Wie A zegt, moet ook B zeggen. Ik liet jullie eergisteren kennis maken met het kontje van de gefacelifte Suzuki Swift (boring), maar nu ligt zoals toen voorspeld ook het persbericht in onze mailbox. Plichtsgetrouw kom ik dus nog even terug op de onwijs coole Swift. NU NOG COOLER! Suzuki zelft heeft het in het persbericht over een compleet nieuwe Swift (het zal wel aan mij liggen).
Ga er dus even rustig voor zitten want we gaan je lekker maken…
De Swift komt er straks met een 94 pk sterke 1,2 liter benzinemotor met Dual-VVT techniek, goed voor 118 Nm bij 4.800 toeren. De CO2 uitstoot van de handgeschakelde versie bedraagt 116 g/km en het gemiddeld verbruik bedraagt 1 op 20.
Ik wist niet dat het kon, maar de nieuwe Swift rijdt nog beter. Door gebruik te maken van sterker staal, is de carrosserie stijver en lichter geworden. Het platform is verder verfijnd en dankzij grotere wielen met lagere banden, worden de rijeigenschappen en prestaties nog sportiever en dynamischer, zo lezen we in het bericht van de Japanse autobouwer. ESP is standaard op alle uitvoeringen.
De styling van de Swift is dynamisch en energiek. Hij is nog atletischer en eleganter dan zijn voorganger. In het interieur wordt stijlvol zwart gecombineerd met zilverkleurige accenten. De Swift is met 3,85 meter lengte liefst 9 cm. gegroeid t.o.v. de huidige versie, terwijl de breedte (1,695 meter, was 1,69) en hoogte (1,51 meter, was 1,5) nagenoeg gelijk zijn gebleven. Ook de wielbasis nam 5 cm. toe (nu 2,43 meter), wat de rijeigenschappen positief beïnvloedt.
De nieuwe Swift wordt na de zomer van dit jaar op de Europese markt gebracht. Meer specifieke informatie over o.a. uitvoeringen en prijzen, wordt in een later stadium bekend gemaakt. We worden dus nog even in spanning gehouden, maak me gek! Bij het persbericht zaten slechts de onderstaande twee foto’s. Zicht op het kontje ontbreekt daarbij, maar gelukkig hebben we die dus al gezien.
Something zegt
Leuke boodschappenwagen voor erbij lijkt me, maar dan wel in het zwart
As_long_as_it_is_fast zegt
Vind het niets speciaals.
Een alledaags autootje als alternatief voor de clio ofzo.
Auto voor alleenstaanden of jongeren mss (hoewel ik zou opteren voor iets anders :) ) of als beginner voor een jong koppel.
John zegt
In de trend van; Never change a winning team?
Ik dacht gister nog dat je een grapje maakte over ‘een nieuw model’ maar aan de wielbasis te zien is dit dus echt een compleet nieuwe auto.. Doet me een beetje denken aan het trucje dat Nissan ooit flikte met de X-trail, die was ook nagenoeg hetzelfd..
Toch Dennis, met jou foto-shop kwaliteiten moet er nog een 3e foto bij kunnen. tip: hij is 9 cm gegroeid ;)
Henk_he zegt
@John: Inderdaad, never change a winning team. Ik vind de Swift een leuke verschijning, vooral vergeleken met zijn doorgaans wat saaie Europese concurrenten. Ik snap best dat Suzuki er voor gekozen heeft niet te veel te wijzigen aan het uiterlijk. En wees nou eerlijk: wat kun je nieuw nou voor leuks kopen voor minder dan €11.000,-?!
Hupke zegt
Nuja, ben er geen fan van maar de Suzuki Swift cup is zeker zo intressant als de Clio cup en soms zelfs als de mini-races.
mco zegt
Daar moet een turboblok in! Mooi bakkie, maar wat zwaardere motoren zouden geen kwaad kunen. Dan hebben ze een goede concurrent voor de Polo GTI.
Bob zegt
@mco
Why? VW heeft toch een aandeel in Suzuki, is die 1.2 eigenlijk nog een eigen ontwikkeling?
AudiQuatro zegt
sorry maar ik zie echt geen verschil!
