Doei V8, hallo viercilinder hybride.
We hebben schokkend nieuws voor jullie vandaag: de nieuwe AMG C 63 heeft géén V8 meer, maar een vierpitter. Althans, dit zou schokkend nieuws zijn, ware het niet dat we dit allang wisten. Maar nu is eindelijk het moment aangebroken dat de auto officieel onthuld is.
E Performance
Achtcilinder of niet, de nieuwe topversie van de C-klasse heet gewoon nog steeds C 63. Waarom ook niet? Bij de vorige C 63 klopte dit ook al niet meer met de cilinderinhoud. Mercedes heeft er nog wel wat aan toegevoegd: de volledige naam luidt nu ‘Mercedes-AMG C 63 S E Performance’.
Krachtigste viercilinder
Een viercilinder in een AMG, het is nog even wennen, maar het is niet zomaar een viercilinder. De 2.0 turbo levert maar liefst 476 pk en 545 Nm koppel. Om dit even in perspectief te plaatsen: de vorige C 63 had een geblazen V8 nodig om tot dezelfde hoeveelheid pk’s te komen. Volgens Mercedes is dit de meest krachtige viercilinder in een productieauto.
Elektromotor
Dat is nog niet genoeg, want – zoals we al lang weten – gooit Mercedes ook een elektromotor in de mix. Deze voegt nog eens 204 pk toe aan het geheel. Het systeemvermogen komt daarmee uit op 680 pk en het systeemkoppel op een duizelingwekkende 1.020 Nm. In een C-klasse!
Gewicht
Dit is allemaal leuk en aardig, maar het weegt wel wat. Het leeggewicht van de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S komt uit op ruim twee ton. 2.111 kg om precies te zijn. Dat is toch even slikken…
Prestaties
Desondanks zijn de prestaties nog steeds dik in orde. 0-100 km/u is in 3,4 seconden mogelijk. De topsnelheid kun je raden: die is 250 km/u. Als je het AMG Driver’s Package aanvinkt wordt de begrenzer opgeschoven naar 280 km/u. De transmissie is overigens nog steeds een 9-traps automaat.
Geen turbogat
Van een turbogat is geen sprake bij de Mercedes-AMG C 63 S E Performance. De turbo wordt namelijk elektrisch ondersteund á la Formule 1. De turbo werkt in de basis gewoon met uitlaatgassen, maar kan indien nodig ook elektrisch aangedreven worden. Daarnaast is er natuurlijk de elektromotor op de achteras die direct zijn koppel afgeeft. Dit betekent ook dat de AMG altijd vierwielaandrijving heeft. Dit alles zorgt ervoor dat je te allen tijde als een raket gaat zodra je het gas intrapt.
Achterwielbesturing
Om de auto extra wendbaar te maken is de Mercedes-AMG C 63 S E Performance standaard voorzien van achterwielbesturing. Een primeur op de C-klasse en sowieso een unicum in dit segment.
Elektrisch
Geloof het of niet, maar met deze C 63 kun je ook geruisloos elektrisch rijden. Niet voor lang, want de actieradius is maar een luttele 13 kilometer. Maar dit is wel genoeg om bijvoorbeeld ’s ochtends vroeg geruisloos weg te rijden. Dat was met de vorige generaties geen optie. Dat is ook meteen het enige voordeel qua geluid.
Uiterlijk
Qua uiterlijk is de cultuurshock een stuk minder groot. We zien vier uitlaten, een Panamerica-grille, grote luchtinlaten, kortom: de bekende AMG-kenmerken. Wat we bij de voorgangers niet zagen is de koelopening in de motorkap. Ook nieuw: er prijkt nu een AMG-logo op de neus. De C 63 is overigens niet alleen 57 mm breder dan een normale C-klasse, maar ook 83 mm langer.
Estate
Mercedes introduceert de C 63 S ook meteen als Estate. Daarmee wordt de naam zo mogelijk nog langer: Mercedes-AMG C 63 S E Performance Estate. Deze doet niet onder voor de sedan, want je zit net zo snel op 100 km/u. De begrensde topsnelheid met het AMG Driver’s Package is wel iets lager: 270 km/u in plaats van 280 km/u. Mercedes spreekt nu trouwens alleen nog maar van een C 63 S, maar het lijkt logisch dat er ook nog een versie zonder S komt.
Levering
Wanneer de leveringen van de nieuwe Mercedes-AMG C 63 S E Performance zullen starten is nog niet bekend. We moeten ook nog even afwachten wat de prijzen zijn. Het Nederlandse belastingklimaat zal de nieuwe C63 gunstiger gezind zijn dan de vorige, dat is alvast een ding dat zeker is.
berlinetta zegt
Ik moet zeggen, hij ziet er goed uit! Vind het echt een dikke bak zo. Verder zal het natuurlijk klinken als een stofzuiger die af en toe klapperende scheten laat. Het filmpje voorspelt in ieder geval niet veel goeds.
