Iedereen doet maar wat hij wil met de Porsche 964, maar dit wil je toch niet?
Het is zeker niet de eerste keer dat we hier iets schrijven over een klassieker die een EV behandeling krijgt. De ICE motor wordt eruit gelepeld en daarvoor in de plaats komen accu’s en een motor die je tinitus doet verbleken qua geluid.
Nu zie je geregeld een Porsche 911 van de 964 generatie op deze pagina’s. Sowieso een van onze favoriete 911’s. De restomods van Singer en onlangs die van RSR Factory brengen toch meestal wel een glimlach op ons gezicht. Ook komen ze natuurlijk geregeld voorbij op de pagina’s van The Collectables, zoals deze Carrera 4 Coupe.
Maar vandaag ligt er dus een onvervalste Porsche 964 EV conversie op het hakblok. Moet je dat willen? Laten we maar gelijk even beginnen over de naam van de firma die de 964 onder handen neemt. Ja inderdaad, Sacrilege, dat betekent zoveel als heiligschennis. Het lijkt alsof de firma jullie wat gras voor de voeten wil wegmaaien, maar het staat jullie vrij om natuurlijk in de comments te laten weten of dit echt het geval is.
Sacrilege Motors Porsche 911
Eigenlijk vinden we diep in ons hart een originele Porsche 964 gewoon de mooiste. Wat jij met jouw 964 doet moet je zelf weten. Als er maar eentje voor ons overblijft voor het moment dat wij welvarend genoeg zijn om er zorgeloos eentje te rijden..
Maar als je dan toch gaat rommelen aan een 964, dan is het wel zo lekker dat de ‘mods’ ook weer omkeerbaar zijn. En dat is bij deze 911 van Sacrilege Motors het geval. De gehele aandrijflijn gaat op de plank in het magazijn, of je verkoopt hem natuurlijk om wat van de kosten terug te verdienen.
En op een later moment kan je gewoon de accu’s en de elektromotor weer verwijderen. Waarschijnlijk doe je dat alleen wanneer er betere elektrische motoren en betere en lichtere accu’s beschikbaar zijn. Maar de gedachte dat je deze heiligschennis ooit nog kan terugdraaien zorgt er wellicht voor dat je beter slaapt.
Specs
Een accu van 62 kWh is er in de 964 gelepeld en gekoppeld aan de 500pk sterke elektromotor zou dit een range op moeten leveren van circa 200 miles, dus 320km. Dat zou betekenen dat de 964 zo’n 20 kwh per 100km verbruikt. Dat klinkt wat optimistisch.
Maar als je dan weer hoort dat de motor een aangepaste Tesla Model S motor is, dan wordt het wel geloofwaardiger. De auto krijgt een sper differentieel en het onderstel is vervangen door schokbrekers van het in de VS bekende Penske. Voor de remmerij is Brembo ingeschakeld.
Na vorig jaar tijdens Pebble Beach de ‘blackbird commission’ te hebben getoond, een 964 cabrio, komt men dit jaar met een coupe.
Over prijzen wordt nog niet gesproken. Maar zou je die überhaupt willen weten? In eerste instantie wellicht niet, maar misschien nadat je even met de configurator hebt gespeeld op de website van Sacrilege Motors. De hoofdfoto van dit artikel is zoals ik hem zou speccen. Nu nog een opslag vinden om die aandrijflijn te stallen.
tmenges zegt
Nee doe maar niet, sowieso snap ik het elektrificeren van een klassieker niet zo, het geluid van oude auto’s, de geur van benzine en olie, hoort er toch gewoon bij?
crashingduke zegt
Het idee is dat je jouw klassieker dagelijks kan gebruiken. Vroegûh werden MK2’s gestript en voorzien van een XJ40 onderstel, blok en eventueel interieur. Tot op zekere hoogte heb ik er geen probleem mee. Interieur zal ik niet doen, wat dat is voor mij een belangrijk deel van de beleving. Maar ik zou er geen probleem mee hebben om mijn Daimler te elektrificeren. Het idee achter die auto is om zo snel en stil mogelijk van A naar B te worden gebracht en wat kan dat beter dan een electro motor. Mijn Supra zal ik altijd laten zoals ze is. Daarvan vind ik het karakter van de motor veel belangrijker dan bij de Daimler. Samengevat, het is afhankelijk van de auto.
kniesoor zegt
Een 911 zou ik niet zo snel laten elektrificeren, dat doet teveel afbreuk aan het wezen van zo’n ding wegens ontbreken van het karakteristieke motorgeluid. Maar een oto à la een Peugeot 404 bijvoorbeeld lijkt me een prima kandidaat voor een dergelijke conversie. Als het niet zo’n idioot dure operatie zou zijn, zou ik het overwegen.
Edge zegt
Sacrilege Motors vind is wel een briljante naam voor een bedrijf dat typische petrolhead-auto’s ombouwt naar EVs, haha!
bmw318i zegt
Citroen DS of CX, prima karretjes voor stroom. Porsche 911?? Mwhoa…. niet doen.
pomoek zegt
Tja, wat heb je liever, een 911 die je over een paar jaar nog kan zien rijden of een 911 die onder een lakentje bij een verzamelaar staat zodat die over een x aantal jaar met enige capital gain kan worden doorverkocht aan de volgende verzamelaar met hetzelfde doel?
Dat gezegd hebbende. Dit soort auto’s zijn natuurlijk geen snelweg tijgers. Die worden, als zeal worden gebruikt , in weekenden gereden als het zonnetje schijnt of op trackdays. Het electrificeren hiervan gaat qua co2 reductie weinig zoden aan de dijk zetten.
hotze zegt
Misschien moet je adviseur worden bij Porsche ;-) Al zijn ze rijkelijk laat met je advies voor de nieuwe Cayman/Boxster. Maar ben het helemaal met je eens. Porsche had beter eerst hybride gegaan met de Cayman, zeker ook met de Macan.
Autofanaat1990 zegt
Als deze conversie duurder is dan een nieuwe model Turbo S, dan zie ik weinig kans van slagen voor dit project. Enige reden die ik zou kunnen bedenken zijn betere ‘Specs’ voor minder geld. Als dat niet het geval is, waarom zou je?
mark997gt3 zegt
Jij bent de doelgroep niet. Als geld geen issue is dan redeneer je zo ook niet.
mashell zegt
Band velg combinatie is erg gaaf!
Marco Pachen zegt
Als niemand hem wil pak ik hem wel! Verkoop ik hem, krijg er vast wel iets voor terug, en koop ik een caravan