En de klappen komen uit de goede hoek.
Uiteraard denken we bij Lotus aan kleine, lichtgewicht sportwagens. De Seven, Elan en Elise zijn schoolvoorbeelden van hoe een sportwagen hoort te zijn. Compact, lichtvoetig en wendbaar. Daar kun je de grootst mogelijke lol mee hebben. Bekijk deze video met @CasperH in een Exige, zelden was onze collega in een dergelijke extase. Laten we niet vergeten dat Lotus jarenlang een andere auto in productie heeft gehad, de Esprit. Ondanks dat de auto voor zijn soort niet veel woog, was het niet een minimalistisch sportwagentje. Toen de Esprit in de jaren ’90 geleverd werd met een heuse achtcilinder, was de Esprit een volwaardige Ferrari-concurrent. Heel lang heeft het niet mogen duren, want in 2004 viel het doek voor de iconische sportwagen.
Als praktische sportwagen is er natuurlijk de Lotus Evora (rijtest), maar dat is toch meer een concurrent voor een Porsche Cayman of lichter gemotoriseerde 911. Zo’n 7 jaar geleden was wereldkampioen luchtfietsen Danny Bahar bezig met een complete hergeboorte van het merk Lotus, maar dat bleek helaas niet meer dan een wassen neus. De plannen voor nieuwe modellen waren geweldig, maar bleken niet levensvatbaar. Joh. Lotus belandde (wederom) in een diep dal en heeft het ternauwernood weten te overleven. Sterker nog, er wordt zelfs winst gemaakt, een heel klein beetje, maar toch. De Elise, Exige en Evora worden telkens voorzien van updates en verkopen nog redelijk goed.
Dat betekent niet dat er achter de schermen niets gebeurd. Integendeel! Het moederbedrijf van Lotus, Proton, is overgenomen door Geely, dat ook eigenaar is van Volvo. Een serieuze speler dus. Wat ze met Volvo hebben gedaan is overigens wel lovenswaardig: Volvo kreeg de vrijheid om de auto’s te ontwikkelen die ze wilden, procesmatig kijkt Geely toe dat dit ook op een winstgevende manier gebeurd. Hetzelfde scenario lijkt zich te voltrekken voor Lotus.
Ze gaan heel pragmatisch te werk, allereerst moet er namelijk een SUV-achtige Lotus komen. Zoals mijn docent Elektrotechniek zou zeggen: ‘Muiterij!!!’. Maar het is op zich logisch, voor een fabrikant is het gewoon noodzaak dat je dit soort cashcows in de showroom hebt staan. Dankzij de Porsche Cayenne en Macan is er financiele ruimte voor de Cayman GT4 en 911 GT3. De SUV wordt gebouwd op het platform van de nieuwe Volvo XC40. Naar het schijnt wordt het wel SUV met een typische Lotus benadering.
In een interview met Autocar heeft An Cong Hui, de opperbaas van Geely, laten weten dat Lotus zijn pijlen gaat richten op Porsche en Ferrari. Dus ook met een nieuwe supercar, Ferrari bouwt immers bijna niet anders. Ok, dat heeft Bahar ook geprobeerd natuurlijk. Het verschil zit hem erin dat Geely daadwerkelijk het geld heeft om dergelijke ontwikkelingen te kunnen bekostigen. Er is nu veel meer mogelijk. Is het dan allemaal hosanna? Helaas niet. De Esprit (de naam is allerminst zeker, maar ligt voor de hand) zal waarschijnlijk hybride of elektrisch zijn.
viezefreddyw zegt
Lotus aan de SUV? Lotus? What? Huh?
stfu zegt
@viezefreddyw: aldus iedereen ook over Porsche lang geleden.
Loek zegt
@viezefreddyw: Simplify and add babyboomers…
kennone zegt
@viezefreddyw: ik hoop eerder een crossover..
banaan7 zegt
@kennone: ik zou maar snel een onderduiklocatie zoeken voordat @Casperh dit leest!
roeldriesvink zegt
Top!
misterdrogba zegt
Lotus SUV.. daar ben ik eens echt benieuwd naar!
Het moet wel een verdomd goed SUV zijn om uit de huidige (hevig bevolkte) SUV-markt een stukje voor zich te kunnen winnen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@misterdrogba: Goed punt. Ik denk dat ze in de geest van Collin Chapman een full size SUV moeten gaan bouwen met voldoende pk, en dan extreem licht. Alleen door je erg goed te onderscheiden kun je succesvol zijn. En dit moet dé manier zijn bij Lotus natuurlijk…
599gto zegt
@svenska_aeroplan_ab: Ja want in China en Azië zullen ze denken leuk een kale SUV van een Saab fan :) Hoe gaat het met Saab ?
cloverleaf zegt
@misterdrogba: toch heb ik bij lotus wel het vermoeden dat de SUV wel degelijk kneiterhard door het terrein kan beuken… soort van Bowler. Hoop dat ik gelijk heb. Verder, goed bezig die Chinezen!
tvklarenbosch zegt
Ik ben al niet zo’n SUV fan, zeker niet van merken als Porsche, Maserati en Lamborghini. Maar waarom Lotus?? Het merk heeft niks met SUV’s te maken
WinkeB zegt
@tvklarenbosch: Lamborghini maakt ondertussen toch ook al wat anders dan tractors?
