Zes maanden na de onthulling van het uiterlijk van de bZ4X komt Toyota nu ook met de specificaties.
Toyota is absoluut een pionier als het om geëlektrificeerde auto’s gaat. 24 jaar (!) geleden kwamen ze al met hun eerste hybride. Terwijl ander merken al lang begonnen zijn aan volledig elektrische auto’s bleef Toyota heel lang vasthouden aan hybrides (en waterstof). De opmars van de BEV is echter niet te stuiten, dus ook Toyota moest overstag.
Lexus
Lexus mocht de spits afbijten met de UX 300e, die vorig jaar gelanceerd werd. Dat was echter geen auto die vanaf de grond af als EV was ontwikkeld. En dat was ook wel te merken.
Cryptisch
Nu is er echter de allereerste volledig elektrische auto van Toyota die ook als volledig elektrische auto ontwikkeld is. De auto luistert naar de cryptische naam bZ4X. Het is de eerste auto op het gloednieuwe e-TNGA-platform. Op deze zelfde basis zal ook een zustermodel van Subaru volgen: de Solterra, en uiteraard nog meer modellen.
Specificaties
Maar nu eerst de bZ4X. We konden in april al kennis maken met dit model, maar toen repte Toyota nog met geen woord over de specificaties. Nu wordt de auto eindelijk volledig gepresenteerd, met alle details.
Formaat
Eerst even de afmetingen, om een idee te geven over wat voor formaat auto we het precies hebben. Deze cross-over is 85 mm lager dan een Toyota RAV4, maar heeft een 160 mm langere wielbasis. Dit betekent dus dat de bZ4X, zoals de meeste ‘dedicated’ EV’s, lekker ruim is vanbinnen.
Twee smaakjes
Belangrijker: over wat voor aandrijflijn beschikt de bZ4X? Er zijn twee smaakjes: een versie met één elektromotor op de vooras en een versie met op elke as een elektromotor.
Vermogen en koppel
De voorwielaangedreven Toyota bZ4X beschikt over 201 pk en 265 Nm koppel. Dit is goed voor een acceleratie van 0 naar 100 in 8,4 seconden. De vierwielaangedreven versie doet er qua vermogen maar een heel klein schepje bovenop. Deze beschikt over 214 pk. Wel heb je in dat geval 336 Nm koppel tot je beschikking. Dit maakt dat deze versie in 7,7 seconden op 100 km/u zit.
Accu
Dan de accu. Toyota gaat er prat op dat ze al bijna 25 jaar ervaring hebben. Wat is daarvan het resultaat? De bZ4X heeft een 71,4 kWh accupakket gekregen, dat goed is voor een WLTP-range van 450 km. Gezien de genoemde ervaring is dat niet echt revolutionair te noemen. Wat de laadsnelheid betreft: opladen tot 80% kan in een half uurtje met 150 kW.
Design
Het is maar goed dat Toyota het design van de bZ4X al eerder getoond heeft, want dat is echt wel even wennen. Zowel vanbuiten als vanbinnen. Aan de zijkant is het verwantschap met de RAV4 goed te zien, maar de koplampen en achterlichten zijn compleet anders. En dan is er nog de plastic fantastic Renault Scénic RX4-look.
Interieur
Het interieur is niet minder opvallend, met een futuristisch stuur in Tesla-stijl. Het lijkt er trouwens op dat dit optioneel is, want op de foto’s zien we ook nog gewoon een ouderwets rond stuur.
Over iets meer dan een maand zal de Toyota bZ4X zijn debuut maken in Europa, op 2 december. Tegen die tijd hopen we ook te horen wat de volledig elektrische crossover van Toyota moet kosten.
amai zegt
Leuk, maar ze zijn de voorflank vergeten te schilderen.
goodvibrations zegt
Die Yoke kopiëren van Tesla vind ik wel treurig.. Ten eerste rijdt het waardeloos.. daarnaast laat je je wel echt kennen zeg door dat te doen…
sportabgasanlage zegt
@goodvibrations Tesla heeft dit ook gekopieerd, dus wat is je punt? De yoke is jaren geleden al eens geïntroduceerd door verschillende automerken, maar om overduidelijke redenenen geen succes gebleken.
goodvibrations zegt
@sportabgasanlage Ik heb geen enkel merk (behalve Tesla) dit op de markt zien brengen. Welke modellen hadden dit dan?
sportabgasanlage zegt
1953 Firebird I was de eerste, na vliegtuigen uiteraard. De bekendste is natuurlijk KITT.
Als je googlet op “early cars yoke” dan vind je ze.
hondafiel zegt
@goodvibrations: Kitt van de nightrider, ergens in de jaren 80 :)
Le-on wheels zegt
Ik ben heel enthousiast over deze yoke! Hij werkt zoals Tesla het had gewild; met variabele steer by wire, dus zónder overpakken!
adhd1001 zegt
Zal dit schuiven? Een rooitje of 50?
reactief zegt
Buitenzijde niet echt mooi, maar interieur vind ik wel mooi hoor! En dat stuurtje zou ik wel willen :)
Gek genoeg vind ik het hier veel beter passen dan bij de Tesla waar het niet echt lekker in het ontwerp past..