John zegt
@AudiQuatro: Dat moet jij toch gewend zijn als Audi fan-boy ;)
AudiQuatro zegt
@John: dit is zelfs erger als VAG!
jack_abarth zegt
AudiQuatro,
Dat je dat bij Audi’s zegt kan ik nog begrijpen, maar je ziet toch dat de lampen voor en achter “vlakker” zijn geworden, de hoekige randen in de bumper weg zijn, en dat spiegels kleiner zijn geworden.
rubens zegt
wauw, echt een verandering…
pff… NOT dus
trigger565 zegt
Jaaaaaaaa! Hier zat ik zo op te wachten. Als ik €11.000 had, dan kocht ik dit dus onmiddellijk! Natuurlijk geen leuke tweedehands BMW3 en andere echte auto’s, maar gewoon dit snuifdoosje!
John zegt
@trigger565: Waarom zou je dat doen? Ik vraag me namelijk altijd af als ik iemand in een spiksplinternieuwe Ka zie rijden waarom ze die, plusminus, 10.000 niet in een 2e hands Golf o.i.d. hebben geinvesteerd.. Leg het mij nou eens ff uit..
@Henk_he: ben het met je eens hoor, leuk bakkie maar voor dat geld liever een 2e hands..
trigger565 zegt
@John: ik begrijp niet echt je punt, ik wil enkel duidelijk stellen dat ik ironisch was. Ik vind dit soort auto’s gewoon niet echt een ziel hebben. Het is niets speciaals, en ik (ik zeg enkel ik) zou dit nooit kopen. Dan liever iets tweedehands met een echt gezicht. Karakter is belangrijk voor mij :)
York zegt
@trigger565: Je rijdt wel in een nieuwe auto met alle nieuwe veiligheidsystemen, 5 jaar garantie e.d…. Bij BMW mag je 10000 euro EXTRA betalen voor 5 jaar garantie, voor het geval er in die 5 jaar ooit kosten van 10000 euro zou hebben aan een BMW…:p
En sommige mensen hebben nu eenmaal liever Japans… Zoals wij graag Italiaans eten.;-)
Henk_he zegt
@John: waarom? omdat je met een nieuwe auto zorgeloos kunt rijden (iets met garantie en zo). Daarnaast zijn de kleine auto’s relatief goedkoop in het onderhoud, verzekering en wegenbelasting. Genoeg reden dus om niet voor de afgereden BMW3 te gaan, maar voor iets nieuws. (Begrijp me niet verkeerd, ik rijd ook gewoon een goede tweedehands middenklasser, maar heb wel begrip voor de keuze voor een nieuwe kleine auto).
BMW 130i zegt
Moest ik niet beter weten, dan zou ik denken dat het om een facelift gaat.
de jos zegt
wat van z’n smoel verloren. jammer
floryn zegt
haha die tag. Inderdaad niet erg interessant wat er aan dit model is veranderd al is het wel een aardig autootje.
OTO zegt
Eindelijk? Alsof het de verlossing is waar alle Nederlandse automobilisten naar hebben uitgekeken! Beetje dimmen. Onwijs Coole Swift? Betaalt Suzuki dit stukje? Het nieuws is dat zelfs Suzuki nu voor een langzaam evoluerend modelontwikkeling lijkt te kiezen. Het woord persbericht wil ik niet lezen in artikelen.
Jochempie zegt
Ik zei het al, het is een complete nieuwe Swift. Behalve dat de auto meer een wigvorm heeft gekregen zie je het aan de achterkant van de achterste zijruit, die nu afgerond schuin naar achteren omhoog loopt. Niemand verandert bij z’n facelift de vorm van de zijruiten.
jack_abarth zegt
@trigger565,
Je bedoelt sarcasme in plaat van ironie, maar dat terzijde. John snapte jou in elk geval niet.
York zegt
@jack_abarth:
/Dik woodenboek aan
Sarcasme is lachen met pijnlijke zaken zoals de dood.
Ironie is dingen zeggen waarmee je doelt op het andere.
/Dik woodenboek uit
York zegt
@York:
Woodenboek = woordenboek dus:p
midasracer zegt
blah blah blah. Ondertussen zie ik geen verschil tussen de nieuwe en de oude. Ik heb het altijd overigens een grappig autootje gevonden vanwege een aantal aaibare Mini elementen.
