Deze moeten we even toelichten.
Eigenlijk is het best vreemd, deze Mercedes-Benz A250e. De eerste Mercedes A-Klasse was een bijzonder geval. De auto wordt voornamelijk bekend als de auto die omviel bij de Elandtest. Sterker nog, dankzij de A-Klasse was men op de hoogte van het bestaan van deze test.
Mede daardoor had de A-Klasse een geplaagde start. Daarmee vergaten we vrij snel hoe briljant de A-Klasse eigenlijk was. Mercedes-Benz was ervan overtuigd dat alternatieve aandrijflijnen niet meer lang op hun zouden laten wachten. Dat was een van de redenen om de ‘Baby Benz’ uit te rusten met een dubbele bodem. Daardoor was de A-Klasse iets hoger dan normaal.
Deze sandwich bodemplaat moest het eenvoudig mogelijk maken om een elektromotor of brandstofcel motor toe te passen. Daar is het nooit van gekomen. De eerste twee generaties A-Klasses hadden de sandwich bodem, daarna stapte Mercedes over op een conventionele setup qua bodemplaat. Opmerkelijk genoeg krijgen we nu dus eindelijk wél een A-klasse met hybride aandrijflijn. Voor de eerste keer, eindelijk.
De A250e heeft twee motoren, een 1.3 viercilinder met turbo en een elektromotor met 15,6 kWh accupakket. gezamenlijk zijn ze goed voor 218 pk vermogen en 449 Nm aan koppel. Op de elektromotor is het mogelijk om 60 km te rijden. Dit zou nog weleens een behoorlijke hit kunnen worden in Nederland, zeker ten opzichte van de reguliere benzine-uitvoeringen.
kennone zegt
Wauw, mijn Fiat 500 heeft zelfs een grotere motor..?
momo zegt
@kennone: ..maar niet meer pk. Niet echt efficiënt dus.
Robert zegt
Die ‘briljante’ dubbele bodem is nu juist de reden waarom die eerste twee generaties A-klasse voor de spreekwoordelijke appels en eieren te koop zijn; ik wilde er ooit eentje ‘voor erbij’, maar van verschillende kanten werd me dat afgeraden. Vanwege die sandwich constructie schijnen het draken van auto’s te zijn om aan te sleutelen, waardoor het onderhoud flink in de papieren kan lopen t.o.v. de concurrentie.
123bat zegt
@RRRobert: moest eens de versnellingsbak uit zo’n hoge A-klasse bouwen (een CVT, draak van een bak). Moest de hele motor eruit en alles.
Het is een soort constructie waarbij bij een frontale botsing de motor etc onder het passagiers compartiment schuift, zodat je knieën niet gelijk de kreukelzone zijn
mr27 zegt
@RRRobert: Ik denk dat die eerste twee generaties ook voor een appel en een ei worden aangeboden, omdat ze vreselijk lelijk zijn.
JamesBond007 zegt
@mr27: oh ik dacht omdat heel Rotterdam er al in heeft rondgereden
lekbak zegt
@RRRobert: onderhoud is niet goedkoop inderdaad, en het is een draak om aan te sleutelen. Maar ze zijn daarentegen erg betrouwbaar en vooral heel erg ruim (tweede generatie vooral). Je zult nergens anders een auto vinden die zo compact is, waar 4 lange mensen goed in passen en die nog 430 liter(!!!) kofferbak heeft.
Ik mis die van mij geregeld, de prettigste hatchback die ik heb gehad met afstand.
RiKe zegt
Ik ben vooral benieuwd wat het gewicht gaat worden. Laatst in de Golf GTE gereden, die reed totaal niet sportief in de bochten door het gewicht, in een rechte lijn was hij ook niet sneller dan mijn Leon 1.4….
peter_huizinga zegt
Helaas 3jr te laat om nog enig zakelijk voordeel te hebben kwa bijtelling