Bloemetjesgeur op de vroege maandagochtend: Seats bijdrage aan een betere wereld, de Ecomotive-versie van de nieuwe Ibiza, is eindelijk in het huis. Energielabel A en 20% bijtelling in 2009, wat wil een milieugeldbewust mens nog meer?
De Seat Ibiza Ecomotive stoot slechts 98 vieze grammetjes CO2 per km uit en verbruikt daarbij 0,037 liter diesel, oftewel 3,7 l/100 km. Indrukwekkende waarden, maar er zijn dan ook veel aanpassingen gedaan ten opzichte van de standaard auto. Zo is de aerodynamica verbeterd door een gesloten grille en zijn er spoilers en luchtgeleiders toegevoegd die de stroomlijn verbeteren. Uiteindelijk is de cW-waarde van deze Ibiza gedaald van 0,33 naar 0,30. Zelfs de wieldoppen en bandenspanning zijn anders, en de auto is zo’n 10 kg lichter dan het standaard model.
Onder de kap vinden we een driecilinder 1.4 TDI met 80 pk en 195 Nm met o.a. een uitlaatgasrecirculatieklep (scrabbelen?) en onderhoudsvrij roetfilter. Vanuit stilstand heb je de Ibiza in 12,9 seconden op 100 km/h, en met wat aandringen stoomt hij door tot 177 km/h. Dit is sneller dan de standaard 1.4 TDI, die de sprint in 13,1 seconden aflegt en slechts 169 km/h op de klok kan zetten.
De vijfdeurs Ibiza Ecomotive kun je vanaf februari krijgen voor €19.595. De driedeurs volgt begin april en is 200 euro goedkoper. Daarbij is de maximale milieukorting van €2.000 inbegrepen. Zoals gezegd valt de auto in de 20% bijtellingscategorie. Allemaal naar de dealer rennen dus!
Nieuwe SEAT Ibiza Ecomotive – nog ‘groener’, nog schoner
CO2-uitstoot verder teruggedrongen tot 98 g/km
Gemiddeld brandstofverbruik slechts 3,7 liter per 100 km
Verbeterde aerodynamica, aangepast motormanagement en gewichtsverlaging
Energielabel A en in 2009 in de 20% bijtellingsklasseLeusden, 1 december 2008 – SEAT’s reeks ecologische modellen blijft maar groeien. De oorspronkelijke Ibiza Ecomotive vormde het startpunt van de Ecomotive lijn en werd kort daarna gevold door de Ecomotive-versies van de Leon en Alhambra. Na de recente lancering van de nieuwe, vierde generatie Ibiza brengt SEAT nu ook van dit model een Ecomotive-variant op de markt met nog meer oog voor het milieu. Met een CO2-waarde van slechts 98 g/km en een brandstofverbruik van 3,7 liter per 100 kilometer noteert de Ibiza Ecomotive waarden die toonaangevend zijn in deze klasse.
Deze cijfers zijn ongeëvenaard in dit segment en worden gerealiseerd dankzij de doorontwikkeling van de 80 pk sterke SEAT Ibiza 1.4 TDI-krachtbron met roetfilter, die in de basis al uitstekende emissiewaarden noteert. Deze krachtbron in combinatie met de geoptimaliseerde aerodynamica, gewichtsreductie en modificaties aan het motormanagementsysteem hebben met een uitstoot van slechts 98 gram CO2 per kilometer geresulteerd in één van de schoonste auto’s op de markt.
Geoptimaliseerde aerodynamica
Verbeteringen aan de stroomlijn van de auto zijn essentieel om de emissiereductiedoelstellingen te realiseren. De radiatorgrille is aangepast en is nu compleet gesloten. Het ontwerp van de onderste grille geleidt een deel van de lucht nu weg van de motor voor verbeterde aerodynamicawaarden. De speciaal voor de Ibiza Ecomotive ontworpen voor- en achterspoiler versterken de positieve aerodynamische eigenschappen. Normaal gesproken versterken spoilers vooral de sportieve uitstraling van een auto, maar deze voorzieningen spelen op de Ecomotive een belangrijke rol in de stroomlijn en prestaties van de auto en beperken daarmee het brandstofverbruik en de emissies. Tot slot is de auto ter hoogte van de achterwielen uitgerust met geleiders die de luchtstroom en daardoor de aerodynamica van de auto positief beïnvloeden.
Gesloten wieldoppen op de 14 inch wielen verlagen de luchtweerstand nog verder en de verhoogde bandenspanning tot 2.9 bar vóór en 2.7 bar achter draagt eveneens bij aan de uitstekende en verantwoorde prestaties van de Ibiza Ecomotive.
