Nou ja, heurt. Hoort in dit geval.
De Land Rover Defender is een waar icoon. Sterker nog, het is het archetype Land Rover. Nog sterker: voor 1990 waren dit gewoon ‘Land Rovers’. De Defender naam werd pas later (in 1990 dus) gebruikt. Een Defender is niet perfect, maar dat is juist zijn charme. Toch zijn er voldoende bedrijven die zich bezig houden met het op smaak brengen van Land Rover Defenders.
Nu Land Rover de de nieuwe Defender uit heeft gebracht, lijkt het alsof er alleen maar meer Defender-veredelaars op de markt zijn gekomen. Eentje die we nog niet vaak voorbij hebben zien komen is Arkonik, Dit is een bedrijf in Groot-Brittannië dat zich voornamelijk richt op de Canadese en Amerikaanse markt. Daar zijn de Defenders maar heel kort leverbaar geweest en is er veel vraag naar. Resultaat: ze zijn onbetaalbaar in de VS en Canada. Arkonik pakt oude Defenders, bouwt ze volledig om en brengt ze dan naar een nieuwe klant in de VS. Op dit moment staat de teller op 200 exemplaren.
Hun laatste project is voor een klant uit Florida en deze wilden wij jullie niet onthouden. In plaats van de zoveelste matzwarte Defender met Kahn velgen en Recaro stoelen, is deze Defender lekker retro. De officiële naam luidt Arkonik Reef D90 en de nieuwe eigenaren wilden een soort strandbuggy sfeer. Daarom is er gekozen voor een softtop met korte wielbasis. Oh, en die kleur: babyblauw! Erg gaaf.
De jaren ’70 vibe komt helemaal naar boven in het interieur. Dat is namelijk bruin. Het leer is bekleed in het meest comfortabele bruin dat je je maar kunt voorstellen. Het soort bruin leer dat je op je tv-stoel wilt hebben. De vloer is van teakhout gemaakt. Hout is ook gebruikt voor het stuurwiel. Er zit uiteraard geen airbag in, maar kijk hoe gaaf het eruit ziet!
Dan de motor. Arkonik verklapt niet wat er onder de kap ligt. Wel weten we dat dit bedrijf vier aggregaten levert: een 200 Tdi (120 pk), 300 Tdi (125 pk), Rover V8 of een LS3 V8 (430 pk). Uiteraard geldt dat dat de auto duurder wordt naarmate je en dikkere motor besteld. Mocht je ook een Reef D90 wensen, leg dan maar wel alvast een zakcentje opzij. De prijzen beginnen vanaf zo’n 175.000 dollar.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Als je al die restomods ziet zou je toch denken dat er werkelijk geen enkele Defender of 911 ooit op de sloop beland. Je kan vinden van restomods en occasion prijzen van dergelijke auto’s wat je wilt, maar het is toch erg fijn dat dit soort erfgoed maar weinig gesloopt wordt.
fanboy zegt
@dutchdriftking: https://www.google.com/search?q=abandoned+land+rover+defenders&tbm=isch
Het wordt nu ineens een klassieker ja. Dat wil zeggen, kleine aantallen.
Het ding is vaak en lang genoeg geproduceerd, ook nog eens tot heel recentelijk, maar de dominantie van Japanse 4x4s (en in sommige markten Amerikaanse 4x4s) heeft zijn sporen achter gelaten.
alfapeter zegt
Een Defender hoeft toch niet veredeld te worden.
royaledeluxe zegt
@alfapeter: Die Suzuki Jimny velgen uit de jaren ’90 en het kleurtje doen voor mij juist het tegenovergestelde.
Speels opgepakt met lekkere stoelen. Nice!
fanboy zegt
@alfapeter: Ik zou willen zeggen, een Defender KAN niet veredeld worden :)
gandini zegt
Gaaf ding zeg!
Nu nog een fotoshoot langs een tropisch strand met oerwoud op de achtergrond en het Dr. Livingstone-gevoel is helemaal compleet.
gandini zegt
@gandini: P.s.: Het is in ieder geval een Tdi, gezien de turbo op één van de foto’s.
svdv zegt
Eigenlijk vind ik deze helemaal niks.. de mooiste defenders die ik ooit heb gezien zijn de restomods van CoolnVintage. Die staan helemaal bovenaan mijn lijstje
fordnut zegt
Op de foto is duidelijk te zien dat deze met een 4-cilinder turbo diesel is uitgerust.
emping zegt
Vind de kleur totaal niet passen. En de prijs ook niet.
rinus_doktor zegt
Een defender hoort fatsoenlijke terrein banden te dragen. Dit is een hipsterhok. Defender onwaardig
johnhert zegt
Ik heb zo het idee dat niemand bij de Autoblog redactie écht bekend is met Defenders…