The Boulder van Colorado Teardrops is een gestroomlijnde caravan voor de elektrische auto.
Een sleurhut achter je EV hangen is geen eenvoudige opgave. Ten eerste moet je goed kijken of het wel mag, gezien het lage trekgewicht van veel EV’s. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je actieradius instort. Want zo’n huis op wielen trekken heeft nu eenmaal draconische gevolgen voor het rijbereik.
Dan helpt het als zo’n caravan een beetje slim ontworpen is. Met een aerodynamisch design heeft dit een beter effect op de actieradius. Maak in dit geval kennis met The Boulder van Colorado Teardrops. Deze caravan is speciaal ontworpen om achter je elektrische auto te hangen.
De caravan is uitgerust met een eigen accupakket van 75 kWh. Daarmee is The Boulder in staat om je elektrische auto een stukje op te laden. In 10 minuten kan er 160 kilometer rijbereik bij worden geladen. De batterij van de caravan tot 80 procent laden moet maximaal 80 minuten in beslag nemen. Het accupakket zit verstopt in de bodem van de caravan.
Daarmee kan de verloren actieradius van je elektrische auto door het trekken van een caravan enigszins gecompenseerd worden. De caravan weegt net geen 1.000 kg, waardoor veel EV’s het ding mogen trekken.
Groot is ‘ie niet. Als je echter kunt leven met zo’n kleine caravan is het aardig vertoeven. Met een keukentje, een groot bed, en nog eens twee slaapplekken daarboven, air conditioning en een verwarming is het best oké. Genoeg plek voor twee volwassenen en en twee kinderen. Mind you, er is geen badkamertje en dus ook geen WC.
Het Amerikaanse bedrijf heeft een prijskaartje van 55.000 dollar gehangen aan de The Boulder. De eerste leveringen moeten in het voorjaar van 2023 gaan plaatsvinden.
RAW zegt
Leuk bedacht, tot ik die prijs las … moest even mijn koffie parkeren.
tysson zegt
Wat ik me dan afvraag is of het accupakket ook wordt opgeladen door de rolweerstand van de wielen. Dan zou je met een elektromotor op de as van de caravan ondersteuning kunnen bieden. Wellicht met een sensor in de oplooprem. Druk die in dan gaat de ondersteuning uit. Dan heb je er helemaal direct profijt van, maar ik vind dat er op dat gebied altijd heel weinig innovatie is.
aadzor zegt
Auto: €100000,-
Caravan: €50000,-
Totaal: €150000,-
Ik zou een vakantiehuis in Spanje kopen. Dan houd je ook nog geld voor tickets over.
camber24 zegt
Maar dan heb je geen auto?
steephh zegt
@aadzor 100k voor een elektrische auto is natuurlijk ook totaal onnodig. Dat kan véél goedkoper.
harrie zegt
Het ziet er uit als een zelfbouw ding uit 1982 van iemand met twee linkerhanden die je voor 5 meier van Marktplaats kan halen.
Elfloro zegt
Ziet er goedkoop uit met die traanplaat…
Dutchdriftking zegt
Geniaal ding, als hij de helft zou kosten. En ik weet niet wat men er onderweg van vind als je zowel je caravan als je auto staat op te laden bij de pomp.
harrie zegt
Hahaha, sta je erachter in de rij voor de snellader, denk je dat ie eindelijk klaar is…
Nog maar een kop koffie en een ijsje voor de kinderen dan maar.
pivavar zegt
Niet alleen trekgewicht, maar vooral treingewicht in de gaten houden.
pignon zegt
Qua gebruik een soort permanent uitgeklapte dakterras op wielen. Hoe je van een nadeel een groter nadeel maakt
Roskampies zegt
Koop dan gewoon een reguliere klapkar.
Robert zegt
De caravan is uitgerust met een eigen accupakket van 75 kWh. Daarmee is The Boulder in staat om je elektrische auto een stukje op te laden.
Wow. Deze caravan is dus geschikt voor bidirectioneel laden. Daarmee wordt het verdomd interessant om deze, ook als je hem niet gebruikt, bij je huis te parkeren, zodat deze als thuisopslag voor de opbrengst van je zonnepanelen kan worden ingezet.
Even voor de criticasters hier, die slikken van de prijs van de caravan: accu’s voor thuisopslag kosten op dit moment ca. 700 euro per kWh. Een thuisaccu van 75 kWh zou je dus sec 52.000 euro gaan kosten. In dat licht bezien is 55.000 dollar (≈ 54.800 euro) dus helemaal geen gekke prijs.
mashell zegt
Conclusie: je wordt opgelicht bij de thuisaccu’s.
Robert zegt
In zekere zin wel ja, al kan het wel behoorlijk schelen afhankelijk van welke techniek je kiest.
Ik kwam een tijdje terug een artikel tegen op LinkedIn, waarin iemand gewag maakte van de ombouw van accu’s uit een EV naar een thuisinstallatie. Er werd een oude Renault Zoë gekocht voor minder dan 4 mille, waarbij het 23 kW grote accupakket perfect is om nog jaren dienst te doen als thuisopslag voor zelf opgewekte elektriciteit. Voor mij persoonlijk is dat in theorie genoeg voor twee dagen ‘autonoom’ stroom gebruiken. Helaas kan ik hier nergens meer iets over terugvinden.
GielMK1 zegt
………………………………
Voor RRRobert:
https://alliancernm.com/2022/01/19/the-mobility-house-collaborates-with-renault-to-implement-second-life-car-battery-storage-in-france/
of Google op:
Powervault trial Renault Zoe
…………..…………..
Toen ik jaren geleden de eerste Nissan Leaf en Mitsubishi i-MIEV bij een publiekspromotie zag, heb meteen ik aan de aanwezige specialisten gevraagd of deze auto ook opgeladen kon worden tijdens het rijden.
Kon dus niet
Ik dacht namelijk slim te zijn en caravan/aanhanger met accupakket of generator te gebruiken om op vakantie meer kilometers te maken met een electrische auto.
Ik ben benieuwd of er tegenwoordig electrische auto’s bestaan die wel (met stekker extern) opgeladen kunnen worden tijdens het rijden.