Het totaalpakket aan aerodynamische wijzigingen voor de Ibiza Ecomotive heeft geresulteerd in een daling van de cW-waarde van een oorspronkelijke 0,33 tot een zeer indrukwekkende 0,30.
Efficiënte motorDe belangrijkste modificaties aan de motor zijn te vinden in de software van het motormanagementsysteem. De prestaties van de 80 pk sterke 1.4 TDI zijn verder geoptimaliseerd, resulterend in een driecilinder met een koppelafgifte van 195 Nm tussen 1.800 en 2.200 tpm. De krachtbron is voorzien van een EGR uitlaatgasrecirculatieklep en een partikelfilter in het eerste deel van het uitlaatgastraject dat als katalysator én roetfilter een dubbele functie heeft. De ECU van de auto checkt regelmatig de staat van het filter en activeert het regeneratieproces waarbij de verzamelde roetdeeltjes worden verbrand. Dankzij dit systeem is het roetfilter geheel onderhoudsvrij.
SEAT heeft bovendien nieuwe software ontwikkeld voor het motormanagementsysteem dat het brandstofverbruik verder aanscherpt en het CO2-niveau reduceert. Een geoptimaliseerde brandstofinspuiting en aangepaste luchtstroomintervallen voor de turbo hebben geleid tot een recordverbruik van gemiddeld 3,7 l/100 km. De brandstofconsumptie buiten de stad bedraagt slechts 3,0 liter, terwijl het verbruik in de stad met 4,9 liter nog steeds onder de magische grens van vijf liter per 100 kilometer blijft.
Gewichtsbesparing
Een aanvullende emissiebeperking is gerealiseerd door het gewicht van de auto te verlagen. Het was geen eenvoudige opgave om het in vergelijk met de vorige Ibiza reeds teruggedrongen wagengewicht van de nieuwe SEAT Ibiza nog verder te doen afnemen. Toch heeft SEAT er nog tien kilo af weten te halen, waarmee het gewicht van de Ibiza Ecomotive nog maar 1.050 kg. bedraagt. Een prestatie die een verdere bijdrage heeft geleverd aan het realiseren van het lage CO2-emissiecijfer van 98 g/km.
Minder emissies, verbeterde prestaties
Hoewel het vreemd lijkt, levert de nieuwe Ecomotive betere prestaties dan de standaard Ibiza. De modificaties doorgevoerd ter verlaging van het brandstofverbruik en de emissies hebben in een aanvullend voordeel geresulteerd: de betere stroomlijn en het lagere gewicht stellen de Ibiza Ecomotive in staat tot het behalen van een hogere topsnelheid en snellere acceleratie- en tussenacceleratietijden. De nieuwe SEAT Ibiza Ecomotive laat een topsnelheid van 177 km/u noteren, sprint in 12,9 seconden van 0 naar 100 km/u, legt in 34,7 seconden vanuit stilstand een kilometer af en accelereert in de vijfde versnelling in 13,3 seconden van 80 naar 120 km/u. De waarden voor de standaarduitvoering bedragen respectievelijk 169 km/u, 13,1 seconden, 35 seconden en 13,9 seconden.
Uitgebreide uitrusting
De nieuwe SEAT Ibiza Ecomotive is leverbaar als vijfdeurs en als 3-deurs SC, waarbij de uitgebreide reeks kleuren van de reguliere Ibiza ook voor de Ecomotive gespecificeerd kan worden. Naast de toevoeging van de achterspoiler, die hem optisch laat afwijken van de Reference waarop hij gebaseerd is, is de Ecomotive tevens voorzien van in carrosseriekleur gespoten buitenspiegels en portiergrepen, dubbele koplampen en een speciale interieurbekleding.
De nieuwe Ibiza Ecomotive kan bogen op een uitgebreide standaarduitrusting met ondermeer airconditioning, cruise control, ABS, airbags voor de bestuurder en voorpassagier, zijairbags voor (hoofd/borst), een MP3 audiosysteem met Aux-in-aansluiting en zes speakers, elektrohydraulische stuurbekrachtiging, 14 inch wielen met 175/70 banden en wieldoppen, een antidiefstal antenne, luchtrecirculatie met een pollenfilter, op afstand bedienbare centrale portiervergrendeling, een waarschuwingssysteem voor het dragen van de veiligheidsgordels, Isofix verankeringpunten achterin, een in hoogte verstelbare bestuurders- en passagiersstoel en drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen achterin.
SubsidieDoordat de SEAT Ibiza Ecomotive een lagere emissie heeft dan 117 gram CO2/km komt deze Ibiza-versie voor zakelijke rijders in 2009 in aanmerking voor de 20% bijtellingscategorie, in plaats van de gebruikelijke 25% bijtelling. De gunstige prijsstelling is verder een gevolg van de toekenning van een maximale milieusubsidie van € 2.000,-. Daarvan komt € 1.600,- op het conto van het A-label, terwijl € 400,- wordt verleend omdat de Ibiza Ecomotive standaard is voorzien van een dieselroetfilter.