991gt3rs zegt
Oud nieuws😅
dree16v zegt
En wat is het gemiddeld verbruik? Mooi zuinig zo’n 4 cilinder hybrid natuurlijk :-)
Jens zegt
Ik heb denk ik liever een V8 met minder pk dan een 4 cilinder met zoveel pk.
kennone zegt
Eens! Beleving is alles!
wessel94 zegt
Volledig mee eens.
ty5500 zegt
Verschiet wel van het gigantische gewicht. De elektrische range is minder dan 15 km, dan moet het batterijpakket toch erg beperkt zijn? De vorige woog rond de 1800 kg met een V8.
Benny_Weisz zegt
Liever slechts 500pk uit een ouderwetse V8 met erbovenop een mechanische compressor……
Trouwens…….Deze C weegt wel meer dan een 14-jaar oude S-klasse
Jagris zegt
Ik schrok ook al van het gewicht. Dit moet echt niet kunnen in een c klasse die sportief zou moeten zijn. Doe mij de oude c63 maar.
dare2think zegt
Onder de streep ben je met 680 pk onderweg uit minder dan 2 liter. Getallen die 5 jaar geleden ondenkbaar waren. Ach, het zal best lopen in China. Liefhebbers van veelcilindergeweld mogen iets anders gaan uitzoeken.
dawwg zegt
En met een chippie en een andere uitlaat had je er probleemloos 200pk bij; dat gaat je met dit model zeker niet lukken.
PS: Ben ook ook wel benieuwd naar de onderhoudsinterval voor die 4 cylinder …
Homer55 zegt
Even over dat perspectief…. De vorige V8 had wel minimaal 700+Nm en ging tot over de 600pk met een unieke sound. Tegenwoordig is het allemaal 2 liter (of minder) in de vorm soft, harder, hard, extreem met een dolby surround en wat vuurwerk.
Toppunt vind ik nog de 6.2 en later in iets mindere mate de 5.5 biturbo. Mijn interesse in automobiele industrie is na ongeveer 2012 in een fade out gegaan. Heel erg jammer allemaal maar niks aan te doen. Ik blijf nog old-school zolang het kan.
golf1985 zegt
Ik vind het bovenal indrukwekkende cijfers voor een compacte auto met overgewicht. Maar veel doet het me niet. Zoals mijn naam al doet vermoeden rijd ik liever old school🤌
mondeoscti202 zegt
Ik sluit mij veilig aan bij jouw mening. De vermogens cijfers zijn allemaal fantastisch natuurlijk maar er zitten wel wat haken en ogen aan hoor. Als je zoveel vermogen uit een melkpak peurt dan is hitte je grootste vijand. Dus koelen we de bende, en waar koelen we de bende mee denk u dan natuurlijk. Jawel door meer brandstof in te spuiten dan de ideale mix. Voor zo ver de “wii zijn groen” campagne. Ik begrijp niet dat ze de 4 cilinder gebruiken terwijl ze de 6 in lijn op stal laten staan. Laat ons liefhebbers aub even wennen.
Jagris zegt
Ik ben het enorm met je eens. Weleens mee mogen rijden in de sl63 met de 6.2 liter v8. Wat een machine is dat zeg. Zo’n c63 zoals deze is leuk qua prestaties maar doet emotioneel vrij weinig. Geef mij de oude 6.2 ook maar terug.
kniesoor zegt
Voel núl enthousiasme voor deze C, ondanks de indrukwekkende peekaa en koppel-cijfers. Misschien is een V8 een beetje een al te groot anachronisme anno 2022, maar een 6-cilinder zou toch niet teveel gevraagd moeten zijn voor een C AMG. Ben de nodige jaren geleden overgestapt op een ander merk, deze C gaat me niet terugbrengen naar de producten uit Affalterbach. Benieuwd hoe de rest van AMG’s huidige/potentiële clientèle hier tegenaan kijkt 🤔
Homer55 zegt
Old-school blijven…
maotje zegt
Dat kan ook maar beperkt. Old-school blijft niet oneindig doorrijden en is een keer op, versleten, doorgerot, gecrasht of economisch gezien niet meer de moeite om te repareren. Met de jaren komen immers de gebreken.
Homer55 zegt
Klopt maar keuze zat om op te rijden. Een beetje handige harrie houdt hem voor redelijk weinig enigszins rijdend.
rrk147 zegt
Ach, het geluid van een 6 cilinder wordt ook steeds minder. Ik vind de M3/M4 standaard ook niet bijster goed klinken.
Het wordt allemaal weggefilterd, het klinkt soms nog wel hard, maar niet meer mooi of uniek.
wessel94 zegt
Eens maar daar kan je nog wat aan doen door andere uitlaat en opf delete
stekkerkoning zegt
Wat is hiervan het nut? Voorheen had een AMG gewoon een belachelijk groot motorblok met onnoemelijk veel vermogen en een buitengewoon gerieflijk koppel. Nu is het een gekunstelde hybride aandrijflijn. Meer dan ooit is het uiterlijk vertoon. En bijbehorend binnenstedelijk sprintjes trekken.
Waarom niet direct volledig elektrisch? Maar bon, ik ben bevooroordeeld.
