En nu weten we ook wat hij kan en wat hij kost.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, het is niet echt een verrassing hoe de DB11 eruit is komen te zien en wat er onder de kap ligt. Het lekte namelijk vrij stevig in het hoofdkantoor van Aston Martin, dus de foto’s van het nieuwste paradepaardje uit Gaydon vlogen ons letterlijk al om de oren. Maar dat is in dit geval niet zo erg, want ik denk dat er niemand is die dit geen mooie auto vindt. Tuurlijk, je kan twisten over het feit dat je een oude DB5 of DB9 mooier vindt, maar deze blijft ook heel aardig om naar te kijken.
Over naar de zaken die we nog niet zeker wisten. Te beginnen met de aandrijving. Er ligt een twin-turbo, 5,2 liter V12 onder de motorkap. Die is goed voor ruim 600 pk en 700 Nm koppel. Daarmee is het de allerkrachtigste DB ooit. (De One-77 was sterker, maar dat was geen DB hè?). Hij zit in 3,9 seconden op de 100 en de topsnelheid is 320 kilometer per uur.
Aston haast zich te zeggen dat het met het benzineverbruik allemaal wel meevalt, onder meer vanwege een nieuw start-stop-systeem. Verder kun je aan boord kiezen uit een aantal standen die de handling beïnvloeden. Zo heb je GT, Sport en Sport Plus. Hoe die standen zich tot elkaar verhouden qua hardheid en gasrespons is denk ik wel duidelijk he? Schakelen gebeurt automatisch met een 8-traps versnellingsbak van ZF. Of via de flippers aan het stuur natuurlijk.
Goed, de prijzen. Wat hij in ons land gaat kosten is nog niet bekend, maar in het land van Angela Merkel krijg je er al een mee voor 204.900 Duitse ekkermannen. Ik durf wel te zeggen dat hij in Nederland voor minimaal drie ton over de spreekwoordelijke toonbank gaat. Autsj… Je hebt gelukkig nog wel even om te sparen, de verkoop start in het vierde kwartaal van dit jaar. Wil je hem eerder bekijken, hij staat vanzelfsprekend ook op de beurs in Genève.
650s zegt
Komt die touchpad niet uit een mercedes?
chrisschilder zegt
@650s: ja
Jochempie zegt
@650s: Ga eens in een Tesla kijken..
kapiteinaudi zegt
Astons zijn altijd mooi, maar dit vind ik de mooiste in lange tijd. Streling voor het oog.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@kapiteinaudi: Eensch! Vooral en profil schitterend. Haast een E type achtige lijn met dat huupje achter!
gt500eleanor zegt
Ik ga pas echt oordelen over het uiterlijk totdat ik hem in het echt gezien heb.
Vind het tot nu toe niet echt op een AM lijken, maar zal wel aan mij liggen.
subaru555 zegt
Alle elegantie is verdwenen vind ik
michaelcorleone zegt
Moet er nog aan wennen, ben er nog niet overuit.
exotic zegt
Holy shit!
Wat een prachtbak! Ik ben helemaal fan van AM’s nieuwe designtaal.
Kom bij papa!
knipperlichtje zegt
Ik was bang dat het front zou mislukken, maar gelukkig blijkt er uiteindelijk veel DB10 in te zitten. Wat mij betreft is het de mooiste auto van het moment, met afstand!
JagID3Merc zegt
Veel elementen van Mercedes. Waar is de kenmerkende toerenteller gebleven?
123bat zegt
Prachtige wagen en super mooie details!
harrie zegt
Mooie bak, maar hadden ze die dikke lasnaden op het torsiekruis niet even netjes weg kunnen slijpen?
vtechlover zegt
Nee nee, passie van AM is voor mij nou wel over helaas..
siebren zegt
De gehele infotainment komt zo te zien bij mercedes vandaan
sel777 zegt
Interieur een afknapper..
dikdraak zegt
Ik vind het interieur veruit het minste in zijn klasse, maar de koets (en de motor!) maakt dat meer dan goed. Damn, wat een prachtbak.
volvologisch zegt
Mooi om te zien dat zij nog steeds de V12 in leven houden, zou graag nog een keer in dit uitstervende (motor)ras rijden.
Design_Driven zegt
“want ik denk dat er niemand is die dit geen mooie auto vindt”
Toch wel ik vind hem niet mooi, ik herhaal niet mooi.
mstiic zegt
Af? Nou lekker vekeerd afgemaakt dan. Vind de oudere model veel mooier.