Prijzen
De vijfdeurs SEAT Ibiza 1.4 TDI Ecomotive is vanaf medio februari 2009 leverbaar, vanaf € 19.595,-. De SEAT Ibiza 3-deurs SC 1.4 TDI Ecomotive is leverbaar vanaf begin april 2009, vanaf € 19.395,-.
Robert zegt
Geil?!
DTR zegt
Mooi aanbod, de vraag is eigenlijk waarom ze een deel van de (of alle) aanpassingen niet op elk model doen…
check: onderhoudsvrij >> onderhoudsvrije roetfilter
w0o0dy zegt
98gram was toch goed genoeg voor 14% bijtelling? Of is de norm voor diesel nu nog lager gelegd?
Doewap zegt
@DTR
Inderdaad. Het is vreemd dat ze met een dichte grill, wat plastic langs de randen en een wat andere bandjes al bijna 10% luchtweerstand kunnen verminderen, en dat dan niet gewoon met alle auto’s doen. Nou ja, die banden zijn niet overal geschikt voor natuurlijk…
We kunnen met zijn allen zonder veel in te leveren al heel wat besparen. Het probleem is denk ik dat de auto industrie zich gedwongen voelt, daarom wat obstinaat reageert (vooral de Duitsers) en zich ook afvragen waarom zij zo achterna gezeten worden. Had je ze vrij gelaten zichzelf te verbeteren, dan hadden ze op basis van de consumentenwens (schoner worden, leuk blijven) allemaal gedaan wat BMW heeft gedaan met ED: besparen over je hele modellen-gamma en niet alleen op een paar superzuinige auto’s.
Overigens, ik vind het jammer dat Ruben toch nog een beetje lullig (hoewel best grappig) doet over zo’n auto. Dit bedient gewoon een deel van de markt. Ze pretenderen niet dat dit een sportauto is. Sommigen onder ons beleven ook plezier aan techniek en efficientie (waaronder ik, en ik houd ook van Aston Martins). Je zegt het trouwens zelf: het ding is nog sneller dan de gewone TDI (waarom bouwen ze die trut dan nog, vraag je je toch af…?).
CRX zegt
@WOoOdy: Is 96 gram.
Jammer dat zie die laatste 2 gram er niet af hebben gekregen, dat zou echt een boost geven in de lease-cijfers denk ik.
Of zouden ze nog een update achter de hand willen houden die er echt toe doet?
Klopt, ik mag inderdaad graag speculeren over het slechte van de mens, zeker als het om verkoopcijfers gaat.
RobertJ zegt
Aan de ene kant weer een gram dichter bij de 96 gram, aan de andere kant, “maar” 1 gram onder die van de golf bluemotion, die een 1.6je heeft en toch iets forser is. Ik denk dat die 2 gram eraf mogelijk wordt bewaard voor de toekomstige polo BM. (is dat logisch? geen idee)
Achiel zegt
Tis wachten op de cupra, o ja en het CO2 verhaal is 1 grote kolder. Laat je niet gek maken.
peter zegt
@Achiel: tuurlijk, als je zo beter kan slapen…
Cord zegt
@Achiel ht is iig geen grote kolder meer sinds je op bijtelling kan besparen als je in minder CO2 uitsootende auto gaat rijden. Zeker nu die klootzakken van de Christen Unie het 15jaar oude auto verhaal hebben afgeschoten…
Laurens zegt
Gisteren een interessante documentaire op Canvas. Net voor Topgear, het sloot mooi aan.
Nederland en België werden vergeleken voor wat betreft de maatregelen die we nemen om fijnstof terug te dringen. Volgens het verhaal leeft de gemiddelde Belg 13 maanden korter door de effecten van fijnstof. Dat niet allemaal door het wegverkeer veroorzaakt wordt overigens. Rokers leven overigens zo’n 7 jaar korter (?).
Er werd oa gezegd dat een liter diesel af raffinaderij duurder is dan een liter benzine (zo’n 15%). Verschil aan de pomp is accijns. Die is relatief lager op diesel, oa omdat de in NL en BE de transportsector min of meer gesubsidieerd wordt.
Verder is NL actiever met roetfilters, en kosten diesels hier in verhouding veel meer dan benzine auto’s.
Deze effecten hebben wel invloed op het kilometrage waarbij diesels goedkoper worden. Ik denk dat zo’n Seat Ecomotive zijn meerprijs pas terug verdient als je er meer dan 45.000 per jaar mee rijdt. 2e hands blijven ze misschien toch interessant, beetje zoals een auto op gas, de installatie is al afgeschreven als je het ding koopt.
