• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk: een Stellantis cross-over met een USP

Auteur: machielvdd, gepost 22 mei 2024 om 18:04 – 15 Reacties

De Avenger is nu ook te krijgen als heuse vierwielaandrijver. Daarmee kun je gewoon door een plas water rijden alsof het niks is.

Het onderwerp is al vaak behandeld hier: eenheidsworst binnen Stellantis. Zo hebben ze bijvoorbeeld zes cross-overs met dezelfde techniek, in hetzelfde segment. Toch begint er nu iets meer onderscheid te komen. Van de 600e komt er bijvoorbeeld binnenkort een hete Abarth-versie. En Jeep komt met een vierwielaangedreven cross-over.

Avenger 4xe

Het enige wat de Avenger tot nu toe een Jeep maakte was het logo en de grille. Maar nu wordt de Avenger eindelijk een echte Jeep, want ze lanceren de Avenger 4xe. Die heeft vierwielaandrijving, als enige van de cross-overs op dit platform. De Avenger heeft dus eindelijk een USP.

Jeep Avenger 4xe
Jeep Avenger 4xe
Jeep Avenger 4xe
Jeep Avenger 4xe

Nu denk je: vierwielaandrijving op een EV is niet zo bijzonder, toch? Het gaat hier echter niet om de EV. En de Avenger 4xe is ook geen plug-in hybrid, zoals de Wrangler 4xe dat is. In plaats daarvan is het gewoon een mild hybrid, met de welbekende 136 pk benzinemotor. Deze krijgt hulp van twee 28 pk sterke elektromotoren, voor elke as een.

Slimme vierwielaandrijving

De Avenger 4xe heeft ‘slimme vierwielaandrijving’, oftewel hij is niet vierwielaangedreven als het niet nodig is. Tot 30 km/u is ‘ie altijd vierwielaangedreven, tussen de 30 en 90 km/u alleen als het nodig is en boven de 90 km/u worden puur de voorwielen aangedreven. Dit ter bevordering van het verbruik.

De vierwielaandrijving is niet het enige verschil met een normale Avenger. De Avenger 4xe heeft ook een ander onderstel, met multilink achterwielophanging. De bodemvrijheid is met 210 millimeter toegenomen. Om te benadrukken dat de Avenger 4xe een echte off-roader is, heeft de auto een dakrails, een sleepoog aan de achterkant en een extra robuuste voorbumper.

Uitdagende terreinen

Volgens Jeep kunnen “de meest uitdagende terreinen met vertrouwen worden doorkruist.” Je hebt dus geen Wrangler meer nodig, als jachtopziener in de Rocky Mountains kun je nu gewoon een Avenger 4xe bestellen.

Oké, we zullen verder niet flauw doen: kudos voor Jeep dat ze hun best doen om wat onderscheidends neer te zetten. Een Nederlandse prijs kunnen we helaas nog niet vermelden, maar weet dat de Avenger 4xe vanaf het vierde kwartaal te bestellen is.

Ook interessant!

  • Jeep Avenger blijkt toch een succesnummer
  • stoere elektrische auto
    Stoere elektrische Auto van het Jaar is niet elektrisch meer
  • Jeep kondigt Wagoneer S met 600 pk aan
    Jeep kondigt komst 600 pk Wagoneer S aan
  • Gespot - Eindelijk een RS6-eigenaar met smaak

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

4xe, avenger, Jeep

Vorig bericht: « Dit is de opvolger van de Mercedes SLR Stirling Moss
Volgend bericht: Gespot – De nieuwe Ferrari 12Cilindri Spider »

Lees Interacties

Reacties

  1. ouwedibbes83 zegt

    22 mei 2024 om 18:49

    Nou stelt twee maal 28pk op elke as niet zoveel voor qua extra vermogen, ik ben wel benieuwd hoeveel trekkracht er nu in totaal voorhanden is. Daar zit wss de winst.

    Dat die bodemvrijheid met 21 cm toe neemt is flink, lag dat ding zo laag dan?

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      22 mei 2024 om 20:37

      Die EV Avenger is misschien een paar cm hoger dan een normale b-segmenter. Optisch lijkt hij best wel hoog, maar als je er een Corsa naast zet scheelt het nagenoeg niets

      Login om te reageren
  2. William zegt

    22 mei 2024 om 19:05

    Stellantis blijft erg opvallend. Aan de ene kant zeer goede financiele resultaten. Aan de andere kant veel video’s online over hoe Amerikaanse Jeep en RAM dealers kampen met grote hoeveelheden onverkochte zeer dure modellen. Zeg maar alle pickup trucks en grote SUVs van boven de 60.000 dollar.
    Die nieuwe auto’s staan lang te koop, grote voorraden en zonder hoge kortingen zijn ze niet te slijten.

    Login om te reageren
  3. DeWitteCondor zegt

    22 mei 2024 om 19:11

    Een vergelijkbaar systeem, maar dan met meer power (en 3 elektro torretjes) zit in onze Lexus. Dat is dus echt geen systeem waarmee je kan offroaden. Het is gericht op verhogen veiligheid bij gladde en natte omstandigheden en in de sneeuw.

    Login om te reageren
    • rbou zegt

      22 mei 2024 om 19:48

      Die is inderdaad meer voor de weg gemaakt. Ben benieuwd of Jeep deze meer voor offroad geschikt heeft gemaakt.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        22 mei 2024 om 23:00

        Ik zou daar geenszins op rekenen.

        Login om te reageren
  4. HZW zegt

    22 mei 2024 om 20:14

    De Nieuwe Mega Panda 4×4 krijgt deze techniek ook.

    Login om te reageren
  5. audirs3 zegt

    22 mei 2024 om 20:39

    Met wat sterkere electromotoren (tenminste het drievoudige qua vermogen) en een grotere accu met >100km range, plug-in en >200kw snelladen was het pas echt een USP.

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      22 mei 2024 om 23:33

      Ja, een B-segment crossover van €50k+ zonder bruikbare kofferbak of achterbank klinkt inderdaad wel als een USP.

      Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        24 mei 2024 om 00:21

        @torsen Nou ik heb het over een kleine accu van 30kw ofzo. En een iets sterkere electromotor neemt nauwelijks extra ruimte in beslag. Qua kosten gaat dat dan wel iets omhoog, al zal de BPM omlaag gaan, dus in de praktijk valt het misschien wel enorm mee.

        Login om te reageren
  6. JelmerS zegt

    22 mei 2024 om 23:46

    Geef Alfa en Lancia ook wat meer ruimte om technische USP toe te voegen aan de modellen, goed bezig zo

    Login om te reageren
  7. 937no1 zegt

    23 mei 2024 om 13:12

    USP?

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      23 mei 2024 om 17:31

      Unique Selling Proposition

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        23 mei 2024 om 17:49

        @HZW: of de simpele versie, Unique Selling Point.

        Login om te reageren
  8. HZW zegt

    23 mei 2024 om 18:21

    Met deze techniek kunnen ze mooi een Lancia Delta 4×4 maken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North