Bjorn zegt
het Heerlijk Hamerende Geluid van een AMG V8 zal ik echt gaan missen als dit zo doorzet
jessepinkman zegt
Ik las gisteren ergens dat deze nieuwe C AMG niet zwaarder zou worden dan de vorige versie. Vond het al opmerkelijk, maar wat een gewicht.. Mijn M4 uit 2014 is letterlijk 500kg lichter, wauw!
wessel94 zegt
M3/4 is ook een auto voor echte bestuurders. RS en AMG is voor gasten die alleen sprintjes kunnen trekken. Die zal het een worst wezen zolang hij maar hard rechtuit gaat denk ik.
Robert zegt
Ik ben wel eens benieuwd hoe lang dit heel blijft. 476 pk en 545 Nm uit een viercilinder is natuurlijk zeer indrukwekkend, maar het komt wel uit de lengte of breedte.
Ik volg o.a. het YouTube kanaal Motoren Zimmer van AMG Mercedes specialist Jean Pierre Zimmer, en als ik zie hoe snel die oudere generatie motoren soms stuk gaan…
sulobb zegt
2111kg? :O
Ik schrok er even van…
rutgerg zegt
Sta je dan met je AMG aan de laadpaal…
Ot92 zegt
Dat wordt geen leuke autobahn cruiser. De kleine accu is binnen een kwartier leeg met 200+ km/h. Daarna is het een ruim 2100km wegende hok die over circa een 2.0L 476pk beschikt. Doe mij de goede oude 4.0 V8 biturbo maar…
lexis zegt
Meer dan 2 ton aan leeg gewicht, NO THANKS Mercedes. Hier zat echt niemand op te wachten.
718s zegt
Met m’n 1900kg wegende tesla rij ik dit ding helemaal de moeder… En dat voor de helft van de prijs 🤣. Ouwe techniek man… 2 liter met een batterij pakket… Sorry gaat ‘m niet worden…
mashell zegt
Ja maar elektrische auto’s staan er natuurlijk ook bekend om dat ze heel licht zijn…
Dit is een auto waar je de rijtest van wilt zien, want geen woonwagenkamp geluid meer en een sumo worstelaar gewicht, waarom brengt Mercedes dit op de markt?
Ot92 zegt
@718s Dat dan weer net niet he… Of heb je toevallig een Plaid?
leaper035t zegt
De C43 AMG lijkt me een veel en veel betere keuze!
ggj1987 zegt
Dat is een flink opgevoerde naaimachine! Hoe lang zal die het volhouden met de nektasjes die hem koud gaan wegtrappen in de stad? 2100kg is btw echt zwaar. Dat is hetzelfde als een S-Klasse!
petroldrinker zegt
Al is ie nog zo snel, doe mij deoudere v8en maar, veel leuker dan die duracell power die hierin zit…
retsok zegt
De meest nutteloze auto ever.. maak em dik of maak em niet.. vreselijk. Het enige dikke is het gewicht, wat een lacher!!
Dutchdriftking zegt
Schitterende wagen welke veel leuker was geweest met een 6 cilinder.
petrolhead89 zegt
8.
petrolhead89 zegt
Gatverdamme, een vierpitter. Lekker gewicht ook. Nee jongens, dit is echt vooruitgang ten opzichte van de voorganger met machtige V8. Genieten!
dillinger zegt
Wow, 476 pk en 545 Nm uit een 2 liter met 4 cilinders. Maar van ‘t gewicht van 2.111 kg schrok ik nog meer, en dat was niet positief bedoeld. Ik keek echt uit naar dit model als latere opvolger van mijn F20 M135i uit 2014 met 3 liter blok, 6 cilinders, achterwielaandrijving en manueel. Heb nu nog meer ‘t gevoel dat ik met één van de laatste der mohikanen rij, want nog een klein beetje hoop dat Mercedes als tegenoffensief ook een 6 cilinder blok in hun topmodel van de C klasse gingen lepelen, jammer…
antoonniels zegt
Als opvolger van een M135i en C klasse? Ik zou dan toch denken een M3 Touring of Alpina B3 Touring. Heb je i.i.g. nog een fijne 6 cilinder. Op de achterwielaandrijving en handbak zul je waarschijnlijk sowieso in moeten leveren ben ik bang….
RutgerK zegt
Jeetje, wat veel.oldskool reacties. Ik heb wel het vertrouwen dat AMG hier een leuke auto naar heeft gezet.
Ik kan mij nog goed de kleine V6’en van Mazda in de Xedos, 323F en die gaven een mooie sound uit een 1.8 of 2.0 blok. Geen idee of de mechanische beperkingen te groot zijn om deze configuratie te gebruiken ( de F1 rijdt ook met een kleine v6).
Verder veel spijker op laagwater zoeken. Met 450pk moet het wel.mogelijk zijn om een topsnelheid van 250 km/u of 280 km/u vastvte houden. Het gewicht doet er minder toe als het eenmaal in beweging is.
stefano zegt
In 2007 reed mijn moeder in een ML 63 AMG (gewicht 2210 kg!!). Die ging dan weliswaar niet zo hard als deze maar dat geluid was (net als het verbruik) heel indrukwekkend vergeleken met dit apparaat. Mis hem nog elke dag, wat een beest…