Niets mis met zo’n viercilinder.
De nieuwe Ford Mustang is een geweldige auto en sinds deze generatie ook daadwerkelijk leverbaar in Nederland. Er zijn weliswaar twee motoren leverbaar, maar de V8 prijst zichzelf de markt uit. Het is niet zo dat er op de Mustang GT (zoals het model met de V8 heet) enorme marges zitten voor de dealer en fabrikant. Het is voornamelijk Den Haag dat profiteert van elke verkochte Mustang met V8.
Kortom, de versie met viercilinder is voor ons het meest interessant. Het nadeel is dat de meeste upgrades voor de Mustang zijn ontwikkeld voor de V8. Gelukkig brengt Ford daar nu zelf verandering in. Het resultaat is de Ford Mustang EcoBoost High Performance Package. Dit pakket behelst een serie upgrades waardoor de immens populaire Mustang met viercilinder net even wat beter, gaver, sneller en bruter wordt.
Allereerst de motor. De 2.3 liter EcoBoost krijgt 40 pk erbij, waardoor het maximum vermogen nu 330 pk bedraagt. Het koppel blijft ongewijzigd (440 Nm), maar Ford Performance weet ons te melden dat het koppel over een breder toerenbereik beschikbaar is. Over de prestaties laat Ford Performance niet zo veel los, behalve dat je van 0 naar 100 kunt sprinten in minder dan 5 seconden.
Het chassis van de Mustang HPP werd ook herzien, met extra verstevigingen voor een grotere stijfheid en sterkere stabilisatorstangen. Om de boel tot stoppen te brengen, krijgt de Mustang HPP 13,9 inch grote remschijven voor met remmen met vier zuigers. De besturing, stabiliteitscontrole en ABS zijn aangepast voor eventuele trackdays. Deze zullen dus iets later ingrijpen, waarschijnlijk.
Uiteraard is het uiterlijk aangepast, zij het subtiel. Aan de voorkant zien we een splitter en een nieuwe grille. Het is niet enkel een esthetische upgrade, achter die nieuwe grille huizen extra grote ’tunnels’ voor de koeling, zodat de motor meer verse lucht krijgt. De auto staat op nieuwe 19″ velgen met 255/40 grote banden. In dit geval zijn het zomerbanden, in plaats van de all-season banden die de auto standaard meekrijgt.
Het is mogelijk om te kiezen voor een Handling Package, dat de wegligging nog verder verbetert. Dan krijg je magnetic ride-schokdempers, lichtere remmen, een Torsen sperdifferentieel, nog grotere stabilisatorstangen en bredere velgen met 265/40 grote Pirelli P Zero Corsa 4 banden. Het pakket komt in de herfst van dit jaar beschikbaar. Of het Nederland te bestellen is, is niet bekend. Hopelijk wel, want eindelijk zijn er dan upgrades met garantie waar we in Nederland ook wat aan hebben.
Dutchdriftking zegt
En als je nu een 4 pitter koopt en er aftermarket een “crate engine” in hangt, wat doet dat met de kosten? Wellicht een interessante business case…
willeme zegt
@dutchdriftking: Op papier een vierpitter, in de praktijk een atmosferische 7,4 V8 :-D
Dutchdriftking zegt
@willeme: Wellicht gewoon op kenteken, je betaald toch geen BPM over achteraf geïnstalleerde zaken?
civicfk3 zegt
@dutchdriftking: Is idd een leuke optie om te doen ;) https://www.americanmuscle.com/ford-performance-50l-coyote-power-module-engine-w-tremec-6speed-transmission.html Zoals ik snel heb kunnen lezen plug and play.
gasskaas zegt
@civicfk3: maar die achteras is toch niet hetzelfde? Kan me voorstellen dat ze met een V8 wel een andere aandrijfstang en achteras hebben?(ik weet het oprecht niet)
stephane8200 zegt
@gasskaas: dan bestel je die er ook bij, toch?
kennone zegt
@dutchdriftking: ik denk dat dat in ongeval nog best interessant kan zijn.
Jochempie zegt
@dutchdriftking: Dit is een behoorlijk goed punt.
