Er zit alleen een (traag) addertje onder het gras.
Niet alleen elektrische auto’s worden telkens meer een hot item, hetzelfde geldt voor elektrische bedrijfswagens. Sterker nog, misschien geldt het voor eigenaren van bedrijfsauto’s nog wel meer dan voor particuliere of zakelijke auto’s.
Bedrijven hebben (nog) meer te maken met afnemers. Denk aan verklaringen omtrent Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Telkens meer bedrijven eisen tegenwoordig dat ze zaken doen met andere bedrijven die óók een MVO-plan hebben. Met name als je te maken hebt met overheids- en semi overheidsbedrijven, zul je dit tegenkomen. Gelukkig komen er steeds meer elektrische bedrijfsauto’s bij.
Dan heb je als bijkomend voordeel dat je een lekke stille motor heb, in vergelijking met een bedrijfswagen met dieselmotor, om maar te zwijgen van de uitstoot van CO2 en NOX in bevolkte gebieden. We hebben al gezien dat PSA en Volkswagen bezig zijn met elektrische bedrijfsauto’s. Vanaf nu mag Ford in dat rijtje genoemd worden. Aan het Amerikaanse Electrek heeft een ingewijde bron verklapt dat de elektrische Transit op de planning staat.
Dat is het goede nieuws. Hoe lang moeten we er dan op blijven wachten? Aanvankelijk leek het vrij lang te duren. De bron van Electrek sprak over drie jaar op zijn vroegst. Ford Nederland heeft bevestigd dat de auto eind 2021 in productie genomen gaat worden en levering zeer snel zal volgen.
Dat is een relatief lange tijd. Aan de andere kant is Ford wel één van de weinige merken met daadwerkelijk een alternatief. Naast de EcoBlue dieselmotoren staat er ook een Transit Custom PHEV op de planning. Dat is de auto die je op de afbeeldingen ziet. Deze heeft een 1.0 EcoBoost benzinemotor en een elektromotor, waarvan de laatste gevoed wordt door een accupakket van 14 kWh.
Update: de Transit komt sneller dan verwacht.
bsxc2 zegt
Wordt de Transit dan elektrisch bij de volgende generatie?
fanboy zegt
Waarom duurt dat zo lang?
Misschien willen ze het pas doen als ze hem van grond af aan opnieuw ontwerpen voor de nieuwe generatie.
boomhauwer zegt
@fanboy: omdat de technologie er niet is. Zie de e-vito met een theoretische reikwijdte van…….. 120km. En begin niet met de extreme tesla gevallen die wel 500km halen, kijk maar naar de prijs en gewicht bij een gewone 4 zits elektrische wagen. Als je busje leeg al bijna 3T zal wegen en daarbovenop nog eens zal verdubbelen in prijs, zal er geen markt voor zijn.
fanboy zegt
@boomhauwer: Een meerprijs is er zeker, maar die kan wel te verantwoorden zijn door lagere running kosten. Zelfde wat we al jaren doen met diesel.
Hij zal ook iets zwaarder zijn, maar 3 ton is onzinnig. Geen dieselmotor en versnellingsbak scheelt heel veel.
Het punt is dat deze busjes niet ontworpen zijn als puur elektrisch, dan zou het veel beter kunnen en behield je gewoon een fatsoenlijk laadcapaciteit in gewicht.
renegade zegt
In Alphen Ad Rijn rijdt ie al, voor LessGo. 100% elektrisch
mastemaker zegt
Volgend jaar al de Toyota Proace elektrische te verkrijgen..
pablo1971 zegt
En dan nu een aanhanger van 2000 kg erachter. Kan je dan nog heen en weer van Rotterdam naar Amsterdam en terug?
tjorque zegt
1l hybride ????
Ben wel benieuwd hoe dat rijdt met 2t belading ?
laptom zegt
@tjorque: Elektro motor is uitstekend geschikt om te trekken. Meer koppel dan een diesel. Dus dat is het probleem niet. Actieradius slinkt met een diesel ook als je er 3t achter hangt.
kennone zegt
@laptom: ja, dan kan je ook nog maar 100km ver komen.
tjorque zegt
@laptom: klopt maar als de accu leeg is blijf je met een 1 liter blokje achter…
Het zal wel werken en sneller zijn dan een auto van 40 jaar geleden, maar meekomen in het geduldloos verkeer van vandaag lijkt me dan erg moeilijk…
nietcreatief zegt
@tjorque: ding weegt in standaard diesel uitvoering 1700 kilo en max toelaatbare massa is 2700 kilo. Dus dat eindigt met 2t lading hoe dan ook met een fikse boete.
Bij deze bus is elektrisch waarschijnlijk wel een pré. Die diesel Transits zijn kwetsbaarder en brakker dan mijn oude alfa’s ooit zijn geweest.
boomhauwer zegt
@tjorque: de transit custom mag maar 1t meenemen. Aanhanger is natuurlijk een ander verhaal (en gewicht).
emping zegt
Dan heb je als bijkomend voordeel dat je een lekke stille motor heb?
Lekkere, hebt.
OT: is nog lang wachten dan.
tjorque zegt
@emping: zolang je hem niet hebt, is hij ook stil hoor ?