Niet dat ‘ie het nodig had, maar elke auto wordt beter van meer vermogen.
Eigenlijk was het best vreemd. De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is al een tijdje op de markt, maar veel getunede exemplaren zijn we nog niet tegengekomen. Dat kan een gigantisch compliment zijn, want wat kun je er nog aan verbeteren?
Welnu, het motorvermogen kan wel degelijk omhoog geschroefd worden. In Nederland hebben nog niet alle tuners een digitaal pretpakketje klaar voor de Giulia Quadrifoglio. Ook over de grens bleef het lange tijd stil, maar eindelijk is het zover: je kan een Giulia krijgen met enorm veel extra vermogen.
Je hoeft daarvoor alleen maar aan te kloppen bij de Duitse firma McChip-DKR. De tuner uit Mechernich heeft niet één, niet twee, maar drie pakketjes in de aanbieding voor de Giulia Quadrifoglio. Stage 1 rijkt tot 580 pk (+70 pk) en 750 Nm (+150 Nm). Daarmee is een topsnelheid mogelijk van 313 km/u. Deze kit is geïnstalleerd op jouw Quadrifoglio voor 1.990 euro.
Heb je wat meer te besteden, ga dan voor Stage 2. Deze kost 7.229 euro dankzij sportkats, downpipe en uitlaatsysteem plus de ECU behandeling van Stage 1. Het resultaat is 610 pk (+110 pk) en maar liefst 800 Nm (+200 Nm). De topsnelheid is wederom 313 km/u, waarschijnlijk begrensd. Stage 3 is het duurste (15.589 euro) en omvat hetzelfde als Stage 1 en Stage plus twee nieuwe turbo’s. Het maximum vermogen bij Stage 3 is 680 pk en het maximum koppel bedraagt 850 Nm. Alle aanpassingen zijn mechanisch, aan het uiterlijk van de auto wordt niet getornd, gelukkig. Alle kits zijn per direct te bestellen.
viezefreddyw zegt
Blauw staat hem verrassend goed! Mooie wagen blijft het ook. Stage 1 lijkt mij trouwens wel voldoende. 580PK is lekker.
lekbak zegt
@viezefreddyw: standaard 510 toch? Lijkt me ook meer dan voldoende eigenlijk…
kennone zegt
@lekbak: ik zou op zijn minst voor stage 2 gaan, zal lekker klinken met doe uitlaat??
87sandyd zegt
@viezefreddyw: helemaal om dat je 5k meer moet betalen voor 30 pk extra
dunhozzie zegt
Ik vind het gat tussen 2 & 3 wat te groot voor de financiële consequentie goed te praten. Doe maar stage 2
SpiderIV zegt
Pffff. Die gewone met kleine aanpassing naar 300pk is al dagelijks gevaarlijk voor dat roze kaartje ?
alfalfa zegt
@spideriv: eensch maar het ontbreekt totaal aan geluidsbeleving helaas. Ben erg benieuwd of een Stage 2 tuning hier flink verschil kan maken (en in de gaspedaalrespons). In dat geval is het misschien wel (bijna) de leukste Giulia.
SpiderIV zegt
@alfalfa: valt me niet tegen maar heb dan ook andere uitlaat. Haalt t niet bij de Busso brom van de 166.
Maar toch erg blij net die Juul.
alfalfa zegt
@spideriv: Filmpjes van 2 liters met een andere uitlaat kunnen mij nog niet echt overtuigen. Ik zoek naar info/ervaringen met een sportkatalysator. Dat zou misschien de gasrespons/geluid en evt het prestatiepotentieel verder kunnen vergroten. Ben al bij Squadra langsgeweest voor een 320 pk kuurtje maar wanneer ik nu met een lekker muziekje op door bochten aan het flipperen ben dan heb ik wegens gebrek aan geluid echt geen idee waar ik ben in het toerengebied.
SpiderIV zegt
@alfalfa: tja dat is een combi die ik niet hanteer. Of zoals jij aangeeft lekker flipperen door bochten en alleen met dat rijden bezig zijn en dan vind ik de huidige uitlaat OK of luisteren naar muziek en dan is uitlaatgeluid mi niet v belang.
alfalfa zegt
@spideriv: Ieder z’n ding; in een 4C gaat het prima! ?
user888 zegt
‘Waarschijnlijk begrenst’? Nee joh, versnellingsbak verhoudingen zijn hier de oorzaak van
sirprize zegt
@user888: met meer pk krijg je bij gelijkblijvende versnellingsbak toch ook een hogere topsnelheid
rufctr01 zegt
@sirprize: ook bij een automaat?
Ik heb geen idee hoor, was ook mijn eerste gedachte dat het aan de bakverhoudingen kan liggen.
sirprize zegt
@rufctr01: ik heb mijn auto ook laten chippen en nu ligt de topsnelheid 20km/u hoger. Aan de bak is niks gewijzigd.
karaya zegt
@sirprize: Of het maximum toerental is gewijzigd of de auto haalde zn topsnelheid niet bij het maximum toerental in ongewijzigde vorm.
