Wordt dit dan de snelste auto ter wereld in plaats van de SSC Tuatara?
Amerikanen en snelheidsrecords: er is al het nodige om te doen geweest dit jaar. SSC claimde namelijk triomfantelijk het wereldrecord in handen te hebben, maar dat werd daarna ernstig in twijfel getrokken. Voor eigenaar Jerod Shelby zat er uiteindelijk niets anders op dan een nieuwe poging aan te kondigen. To be continued dus.
Hennessey
Intussen zijn er meer kapers op de kust. Hennessey preseneert nu namelijk eindelijk de productieversie van de Venom F5. De conceptversie van deze auto stamde al uit 2017. Het werd dus hoog tijd dat dat Hennessey met de productieversie op de proppen kwam. Des te meer omdat John Hennessey in de tussentijd wel commentaar levert op andermans recordpogingen.
Venom GT
De Hennessey Venom F5 – vernoemd naar de krachtigste categorie orkanen volgens de Schaal van Fujita – moet in de voetsporen treden van de Venom GT. Die bereikte in 2014 een topsnelheid van 435 km/u, genoeg om de snelste auto ter wereld te zijn. Het record was alleen niet officieel (want één richting). Wel schreef de Venom GT het officiële Guinness World Record van snelste accelererende auto op zijn naam, met een acceleratie van 0-300 km/u in 13,63 seconden.
Krachtigste productieauto
Hennessey heeft dus een naam hoog te houden met de Venom. Aangezien de concurrenten niet stil hebben gezeten doen de Amerikanen er nog een flinke schep bovenop. Hennessey’s eigen 6,6 liter V8 produceert daarom met behulp van twee turbo’s 1.843 pk en 1.618 Nm koppel. Hennessey claimt dat de Venom F5 daarmee de krachtigste productieauto ooit gebouwd is. Heel lang zal de Venom dit in ieder geval niet zijn, want Rimac komt met de 1.914 pk sterke C_Two en Lotus met de 2.000 pk sterke Evija. Verschil is wel dat deze auto’s elektrisch zijn en de Hennessey het nog met een ouderwetse V8 doet.
Topsnelheid
De grote vraag is natuurlijk: hoe snel is de Venom F5? Hennessey mikt op een topsnelheid van meer dan 500 km/u. Dat is ongeveer op hetzelfde niveau als het geclaimde record van SSC (508 km/u). John Hennessey dekt zich daarom alvast een beetje in door te zeggen dat de Venom F5 “meer is dan alleen snelheid en vermogen”. Hennessey zal volgend jaar een officiële top speed run doen. Die zal transparant zijn en geverifieerd worden door een onafhankelijke partij. Ze zeggen er nog net niet bij “in tegenstelling tot SSC.”
Acceleratie
Waar de Venom GT duidelijk een Lotus-basis had, maakt Hennessey deze keer gebruik van een eigen platform. Mede dankzij de koolstofvezel monocoque, die maar 86 kg weegt, komt het totale gewicht niet verder dan 1.360 kg. Met een vermogen van 1.843 pk kom je dan dus uit op 1,35 pk per kg. Dit zou genoeg moeten zijn om een sprint van 0-200 km/u te voltooien in een luttele 4,7 seconden. 0-100 km/u zou in 2,6 seconden achter de rug moeten zijn.
Design
Qua design is de auto in grote lijnen nog hetzelfde als het concept uit 2017. De grootste wijzingen zien we aan de achterkant. Daar is bijvoorbeeld de spoiler verdwenen. Daarnaast zien we nu niet meer drie geclusterde uitlaten á la Lexus LFA, maar vier hoger geplaatste uitlaten. Wat voor geluid daaruit komt, hoor je in de onderstaande video.
