Van extreem conservatieve dinosauriër naar progressieveling: deze brute EV wil je wel voor je deur.
Het grote probleem met veel elektrische auto’s is dat de nadruk ligt op het ‘elektrisch zijn’. Auto’s die zichzelf als elektrisch identificeren kunnen enorm irriteren. Nu zijn er ook zal goede auto’s met elektromotor, ongeacht de aandrijving.
Andersom is het ook zo. ls de Tesla Model 3 een 2.0 viercilinder had en 300 pk voor 42 mille, zou het nog steeds een topmobiel zijn. Maar waar die auto nog uitstraalt elektrisch te zijn, heb je dat met de Dodge Charger Daytona helemaal niet.
Deze brute EV is namelijk toevallig ook elektrisch. Of beter gezegd, je kan ‘m eventueel krijgen met een elektromotor. Om het even duidelijk te maken, er zijn twee type Chargers. De Charger Daytona is ALTIJD elektrisch. De Charger Sixpack heeft altijd een verbrandingsmotor.
Dodge Charger Dayton: de brute EV
De Dodge Charger Daytona heeft twee elektromotoren. Het begint met de RT met totaal met 500 pk uit twee motoren, die alle vier de wielen aandrijven. Een versie met 670 pk (de Scatpack) staat daar dan boven. Het accupakket is in beide gevallen 100,2 kWh groot.
Volgens Dodge heeft de Charger Daytona een bijna perfecte 50-50 gewichtsverdeling. Nadeel: het gewicht is enorm hoog: 2.648 kilogram. Het is ook een groot apparaat: de lengte is 5,18 meter en 2,14 meter breed. Dat is flink groter dan een BMW i5, doch kleiner dan een i7. De auto staat op het STLA-Large platform.
PowerShot en Performance Packs
De Charger Daytona R/T haalt 510 km op een accu, de Charger Daytona Scatpack komt slechts 418 km ver. Overigens zijn beide vermogens inclusief ‘PowerShot’, een soort overboost-functie die je slechts 20 seconden kunt gebruiken. Daarna zakt het met 40 pk in beide gevallen. Om het nog verwarrender te maken kun je af-fabriek ook performance-packs krijgen met meer vermogen.
Mocht je de Hellcat of Demon-versies missen, is er goed nieuws. Er komt namelijk ook een Dodge Charger Daytona Banshee met 800V-architectuur (de andere zijn 400V). Dat moet de sterkste musclecar ooit worden. Die heeft een versnellingsbak met twee overbrengingen. Inderdaad, net als een Porsche Taycan ook heeft!
Sixpack op benzine
De Dodge Charger Sixpack heeft een zes-in-lijnmotor met turbocompressor. Deze levert 420 pk of 550 pk. De snelste variant (ja, dat is dus die met 550 pk, duh) sprint in 3,3 seconden naar de 96km/u (mede dankzij de aanwezige vierwielaandrijving) en dat is gewoon heel erg snel. Sterker nog, veel sneller gaat je niet lukken zonder extreem veel extra geld uit te geven. Een V8 komt er definitief niet.
Zijn er nog meer leuke verrassingen? Jazeker! De Doge Charger Daytona vervangt zowel de Challenger (coupé) als de Charger (sedan). Je kan namelijk ook kiezen uit een vierdeurs uitvoering. Of eigenlijk moeten we zeggen vijfdeurs, want de achterste klep is in beide gevallen een grote sjaak: het hele raam gaat mee omhoog. Handig, hè?
Het interieur is ook aangepast en erop vooruitgegaan. Dat kon ook niet anders, want de vorige generatie was echt intens slecht met belachelijk goedkope plastics en gare stickers. Dat kon écht niet. Het geheel ziet er qua design strakker uit, een stuk moderner en het oogt ook hoogwaardiger in de Dodge Charger. Goed gedaan!
Dan de prijzen: de Dodge Charger met zescilinder is er vanaf 41.444 euro (omgerekend). De elektrische variant kost 46.069 euro. Dat zijn Amerikaanse prijzen en zonder de ‘destination charge’ en ‘dealer markups’. Voor Nederland biedt het perspectief, want over de elektrische versie wordt géén BPM geheven. Dus betekent dat we nu eindelijk ook een Charger kunnen rijden?
rogerzz zegt
Samenvatting: Joekel van 2650kg, 100kwh accu en 418-510km range. Ofwel zo enorm inefficiënt dat een erg grote accu nodig was en het gewicht is daardoor eigenlijk schandalig. Maar wel relatief goedkoop in aanschaf dus niet zeuren?
