







Niet dat het gaat gebeuren, overigens.
Subaru en Nederland hebben een beetje een vreemde verstandhouding. Het overgrote gedeelte van de autokopers laat het merk links liggen en kiest voor Frans comfort, Duitse degelijkheid of Koreaans voordeel.
Je zou denken dat het komt door de relatieve onzinnigheid van Subaru’s. Hun boxermotoren staan erom bekend iets meer te verbruiken dan de opgave van zijn Europese tegenstrevers. In Nederland is dat het geval weliswaar, maar het merk is nooit echt groot geweest in de meeste Europese landen. Toen de Subaru Impreza GT Turbo voor een dumpprijs (minder dan 50.000 gulden!) werd aangeboden, verkocht die auto beter dan alle andere Subaru’s bij elkaar.
Nu is het gamma van Subaru ook niet zo groot. Het bestaat voornamelijk uit de Impreza, Legacy, Forester en de afgeleide daarvan. Een tijdje geleden voegde Subaru daar de Levorg aan toe. De naam Levorg staat voor, echt waar, Legacy, reVOlution en touRinG. Een echte verkoophit is die auto nooit in Nederland geweest. Dat is een understatement, getuige de aanwezigheid in dit lijstje.
Wellicht dat het met deze uitvoering beter zou gaan. Speciaal voor de Japanse markt introduceert men namelijk de Levorg STI Sport Black Selection. Zoals de naam doet vermoeden krijg je lekker veel zwarte ‘sportaccenten’, zoals zwarte spiegelkappen, velgen en banden. Zwart (is mogelijk, maar de auto Levorg Sport Black Edition is er ook in het zilver, rood, lichtblauw en WR-Blue, de blauwe kleur die vele rally auto’s van Subaru getooid heeft.
In het interieur zien we dikke Recaro sportstoelen, die zijn bekleed met zwart leder en zwart suède. Dit alles word voortreffelijk afgewerkt met rode stiksels. Dan het goede nieuws waarom de auto gewoon naar Nederland moet komen: dit pakket is leverbaar voor zowel de 1.6 als de 2.0 boxermotor. De 1.6 Turbo boxer is met 170 pk net even wat enthousiaster dan de wat lethargisch aandoende atmosferische motoren. De Levorg STI Sport Black Selection staat waarschijnlijk niet binnenkort bij u dichtstbijzijnde Subaru dealer.
Zwarte banden! Nieuwe trend?
@harrie: vond die gouden jetsers onder een blauw exemplaar toch altijd het lekkerst!
@ghost: zoals zwarte spiegelkappen, velgen en banden
Denk dat de belangrijkste reden dat Subaru nooit verkoopt in NL is dat ze altijd zo strontlelijk zijn. Deze valt dan mee… eigenlijk gewoon een Ford Mondeo met een te grote johnnny scoop op de motorkap..
Mooi was de tijd dat de 555 als broodjes over de toonbank gingen.
@tttijn: vreemd genoeg beginnen ze toch schaars te worden nu en die prijzen?
Wat ik ook apart vind is de Subaru BRZ. De Toyota versie word nog wel een beetje verkocht maar de Subaru versie is haast niet te vinden.
Wat is daar de reden van? Weet iemand dat toevallig?
@generaalalfa: men kent Toyota meer als Subaru
@generaalalfa: Als ik me niet vergis is er een ratio afgesproken tussen de 2. Toyota moet er een x aantal verkopen en dan mag subaru er 1 verkopen. Bij ons in de omgeving rijden 2 Subaru’s. De Toyo heb ik hier nog niet gezien.
@generaalalfa: De GT86 had een iets grotere naamsbekendheid en wordt qua rij eigenschappen als ‘speelser’ ervaren. Daarom wat meer allemansvriend. De BRZ is wat agressiever en, onbekend maakt onbemind.
@generaalalfa: te duur.
Toen ze uitkwamen kostte ze inderdaad f49.995. Niet veel later kwam de 555 editie uit en die kostte…f55.555,55 ? De goede oude tijd dat coole auto’s nog enigszins betaalbaar waren.
Tsja lang leve de BPM. Een nieuwe Levorg zou in NL 62k€ kosten….. Overigens wordt de Legacy in NL niet geleverd, de Outback daarentegen wel.
@renegade: Een nieuwe WRX STI kost een ton
@rike: ?????
@renegade: Allemaal te danken aan de slurptax. Leuke auto’s worden hier financieel oninteressant gemaakt. De Toyota GT86 staat op de Nederlandse website ‘vanaf €58.000,=’. Bij onze oosterburen hoeft er slechts €29.990,= afgetikt worden voor de instapper GT86.. Hoe bedoel je “Europa ÉÉN”
Joepie een dikke vette 1.6 turbo dat is nog eens smullen! Shut up and take my money111!!!
Al zou hij naar Nederland komen, de laatste WRX STI kostte hier in 2017 dik 95 mille. Dat zou bij deze waarschijnlijk niet veel lager zijn en logisch dat ze hem hier niet naar toe halen.
En dan te bedenken dat je nog niet zo heel lang geleden voor 55.555 ouderwetse guldens een WRX kon kopen. Was toen ook veel geld, maar het was wel een reëele prijs.
@moveyourmind: is toch prima omgerekend? De oude guldenprijs maal 2.20371. Oh, wacht…
@gulli: je kunt wel het modale inkomen vergelijken. 22.000 euro, dat is dus zo’n iets minder dan die 55.555 gulden. Nu zit het modale inkomen rond de 38.000 geloof ik. Dan zou een snelle sedan zo’n 48.000 moeten kosten nu, maar dat is bijna het dubbele!
Wel jammer van die goedkoop ogende Opel OPC Recaro’s…
@johnhert: Euh, die in de Opel OPC’s zijn geen Recaro’s. En deze lijken daar in de verste verte niet op…
https://www.google.be/search?q=opc+seats&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiLrrf02oziAhVEb1AKHfVsC0AQ_AUIDigB&biw=1920&bih=931#imgrc=mEk4eoUkBcsh3M:
@cossiekiller: Nee die niet nee, maar kijk maar eens naar de stoelen van een Vectra / Astra opc rond 2006…
@johnhert: Ja! Zo lust ik er nog wel een paar. Je moet eens kijken naar een Audi S6 uit 1999/2004 (zoals de mijne) daar zitten ook zulke Recaro’s in.. Maakt mij persoonlijk niet uit. Het zit als een vorst!