Edge zegt
Het past wel bij het interieur van de auto, maar niet bij het exterieur. Zo’n futuristisch stuurtje verwacht je in een strak gelijnde sportwagen, niet in een crossover die bedoeld is voor de gemiddelde leaserijder.
reactief zegt
Ja klopt, daar heb je een goed punt!
sportabgasanlage zegt
Voor wie het interesseert: BZ staat voor Beyond Zero, de elektrische range van Toyota. De 4 is de plaatsing in de modelreeks. En de X geeft aan dat ’t ’n crossover is.
We mogen dus logischerwijs ook nog een BZ1 t/m 3 verwachten.
harrie zegt
Niet echt een gamechanger, en qua uiterlijk lijkt het een 10 jaar oude voorloper van een Kona sport.
Maar boomers genoeg die hier verlekkerd naar zullen kijken.
Variomatic zegt
Mijn god, weer zo’n hondslelijk Star Wars robot-gedrocht a la Lexus.. en ontzettend handig ook, zo’n luchtverplaatsend verticaal front, goed voor je actieradius..
gregorius zegt
Bij Kia heb ik meerdere keren gehoopt: laat het productie model aub als de concept zijn. Maar nee, het productiemodel had alle leuke mooie dingen verloren van de concept.
Bij dit ding denk ik: verlies eerst alle dingen van de concept en dan lijkt het me een prima EV.
En dat stuur: nope. Heerlijk om met je pols boven op het stuur een beetje te cruisen: kan niet hier.
petroldrinker zegt
Genoeg boomers die hem wel willen, maar voor wat het is, is het toch wel te duur
Svenska II zegt
-edit: hou het een klein beetje vriendelijk s.v.p.-
maotje zegt
@petroldrinker: wat kost die dan?
redbeams zegt
@petroldrinker: Hoe kan iets te duur zijn waar nog geen prijs van bekend is gemaakt?
mashell zegt
Matzwarte spatbordranden zijn cool! Maar Toyota weet het weer te verprutsen, deze wagen is nog lelijker dan de Rav4.
faalhaas zegt
Doe eens het elektrische equivalent van een Prius. Groot, licht, en gemaakt voor ultra efficiency.
unimog406 zegt
Dat grote en futuristische hoeft van mij niet, die me dan maar een Corolla Cross met deze BEV-specs dan heb ik wel interesse om over een paar jaar onze 2020 Corolla TS in te ruilen op een nieuwe electrische Toyota. Anders zal het toch een Polestar 2 worden.
Edge zegt
bZ4X… Wat een naam. Ik heb de reactie hierboven gelezen waarin wordt uitgelegd waar het voor staat, maar kom op zeg, dit bekt toch totaal niet lekker? Als je iemand anders vertelt dat je bZ4X rijdt, denken ze dat je de eerste letters en cijfers van je kenteken opdreunt.
mashell zegt
Nee hoor, ze denken dat je een BMW Z4 met x drive rijdt en als je dan de auto laat zien denken ze dat je niet allemaal meer op een rijtje hebt… Wat je natuurlijk ook niet meer hebt als je jezelf laat overhalen dit gedrocht te kiezen.
PunicaOase zegt
Met het design van de huidige Yaris, Corolla en C-HR was Toyota naar mijn mening lekker op weg, maar dit is weer een gedrocht zeg..
ronaldotour zegt
Wel origineel, een lichtbalk tussen de achterlichten. O nee, dat heeft ieder merk ondertussen al…
redbeams zegt
@ronaldotour: Yep net als de lexus UX…oh ja die is er al vanaf 2018 😉
erikabarth zegt
En pas in 2022 leverbaar met nu al achterhaalde specs wat niet mee kan komen met de concurrentie.
Ze lopen bij Toyota dus nog steeds mijlenver achter op EV gebied, te lang op waterstof gewed en een CEO die niets van EV wil weten en nog eigenlijk niet.
en waar blijft die beloofde solid state accu??????
clubbtraxx zegt
Sodeknetter, net als je dacht dat Toyota ‘design’ niet lelijker kon… Specs zijn verder ook weinig indrukwekkend,
redbeams zegt
Niet mijn ding maar goed er zullen vast ev liefhebbers ervoor zijn.
cdlop01 zegt
Weer een negatief verhaal van Autoblog om Toyota te bashen. Voor volledige en correcte informatie lees Autovisie.