Een i5 weegt overigens 2200kg, ik had verwacht dat die iets lichter zou zijn. Pfoe wat wegen zulke EV’s toch belachelijk veel..
fanboy zegt
@rogerzz: Ja het blijft Amerikaans. Aerodynamica slecht en gewoon zwaar.
Maarja, Tesla is ook Amerikaans en dat is wel efficient.
Ik heb zelf een Ampera-E, wat een Chevy bolt is, totaal andere auto natuurlijk, maar dat is toch wel prima op 1600kg.
Net als een instap Model 3 trouwens.
Maar goed, als ze betaalbaar een EV neerzetten in bepaalde markt, is dat ook wat waard.
Ik heb liever iets meer doordacht en efficienter.
arta zegt
Gelukkig gaat het om een EPA actieradius en niet de WLTP.
Zal rond de 600 a 650 uitkomen op WLTP denk ik.
Ik was al in shock door de slechte actieradius… grotere accu, kleinere auto en toch een minder goede range dan een KIA EV9
Robert zegt
Jammer, nèt de duur voor de SEPP subsidie 😜
Deze Charger is natuurlijk wel een hele dikke vette middelvinger naar de ‘Mustang’ Mach-E van de concurrent.
ralfast zegt
toepasselijke naam: Charger
drdre1 zegt
Briljant. 😂
golf1985 zegt
Ik weet niet wat ii van de vijfdeurs versie vind eerlijk gezegd. De driedeurs oogt oké. Mooi dat er toch nog een benzine versie van komt. Nu is het wachten tot er een gekke Amerikaanse youtuber er een crate engine in gooit denk ik
William zegt
Twee meter breed, niet 2,14 meter. Sedans van 214 cm breed bestaan bij mijn weten als productie-auto uberhaupt niet.
BMWinhetkwadraat zegt
Ik vind het nog een beetje een lastig ontwerp. Zeker in het grijs vind ik hem niet mooi, maar een kleurtje maakt veel goed. En als het genoemde gewicht ook voor de tweedeurs geldt dan mogen ze zich wat mij betreft flink schamen.
kaeser zegt
Als 4 deurs kloppen de lijnen wel, maar liever een lagere neus zonder frontspoilert.
vetnek zegt
Na Mustang de volgende grote naam die verkracht wordt voor marketing doeleinden.
erwingrunn zegt
De coupé versie is er nu niet bepaald mooier op geworden.
Verhoudingen kloppen niet, te glad, etc
Robert zegt
Ik neem aan dat dit pre-productiemodellen zijn? Als ik bijvoorbeeld deze foto van de zilvergrijze tweedeurs zie, dan zie ik duidelijk kleurverschil tussen de panelen, bobbelige carrosserienaden tussen de achterbumper en het achterscherm, enz.
En die vierdeurs lijkt vooral te zijn gemaakt voor de Chinese markt, gezien hun voorliefde voor verlengde sedans. De verhoudingen zijn helemaal zoek, hier.
herve11f zegt
Het interieur is nu al voorbijgestreefd.
drdre1 zegt
Ik snap zo’n stuurwiel nooit. Sportief afgeplat, maar wel een enorme hoepel om aan te draaien. Mist z’n doel volgens mij.
madmarky zegt
Loeizwaar wat je straks met wegenbelasting echt wel gaat merken en natuurlijk met NACS aansluiting wat in Europa niet handig is.
drsjeroen zegt
Dus ik ben de eerste / enige die hem wel VET er uit vindt zien? Zou mijn Megane E-tech er zeker voor inruilen
petroldrinker zegt
Gave styling! Een oranje met benzine 6 in lijn! Dan haal ik die er wel uit in ruil voor een Helephant crate engine :)
pel96 zegt
Het idee van wat meer electrische muscle cars in nederland lijkt mij geweldig maar dit ziet er super generiek uit in vergelijking met de voorgaande generatie. Ik begrijp dat stroomlijn belangrijker is voor EV’s dan voor 16 jaar oude muscle cars maar ik mis wel een hoop karakter. Daarnaast zijn deze autos zijn eigenlijk te groot en te zwaar (zelfs voor EV’s) en is het interieur nu alweer gedateerd. Waarom lijken veel amerikaanse merken 7 jaar achter lijken te lopen op fabrikanten uit Azië en Europa?
Wiwaldi zegt
Waarom nu weer een vierdeurs versie?
Reinier zegt
Het brede Uconnect schermpje van de Fiat 500e erin. Net als de Maserati Grecale. Voelt dan toch net wat minder exclusief.
kas_par zegt
Ach. 46k in Amerika betekent in Nederland minimaal 56k… wellicht meer. Dan is het ineens niet zo leuk meer