E34M5Touring zegt
@dutchdriftking: Een Coyote 5.0 is al 11k USd. Dat is zonder bedrading, accesoireskit voor de AC etc, versnellingsbak, diff, aandrijfas etc komt daar nog bij. Dan nog montage etc. En je moet er nog wat aan verdienen. Is NL een veel te kleine markt voor.
civicfk3 zegt
@E34M5Touring: had je mijn linkje gezien? 15.000,- usd voor een coyote, bak en plug en play kabelboom.
E34M5Touring zegt
@civicfk3: Jawel, maar dat is zonder accesoirekit etc. En dan nog, tegen de tijd dat de meuk er in zit etc. ben je zeker 25k+ totaal verder. Daar is NL gewoon een te kleine markt voor helaas.
E34M5Touring zegt
@dutchdriftking: https://performanceparts.ford.com/part/M-6007-A50NAA
Volvo_440_turbo zegt
Mmm, een 4-cilindertje in een Mustang? Ja en nee, nee omdat het geluid karakterloos is vergeleken met een V8 waar ik naast reed enkele dagen geleden. Ja omdat het beter is dan de diesel waar ik nu mee moet rijden wegens beperkte financiële middelen :(
lekkerlinksrijden zegt
@Volvo_440_turbo: minder gewicht, rijdt wellicht beter
mashell zegt
@lekkerlinksrijden: deze staat op zomerbanden, goede kans dat die inderdaad beter rijdt.
Jochempie zegt
@lekkerlinksrijden: Dat zeggen testers wel ja, dat de viercilinder beter stuurt.
bassx zegt
@Jochempie: Is ook met de F-type bijvoorbeeld zo dus waarom hier niet.
Volvo_440_turbo zegt
@lekkerlinksrijden: moest ik hem kopen zou het toch enkel om rechtdoor mee te knallen hoor, dan zou ik er niet zo wakker van liggen. Of beter, ik koop er direct twee, een V8 om rechtdoor te knallen en een vier cilinder om in de bergen gaan te rijden…
fmgarcia zegt
Liever dit dan een bmw met awd!
ghost zegt
Deze doet het vast goed op Koningsdag!?
momo zegt
ik dacht dat Magnetic Ride iets van Audi is. Had ik namelijk ook op mijn S3 8P. Of was het toch wat anders…?
civicfk3 zegt
@momo: Cadilac had het volgens mij als eerste ergens begin 2000?
tortuga zegt
@civicfk3: inderdaad. In 2002 voor het eerst. De GT heeft het al langer en de ecoboost nu dus ook in optie.
E34M5Touring zegt
@momo: Is een GM (en aanverwanten) uitvinding. Cadillac kreeg het eerst, inmiddels verkrijgbaar op de performance modellen van GM (Corvette, Camaro, ATS-V en CTS-V bijv.)
PunicaOase zegt
Mijn buurman heeft er een met viercilinder en heeft het uitlaattraject wat aangepast. Klinkt best gaaf en ziet er super uit.
Alleen de prijs vind ik ook met deze motor nog veels te veel, namelijk vanaf EUR 70K en dan zou dit pakket er nog bij komen… Ik zou dan voor een BMW 440 gaan met M-Sport uitlaat… ook al ziet dat er wat saaier uit, wel een zescilinder.
tortuga zegt
@punicaoase: koop een jonge Duits ingeschreven ofzo. Dan geen last van die 70000 maar eerder een 37000 ongeveer
flatsixx zegt
Was er maar een 3.0 Turbo was al een stuk leuker geweest.
kminne zegt
De onderstelaanpassingen en remmerij van dit pakket bestond al veel langer, onder de naam Performance Package. Op alle in Europa verkochte exemplaren is dit pakket al jaren standaard uitrusting. Deze nieuwe variant krijgt er ook motortuning bij. Wat daarvan overblijft in Europa is nog maar de vraag, want sinds de facelift is het vermogen van de exportmodellen dankzij toepassing van een benzinepartikelfilter al teruggeschroefd naar 290 pk.
kaeser zegt
Zo in het oranje vind ik hem wel leuk. Not bad at all.
emping zegt
Of het in Nederland te bestellen is, is niet bekend.
Dus de titel van het artikel slaat de plank voorlopig nog mis.
willeme zegt
@emping: Nee. De auto is wel degelijk interessant voor Nederlandse consumenten. Dat het nog niet bekend is dat de auto leverbaar wordt hier, doet daar niets aan af ;-)
O plaat zegt
Opzich snap ik het wel je hebt in België zo’n ecoboost voor een fractie van de prijs van een 420i als je opzoek bent naar een RWD coupe is de keuze snel gemaakt.
