De terreur van de wielrenamateur wordt een halt toegeroepen.
Terwijl de verkeersveiligheid over het algemeen stijgt, is er een groep waar de laatste jaren juist meer brokken worden gemaakt: fietsers. En dan zijn niet alleen de in spandex gestoken amateurwielrenners die zich Petacchi wanen, ook het groeiend aantal elektrische fietsen in Nederland zorgt voor meer crashes.
Het Friese Franekeradeel is de tweewielerterroristen meer dan beu en start deze week samen met de Fietsersbond een proef met een maximumsnelheid. Vanaf woensdag mag er op twee fietspaden niet harder worden gereden dan 30 kilometer per uur. Wie harder meent te moeten rijden, wordt door een speciaal verkeersbord vriendelijk doch dringend verzocht de rijbaan op te gaan. De gemeente wacht echter nog even met het uitdelen van boetes.
Met deze proef wil Franekeradeel kijken of ze de verkeersveiligheid kunnen vergroten door het snelheidsverschil op fietspaden weg te nemen. Moeten we dit, indien succesvol, meteen maar landelijk invoeren?
eMbe zegt
Ik ben voor, verdomde wielrenterroristen altijd op ’t fietspad in de binnenstad.
marikoelolo zegt
@eMbe: nog best braaf die fietsers van jullie, bij ons laten ze het fietspad links liggen en fietsen ze op de weg
kwatsjkop zegt
@marikoelolo: hier hetzelfde :(
rw1994 zegt
@kwatsjkop: en dat op de weg fietsen willen ze nu dus invoeren, ik zeg niet doen! Binnen de bebouwde kom vind ik echter wel dat de “snelle broekjes” van de Rode streep moeten wijken voor de veiligheid.
kwatsjkop zegt
@rw1994: dat ze dan maar weg blijven! Ze fietsen al genoeg op de weg hier. Woon in een kleine dorp, in een soort van dalletje. Ideaal voor wielrenners! Ergernis voor bewoners. Naar de 80 km/h weg ligt een mooi geasfalteerd fietspad, maar om hierop te komen moet je iets afremmen om de bocht te nemen. En dat kan niet. Das gaan ze fijn op de weg. Waar trouwens ook vrachtwagens rijden (grindgroeve). Leuk is dat. Nee, alsjeblieft niet. Wielrenners menen zich al teveel.
MrSkyline zegt
@marikoelolo: Ik snap niet dat die lutsers volle snelheid door dicht bewoond gebied moeten fietsen. En vervolgens ruzie gaan zoeken met andere weggebruikers omdat ze vinden dat ze geen ruimte of voorrang krijgen. Rot lekker op naar een industrieterrein ofzo, daar kan je rustig rondjes fietsen op zondag.
tupperware zegt
@MrSkyline:
Dit land ligt bezaaid met speciale wielerparcoursen, zeg maar een circuit voor de wielrenner.
Degene die ik daarvan ken zijn echter steevast uitgestorven.
axel968 zegt
Dit kan je toch niet serieus nemen? Beetje moeilijk te controleren lijkt mij….
potver7 zegt
@axel968: O, er zijn wel meer haken en ogen hoor…
Zo heeft een fiets standaard geen snelheidsmeter, dus hoe moet je als fietser nou weten hoe hard je rijdt? De meeste race- en electrische fietsen hebben dan wel een computertje, maar daar bestaan geen wettelijke regels voor (snelheidsmeters in auto’s mogen bijvoorbeeld geen te lage snelheid aangeven, wel een te hoge). Er is dus geen juridische grond waarop je bekeurd kan worden vanwege een te hoge snelheid.
Bovendien, ik weet niet wat voor borden er bij die fietspaden staan, maar als het een rond blauw bord met de afbeelding van een fiets, of een fiets en een brommer, is, dan is het een verplicht fietspad. Dan hoor je dus bekeurd te worden als je met je fiets op de rijbaan rijdt. Alleen als het een blauw rechthoekig bord is met de text FIETSPAD mag je met de fiets op de rijbaan. Maar dan nog is de keuze aan de fietser, niet aan het ‘bevoegd gezag’.
