De BMW 8 Serie is zo helemaal af.
Het was samen met de Mercedes-Benz SL (R129) hét Duitse paradepaardje van de jaren ’90: de BMW 8 Serie van de E31-generatie. Deze Teutoonse hoogstandjes kon je krijgen met de laatste stand der techniek, de meest gecompliceerde electronica en enorm dikke twaalfcilinders. In die tijd was er eigenlijk niets beter te krijgen. Porsche en Ferrari waren in de jaren ’90 bij lange na niet zo goed als ze nu zijn ten opzichte van de concurrentie.
Dat wil niet zeggen dat een BMW 8 Serie anno 2024 ‘goed’ is. Het is machtig en legendarisch, maar na 30 jaar zijn er wel wat tekortkomingen. De motoren (acht- en twaalfcilinders) zijn gaaf, maar niet echt krachtig.
299 pk voor een twaalfcilinder is bijvoorbeeld wel héél erg weinig. Ook is de auto rijdynamisch geen wonder: meer een zompige boot dan een competente bochtenridder.
Manhart MH8 5.0 V8 Limited
Eerlijk is eerlijk: BMW wilde de ultieme Autobahncruiser en dat is het absoluut. Bij Manhart hebben ze het palet van talenten uitgebreid met hun visie op de 8 Serie. Ja, een Duitse tuner die een Duitse youngtimer zeer stevig onder handen neemt. Ze noemen het de Manhart MH8 5.0 V8 Limited.
De basis van de motor is niet een V8 uit de 840, maar de S62B50 uit de BMW M5 van de E39-generatie. Eigenlijk smokkelt Manhart iets met de naam, want het is een 4.9 liter V8. Deze is vervolgens onder handen genomen door Manhart waardoor deze 420 pk levert, standaard zijn dat 400 Pferden. De MH8 5.0 V8 Limited heeft dus 134 pk meer dan een 840i, 121 pk meer dan een vroege 850i en alsnog 39 pk meer dan de 850 CSI.
lange lijst modificaties
Net als die laatste heeft de MH8 5.0 V8 Limited een handbak met zes voorwaartse verzetten. Met verlagingsveren van H&R ligt de youngtimer op anabolen flink lager op de grond en dankzij de Bilstein B6-dempers (die iets korter zijn) rijd je niet constant op de bumpstops.
De wielen zijn flink groter. Standaard stond de 8 Serie op 16 inch wielen en dat was echt heel erg wat destijds. Ze zijn nu 20 inch (9×20 voor en 10,5×20 achter) met Continental Sport Contact 7-banden.
Om het vermogen te beteugelen is er ook een Manhart big brake kit met vier zuigers en 340 mm-schijven. Verder zijn er nog de nodige cosmetische verfraaingen, zowel bij het exterieur als interieur. Manhart gaat er 5 stuks van bouwen tegen een prijs van 149.000 euro.
Het is niet de eerste keer dat ze bij Manhart een klassieker onderhanden nemen. Ook voor een oude BMW 2002 of Lancia Delta Integrale draaien ze hun hand niet om.
Toch liever een standaard 8 Serie, check dan deze schitterende 850i en eveneens schitterende @wouter:
Meer lezen? Dit zijn 11 bijzondere BMW 8 Series op een rij!
FiXeR zegt
In de hedendaagse markt vind ik 149.000 euro nog wel meevallen.
harrie zegt
Die 20 inch velgen op een zesdehands youngtimer is wel erg kansenwijk.
Robert zegt
Inderdaad. De vuistregel is: nooit meer dan 2 inch groter dan het origineel. Alleen dan hou je proporties binnen het esthetisch fatsoen.
kilum zegt
Ja, 1 of 2 inch kleiner had echt beter gestaan.
Elise zegt
100% eens. Doet echt afbreuk.
ponnie zegt
En dan vooral met zo’n mini remmetjes er in.
pomoek zegt
Knoppenporno om het dashboard.
rwdftw zegt
Ik spot een kleine upgrade hier. De originele radio is vervangen voor de Blaupunkt Bremen SQR 46 DAB. Hele moderne techniek in een oud jasje. Heb hem zelf ook.
Anyway, zo hoorde het. Je had wat te bedienen. Ik vind em heerlijk, alleen een paar andere wielen eronder want dit staat niet.
Dutchdriftking zegt
Hij is gaaf! Maar wel graag op CSI wielen IPV deze hoepels. Het zal vast kwaliteit zijn, maar ik vind het geen gezicht.
kniesoor zegt
In die CSI wielen passen vermoedelijk geen 340 mm remschijven plus de bijbehorende klauwen. Maar het zou leuk zijn als Manhart velgen in het oorspronkelijke CSI design in 19 of 20 inch zou laten namaken bij een gespecialiseerde producent als HRE, als dat rechten-technisch geen problemen geeft.
Dymff zegt
Even wat andere slofjes monteren en dan hoeft ie verder niet ingepakt. Altijd een heerlijk design gevonden.
racerx zegt
Liever de E39 M5 waar de motor origineel uit afkomstig is…
Daarnaast vind ik de velgen echt afschuwelijk, zowel qua maat als design. Verder een leuk projectje, maarja…
tmenges zegt
Wielen iets kleiner graag, verder prachtig ding! Mooi ook dat dat onooglijk lelijke originele stuur vervangen is door een mooi exemplaar.
erce zegt
Ontzettend gaaf, maar wat een verschrikkelijke velgen.
crashingduke zegt
Nope. De originele 850i was perfect. Zoals ze was. Dit is hetzelfde als een vrouw naar een plastische chirurg sturen. Ze komt misschien wel strakker terug, maar de charme is weg.
mustang750supersnake zegt
phoe..die is wel raak zeg👍🏻
MartijnGizmo zegt
Style 65 van de motordonor had ik denk ik minder erg gevonden dan deze Germanojetsers…
Poulusma zegt
Wielen maken de auto zeggen ze, maar ook ik denk dat deze auto op klinkers er nog beter uitziet dan op deze wielen. Je zou toch zeggen dat ze uit de catalogus bij BMW toch wat correctere velgen hadden kunnen shoppen.
Verder heb ik de 8 serie altijd een bloedmooie auto gevonden. Fijn dat ze qua exterieur de boel redelijk gelaten hebben voor wat het was!
1000bochten zegt
Gave auto, maar die wielen… Mee eens dat het origineel niet zo dynamisch is als je zou willen.
Gele Koplamp zegt
Een 8-serie moet gewoon de V12 hebben, in mijn ogen
mc96 zegt
De csi versie was al zoals de 8 serie had moeten zijn. Deze vind ik nogal knaak.
rob5nismo zegt
Concave wielen zijn altijd wel mooi dan lijkt je wiel nog wat groter dan het is
tenaci zegt
Deze wielen zijn enorm kansloos. Auto die enorm goed aangepakt is en dat deze joekels eronder hangen. Als dat ene knappe slanke meisje dat met haar bul gehaald heeft en nu haar prima C-cup laat oppompen naar dubbel D. Totaal onnodig.
flatoutmarten zegt
Nee, dan liever een Alpina B12 Coupé…
mustang750supersnake zegt
als csi nog altijd een van de mooiste coupe’s ooit…dik,vet,mooi,clean.
de mooiste van bmw zelf tot nu toe…
mustang750supersnake zegt
mmmmm die slaapogen heerlijk!!🤘🏻