Maar ik blijf het zo’n zonde vinden een Mustang met een 4 pitter. Dan heb je een stoere Mustang, klinkt hij zo https://m.youtube.com/watch?v=_yH5iyn81Ks
punt666 zegt
Hier in Duitsland rijden er echt heel veel. En niet met de “zielige” EcoBoost 4-pitter maar met de 5.0 V8. En hij kost hier als V8 rond de 50k! Vind het een erg mooie auto om te zien. En volgens mij rijdt het ook gewoon goed, zowel de 4 als 8 pitter
memyselfandi zegt
Ik heb net gisteren een 5.0 cabrio opgehaald als huurauto en rij nu door Californie. Als je die voor het eerst start – wat een geluid! :-))) ik zou er zo eentje willen hebben. En als je normaal snelweg rijd is ie nog zuinig ook.
rolov zegt
@memyselfandi: in gallons he ?
memyselfandi zegt
@rolov: ha ha ha, inderdaad. Maar ik reed gisteren van LA naar San Diego gemiddeld 1 op 12,5 in liters. Veelal snelweg en deels via de coastal highway. Dat haal ik nooit met mijn eigen auto.
supertjeduc zegt
@memyselfandi: rij je hier ook 90km/uur?
memyselfandi zegt
@supertjeduc: gemiddeld 75 m per uur. Harder kon meestal niet.
Schnor zegt
@memyselfandi: Waarschijnlijk heb je al een plan maar als je de tijd hebt even naar Polamar mountain rijden. Super mooie bergweg. Zelf gedaan in een Mustang GT en in een Charger RT. Doordeweeks niet zo druk en als je even wacht heb je vrij baan. Politie staat er soms wel te controleren. Kijk maar eens op de kaart. Daarna omlaag rijden richting Lake Henshaw.
Ik ben er meerdere keren geweest. Ook een keer van San Diego naar Las Vegas gereden en op Google snelwegen vermijden aangezet. Je kunt dan ook nog even afwijken naar Polamar Mountain, Palm Dessert, Joshua Tree meepakken, Tanken in Amboy bij Roy. (Clip van Armin van Buuren opgenomen en ligt aan route 66, foto maken in Bagdad, dwars door Mojave dessert en dan via Lakeshore road en de 147 richting Las Vegas. Als je dan savonds aankomt heb je een mooi uitzicht op Vegas met al zijn verlichting.
https://youtu.be/Bw2g51pU0lY
(een indruk van Polamar in een Mustang ?)
memyselfandi zegt
@schnor: wauw thanks! Goeie tip. Ik rij toch woensdag door naar Palm Springs dus lijkt onderweg. Daarna rij ik weer naar LA – Santa Monika dus moet die andere tips een andere keer doen. Daar probeer ik Mulholland Drive te doen. Wat een geluid heeft de GT. Ik heb ook al de Camaro SS gehuurd maar dit klinkt veel bruter. Alsof er een andere uitlaat onder zit.
Schnor zegt
@memyselfandi: In dat geval zou ik richting Palm Dessert rijden via Rancho Bernardo. Daar ligt de Highland Valley Road. Is maar een weg van 10 minuten maar super gaaf om te sturen met je auto. Tijd over hebt bezoek je Potato Chip Rock. Daarna door naar Ramona naar Escondido over de San Pasqual Valley Road. Dan via Valley center road naar Polamar Mountain. Bovenop Polamar is een sterrenwacht overigens.
De 78 van Banner naar Julian is ook heel vet. Maar daar heb je geen tijd voor denk ik. Julian is wel een leuk dorpje.
Schnor zegt
@memyselfandi: De Camaro SS heb ik helaas nog nooit gehad. Elke keer niet beschikbaar. Ik kom wel vaker in de US voor werk. Bedrijf betaalt mij een compact car maar als je status bij verhuurder hoog is en je vraagt naar gratis upgrade krijg je vrijwel altijd wel een Charger, Mustang, SUV of pick-up mee. ?
thjvanvlerken zegt
Hier in polen kost een v8 mustang 50k in euros
jaleukhoor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
basr32 zegt
Als je een Mustang koopt koop dan een V8, anders geen…