Corrado16v zegt
Wauw, dit gaat echt helemaal nergens meer over.. Vertrutting van de samenleving, of een vroege 1-aprilgrap?
ej20g zegt
Ik hoop echt dat dit nooit landelijk ingevoerd gaat worden. Dan krijgen we alleen maar meer last van de fietsende medemens. Om nog maar niet te spreken over die verdomde wielrenners, heb er gister op de Postbank weer een paar bijna onder de auto gehad. Dan mogen ze straks dus legaal zo asociaal rijden…
lambo4all zegt
@ej20g: als je je als automobilist aan de regels houdt zou ik geen rekening houden met wielrenners. Een meter ruimte tussen twee auto’s kan gevaarlijk lijken voor de bestuurders maar wielrenners redden zich wel. Als je gewoon normaal doorrijdt en richting aangeeft zullen ze (in jouw opzicht) misschien wel 10x bijna onder de auto liggen, de racefietser ziet dat vaak veel minder gevaarlijk.
ej20g zegt
@lambo4all: normaal zou ik je gelijk geven. Op de Postbank gaat dat echter totaal niet op. De wegen daar zijn net breed genoeg om twee auto’s van formaat Volvo 850 elkaar te laten passeren. Daarnaast zitten de wegen vol met onoverzichtelijke haarspeldbochten en rijden ze vaak met minimaal 3 man naast elkaar. En dat terwijl ze daar dus niets te zoeken hebben, want letterlijk 10 á 20 meter verderop naast de weg ligt een fietspad wat van begin tot eind paralel loopt aan de rijbaan en wat ook nog eens speciaal voor sportfietsers is aangelegd.
Hier op de normale wegen heb ik gelukkig vrijwel geen last van wielrenners of fietsers in het algemeen, dus dat scheelt gelukkig heel veel kopzorgen.
stefan1985 zegt
@ej20g: *Posbank :)
ej20g zegt
@stefan1985: uiteraard. Macht der gewoonte om “post” te typen. Dank voor de correctie.
gregorius zegt
@ej20g: t zou nog zomaar doorgevoerd kunnen worden. Hoop wel dat ze erbij aan 1 extra dingetje denken: op het moment zo’n wielrenner op je auto knalt, moet ja als automobilist niet meer automatisch de schuld krijgen; maar dan moeten de wielrenners de zelfde rechten krijgen als een scooter oid.
chaudfontaine zegt
Argh, zo krijg je er nog meer op de baan…
marikoelolo zegt
Je zou wat vaker de tekst eerst moeten lezen.
marikoelolo zegt
@marikoelolo: @mezelf
4poorte zegt
Fietsblog.nl
miichal zegt
Belachelijk, met de fiets mag je wel 50, maar met de scooter 45 op de rijbaan, totaal onlogisch…
tupperware zegt
@miichal:
Ik zat ook al raar te kijken bij die snelheid. Bij mijn weten mag een snorfiets niet harder dan 25km/u. Hetzelfde geldt voor de trapondersteuning op die oma fietsen, die is boven de 25km?u ook 0.
Kortom, 25 lijkt mij een logisch maximum.
roppp zegt
@tupperware: die 25km/u is 10km/u te hard voor opa en oma met trapondersteuning.
oxymoron zegt
@tupperware: Voor fietsen geldt geen maximum snelheid, domweg omdat dat nooit voorstelbaar was. Met de komst van ligfietsen en e-bikes is dat anders geworden. Bovendien is net een actie gestart om in de drie noordelijke provincies de middelbare schooljeugd die nog niet op een snorfiets mag, aan de e-bike te helpen; dan zijn ze minder moe en bezweet als ze op school komen. TV Drenthe liet vorige week een enthousiaste verslaggever zien die een pedelec (Duitse e-bike die 45 km/h haalt) mocht proberen en trots riep dat hij zonder enige inspanning 40 km/h had gereden. En dat met minimaal remvermogen; de contactvlakjes zijn maar een paar cm2. Moet je dus niet op het reguliere fietspad willen hebben; dat is op het platteland doorgaans toch al niet bijzonder breed.
