Volgens mij is het BMW technologieweek deze week. Na eerder bestookt te zijn met persberichten over de zelfrijdende auto en een dubieus pb met de titel ‘looking for the next gram’ (we hebben ze doorverwezen naar de dealer op de straathoek), plopt vandaag een pb van historische waarde op onze deurmat. De Austin Powers-grappen mogen weer uit de kast worden getrokken, want BMW ontwikkelt laserlicht voor auto’s.
De Full LED koplamp kennen we al (mede te zien in de nieuwe 6 Serie, en natuurlijk al veel eerder op de Audi R8), dus het wordt tijd de koplamptechnologie naar het volgende niveau te tillen. Hier komen ontwikkelingen met klinkende namen als “Anti-dazzle High- Beam Assistant” en “Dynamic Light Spot” om de hoek kijken. Dit laatste is een soort schijnwerper die voetgangers onder de aandacht moet brengen, zeg maar net zoiets als een lichtbak op een Amerikaanse politieauto of -helikopter.
Lasertechnolgie kan ‘binnen jaren’ serieproductie halen, en ik vermoed dan ook dat we het voor het eerst tegen gaan komen in de experimentele i-modellen. Op het i8 concept wordt het reeds toegepast (zie foto), en ook voor andere automotive toepassingen wordt het onderzocht, zoals bijvoorbeeld als vervangers van bougies. BMW omschrijft de lichttoepassing als volgt:
Laser light could then facilitate entirely new light functions for even more safety and comfort and at the same time contribute significantly through its higher degree of efficiency towards a saving in energy and fuel respectively.
Verder is het wederom een bijzonder droge technische uiteenzetting, net zoals het ‘next gram’ verhaal (waar dan ook helemaal niemand over schreef). Ik begrijp dat het Duitsers zijn, maar misschien moeten ze de stof wat aantrekkelijker maken zodat ook iemand het leest? Ik stel voor: een powerpoint-presentatie door topless vrouwen met dikke jetsers, eventueel gevolgd door een partijtje (modder)worstelen en een lapdance. Een stukje ‘dumbing down’ voor de meer visueel ingestelde medemens. Mocht je toch hunkeren naar een PDF’je vol lumens en diodes, klik dan HIER.
Om het niet geheel off-topic te maken: een laserkoplamp kan een nagenoeg paralelle lichtbundel produceren met een intensiteit die 1000 keer groter is dan conventionele LEDs. Bovendien consumeren ze slechts de helft van de energie die ene led-lamp verbruikt, oftewel: ze dragen bij aan een lager brandstofverbruik. En dat is prettig voor de door EfficientDynamics gedreven medemens.
En misschien is een laserlamp een beetje te tweaken, zodat het een mooi wapen wordt. Hebben we ook weer iets nieuws in de Death Race, wat natuurlijk een heel realistisch toekomstscenario is.
Wat hebben we nu allemaal: de gewone gloeilamp, halogeenlicht (die mooie gele Franse pitjes), (bi-)xenon, LED-lampen, en laserlicht dat er aan komt. Ben ik nog iets vergeten?
-=UPDATE: jazeker. Magnetronverlichting. Bedankt Jantje_555!=-
sir_smokalot zegt
http://www.youtube.com/watch?v=Bh7bYNAHXxw
divine zegt
Wat betekent “friggin”?
trisx zegt
@divine: ik heb werkelijkgeen idee
kaasboerin zegt
@trisx: Internettaal; staat voor ‘freaking’
enveekaa zegt
@kaasboerin: Geen internettaal… meet straattaal:)
divine zegt
@enveekaa: de schrijver van het artikel heeft ofwel een zeer beperkte woordenschat ofwel geen respect voor zijn eigen taal.
Renesis zegt
@divine: “that music frigging sucks” meestal betekend het freaking of fucking.
adyton zegt
@divine: eigenlijk zegt hij steeds ‘fricking’ dan is het al beter te achterhalen wat hij echt bedoelt.
OT: Ik vraag me af of ze dit echt doen omdat het een verbetering is, of omdat de lichten er gewoon specialer uitzien op esthetisch vlak, waar altijd veel aandacht voor is.
kaasboerin zegt
@adyton: Ik vind het wel een slimme move, lichten op een auto worden steeds mooier en stralen ook vaak luxe uit, helaas zie je o.a. de LED verlichting tegenwoordig op bijna elke (niet-premium) nieuwe auto terug, dus is het hoogste tijd voor BMW om koploper te worden in de nieuwe lichten-hype.. :lol:
kaasboerin zegt
Kunnen we over een paar jaar allemaal zeggen dat elke auto ‘BMW’ verlichting heeft ipv de huidige Audi LED’s.
the-budel-guy zegt
@kaasboerin: met led van audi wordt bedoeld de full led dus ipv hallogeen/xenon is dat ookn LED
baasbas zegt
Alwood zegt
@baasbas: inderdaad! Ik eindelijk denken dat ze een systeem hebben bedacht om de linkerbaan leeg te schieten.. Jammer.. Weer niet :-/
ds3thp zegt
@Alwood: dat bestaat al. Is zelfs al 40x toegepast deze maand….
