Alleen is het wel een heel voorzichtig teentje in het water.
In principe zijn kleine auto’s vrij milieuvriendelijk. Er hoeft immers weinig gewicht meegenomen te worden. Ook de rol- en luchtweerstand is valt mee. Veelal zitten er kleine motortjes in die weinig brandstof behoeven. Zelfs als je een Renault Twingo constant volgas rijdt, haal je 1 op 14.
Dat je daarbij maar net met het verkeer mee komt, laten we even buiten beschouwing. Als er een type auto niet direct voorzien hoeft te worden van een hybride aandrijving, is het wel de kleine stadsauto ofwel de A-segmenter.
Mild Hybrid
Toch is het Fiat dat dan ein-de-lijk met een hybride komt, in dit geval de 500 Hybrid. Nu is het geen plug-in hybride ofzelfs een reguliere hybride. De 500 Hybrid heeft een BSG-systeem, waarbij de afkorting staat voor Belt-integrated Start Generator. De 12-volt sterke systeem kun je heel oneerbiedig zien als een opgevoerde startmotor. Deze generator werkt samen met de nieuwe 1.0 driecilinder FireFly motor. In totaal is het systeemvermogen goed voor 70 pk.
Dat wil niet zeggen dat het de verkeerde keuze is van Fiat om dit systeem toe te passen. Zo’n 12-Volt generator is namelijk heel erg licht en relatief eenvoudig te monteren. De kosten blijven ook laag. In het geval van de 500 is de 70 pk sterke Hybrid 20% lager uit.
Panda Hybrid
De aandrijflijn wordt ook beschikbaar voor de Panda. De auto heet dan, jawel: Panda Hybrid. Ook hierbij is de besparing zo’n 20%. Kies je voor de Panda Cross met Hybride aandrijflijn, dan kun je 30% besparen, aldus de Italiaanse autobouwer.
De nieuwe 500 Hybrid en Panda Hybrid komen er als exclusieve Launch Edition. Dat is op zich niet opzienbarend. Het meest belangrijke is echter de ‘Seaqual Initiative’ bekleding. Deze is gemaakt van gerecycled plastic, 10% komt uit de zee, de andere 90 van plastic van het land. Ook is er een nieuwe kleur ‘Verde Rugiada’. De 500 Hybrid is vanaf februari 2020 leverbaar, de Panda Hybrid volgt een maandje later.
quadrajeep zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Ze hadden nog wat startmotoren van de Punto over?
mikje90 zegt
@dutchdriftking: Nee van de Bravo HGT jonguh!!!. Launch control effect alles.
Calimero zegt
Vergis je niet, ook met A-segmenters wordt veel woon-werk verkeer gereden. Kijk maar eens wat je (gedurende de spitsen) tegen komt op de provinciale wegen. (vaak dezelfde auto’s die je ‘s-ochtends ziet kom je ook laat in de middag tegen) in die zin is het in mijn beleving dan ook zeker zinvol.
Overigens kom ik met mijn Panda met zijn 60 pk’s prima mee met het verkeer, zowel provinciale weg als snelweg. Ik rij dan ook met het overige verkeer mee en het autootje weegt ook maar iets meer van 830/840 kg.
poes zegt
@milan0: gek, ik kom de mensen in de ochtend nooit in de avond tegen. Wel is het in de avond altijd veel drukker dan vroeg in de ochtend. Heb soms echt het idee dat de gemiddelde Nederlander een werkdag van 6 uur heeft ofzo…
nopetrolnofun zegt
Kleine motoren en volgas op de snelweg en dan 1 op 14? 1 op 10 komt eerder, met een grotere atmosferische motor met wel een normale cilinderinhoud durf ik te wedden dat je het nog eerder haalt.
SpeedGeek zegt
@nopetrolnofun: Klopt, mijn e46 330 doet 1 op 15 op de snelweg. Maar daar is ook wel alles mee gezegd.
edward330d zegt
@SpeedGeek: de 330 diesel versie dan denk ik…
SpeedGeek zegt
@edward330d: Nee het is een benzine. Alles wat hij “zuinig” doet op de snelweg maakt hij weer goed in de bebouwde kom. Kleine kanttekening, ik heb wel de rijstijl van een natte krant. 130km/h rij ik overdag nooit dus die 1 op 15 is een beetje gebaseerd op de digitale meter bij een snelheid van 110km/h a 120km/h.
lekbak zegt
@nopetrolnofun: Jep. Een panda TwinAir verbruikt meer benzine dan een 190 2.3 8v als ze achter elkaar aan rijden van Joure naar Den Haag.
Is met twee verschillende panda’s getest. Een van die twee verbruikte zelfs meer dan 1:10.
nietcreatief zegt
@nopetrolnofun: onze Puno 1.2 16v liep doodleuk 1:18. Maakte dan wel elke dag 90 km woon werk over voornamelijk snelweg dus stond alsnog elke week of anderhalf aan de pomp maar toch…
berrychello zegt
@nopetrolnofun: met een C1 de hele weg 140/150, vanaf Frankfurt naar huis, resulteerde in 1:14,5. Een hoger verbruik is mij niet gelukt.
rutgerg zegt
Tja Fiat verkoopt niet veel anders dan a segmenters..
alfisstii zegt
Fiat is al jarenlang aan de hybride, technisch gezien wordt een start stop systeem geklasseerd als micro hybride.