Wielrenners hebben deze Franekeradeelse maatregel aan zichzelf te wijten. Die kunnen, zeker in groepjes in semi-wedstrijdmodus, beter op de rijbaan van de provinciale weg of op een circuit. Racende auto’s en motoren behoren toch ook niet op de weg thuis?
ettie zegt
@miichal: de Max snelheid voor scooters ligt op 45 omdat hij anders de autoweg op zou mogen
supersim200 zegt
Nee dankje.
marussia zegt
Damn. Gelukkig is dit een proef, want dit kan ik niet te serieus nemen. Het zijn vooral de wielrenners en brommers. Die vliegen vaak met een asociaal hoge snelheid voorbij als je rustig op je fiets zit te genieten…
stancedjetta zegt
Hahah doe dan ook maar een minimum snelheid van 25kmh
Wordt elke ochtend scheitziek van die scholier koters
Homer55 zegt
Fietsers zijn heilig. En daar kan ik me soms verschrikkelijk aan ergeren.
Af en toe krijg je de drang om ze helemaal kapot te rijden. Vooral van die stelletjes in de 50 die de hele rijbaan nodig hebben en jij maar erachteraan sukkelt doordat er tegenliggers zijn.
moveyourmind zegt
@Homer55: Sorry dat ik het zeg, maar als je met zulke gedachten achter het stuur zit dan ben je in mijn ogen incapabel om auto te rijden. Natuurlijk is het irritant als er iemand voor je rijdt en je hebt haast. Maar je zal altijd andere weggebruikers hebben die niet zo snel gaan als je zou willen. Gewoon iets eerder vertrekken zodat je wat relaxter achter het stuur zit. Wordt je heel erg oud mee.
Homer55 zegt
@moveyourmind: Nee, jij begrijpt het helemaal verkeerd.
Homer55 zegt
@moveyourmind: De mensen die jouw heftige reactie plussen hebben het ook niet begrepen :D
moveyourmind zegt
@Homer55: Dus ik zit er helemaal naast als ik de indruk heb gekregen dat je gevaarlijk gestressed in de auto zit? Nou, ik hoop dat ik je eerste zin te letterlijk heb opgevat en ik de plank finaal misgeslagen heb. In dat geval verontschuldig ik me op mijn beurt voor mijn directe reactie en wens ik je veel veilige en ontspannen kilometers toe.
Homer55 zegt
@moveyourmind: Het is misschien behoorlijk verkeerd overgekomen maar ik ben over het algemeen een rustige rijder. Zeker niet gestressed en geniet van elke rit die ik maak. Muziekje erbij gewoon relaxed. Maar kan me wel ergeren aan mensen die je geen ruimte gunnen waar het wel kan en ze het vaak ook in de gaten hebben. Het onnodig vaak afremmen en met een wandelgang achteraan sukkelen is behoorlijk frustrerend. Ondanks de frustratie nooit commentaar maar een hele luide sjonge jonge jonge van binnen en weer rustig verder. Ik rijd daarom weinig binnendoor en pak ik de wat vlottere buitenwegen.
moveyourmind zegt
@Homer55: Dat klinkt een stuk genuanceerder. En ik begrijp je ergernis ook wel. Als iedereen er net even wat meer rekening mee zou houden dat je de weg deelt met anderen en elkaar iets meer ruimte geeft zou dat zoveel fijner rijden en de doorstroom ook bevorderen. En dat geldt voor fietsers net zo als voor automobilisten.
robert110 zegt
@Homer55: Ik erger me in de auto ook vaak aan fietsers. Op de fiets erger ik me dan weer aan auto’s, eigenlijk is het nooit goed.
lambo4all zegt
Als wielrenner. Skeelt me nul. Ze kunnen nognieteens scooters/brommers controleren. Laat staan wielrenners.
alcantara zegt
Wie harder dan 30 rijdt wordt verzocht om op de rijbaan te gaan?
