Geen gedoe meer met aanraakschermen, gewoon fysieke knoppen in je Tesla.
Toen het interieur van de Tesla Model 3 werd gepresenteerd waren de eerste reacties niet mals. Waar zijn de knoppen gebleven? Later bleek Tesla vooruit te lopen op de rest. Inmiddels zijn bij zoveel moderne auto’s de fysieke knoppen verdwenen en zit alles weggestopt onder menu’s op touchscreens. Denk aan bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3
Niet iedereen is daar even blij mee. Er gaat toch niks boven het indrukken van een knop om bijvoorbeeld de stoelverwarming aan te zetten of om de volume harder of zachter te zetten. Je weet de knop blindelings te vinden, wel zo veilig tijdens het rijden. Turen op een scherm tijdens de autorit om maar de juiste instelling te vinden valt niet altijd mee.
Het is natuurlijk gedaan vanuit kostenbesparing. Alles lekker in één scherm verwerken scheelt gewoon enorm voor autofabrikanten. Toch kan ik me zo voorstellen dat je terugverlang naar een auto met knopjes.
Tesla fysieke knoppen
Goed nieuws als je een Tesla Model 3 of Y rijdt, want fysieke knoppen komen eraan! Het is niet de Amerikaanse autofabrikant die dit introduceert, maar het is een aftermarket oplossing.
Het is een accessoire genaamd Ctrl-Bar en via crowdfundingsplatform Indiegogo moet het project aan de man gebracht worden. Met de Ctr-Bar kun je via een knop de climate control in de auto bedienen Daarnaast zijn er nog vier programmeerbare knoppen die je naar eigen wens kunt instellen. Bijvoorbeeld om de stoelverwarming mee te bedienen of de ruitenwissers.
Het Noorse initiatief heeft 25.000 euro als doelstelling ingesteld om het project tot een succes te maken. Blijkbaar zitten meer mensen te wachten op een Tesla met fysieke knoppen. Inmiddels heeft het project al meer dan 35.000 euro opgehaald.
Romano zegt
Vraag me af hoe goed dit werkt. Er is namelijk geen fysieke connectie tussen de tesla en de bar. Communicatie gaat via Bluetooth naar je telefoon en je telefoon naar de Tesla API. Uit ervaring weet ik dat daar best wat vertraging in kan zitten.
revstars-net zegt
Als je telefoon binnen bereik is dan gaat de communicatie altijd via Bluetooth en dat is instant. Dus vanuit binnen de auto zullen commando’s vanuit je telefoon altijd via BT gaan.
kerre zegt
Als het een beetje lijkt op draadloze CarPlay maar dan met hardware keys, dan zit er toch daadwerkelijk een vertraging in.
Oftewel, ik ben benieuwd hoe snel/responsief dit werkt.
tuutertuuter zegt
Het werkt met de Tesla API. Als ik het goed begrijp stuurt hij dus over de Wifi/4g een signaal naar de auto om de instelling aan te passen. Hier zit een vertraging tussen. Daarom zorgt die bar ervoor dat je direct ziet wat je aanpast, en nadat je daadwerkelijk de instelling bevestigt, wordt het signaal gestuurd en wordt het binnen aanzienlijke tijd toegepast.
scrmeagle zegt
Als je dit wilt kopen je toch een echte auto!
bfvo zegt
“Later bleek Tesla vooruit te lopen op de rest. ”. Nou, Tesla maakte als eerste de fout kosten leidend te laten bij UX design. En daar komen een heleboel fabrikanten op terug. De midlife update van m’n huidige auto (2018 Tiguan) heeft ook geen knoppen dus die verdween direct van de shortlist voor de opvolger.
Marf zegt
Ik snap dat sommige knoppen prefereren en voor sommige functies is het handig, maar dan gewoon op het stuur. Verder zie ik de bittere noodzaak niet voor knoppen in het dashboard. Als ik rij zit ik echt nooit aan die knoppen. Ik raak hooguit 1 of 2x per rit de temperatuur knop aan.
moosecar zegt
Tja, fraai is anders. Enhauto verkoopt al een jaartje programmeerbare knoppen (S3XY) voor diverse Tesla functies. Ontvanger is met een OBD kabel met je Tesla verbonden. Lijkt me een beter alternatief.
flyerbunch zegt
Mss de uitleg hier in meer verstaanbare taal: https://insideevs.com/news/632969/tesla-model-3-y-phisical-buttons-bar/
burrito zegt
Er zijn al meerdere van dit soort oplossingen op de markt. Totaal onnodig…
V8Vantage zegt
Onnodig? Waarom hebben we dan tig automerken, modemerken, fietsfabrieken, plantensoorten, diersoorten….
Age zegt
Niets voor mij. Touchscreen werkt perfect in de Tesla en het is ook heerlijk beter updatable dan fysieke knopjes :-)
V8Vantage zegt
Bij mijn vriendin heb ik toch liever fiessieke knopjes i.p.v. mijn vriendin op een touchscreen. Visa versa is dat trouwens ook het geval.
O.T. de knopjes in mijn auto zijn programmeerbaar. De software daar achter is updatable.