig, en de meer overlap heeft is bereik je een algehele hogere sterkte.
Je object zal ongeacht het materiaal altijd breken op het zwakste punt. En dat is bij forged carbon maar op 1 manier te testen. Je kan met een non-destructieve test alleen voorspellen.
Bumpers spoilers skirts en welke meuk er dan ook van dit materiaal op zitten zijn sterk en licht genoeg van dit materiaal.
Vezels zijn naar mijn mening optisch mooier maar zijn van echt toegevoegde waarde als je een bepaalde belasting op een hoogbeslast punt wil opvangen.
Op de juiste geproduceerde manier is forged in relatieve zin niet zwakker dan geweven. Zelfs sterkers in sommige situaties. Maar er zijn zoveel factoren die je moet nemen in de vraagstelling dat er eigenlijk geen antwoord mogelijk is.
Behave dat het lelijk is dan want dat is een feit.
Dutchdriftking zegt
Als deze over twintig jaar op een veilingsite beland, en @loek mag er met grijzende slapen een artikel over schrijven, zullen we het dan wel een tof apparaat vinden?
rollingstoned zegt
Nee.
petroldrinker zegt
Ik vind het cool, mag zo voor mijn deur gezet worden :) maar dan wel liever het forged carbon voor normaal carbon, dat forged carbon vind ik erg goedkoop ogen. en de spoiler gewoon recht graag ipv in zo een rare kromming naar voren met de uiteindes….
mc96 zegt
Getver getver getver, hele middag weer verpest.
scrmeagle zegt
Wat moet je tegenwoordig met zo’n monster top 340KM/U 0-100 in 2.6 komt wellicht alleen in verzamelingen naast een kever te staan.
intimrasiert zegt
De gemiddelde Balenciaga-schoenenklant of Phipp Pleindrager zal dit wel tof vinden? Ik volg het niet meer zo.
Ik heb er op een of andere manier ook minder moeite mee wanneer er zoals hier een 992 helemaal wordt verkracht, dan een 964 voor de zoveelste retromod. De 992 namelijk nooit echt heel speciaal gevonden qua looks (of geluid).
MaartenD zegt
gênant