En dan het autoverkeer in de weg rijden zeker?
markietwo zegt
Ik rij gemiddeld 32km/h op de racefiets. En dat blijf ik ook doen. Valt niet te controleren. En rijd met mn volle verstand. Dus dit is weer azijnpisserij
toniominestrone zegt
@markietwo: uitzonderingen bevestigen de regel.
newguy92 zegt
@markietwo: komt vast wel een correctie van 3km/h bij kijken joh. Maak je niet dik
series2 zegt
Wat een achterlijk idee! Een maximum snelheid is nooit slim! Of het nou fietsers of automobilisten zijn!
Neemt niet weg dat wielrenners kut zijn..…
Rob zegt
Jeeej! Meer regeltjes! Blijkbaar, maar helaas is het nodig….
Als iedereen gewoon wat meer rekening met elkaar zou houden is dit allemaal niet nodig. En iedereen is het hier ook mee eens zijn, maar in de praktijk wil niemand zich ook maar 1 millimeter inschikken…
roppp zegt
@Rob: daarom mogen we op de snelwegen ook ongelimiteerd hard rijden, zijn stoplichten overbodig en hebben we geen lijnen op de wegen staan………. Denk es na
Rob zegt
@roppp:
“Denk es na”
Dit soort betuttelingsregeltjes komen er juist omdat mensen NIET nadenken. Een beetje verkeersdeelnemer heeft geen maximumsnelheid voor fietsers nodig om veilig door het verkeer te komen. Die houdt gewoon rekening met een ieder ander en past zich aan aan de huidige verkeerssituatie. Als iedereen dat nou eens zou doen, wordt je ook niet opgescheept met stomme regeltjes.
Dit regeltje en alle andere betuttelingsregeltjes komen er enkel en alleen omdat mensen niet meer willen of niet meer kunnen nadenken. Één van de grootste manco’s van de huidige Nederlandse maatschappij, niet meer nadenken….
Dus denk zelf eens na! Met je “Denk es na”….
Laue zegt
Wielrenners moeten ze sowieso verbieden. De openbare weg is niet bedoeld om je sport te beoefenen. Geld voor auto’s, motoren dus ook voor fietsers.
Daarnaast moeten ze die elektrische fietsen ook aan banden leggen. Veels te vaak zie je opa bokma met 35 voorbij zoefen, wat veels te hard is voor die mensen. Niet lullig bedoeld, gewoon ter bescherming
reistje zegt
@Laue: Nou dat heb ik nog nooit gezien anders.
Als ik een oudere op zo’n fiets zie gaan ze nog steeds vaak 10… of heel soms iemand 18 ofzo. Buiten dat mag een elektrische fiets wettelijk maar tot 25 ondersteunen.
Laue zegt
@reistje: Mijn ouders wonen buitenaf waar zowat het hele dorp zo’n fiets heeft. Geen probleem, houd de bejaarde langer mobiel, maar ze gaan echt wel harder dan 25. Eigen ervaring.
rolov zegt
@Laue: ze mogen niet harder dan 30 want dan wordt het een brommer. En moet hij verzekerd worden. Mijn ex had een elektrische bakfiets. Die hadden ze op 28 gezet op ons verzoek maar dan hield.hij ook echt in. Als je harder wilde. Dus als.je zelf.je afstelling verder zet kan hij harder. maat ben je niet verzekerd mocht et wat gebeuren.
stancedjetta zegt
@reistje: ik heb zelf ook een elektrische fiets gehad voor de fun. Maar je hangt een computer eraan, past de software aan, en ineens ondersteunt ie tot een kilometertje of 40
Hubert zegt
@Laue:
Leuke benadering.
