En het Outlander PHEV-alternatief komt uit het land van Lewis Hamilton.
Weet je nog, de tijden dat we allemaal massaal in een Outlander PHEV rondreden? Het is nog niet eens zo heel erg lang geleden dat echt iedereen er eentje had. Het was een soort secundaire arbeidsvoorwaarde op 4 wielen. Ondanks dat het een rijdend symbool van vrekkigheid is, was het aanbod te goed om te laten gaan.
Geen bijtelling, geen wegenbelasting, gunstige MIA- en KIA-voorwaarden en je kon er in praktijk 1 op 50 mee rijden. Nu kon je er ook 1 op 6,5 mee rijden of 1 op 100. Het hing af van hoeveel je elektrisch kon rijden. Nadeeltje: de Outlander was een beetje belegen.
Goed Outlander PHEV-alternatief
Er is tegenwoordig een goed Outlander PHEV-alternatief. Eentje met iets meer sjeu, présence, heritage en überholprestige. Het gaat om de vernieuwde Land Rover Discovery Sport PHEV. Die auto is ongeveer even groot als een Outlander, maar het toont allemaal net even wat stoerder. Land Rover heeft het model eventjes bijgeschaafd om ‘m nóg schoner te maken en dat is gelukt. De Britten geven er wel keurig bij aan dat het model in de WLTP zuiniger (en dus schoner) is geworden. Helaas zorgt dat niet voor de milieuvoordelen die de Outlander had.
De vernieuwde Land Rover Discovery Sport PHEV P300e (zo heet ‘ie officieel) verbruikt 1,5 liter op 100 km en heeft een uitstoot van 34 gram per kilometer. Dat is niet verkeerd voor zo’n type auto. Ook handig, is dat je de plug-in hybride-versie van de Discovery Sport kunt krijgen met 7 zitplaatsen, terwijl in veel gevallen 5 het maximum is bij dit soort auto’s, denk aan de eerder aangehaalde Outlander PHEV. Er is wel een kanttekening en dat is dat twee van de vijf inzittenden een kind moeten zijn. Niet zozeer qua mentale ontwikkeling, dan wel qua formaat.
Aandrijflijnen
Dan eventjes de techniek. De PHEV heeft een 1.5 liter driecilinder turbomotor. In samenwerking met de elektromotoren is het systeemvermogen 309 pk en het systeemkoppel 540 Nm. De Discovery Sport plug-in is voorzien van een achttraps automaat en vierwielaandrijving. Overigens is er nog een noviteit en dat is een aangepaste dieselmotor, de D165 MHEV. Dat is een tweeliter diesel met 163 pk en 380 Nm, vierwielaandrijving en een negentraps automaat. Benieuwd wie die versie nog durft te kopen, ondanks de lagere uitstoot.
De nieuwe uitvoeringen van de Land Rover Discovery Sport zijn begin volgend jaar (over tweeënhalve week dus) te bestellen en configureren bij de dealer. Prijzen zijn nog niet bekend. Vanwege de lagere uitstoot zal het BPM-bedrag lager uitvallen, dus wij hopen op een lagere prijs.
bernoulli zegt
Dat ‘geen bijtelling’ was toen alleen voor de vrekken die hem ongezien besteld hadden en het geluk hadden dat hij nog in december geleverd kom worden.
Dutchdriftking zegt
@bernoulli: Volgensmij was er zelfs een dealer welke speciaal een extra pand er voor had gehuurd, anders kon hij de afleveringen niet aan…. Inmiddels rijden ze allemaal als taxi in het oostblok. Doodzonde van het belastinggeld.
mashell zegt
Maar een verbetering voor het straatbeeld…
Overigens is er geen belastinggeld aan uitgegeven maar is er hoogstens minder belastinggeld binnengekomen. Hoeveel minder belastinggeld is lastig te zeggen, als er geen lage bijtelling Outlander was geweest wat waren die mensen dan gaan rijden, iets vergelijkbaars met veel bijtelling of een andere auto die wel goedkoop was, een Clio of zo? Als al die mensen nog altijd goedkoop waren gaan rijden is er geen euro minder belasting om binnengekomen.
kobus1967 zegt
Dit was Ursem in Zwaag en hij heeft het pand gekocht.
Noemde het PHEV aflevercentrum.
Hij moest in een paar maanden tijd ruim 700 auto’s afleveren waarvan vele met trekhaak die eropgezet moest worden.
Ze werden vaak met 20 stuks tegelijk afgeleverd.
Kon het pand zo aftikken van alle bij de Outlander bijbestelde winterbandensets🤣
Nu heeft hij in dit pand een Hyundai garage.
tinnemans zegt
Niet iedereen reed in een PHEV hoor, dat waren toch vooral de mensen die alleen levensvreugde uit geld besparen halen.
#rij-de-auto-die-je-wilt
#kruideniertje-spelen-doe-je-maar-achter-de-voordeur
mashell zegt
#kruideniertje-spelen-doe-je-maar-achter-de-voordeur
Zuinig aandoen alleen achter de voordeur is wel heel zielig, dat is voor de buurman de schijn ophouden. Lijkt me niet iets wat je zou willen propageren, dus houdt ik het er maar op dat je kruideniertje spelen een verwijzing is naar een seks rollenspel want dat hoort wel achter de voordeur.
sportabgasanlage zegt
Als de kwaliteit en betrouwbaarheid van hetzelfde niveau zijn als de andere moderne laro’s, zou ik ‘m lekker laten staan. Ze eindigen steevast onderaan in alle betrouwbaarheidslijstjes en onderzoekjes.
lekkerlinksrijden zegt
Een Land Rover en goed in 1 zin
Variomatic zegt
Niet alleen kia en mia, ook Vamil én je kon ze ‘stapelen’ waardoor je als zzp’er met genoeg omzet in je zaak in 2013 en 2014 meteen driekwart van de aanschafprijs van je V60/Foutlander/Tesla ‘terugkreeg’ en je in 2013 0% resp. 4% in 2014 bijtelling betaalde. Gouden tijden waren dat, omdat milieu!! :-)
mashell zegt
Ondernemertje pamperen is gewoon een oude rechtse hobby, kun je de VVD niet kwalijk nemen.
henk zegt
alleen de prijs is een verschil , de evoque phev vanaf 65000 dus de discovery gaat ook zoiets kosten en dat voor een 3 cilinder
cthijs zegt
Twee auto s vergelijken waarvan de een de helft duurder is en de helft onbetrouwbaarder