Zo’n diesel kan anno 2019 echt niet meer.
Ok, eerst even lachen. We krijgen net een persbericht binnen van Audi over een nieuwe variant van de Q8. Natuurlijk worden daar alleen maar lovende woorden gebruikt. Zo worden de grenzen van het betamelijke overschreden. Maar wat wij vandaag voorgeschoteld krijgen is zulke heerlijke kolderieke onzin dat we het graag met jullie delen.
The Audi Q8 brings together the best of both worlds – the elegance of a four-door luxury coupe and the practical talents of a SUV.
Eh, nee. Gewoon nee. Lieve Audi, de Q8 is níet elegant als een vierdeurs coupé en juist door die aflopende daklijn niet praktisch. Dat is net zoiets als zeggen dat een Renault Avantime de rijeigenschappen van een Coupé combineerde met praktische eigenschappen van een MPV. Het was juist andersom.
Tot zover de dichterlijke parels van de marketingafdeling van Audi. Er is namelijk keihard nieuws te melden. De Audi Q8 wordt leverbaar met twee nieuwe V6 motoren. De eerste is meteen de belangrijkste, want deze loopt niet op satansap: de 55 TFSI. Dit is een 3.0 V6 met turbo, goed voor 340 pk. Het koppel is indrukwekkender, van 1.370 tot 4.500 toeren is er 500 Nm beschikbaar. Of deze motor ook in de Q7 leverbaar wordt, weten we nog niet. De 3.0 in die auto is nog de ‘oude’ V6 met mechanische compressor.
De Q8 55 TFSI snelt in 5,9 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid van de mastodont is begrensd op, hoe kan het ook anders, 250 km/u. Volgens Audi moet de Q7 55 TFSI 9,1 liter op 100 km verbruiken. Voor wie dat verbruik veel te hoog is, is er nog een nieuwe motor, de ’45 TDI’. Dit is een minder krachtige versie van de 3.0 V6 TDI die al in de ’50 TDI’ ligt. Deze levert 231 pk en eveneens 500 Nm, ditmaal van 1.750 tot 3.250 toeren. Deze versie is aanzienlijk trager en heeft 7,1 seconden nodig om de 100 km/u te halen. De topsnelheid is 233 km/u. Beide motoren worden ondersteund door een kleine 48V elektromotor, die zo’n 17 pk levert.
Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend. In Duitsland gaat de 55 TFSI quattro zo’n 75 mille kosten.
bartteeuwen zegt
Zijn ze weer vergeten de voorkant te spuiten.
gandini zegt
@bartteeuwen: Of door een sloopkogel geraakt, gezien dat gat in het midden…
Dutchdriftking zegt
Lijken me fijne motoren. Al zou de overbekende V8 als RSQ7 ook geen gek idee zijn natuurlijk.
porscheboy zegt
@dutchdriftking: die gaat er komen !! Zelfde blok als de nieuwe rs6 gaat krijgen
narcotic zegt
@porscheboy: Fout, een RSQ7 komt er niet. Er komt wel een RSQ8. Deze zal inderdaad in september beschikbaar zijn met de 4.0 BiTFSI die 600pk met zich meebrengt. De RS6 en RS7 delen dezelfde motor en zullen 580pk sterk zijn.
porscheboy zegt
@narcotic: helemaal gelijk ik bedoelde ook de RSQ8 … thnx voor het verbeteren
Donstil zegt
3.0 Tfsi een “dikke benzinemotor” noemen, waar is de tijd gebleven dat een 6,2l brullende AMG V8 dat was.
kennone zegt
@Donstil: ik kan me vergissen maar bij Audi volgensmij nooit
flashevan zegt
@Donstil: dat was in de tijd dat audi de 5.2 V10 in de S6 had liggen….
kennone zegt
@flashevan: mooie tijd?
ghost zegt
Het is nog wachten op de Q8 RS, hoewel deze in Nederland al door een dealer wordt aangeboden op dit moment (uitlevering september 2019).
kennone zegt
Heb het idee dat ik dit bericht eerder vandaag voorbij heb zien komen?
peekaas zegt
@kennone: touché
sanderp zegt
Errug orgineel daar bij vag, op dezelfde dag nog wel…
sudbina zegt
500nm valt me eigenlijk vies tegen.
9l op de 100km; pfrt. Ik zit nu in de sneeuw een mn 1 liter driecilinder van t zelfde concern heeft op de heenweg toch mooi 10,2 L op de 100km verstookt. Slaat weer als een pannenkoek op een stel olievaten die verbruikscijfers.
weetikveel zegt
@sudbina: 10,2 liter per 100km. Heb je de handrem eraf gehaald?
sudbina zegt
@weetikveel: jup, die gaat automagisch. En die hilhold is echt geweldig.
5 man, dakkoffer, volle kofferbak en de zesde versnelling gebruiken we eigenlijk nooit (onzinnige overdrive, echt alleen bruikbaar bij een compleet verlaten weg waarbij t ook niet bergop moet gaan, in de Ardennen valt ie dan terug naar 90…).
Die superzuinige blokjes zijn alleen zuinig als je ze rijdt onder de 3000toeren volgens mij. Vlot rijden met volle bepakking is slurpen.
Meer slurpen dan mn 2.0 twinspark alfa deed… en dat verwacht je toch niet..
Maargoed. Duur ritje maar her bakkie heeft t prima gedaan en nogmaals: die laatste generatie hill-hold is echt geweldig.
Desalniettemin; na dik 10 jaar diesel is t wel schrikken om elke 500km te moeten tanken… (nu 4570 op de teller)
slickrick zegt
@sudbina: juist hierom rij ik in een lekker dikke diesel, of je nu zit te trappen of rustig rijdt, voor het verbruik maakt het weinig uit, dat blijft redelijk constant
hotze zegt
@slickrick: lijkt me ook voor een diesel stug dat ’t bijna niet uitmaakt hoe hard je rijdt.
sudbina zegt
@slickrick: tja. Als het aan mij had gelegen was t weer een diesel geworden. Maar helaas heeft “de baas” besloten dat 1 op 10 met benzine rijden milieuvriendelijker is dan 1 op 20 met diesel.
Ik kan er met mn pet niet bij, maar t zal wel.
Gelukkig heb ik een tankpas, anders was elke 500km bijna 80euro tanken echt niet te harden geweest…
bischero zegt
@sudbina: er spelen iets meer factoren een rol dan alleen verbruik, maar die snap je zelf ook wel neem ik aan?
kareljansen zegt
@sudbina: huh, een vag motorfiets? Ik ken Ducati, maar die hebben toch geen 3 cilinders?
p3r0x zegt
De 3.0 compressor motor wordt al een tijd niet meer geleverd. Dit had te maken met de ombouw naar het nieuwe airco koudemiddel welke niet bij deze motor mogelijk was. Is wel jammer want was een briljent mooi betrouwbaar blok met veel reserve voor tuning.
djohnson zegt
Artikel lijkt erg veel op een artikel van een paar uur geleden… Volkswagen schijnt ook een nieuwe dikke benzine motor te hebben voor hun Touareg je zou het bijna toeval noemen…
circlestorm69 zegt
“Of deze motor ook in de Q7 leverbaar wordt, weten we nog niet.”
“Volgens Audi moet de Q7 55 TFSI 9,1 liter op 100 km verbruiken.” Hmmmm…..