Ik doe aan autosport en wil dit dus op de openbare kunnen toepassen.
Laue zegt
@Hubert: Ik ben geen moraalridder en zeker niet roomser dan de paus, ook ik rijd wel eens te hard. maar dat is wat anders dan bewust met je rallykanon op pad gaan en even een middagje oefenen in het lokale dorp. Dat is wat de gemiddelde wielrenner ook doet. lekker met een groep vrienden over de weg racen en regels aan je laars lappen. Daar is de weg (helaas) niet voor bedoeld.
disclaimer: niet alle wielrenners zijn zo, maar een boel wel.
Esprit_de_Flandre zegt
@Laue: Hmmm, jammer genoeg, niet alle zijn zo, maar wel de meeste. Blijkbaar worden een paar hersenkronkeltjes uitgeschakeld als ze zo’n reclame-shirtje aantrekken…
reistje zegt
Zucht… meer regels….
Moeten er nou echt allerlei regels en gedoe gemaakt worden om die paar wielrenners die asociaal doen? Zoals ik al zei het is de bestuurder van een voertuig, niet het voertuig wat schuldig is.
Maar ik krijg steeds meer het idee dat de gemiddelde Nederland zo denkt: “Heeft dit betrekking op mij? Zo nee dan moeten er duidelijk meer wetten voor komen, het is tuig! idioot, gevaarlijk!”
Bovendien lijkt dit mij niet echt veiliger. (En nee ik ben geen wielrenner)
Rob zegt
@reistje:
Inderdaad. Zo gauw een fietser/wielrenner iets verkeerd doet mag de fiets direct door shredder geduwd worden, maar o wee als een Autoblogger een boete krijgt omdat ie “slechts” 5 km/u te hard reed. Dan is de wereld te klein.
Ergo, we zijn allemaal voor de harde strenge hand, tenzij het ons zelf treft.
Ergo 2, we zijn allemaal een stelletje zeikerds met elkaar.
newguy92 zegt
Maken ze geen brokken op het fietspad, gebeurd het dan wel op de rijbanen.
Net als met autosport, als ze harder willen rijden zoeken ze maar een “circuit” op.
barchettadriver zegt
Kansloos, bord staat niet in het RVV, dus boetes voldoen niet aan het legaliteitsvereiste.
rickvandeven zegt
Het vervelende is dat een bepaalde groep het verpest voor derrest want de meeste wielrenners die letten goed op de omgeving en zijn op het moment dat ze op de weg fietsen we degelijk bewust van het gevaar alleen is er een groep die daar schijt aan lijkt te hebben maar omdan meteen alle wielrenners kut te vinden is ook weer zo afgezaagd
ej20g zegt
@rickvandeven: mijn ervaring (en die van heel veel andere mensen) is juist andersom. Van de 10 wielrenners die je tegenkomt weten slechts 2 zich te gedragen. Nou zal die ervaring voor iedereen anders zijn en zal het per regio ook vast en zeker verschillen, maar de publieke opinie blijft dat wielrenners gemiddeld genomen hufters zijn. En dat komt niet uit de lucht vallen.
rickvandeven zegt
@ej20g: dat zal idd wel kunnen ik woon in een klein dorpje met heel veel bos erom heen dus over het algemeen heb je als automobilist hier niet zoveel last van wielrenners en is het dat je er als fietser wat meer last van hebt maar ergens heb ik wel zoiets dat die mensen ook maar gwn hun sport beoefenen en bij mij zijn ze dan best sociaal dat zal idd bij u anders kunnen zijn
Esprit_de_Flandre zegt
@rickvandeven: Wat mij vooral ergert is dat veel fietsers gewoon de voorrangsregels niet volgen, en dan zeker als ze zo’n reclamepakje aanhebben, want dan wanen ze zich plots in de Ronde van Vlaanderen, en moet iedereen maar wijken, want winnen winnen winnen!