Wover zegt
Niet vergeten dat dit nog steeds de pompverstuiver is. De Golf 6 Bluemotion krijgt een 1.6 TDI 110pk en zou ook maar 3.8l gaan verbruiken. De Passat Bluemotion II zou daar niet ver boven liggen (4.2 ofzo?).
Mijn punt: diezelfde 1.6 TDI in een Ibiza en je krijgt een lager verbruik, maar veel betere (hoor ik iemand sportief denken?) prestaties!
Henkie zegt
@Laurens
Ik heb zitten rekenen. Deze auto is vergeleken bij de Seat Ibiza 1.4 TDI Reference 1400 euro duurder. Omdat ie zuiniger is deze auto 60 cent per 100 kilometer zuiniger. Na wat rekenen kom ik op ongeveer meer dan 233.000 km dit jaar rijden wil je dit binnen een jaar terugverdienen. Als je hem 5 jaar houd. Moet je elke jaar inderdaad 45.000 km rijden om het binnen 5 jaar terug te verdienen.
Zo lang deze auto’s niet even duur zijn als de normale diesel is het gewoon onzin om deze auto aan te schaffen. Tenzij je voldoet aan de bovenstaande profiel.
Laurens zegt
He, is de Eco duuder dan de gewone diesel, ik lette niet goed op derhalve.
Maar mijn vergelijk was tussen een benzine en een diesel bedoeld, beide met zo’n 80 pk. Is de diesel iets van 4000 duurder, en dat verdien je niet snel terug.
Marco zegt
De nieuwe Ecomotive is stukken duurder dan de vorige. Ook ten opzichte van de nieuwe generatie met 1.4 TDI Reference. De uitrusting is van die laatste is echter kariger dan bij de Ecomotive, dan valt het verschil te verklaren. Maar alsnog zo’n 3000 euro meer betalen voor de nieuwe Ecomotive. 3.7l is leuk maar inderdaad, de Golf VI BlueMotion belooft 3.8 te gaan doen…
Dat die grille niet bij elk type dicht wordt gemaakt heeft ook te maken met koeling natuurlijk. Hier zal wel minder aan de haak mogen, mocht je dat willen. En ja verder is het gewoon een kwestie van marketing. BMW voert aanpassingen integraal door als enige. Kost wat, maar heb je ook wat :)
ik rol zegt
Gouwe wieldoppuh en heis reip for weet ik veel, niet vor men of women
vor brommerreijers
Steven zegt
Ik ben twee maanden geleden overgegaan tot een lease ecomotive Leon.
Twee maanden later, welgeteld 60 dagen, heb ik van de wagen slechts 18 dagen kunnen genieten. Reden: om de 700 km technische storing van de DPF-filter, die aangeeft dat hij “vol” zit, schiet in de naverbrandingstand, wat op zich niet erg is, maar dan gebeurd er iets vreemd: de auto zet zich in safety mode, mijn turbo druk is weg en de voorgloeiing van de bougies schieten aan. Gevolg een onbestuurbare wagen met nog amper 70 pk. Deze week is het de ZESDE keer op twee maanden tijddat hij voor een week binnen gaat bij de de dealer: resultaat: ze vinden het niet. Na vele mails en telefoons en dreiging met advocaten heb ik EINDELIJK een vervangwagen gekregen tot mijn problemen met mijn wagen opgelost zijn of tot ze mij een nieuwe kunnen regelen. Ik ben op zoek naar mensen die ook technische problemen hebben gehad met hun ecomotive. Naar het schijnt zou deze technologie nog in hun kinderschoenen staan en bovenstaande problemen met zich meebrengen. In mijn zaak heeft de groep d’ieteren lease maatschappij heel laat haar verantwoordelijkheid genomen. De auto zit nu binnen in een technical centre. Wait and see.
Hans zegt
Wat Achiel schrijft over CO2 klopt. Er zijn een paar ‘wereldverbeteraars’, die de uitstoot van CO2 verantwoordelijk maken voor aantasting van de ozonlaag of welke laag ook. En de hele wereld slikt deze nonsens. Wist je, dat de tuinders in het westland al sinds jaar en dag hun kassen vol spuiten met CO2 om de gewassen beter te laten groeien. En is het je wel eens opgevallen, dat de groenzones langs de snelwegen er vaak beter bij staan dan menig groen op het platteland? Feit is, dat er al volop CO2-uitstoot was toen de auto (en alle andere door brandstofmotoren aangedreven transportmiddelen) nog moest worden uitgevonden. Maar je moet als zogenaamde wereldverbeteraar toch íets verzinnen om aandacht te trekken, nietwaar. Als sinds het ontstaan van de mens geldt, dat die wíl worden belazerd.