Ot: techniek staat voor niks tegenwoordig!
the-budel-guy zegt
@baasbas: het interieur van BMW is er dan wel op vooruit gegaan.
sir_smokalot zegt
Jaaa, Death Track. Bazig spel was dat.
DennisS65B40 zegt
@baasbas: haha supercool, dit speelde ik vroeger ook! De graphics waren in die tijd echt vet.
Sciurida zegt
@audir8v10: En ik maar braaf Whacky wheels spelen omdat dat andere spel te agressief was…
kaasboerin zegt
@baasbas: Dikke TomTom d’r in
alexlaba zegt
lightsaber komt er dus ook aan :) nice
vale46 zegt
Ik denk dat lichten met 1000X de intensiteit niet zo gezond zijn voor je tegenliggers :)
Tis maar een ideetje ;)
Lasers kunnen je ogen beschadigen, daar staan ze bekend om. dus ik vrees dat ze toch gaan moeten oppassen met die technologie. Maar daar vinden ze wel iets op bij BWM!
BTW: ontbranding d.m.v. lasers, dat lijkt mij nog een zeer goede toepassing! Geen bobijnen en bougies meer, gewoon een klein laserstraaltje. Met een laserstraal kan je zelfs de ontbranding eender waar in de cilinder laten beginnen, afhankelijk waar de focus zit, waar bij een bougie de ontbranding altijd bij de bougie moet beginnen. Dus hoogstwaarschijnlijk nog betere prestaties ook! :)
vale46 zegt
@vale46: “BWM” moet natuurlijk BMW zijn.
timberleek zegt
@vale46:
een laser is alleen gevaarlijk als je het licht bundelt.
dus veel licht in een heel klein puntje.
als je er gewoon een lens voor zet die het licht verstrooit (zodat je gewoon een brede bundel krijgt) is er niks aan de hand
d15b2 zegt
AAAAH?! The return of the angel eyes?
F1Tim zegt
Waauw, een disco-BMW. Oh wacht, dat is Land Rover…
dennisr zegt
ik weet niet beter dat lasers verblinden, en nog doen ze het in de koplampen ? juist.. :lol:
Die powerpoint presentatie is nog niet zo’n gek idee trouwens.. :)
sir_smokalot zegt
Heeft te maken met het feit dat je geen directe licht-/laserbundel krijgt, maar dat deze door de koplamp wordt afgebogen. Ja, ik heb het document daadwerkelijk gelezen…
dennisr zegt
@sir_smokalot: ja sorry ik niet, ik wacht nog op die powerpoint presentatie :)
Jantje_555 zegt
Tuurlijk zijn jullie nog een lichtbron vergeten, jullie hebben er trouwens zelf iets over geschreven:
magetron verlichting, ook van BMW!
kijk hier: http://www.autoblog.nl/archive/2008/11/06/na-xenon-en-led-komt-magnetronverlichting
Jantje_555 zegt
@Jantje_555: na het herlezen van het artikel is het van Ceravision en dus niet van BMW, maar toch, hoe zou het eigenlijk ondertussen zijn met magnetronlighting?
sir_smokalot zegt
Check!
clubbtraxx zegt
Enne smokie, die ‘gele franse pitjes’ zijn er als gewone gloeilamp en tevens als halogeen versie hoor. Waar ik maar mee wil zeggen dat halogeen per defintie niks met gele lampen te maken heeft.
HDM zegt
Kernfusie verlichting?
norge zegt
Ik geloof dat ik s’nachts ook maar een zonnebril op ga zetten. Wanneer krijgt BMW knippperlichtten die het doen?
timberleek zegt
het is overigens niet enkel laser verlichting.
het laserlicht wordt eerst nog geconverteerd door een fosforlaag (beetje tl balk idee) en dan pas naar buiten gebracht. hierdoor krijg je heel fel spierwit licht.
dat laatste lijkt me overigens wel prettig. xenon vind ik al veel lekkerder kijken als gewoon licht (veel bleker) en om dezelfde reden heb ik nog ‘ouderwetse’ spierwitte tl’s boven mijn knutselhoek hangen. je ziet er ontzettend goed mee