Als ik fiets (elke dag dus, en zonder pakje) hou ik me gewoon aan de voorrangsregels, ook voorrang van rechts.
mashell zegt
Ik vindt dit eigenlijk wel een goed idee. Van wielrenners heb ik in de auto eigenlijk geen hinder maar als je ze in groepen zonder te bellen en zonder ruimte te maken je op het fietspad in tegenkomen zijn ze bijzonder vervelend.
Er zijn zeker ook goeden (de senioren die me op de Bergweg Haarle inhaalden, groetten en vertelden met hoeveel ze waren hebben me dat doen inzien) maar er zijn helaas teveel groepen die allemaal in het zelfde shirtje hun “wij gevoel” een tikkie te ver uitbuiten.
fortuna zegt
Gevalletje uit de hand gelopen overregulering, typisch Nederland. Zwakke weggebruikers eerst apart van het andere verkeer, maar als ze te snel gaan, moeten ze tussen het autoverkeer, waar ze weer te traag zullen rijden en gevaarlijk zullen hinderen. Misschien een weg voor snel autoverkeer, eentje voor vrachtwagens, eentje voor traag autoverkeer, eentje voor bejaarden met de auto, eentje voor racefietsen, eentje voor elektrische fietsen en eentje voor al de rest vd fietsen. Oh ja, ook nog eentje voor skeelers en skateboarders. Protestants gezeik!
mazdarx8 zegt
Ho ho ho…
Wielrenner zijn zeker irritant, maar bij ongeveer 80% van de ongelukken onder fiets is een scooter/brommer betrokken!
Die 60 km/u of meer over de fietspaden racen…
driver28 zegt
Te hard = Inleveren die fiets..
Rob zegt
@driver28:
Oke, prima, maar lever jij je auto ook in als 0,03 km/u te hard rijd?
n54coupe zegt
@driver28: Hahaha, ik zie de aflevering van Wegmisbruikers nu al voor me.
Deze Wegpiraten stoven met 46km/u door de 30 kilometer zone.
En het preekje van opa Spee erachteraan.
Dizono zegt
Ik zie op de fietspaden waar ik train (en waar grotendeels geen auto’s rijden) weinig problemen, maar de problemen die ik zie worden juist vaak veroorzaakt dor fietsers die met andere dingen bezig zijn dan fietsen. Lekker keuvelen naast elkaar op een smal fietspad en na drie keer tevergeefs bellen “aan de kant” roepen en dan toegesnauwd krijgen “je kunt toch bellen?”. Of midden op het fietspad stil gaan staan om de fietskaart aandachtig te bestuderen. Meestal zijn dat de unisexloze ANWB-regenjassen en niet de wielrenners. Maar daar hebben de buikige autorijders die al in geen tijden een fiets hebben aangeraakt natuurlijk geen weet van, dus ik snap ook wel dat jullie afgeven op wielrenners. Het is ook vervelend als je een paar minuten met 35 achter een peloton vast zit of wanneer je moet afremmen omdat zo’n intimiderende spierbundel in een te strak pakje in de weg rijdt.
parker zegt
@dizono: je kunt toch bellen!!?
e1000bmw zegt
@parker: veel racefietsen hebben geen bel, dus dat kan hij niet…
potver7 zegt
@dizono: Er staat ook nergens dat wielrenners de enige asociale fietsers zijn. Net zo min als er regels zijn dat wielrenners overal maar voorrang moeten krijgen en iedereen voor ze opzij moet. Ook wielrenners (alleen of in een groepje) moeten hun snelheid en gedrag aanpassen aan de situatie op de weg of fietspad. Leuk dat jij hard wilt fietsen, maar heb er dan ook begrip voor dat er anderen zijn die dat juist niet willen. Ook die hebben recht op een plekje op het fietspad.