Loek zegt
@tvklarenbosch: heeft allemaal te maken met het kunnen uitbalanceren van je verbruikscijfers als merk. Als je dan toch aan de “normale auto’s” moet geloven, dan gelijk de meest populaire vorm nemen zodat het ook nog een kans heeft om verkocht te worden.
mashell zegt
@720s: maar als je wilt uitbalanceren op CO2 dan is de keus voor een wagen met een relatief hoog verbruik en dus CO2 uitstoot niet logisch. Het is ook nog maar de vraag of dat uitbalanceren nog relevant is voor Lotus. Als onderdeel van Geely kunnen er heel veel Volvo V40 D2 voor hun balanceren. Ik denk dat het gewoon om marktvraag en geld verdienen gaat, als Porsche, Maserati, Lamborghini en Alfa Romeo weg komen met SUV’s in hun programma dan kan Lotus dat ook.
flashevan zegt
@willeme: Die leraar elektrotechniek: Habraken?
v70t6r zegt
@flashevan:
Nee, de banden! De banden!!! Het draait allemaal om die paar cm²!!
spykerboy zegt
@flashevan: hahahaha ik dacht exact het zelfde ??
uselessguy zegt
‘Zoals mijn docent elektrotechniek zoi zeggen; ‘muiterij!!!’
Ik denk dat er zeker een aantal mensen zijn die precies weten wie er hier bedoeld wordt…
shadowbroker zegt
Wat flikken jullie mij nou AB?!? Zomaar een reclame filmpje laten afspelen, zonder dat ik erom vraag?? Daar gaan mn fucking mb’s
sr20det zegt
@shadowbroker: nu naar tele tweee onbeperkt dataaa en overal super snel 4geeee!
jochempie zegt
Ik heb liever een elektrische Esprit dan een hybride Esprit. Die hybridemeuk is alleen maar voor de bühne. Het zet geen zoden aan de dijk, kost teveel geld en het vreet bagageruimte. Zeker nijpend in zo’n sportwagen.
notsobig zegt
Nee niet ook Lotus aan die stomme SUV’s ?!
min2max zegt
Ik vind Lotus een moeilijk merk. Vroeger hadden we een Lotus dealer in de buurt. We hebben het over begin jaren zeventig. Het was wat mij betreft ook hun toptijd. De Lotus Elan en Elite waren prachtig. Ook de Europa zag fantastisch uit. In die zag je ze ook vaak in het zwart met goud (JPS uitvoering). Was toen ook de sponsor van het Lotus F1 team. Ook waren er speciale Lotus uitvoeringen op basis van de Lotus-Ford Cortina en Lotus-Ford Escort (Lotus was toen voor Ford een soort AMG). Later zouden ze dat nog herhalen bij een Lotus Sunbeam-Chrysler (ook weer in het zwart) en een Lotus-Opel Omega. In de midde jaren zeventig wilde Lotus richting Ferrari en Porsche (dat willen ze dus nu weer). Ze hebben echter nooit het kwaliteitsniveau gehaald van Porsche en Ferrari. Na de wel heel erg strakke Eclat, Elite en Esprit brak een moeilijke periode aan. Op het laatst hadden ze alleen nog de Esprit in productie. GM heeft Lotus nog een tijdje in bezit gehad. In die periode heeft men een voorwielaangedreven Elan ontwikkeld. Kroymans werd importeur en de verwachtingen waren hoog. Het werd een flop. Het model is in sommige markten nog als Kia verkocht. Bugatti toen nog niet van VW is ook eigenaar geweest en in die tijd is de modellijn ontwikkeld die nu min of meer in basis onveranderd in ontwikkeling is. Het grote geld is er niet mee gemaakt maar Lotus had wel weer de aansluiting gevonden met haar heritage. Er is zelfs een Opel en Tesla versie van geweest. Daarna weer veel wilde verhalen. Men zou zeven nieuwe modellen introduceren. Het werd de rechtbank. En nu gaan ze een SUV bouwen op het chassis van een Volvo XC40. Ik heb de test gezien, géén rijdersauto bij uitstek. Lotus stond ooit voor innovatie en heel veel fun. Waarom bouwt Lotus niet de eerste echte elektrische sportwagen. Huidige bestuurders van Lotus allemaal naar huis sturen.
kle500 zegt
@min2max:eerste electrische sportwagen? Was dat niet die tesla die je zelf al noemde?
sracert zegt
De Evora vind ik nog steeds een mooie sport auto. Niets mis mee.
kle500 zegt
@sracert: en met elke variant ook steeds beter en sneller.
woudloper zegt
Lees de dt regels nog eens Willeme
Nederlanders en dt, het blijft een onmogelijk huwelijk :)
ericc zegt
In de tijd van Bahar vond ik dat ze wel mooie proto’s hadden. Die Esprit vond ik best geslaagd. Ze wensten toen de V8 van Lexus maar dat feestje is niet doorgegaan. Jammer.
Als ze als basis de XC40 gebruiken voor hun SUV dan kan deze bereikbaar zijn voor meerdere mensen die een leuke badge willen op hun wagen. Ben benieuwd.
allesmetturbo zegt
Dan maar door als een chinese lotus, als ze er meer verkopen voor een leuke prijs dan juich ik dat alleen maar toe. Ben wel benieuwd hoe zwaar die SUV dan gaan worden, die xc40 t5 awd is al 1584kg en de t4 niet awd 1490. Best wel zwaar dus
berlinetta zegt
Begrijpelijk, maar ik weet niet of er zoveel vraag zal zijn naar een Lotus SUV. De tijd zal het leren.
Dutchdriftking zegt
Laat Colin Chapman het maar niet horen… maar als hierdoor gave échte Lotussen blijven bestaan, wie ben ik dan om het af te keuren?