Edge zegt
Opvallend dat Fiat deze 500 Hybrid nu nog introduceert. Eerder werd nog gespeculeerd dat Fiat tijdens de Autosalon van Geneve het doek zou trekken van een volledig nieuwe generatie 500, en dan specifiek de 500e. Daarom had ik hooguit nog een uitzwaaimodelletje met speciale stickers verwacht, maar geen BSG hybride
berrychello zegt
@edge: ze moeten wel om tot die tijd nog wat te mogen registreren.
baserace zegt
Even off topic: wanneer worden de plaatjes weer normaal getoond? Is nu net of ik naar een .ppt presentatie zit te kijken met achter iedere bullit een plaatje (iOS)
lekbak zegt
@baserace: ik ben ook wel benieuwd of dit het nou is, of dat het een tijdelijk iets is en ze achter de schermen nog steeds druk zijn.
@WillemE: is het al tijd voor opbouwende kritiek of is het nog niet klaar?
willeme zegt
@lekbak: Kritiek mag altijd!
We zijn nog steeds bezig met een grote verbouwing. Op de website (waar verreweg de meeste bezoekers komen, 1.500.00 per maand) gaat het al heel aardig. De app (waar aanzienlijk minder mensen gebruik van maken, zo’n 50.000 per maand) wordt uiteraard ook aangepast, maar dat kan even duren. We zijn er druk mee bezig. Sommige dingen gaan veel sneller dan gepland, andere duren weer iets langer. Het is uiteindelijk wel de bedoeling dat de app veel beter functioneert dan voorheen. Dus ook alle opbouwende kritiek van toen is ter harte genomen en we zijn ermee aan de slag!
lekbak zegt
@willeme: dan hou ik me nog even stil. Ik vind het super dat er gewerkt word aan vernieuwingen, want dat was ook wel tijd. Maar het heeft voor mij weinig zin om commentaar te leveren als jullie nog bezig zijn met verbeteringen doorvoeren. Tijdens elke verbouwing zijn er wat ongemakken.
Ik ben ook allang blij dat dit er zomaar gratis allemaal is (ik ben te gierig om te betalen) dus echt klagen doe ik sowieso niet graag.
ablogjunk zegt
Wat zijn die plaatjes met puntjes ernaast irritant zeg!
Oh ja…..ook leuk dat hybride.
mp014 zegt
Toch raar dit, ze hebben al een full EV 500 staan, verkochten die in California en hebben sindsdien rechtop zitten slapen!!!! Man man man wat hadden die Italianen veel 500 EV kunnen wegzetten in EU de laatste 4-5 jaar! Er zal toch zeker wel iemand ontslagen gaan worden nee??
karaya zegt
@mp014: Er moest bij elke geproduceerde elektrische 500 geld bij. FIAT verkocht ze in de VS om aan emissie voorwaarden te kunnen voldoen. (tegenwoordige kopen ze hun emissie rechten gewoon bij Tesla)
mp014 zegt
@karaya: day is zo maar juist daarom moet je aantallen gaan maken! Je ontwikkelingskosten verdelen over 10 100 of 1000 stuks maakt verschil en ik ben er zeker van dat met een scherp oog ook de productie kosten omlaag gaan gedurende de levensduur van een wagen.
Kijk maar naar tesla (en ik ben zeker geen fan), dat begint ook pas winst te maken nu de 3 in grote aantallen van de band rolt.
Anyway, ik denk dat fiat hier een gouden lot voor de chocolade fabriek van Sjakie had en ze hebben het weg gegooid.
ouwedibbes83 zegt
@mp014: ik had begrepen dat ze de 500EV eigenlijk niet wilden verkopen, omdat ze er zoveel verlies op maken. Marge op de normale 500 zal wel een stuk beter zijn, die gaat alweer een poosje mee
rutgerg zegt
@ouwedibbes83: volgens mij geldt dit voor veel meer fabrikanten. Ik zal wel wat Tesla fans over mij heen krijgen maar ik geloof echt niet dat BMW, Audi, Mercedes etc geen of niet eerder met een waardig elektrisch model konden komen. De prioriteiten liggen elders. Men wil helemaal geen ev’s bouwen en verkopen omdat er jaren research in de brandstofmotoren zit en dit veel lucratiever is.
ouwedibbes83 zegt
@rutgerg: precies! Die miljardeninvesteringen in de brandstofmotoren moesten idd zo lang mogelijk nog worden goedgemaakt. Een goede EV uitbrengen, zou weer enorme investeringen vergen en de terugverdientijd vd brandstof wagens verkorten.
pomoek zegt
Zo. Dat is een achter de fanfare aanhollen wat Fiat doet. Het klinkt als een slim systeem, maar hier had Fiat 10 jaar geleden mee moeten komen.