Alfa’s hebben vaak een korte eindreductie. Alle Alfa’s die ik heb gehad haalde hun topsnelheid bij het maximum toerental. Duitse auto’s hebben vaak een langere eindreductie. (rijdt een stuk rustiger op de autobahn)
geelbarrel zegt
@sirprize: laatst mn kat laten chippen. Topsnelheid blijft hetzelfde. Maar heeft ook nog dezelfde bak…
baardmijt zegt
@geelbarrel: Zelfde ervaringen hier. Acceleratie bleef ook gelijk, verbruik idem. Best waardeloos eigenlijk. Bij ’s Katra zien ze me niet meer.
karaya zegt
@sirprize: Dat lijkt me niet, dan moet het maximum toerental omhoog.
sirprize zegt
@karaya: https://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter Belangrijkste conclusie van dit artikel is dat het gaat om wieldraaimoment (pk) , dat is wat de auto doet versnellen en z’n topsnelheid geeft. Zonder kennis van de versnellingsbak is motorvermogen een betere prestatie-indicator dan motordraaimoment. Motordraaimoment is eigenlijk een onbruikbare waarde om de prestaties van auto’s mee te vergelijken.
karaya zegt
@sirprize: Dit klopt. Maar als de auto voldoende vermogen heeft bepalen de eindreductie en het maximum toerental de maximale snelheidswaarde.
Als ik een rally bak in jouw auto monteer gaat ie niet harder dan 150. Daar krijg je een veel snellere acceleratie voor terug.
Vergelijk het met je racefiets.
theracingelf zegt
@sirprize: Niet als ie gewoon al in z’n toerenbegrenzer loopt.
poes zegt
@sirprize: niet als je in de begrenzer loopt met de extra pk’s.
johnhert zegt
@sirprize: Hangt dus af van de verhoudingen in de versnellingsbak en differentieel. Als je normaal maximaal 100 kan rijden in de 2e versnelling ga je met met 200 pk extra alleen niet harder in de 2e versnelling, tenzij het het maximum toerental verhoogd is…
willeme zegt
@user888: Nee, de bak kan wel meer kilometers per uur maken. Die achttraps automaat heeft voldoende over, theoretisch. Het is iets dat je vaker ziet, zo lopen ALLE getunede M5’s van de F10 generatie niet harder dan 328 km/u. Puur vanwege de bak en het diff, die worden anders te warm. Bij de Alfa waarschijnlijk hetzelfde. Veel auto’s hebben een dergelijke ‘maximumsnelheid’.
Dat is waar tuners als MTM, Brabus, Ruf en Alpina zo ‘goed’ zijn, die passen de bak, transmissie en dergelijk ook aan, zodat de nieuwe topsnelheid geen gevaar vormt.
thomcarspotter zegt
Standaard heeft hij 510pk, stage 2 is 610pk; hoe is dit een vermogenswinst van 110pk dan?
Gulli zegt
@thomcarspotter: alleen op koude dagen denk ik ?
fernie zegt
@thomcarspotter: verschil tussen PS en PK wat de schrijver niet is opgevallen! 1 ps = 0.98583pk.
lekbak zegt
@fernie: 1ps is 1pk. Alleen de Engelse en Amerikanen hebben andere “pk’s”.
sirprize zegt
@lekbak: niet waar. PK ≠ PS ≠ BHP
sirprize zegt
@sirprize: excuses, PS = PK. My bad
lekbak zegt
@sirprize: om er eventjes wat verder op in te gaan;
1ps=1cv=1pk= een (achterhaalde) metrische eenheid die overal op het Europese vasteland gelijk is.
1bhp= Engels, een eenheid waarbij rekening word gehouden met bepaalde verliezen in de motor. Een auto heeft minder bhp dan pk.
1hp= de Amerikaanse eenheid. Dit is de eerder besproken 0.98**** pk. Hetzelfde als de Europese pk maar dan anders dus.
Maar tegenwoordig is kw de officiële eenheid. En kw is altijd en overal op de wereld gelijk. Je kunt het zelfs gewoon 1 op 1 vergelijken met elektrische voertuigen. Als je gaat hoofdrekenen van kw naar pk moet je er ongeveer een derde bij op tellen voor een indicatie hoeveel pk dat is (mierenneukers incoming, want dit is niet superduperofficieel nauwkeurig).
sirprize zegt
@lekbak: helder
fernie zegt
@lekbak: dat bedoel ik
Dutchdriftking zegt
Lekker kitje hoor. Wat levert Novitec eigenlijk voor de Giulia? Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat hun nog niets hebben.
ericc zegt
Ook voor de Maserati Ghibli? Is tenslotte dezelfde motor.
knapzuur zegt
@ericc: bepaalde zaken zullen zeker pas gemaakt kunnen worden naar het is een wezenlijk andere motor, met als bij de Ferrari’s is die Giulia blok een “korte slag” variant, of de Maserati blokken en “lange slag” variant afhankelijk van hoe je het bekijkt.
ttr6 zegt
@ericc: de Maserati motor is feitelijk een Mercedes/Chrysler (Penta star) motor. De Alfa motor een compleet nieuwe motor afgeleid van de Ferrari 488 motor.
cazzo046 zegt
Ik denk dat ik toch wel genoeg zou hebben aan 510pk…
spykerboy zegt
Maar, zal dit ook met een stelvio QV kunnen.. (hoopvol aan het zoeken naar antwoord op hun site)
morph zegt
Op basis vd titel lijkt het me dat @willeme Pogea Racing niet kent? Stond nochtans ook hier op deze site: https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-giulia-quadrifoglio-heeft-meer-dan-600-pk-96034
willeme zegt
@morph: Er zijn een paar aanbieders die wat hebben voor de Giulia, (waaronder Pogea) maar het zijn er niet veel en meestal zijn het eenvoudige ECU-kuurtjes. Had misschien moeten staan: met VEEL meer power ;-)
iphonistvongates zegt
Ik wist echt niet dat deze QV meer vermogen nodig heeft.
unavailable zegt
Doe mij maar stage 1, 2 en 3. Gelijk miljoen miljard pk’s. :-P