Dizono zegt
@potver7: Het gaat mij niet zozeer op snelheid, het fietspad is van iedereen. Maar je neemt deel aan het verkeer en daar is nu eenmaal aandacht voor nodig. En dat is iets wat veel fietsers vergeten, die zijn druk bezig met kletsen of andere dingen. Ja, daar zitten ook wielrenners tussen. Al moet ik zeggen dat in pelotons dan vaak wel weer heel goed opgelet wordt, al snap ik de frustratie van andere weggebruikers ook wel weer.
qoekje zegt
Ik fiets netjes rond de 50 tussen het auto verkeer die mogen toch niet harder ik zal eens kijken dit weekend waar in Franekeradeel het is ben benieuwd
potver7 zegt
@qoekje: Wel met een goedgekeurde bromfietshelm op mag ik hopen, anders is dat levensgevaarlijk… ;)
schuimbekje3 zegt
Technisch gezien is er al een maximum snelheid voor fietsers.
Ik ben in een ver verleden ooit geflitst op de fiets met 58km/h… (letterlijk viaduct naar beneden, wind mee (voor die ene keer dat jaar) op een wielrenfiets (iedereen maakt grove fouten)…
Bekeuring werd geseponeerd omdat voor fietsers een maximum snelheid van 70km/h binnen bebouwde kom geldt.
Wel een echte naai-flits-plek overigens toendertijd. Paar jaar na invoering maximum snelheid buiten bebouwde kom, 3km lang naar beneden en dan net onder aan de heuvel een bord bebouwde kom en direct erna en mobiele flitser.
Anyway, wielrenners zouden verboden moeten worden, letterlijk.
#1 ze kennen geen verkeersregels
#2 als ze die wel kennen, dan zijn ze die vergeten
#3 rode verkeerslichten zijn alleen voor andere fietsers
#4 afremmen is alleen voor auto’s
#5 als je dan toch geen gelijk krijgt gaan je er gewoon mee op los slaan
#6 mannen in korte broeken waar hun gereedschap buiten hangt zijn gewoon homo’s
#7 plassen en poepen in openbaar is gewoon verboten.
Dizono zegt
@schuimbekje3:
#6: Lekker kortzichtig en jammer dat je dit soort argumenten gebruikt in een serieuze discussie. Beledigend voor een hele hoop mensen die helemaal niks met deze discussie van doen hebben.
#7: Sowieso is wildplassen alleen verboden binnen de bebouwde kom. Natuurlijk mag je niet op/tegen andermans eigendommen gaan zeiken, maar in de bosjes een keer je hoge nood lozen is niet verboden.
parker zegt
@dizono: serieuze discussie? Hier, op AB? Ga door naar volkskrant.forum.nl
potver7 zegt
Volgens mij is dit de verkeerde oplossing voor een bestaand probleem.
Een bromfietser die op de rijbaan mag/moet, is verplicht een goedgekeurde helm te dragen. Voor fietsers bestaat deze regeling niet, harder dan 30 tussen de auto’s leidt in mijn visie dus alleen maar tot meer ongelukken met ernstigere gevolgen.
Een maximum snelheid voor fietsers op het fietspad vaststellen lijkt me juridisch wat lastig, want fietsen hebben niet verplicht een snelheidsmeter, en er bestaan geen wettelijke regels rond bestaande fietscomputers.
De enige remedie wat mij betreft is gerichtere controle en hardere aanpak van asociaal rijgedrag. Electrische fietsers en groepen racefietsers die zich asociaal gedragen gewoon aanhouden en bekeuren wegens onverantwoord rijgedrag. Clubjes fietsers die met hoge snelheid zo dicht op elkaar rijden dat ze niet op tijd kunnen stoppen voor welke hindernis dan ook: subiet aan de kant zetten. Als het goed is weten die lui allemaal dat bumperkleven niet toegestaan is als je in de auto zit, dus waarom ze denken dat er op de fiets andere regels gelden, geen idee.
bruinbeer zegt
Volgens mij loopt mijn horloge niet goed. Het is toch nog geen 1 april?
Svennie zegt
Ze moeten lekker nog meer regeltjes voor alles gaan verzinnen, dan zijn we over een aantal jaar allemaal halve robots…