Prijs
Er zullen maar heel weinig mensen zijn die de waanzinnige snelheid van de Venom F5 ooit kunnen ervaren. Daar zijn meerdere redenen voor en één daarvan is dat Hennessey niet meer dan 24 stuks gaat bouwen van de Venom F5. Deze hebben allemaal een vanafprijs van €1,73 miljoen. Of je voor dat bedrag kunt claimen de snelste auto ter wereld te rijden is nog even afwachten.
sntial zegt
McDonald’s 1817s
merlijnz zegt
Achterkant heeft veel weg van de 765lt voor mij gevoel
acakoning zegt
Haha heerlijk Amerikaans filmpje. Kan bijna zo in die Ford vs Ferrari film.
Jantje_555 zegt
ben benieuwd naar hun 0-400-0 tijd of misschien zelfs 0-450kmu-0 tijd!
vegelien zegt
@Jantje_555: 0-400km/h in 15,5 sec. Werkelijk bizar. Staat een mooi en duidelijk filmpje van Carfection online met Henry Catchpole
Jantje_555 zegt
dat is bizar! 0 naar 400 op gps in 15 seconden…dat is wat een dacia doet van 0 naar 100 haha
MaartenD zegt
McLaren meets Ferrari F8 Tributo meets Maserati MC20…
mrB zegt
Ze zeggen dat de motor al 2000pk heeft gedraaid op de testbank, maar toch vraag ik me af of het heel blijft. Ik zie niet heel veel aan koeling, terwijl dat toch de grootste uitdaging is bij de Bugatti’s een koenigsegg’s van deze wereld. Verder niet heel uitgesproken design, maar ook niet lelijk vind ik, maar het mist een beetje ‘wow!’ voor mij.
jajeroenja zegt
Wanneer 0-100 in 2.6 niet genoeg is…
Dan maar 100-200 in 2sec 🤯
rodrieck2007 zegt
Dit had een soort van nieuwe Spyker moeten zijn
ericd zegt
Maakt niet uit. Ziet er uit alsof McLaren een dependance is gestart in de US of A, and dat designers daar een lekkerder ogend geheel hebben kunnen concipiëren dan de Britten. En dat alleen al verdient bijval, zeker na het zeeeeeer teleurstellende bocht dat GM neerzette met de nieuwe Corvette.
herve11f zegt
Buitenkant vind ik goed geslaagd, binnenkant wat magertjes
posthumus zegt
Dat geluid! (Check het filmpje van Carfection op YT)
gregorius zegt
De auto is meer dan alleen snelheid en vermogen. Het is ook een mooi luchtkasteel.
Zijn er mensen die nog steeds geld (veel geld) bij Hennessey stallen om misschien een auto te krijgen over 1 of 2 jaar. En zal die auto dan ook ‘af’ zijn. En wat is garantie bij Hennessey; lijkt me ook niet echt iets om op te vertrouwen.
Ik denk niet dat er veel van verkocht zullen worden.
Knoopie zegt
Precies wat ik dacht. Ik denk dat er maar zo’n 24 personen een order zullen plaatsen..
cossiekiller zegt
Ik vind het wel een heel mooie supercar. Heeft wel veel weg van een McLaren, maar een stuk mooier naar mijn mening.
shicomm zegt
Toch jammer dat het niet iets vernieuwends is geworden qua design.
De orginele venom was gewoon een exige die iets teveel vitamine en viagra had gehad , niks mis mee want daar zat het orginele idee ook in.
Als je dan met een schone lei begint en in weze elke vorm kunt maken die je wilt , waarom dan iets dat meteen doet denken aan een mclaren ?
De sound lijkt vrij veel op die van de orginele venom maar dat blok lijkt genoeg te kunnen doen dus op zich snap ik dat wel.
Benieuwd of ie ze allen weet te slijten !
tvr1974 zegt
Leuk maar nutteloos natuurlijk. Iets van niet om dat het moet maar omdat het kan. Ik ken echter geen(openbare) weg waar je überhaupt in de buurt kan komen van die topsnelheid. Ook niet op circuits, dus t echte nut begrijp ik totaal niet. 300 op circuits is gewoon normaal. Tegen de 400 op sommige banen, maar ik zou er echt niet 1 weten voor 500? Iemand?