Nimbus zegt
94 pk uit een 1.2, das opzich erg netjes.
BananaFlip zegt
@Nimbus: Wel jammer dat de motor daarbij bijna 5000 toeren moet draaien…
BananaFlip zegt
Dat is wel jammer hoor. Door die kleine dingetjes te wijzigen heeft Suzuki de auto meteen een heel vrouwelijk, rond (Micra-like) uiterlijk gegeven. Dat zorgt er voor dat het lekkere karretje dat het was met het stoere, leuke, simpele en simpelweg aantrekkelijke uiterlijk verdwijnt. Jammer, want een 1.6je met GT-pakket was een van de leukere startersauto’s (tweedehandsje, dat dan wel ;) ).
Esprit_de_Flandre zegt
Tja, normale evolutie. In zwart én met zwarte velgjes ziet het er wel nog stoer uit voor een klein Japke.
Patrick zegt
What else is new?
fab zegt
dat mensen dit zelfs durven vergelijken met audi, nja volgens mij zien doorsnee eigenaars van een swift het verschil niet, nja ook niet dat het iemand interesseert…
en buiten de gril is er toch veel verschil bij audi, net als bij bmw daar is de gril ook altijd zelfde
Mootjuh03 zegt
“compleet”nieuwe suzuki swift?
Je bedoelt alleen de achterlichten :P
Mika Hakkinen zegt
Jammer dat het hoekige weg is.. Vandaag nog 1 gezien blijft een erg leuk karretje.. jammer dat het nu een Clio is
David zegt
Jammer dat er geen gewicht vermeld wordt.
Het vermogen, en handeling in het algemeen, zegt mij niet zo heel veel zonder dit te weten.
phantom zegt
Als je hier geen verschil in ziet t.o.v de oude dan ben je echt niet goed swift!
Dimglor zegt
Die swiftjes zijn eigenlijk nog best mooie wagentjes…. Ik heb nog getwijfeld om zo 1 te nemen ipv een Fiesta… Maar de Fiesta is toch wel mooier en is toch wel de betere wagen ;)
Cantago zegt
Ik zie zo geen verschil, maar het klinkt wel goed!
FlorisFerrari zegt
Er is geen paneel van deze auto hetzelfde jongens ;)
Dog zegt
In de GT uitvoering was de vorige versie wel een erg stoer boodschappenkarretje, nu is het zo’n typisch te glad, te rond, te saai, vrouwelijk bakkie waar je niet dood in gevonden wilworden als man !
RND zegt
vorrige was indd mooier in mijn ogen, maar dat stijvere carroserie en grotere wielen klinkt goed. standaart ESP…. dan moet het toch wel spannend zijn zonder
Guus zegt
Ik heb gisteren een proefrit gemaakt in de Suzuki Swift New Exclusive. Wij hadden een Swift Shogun van 2008, die bij een brand verloren is gegaan. De nieuwe rijdt fantastich. Minder geluid, betere wegligging en beter afgeveerd. Prachtig interieur en bij deze uitvoering zijn bijna opties standaard.
Alex zegt
de motor is een nieuwe vtt 1.2 liter en presteerd meer dan de oude 1.3 liter en hij kan 1:20 halen
dus mensen jullie lullen teveel overt een tweedehandsje dat gegarandeerd meer verbruikt.
En de wegligging er is niks beters
Alex zegt
de motor is een nieuwe vtt 1.2 liter en presteerd meer dan de oude 1.3 liter en hij kan 1:20 halen
dus mensen jullie lullen teveel over een tweedehandsje dat gegarandeerd meer verbruikt dan deze BEAUTIFUL NEW CAR
En de wegligging er is niks beters
de exclusief uitvoering heb ik en moet jij eens zien wat daar allemaal inzit het is net een cockpit van een F 16
ze zijn gewoon jaloers denk ik
suzukiswifter zegt
denk het ook dat ze jaloers zijn
en enorm scheel dat ze de verschillen niet zien.
Ah effe naar HANS ANDERS kan beslist geen kwaad
dealer zegt
rijd er maar eens mee dan piepen ze wel anders
met die nieuwe VVT 1.245 cc motor 1:20 haalbaar
de exclusief uitvoering heeft standaard LM velgen key lose
start stop ESP