Een betaalbare Duitse elektrische auto. Shut up and take my money!
Wij Nederlanders houden van Duitsers. Niet zozeer tijdens een voetbalwedstrijd of na een geschiedenisles, maar wel als het op auto’s kopen aankomt. We kunnen er geen genoeg van krijgen. Dat is op zich niet zo gek, want de Noord-Europese stijl appelleert aan ons. Ook Zweedse merken kunnen wij goed waarderen, bijvoorb eeld. Maar even terug naar de Duitse auto. Er is namelijk een (voor ons) nieuwe speler op de markt: Ari Motors.
Mocht je dat merk nog niet kennen, voor ons is het ook allemaal erg nieuw. Maar het is Duits, dus willen wij het hebben. Ari Motors lanceert de 902, een klein bedrijfswagentje c.q. bestelautootje. Althans, zo zien wij het. Voor Ari komen ze nu heel dichtbij een personenauto. Ze maken namelijk al elektrische bestelautootjes voor stadsgebruik.
Beetje zoals de originele Smart
Nu moet je dat in de ruimste zin van het woord nemen. Qua concept doet de auto wel iets aan de Smart denken. De originele City Coupé uit 1999 (later de ForTwo), niet zozeer die huidige 1.800 kg wegende Smart #01.
Om even een idee te krijgen van de afmetingen van de Ari Motors 902, het apparaatje is 2,95 meter lang, 1,50 meter breed en ook 1,50 meter hoog. Het is een tweezitter, waarbij ze – meer dan bij de originele Smart – getracht hebben een zo praktisch mogelijk bagageruimte te creëren. En potjandrie, dat is ze goed gelukt! Want deze kleine stadsvlo heeft een bagageruimte van 766 liter. Dat moet dan niet 766 liter aan lood zijn, want maximum mag je 190 kilo meenemen aan boord.
Prijs Duitse betaalbare elektrische auto
Dan de motor van dit rode monster. Er is een elektromotor die wanneer nogid maar liefst 20 paardenkrachten weet te mobiliseren. Daarmee is een voorruitverschroeiende topsnelheid van 90 km/u mogelijk. Dat moet je niet gaan rijden als je maximaal wil genieten van de actieradius. Die opgave van Ari Motors is 110 tot 200 km. Eh, dat ligt wel erg ver uit elkaar.
Tenslotte hebben we de prijs voor je. In Duitsland kost deze seksbom op wielen 13.995 euro. Dan heb je de wel de schrale instapper, de Pure. Uiteraard wil je het absolute topdmodel, de Comfort, die kost 15.990 euro. Of het karretje ook naar Nederland komt, is nog niet bekend. Met een topsnelheid van 90 km/u is het wel bijna te veel van het goede voor ons koude trage kikkerlandje.
Meer lezen? Deze 9 kleintjes mislukten jammerlijk!
Robert zegt
Veredelde brommobiel. Voor stedelijk verkeer en B-wegen prima, maar zou je een stukje snelweg willen pakken dien je je wel te beseffen dat je t.o.v. het overige verkeer een rijdende chicane vormt, waarbij je je ook dient te realiseren dat knieën ook nog eens onderdeel zijn van de kreukelzone.
DeWitteCondor zegt
Ik krijg er wel een Canta gevoel bij.
jensonb zegt
leuk voor de beginnende kapper een passend model!
rollingstoned zegt
Hippe truttenschudder wel… 🥴
henkiebb zegt
Daar heb je dus prrecies helemaal niks aan.
tenaci zegt
Think City al over again…
ericc zegt
Voor die prijs koop ik een tweedehands benzine.
Johanneke zegt
190 kilo meenemen? Is dat inclusief personen? Want dan wordt het voor de gemiddelde brommobiel gebruikers die ik in de stad zie rijden lastig overstappen. Die gaan met zijn 2en wel over dat gewicht heen.
potver7 zegt
We hadden al een betaalbare Duitse EV hoor, de Ari 802. Toegegeven, in NL zie je de 452 vaker (zelfde ding, de eerste twee cijfers geven de topsnelheid aan), maar die 802 is een stuk goedkoper dan deze 902.
Dan zou ik toch nog even doorsparen voor de Dacia Spring ofzo. Dan maar niet Duits, zo spreekwoordelijk degelijk zijn die tegenwoordig immers ook niet meer. Of genoegen nemen met 45 km/u en daarvoor de op-en-top Duitse Opel Rocks-e halen.
JanJansen zegt
Wat een zure reacties hierboven weer.
Ik juig het helemaal toe dat ook mensen met minder geld nu elektrisch kunnen rijden. Het is ontzettend moeilijk om voor deze prijs een auto te produceren. Kijk maar naar het A-segment, alle grote merken stoppen er mee, er blijft niets meer over.
lecomte zegt
Mensen met een kleine portemonnee willen over het algemeen een volwaardige auto voor dat geld. Die gaan dit niet betalen voor een auto die niet eens harder dan 90km/h gaat, de kinderen er niet in mee kunnen nemen of er niet mee op vakantie kunnen, want er past niets in.
Dit is alleen handig als een auto voor erbij voor in de stad voor alleen de boodschapjes ofzo.
Het idee is leuk, alleen de uitvoering is minder.
kniesoor zegt
“Ik stap zo in m’n Ari” heeft in Nederland toch een wat ongemakkelijke connotatie . . . 😝
faalhaas zegt
De auto voor en door Ari’ërs
Aon zegt
Klinkt als Y´ari (berbers voor ´goedzo´} Goedzo is het zeker, voor de stadsmens of gewoon¨ De Ouwe Boerin .
zjos zegt
En dan wordt dit soort shit als vooruitgang verkocht. Dit is Messerschmitt Kabinenroller niveau. Gewoon terug naar af.
MarcoM zegt
Pfff 16 ruggen voor een wc eend, dan liever een bimmer of iets diks 2e hands.
driver79 zegt
ARI heeft vast niet van euro n-cap gehoord… Je kan beter een tweedehands Renault ZOË voor dat bedrag kopen als je nog wil blijven leven…