Het heeft even geduurd, maar de productie van de Volvo EX90 is eindelijk gestart.
Het lijkt erop dat we een themaweek hebben, namelijk de Week van de Langverwachte EV’s die Eindelijk in Productie Gaan. Maandag schreven we dat de productie van de uitgestelde Ford Explorer EV eindelijk is begonnen en vandaag meldt Volvo dat de eerste EX90 van de band is gerold. Daar hebben we heel lang op moeten wachten, want de EX90 werd al in 2022 onthuld.
Waarom heeft het zo lang geduurd? Nou, de EX90 is nogal een complex product, met allerlei nieuwe systemen (voor Volvo in ieder geval). Volvo had dus extra tijd nodig om de software op orde te krijgen. De problemen hadden onder andere te maken met het LiDAR-systeem. Ze hadden de auto natuurlijk gewoon op de markt kunnen brengen á la Volkswagen, maar Volvo koos toch voor de veilige weg…
Nu is het eindelijk zover: de eerste Volvo EX90 is van de band gerold. Niet in Zweden en ook niet in China, maar in de VS. In de Amerikaanse Volvo-fabriek in South Carolina rolt momenteel al de S60 van de band (maar niet de V60). Met de lokale productie zal de EX90 in ieder geval geen last hebben van de torenhoge China-taks van Joe Biden.
Wat de EX90 in Nederland moet kosten weten we al geruime tijd, maar we zullen de prijzen nog even kort op een rijtje zetten:
- Volvo EX90 Single Motor (279 pk, 580 km range): €83.495
- Volvo EX90 Twin Motor (408 pk, 585 km range): €88.995
- Volvo EX90 Twin Motor Performance (517 pk, 580 km range): €98.495
Alle uitvoeringen hebben dus ongeveer dezelfde range, het verschil zit ‘m in de performance. De versies met twee elektromotoren hebben ter compensatie wel een iets grotere accu (111 kWh in plaats van 104 kWh). Zeven zitplaatsen zijn standaard in iedere EX90, wat vrij uniek is voor een EV.
Hoewel de productie dus op gang is moeten we nóg langer wachten voordat de EX90 daadwerkelijk in Nederland verschijnt. Zoals we in april al konden melden zullen de eerste Nederlandse klanten pas in oktober de sleutels in handen krijgen.
De video waarin Wouter de EX90 voorstelt kun je hieronder nog eens bekijken:
lekkerlinksrijden zegt
Zeecontainer, vind het helemaal niks.
kniesoor zegt
En wat weegt al dit moois ?
rollingstoned zegt
Ongeveer de helft van de zus van @willeme? ;-)
Hans worst zegt
De eerste generatie zag er 10 keer beter uit. Dit is een mislukte poging om die moderniseren. Beter waren ze opnieuw begonnen
Richmond zegt
Welke eerste generatie? Deze wordt boven de xc90 gepositioneerd heb ik het idee.
machielvdd zegt
De EX90 en de XC90 worden nog een tijdje naast elkaar geleverd, maar de EX90 is wel de opvolger (net als de Fiat 500e vs. de normale Fiat 500). Afmetingen en prijsstelling zijn ook vergelijkbaar.
degrotemuis zegt
Ik weet niet of het een goed teken is dat een autofabrikant een auto aanprijst met “take your favorite apps for a spin”. Wel betere keus van Volvo om niet de MEB introductie route te volgen, waarbij de klanten van met name de ID.3 Betatesters waren, misschien zelfs Alphatesters.
machielvdd zegt
Die foto is gemaakt op de CES, dus dat verklaart waarschijnlijk de invalshoek
Erwink zegt
Oei, weer een nieuwe vrachtwagen op de NL-wegen. De trend van de overgewicht-auto’s in NL is niet best. Nederland moet aan de lijn! Bestrijd autobesitas! ;-)
Oh en ik vind deze Volvo niet mooi, als dat nog niet duidelijk was
Eduardo Cuvelier zegt
Volvo EX90 Scandinavian Shifted SUV – Score :
– Skjalg A. Skagen : ‘Decades’
– https://www.youtube.com/watch?v=6wn7De2awKs