Edge zegt
Ik weet niet wie dat interieur heeft ontworpen, maar geef hem of haar een lintje. Dit is me toch een partijtje mooi!
Rob zegt
Mooi interieur zeg! Eenvoudig doch elegant. Kan ik me natuurlijk gaan ergeren aan het navigatiescherm en het ontbreken van analoge tellers, maar dat doe ik niet.
Shenkie zegt
Is dit een nieuw blok (gemaakt in samenwerking met AMG) of een doorontwikkeling van de oude 5.9 V12?
Qua looks moet ik nog wennen denk ik. De elegantie die de DB7 en DB9 kenmerkt, ontbreekt een beetje m.i.
v60polestar zegt
En dan zijn de knopjes plastic, de speakers, de deur hendels, de flippers. Je zou toch mogen verwachten van zon dure auto dat het materiaal gebruik ook wel wat beter is. Voor de rest een mooie auto en zal vast wel heerlijk rijden.
Kvgorp zegt
Ik vind die bogen naar de C-stijl en de achterkant wel even wennen hoor…
moveyourmind zegt
Als een knappe jongedame die gekleed gaat in een outfit die heel elegant en tegelijk een tikje ordinair is…
Een bijna onmogelijke combinatie, maar o zo begeerlijk!
mrrallycross zegt
Mwa ik weet t niet zo goed met deze auto
Dutchdriftking zegt
Hij is heel mooi, maar de Vanquish is stiekem nog mooier!
Corrado16v zegt
Als dit vooruitgang is in de ogen van AM wil ik er wel meer van zien. Een erg elegante wagen zonder verouderd aan te doen.
ericc zegt
Wat me opvalt bij deze AM en de nieuwe Lambo en Agera is die lange overhang achter de achterwielen.
In profiel zie je dat de auto bovenaan iets verder uitloopt dan de uitlaten.
reinoutgtr zegt
Tot nu toe was de v12 vanquish mijn favoriete aston. Deze DB11 ziet er op foto’s ook erg goed uit en ben benieuwd hoe ik hem er in het echt uit vindt zien. Èn niet te vergeten hoe het klinkt met 2 turbo’s natuurlijk.
audiisthebest zegt
Ben ik nou de enigste die hem echt niet mooi vind?
edftw zegt
@audiisthebest: Voor mij is dit hem ook niet echt, ik heb wel t idee dat het design bij mij meer een kwestie is van wennen en dat ik hem op den duur geweldig ga vinden. Maar op dit moment vind ik het echt geen mooie bak, en dat interieur is ronduit saai
dennisjuh95 zegt
Mooi om te zien dat deze fotoreeks gemaakt is toen ik die spyshot heb geupload.
poeperman zegt
Het lijkt alsof ze die grill rechtstreeks van de nieuwe Ford Fiesta hebben geplukt ?
jorden zegt
Wat een top opvolger zeg!! niet teveel in het oude blijven hangen, dat hebben zel al lang genoeg gedaan. ik vind dit echt een frisse wint én toch een heel duidelijke AM. Lijkt mij toch dat dit geen eenvoudige opdracht voor de ontwerper was.
is dit een AMG V12? Wel goed dat zo’n relatief kleine fabrikant wat electronica bij MB leent en niet zelf gaan zitten prutsen.
hugoe zegt
Wordt op dit moment als echt Aston liefhebber niet overtuigt, maar ik zie mezelf dit op den duur misschien wel leren waarderen. Wie weet, misschien wordt dit een succes. Is deze V12 nou ook afkomstig van AMG? Of is dit gewoon een doorontwikkelde variant op de V12 van Ford?
ds3thp zegt
Ontzettend mooie auto alleen ben ik niet zo weg van die “RCZ dakbogen”
Ook vind ik hem van voren persoonlijk mooier en gaver dan van de achterkant!
Techniek zal wel snor zitten denk ik zo!
pilot1988 zegt
Hmmm lastig
michaelcorleone zegt
Ik heb filmpjes bekeken van deze wonderschone Aston DB11 wat is dit een prachtding geworden zeg. Wie had het kunnen bedenken dat Aston Martin de DB9/Vanquish zou kunnen overtreffen. Ja dus en hoe ik kijk al uit naar de rijtesten.
spiderman zegt
Porn on wheels. Ben even een Staatslot kopen…
wjeurs zegt
Aston Martin doet het wel weer, maar, als ik niet had geweten dat de dak- en heuplijn van de DB9 bestond had ik hem mooi gevonden, nu denk ik; ik had hem beter getekend.