
Het heeft even geduurd, maar vanaf nu rollen er ook batterijen van de band die 100% ‘made in Europe’ zijn.
Met de onstuitbare opmars van de EV, moeten er in een rap tempo accufabrieken uit de grond worden gestampt. Het produceren van accu’s voor EV’s is momenteel vooral een Aziatische aangelegenheid. Daarnaast Tesla bouwt natuurlijk haar eigen accu’s. In Europa deden ‘we’ niet echt mee op dit vlak. Daar is vanaf vandaag echter verandering in gekomen.
Het Zweedse Northvolt is namelijk gestart met de productie van hun lithium-ion batterijen. Het bedrijf meldt trots dat dit de eerste batterijcel is die volledig in Europa is ontwikkeld en geproduceerd. Northvolt kan vanaf nu tegenwicht gaan bieden aan de Aziaten.
Northvolt is feite nog een kersvers bedrijf, want ze bestaan nog maar sinds 2015. Niet geheel verrassend is deze start-up opgericht door een ex-medewerker van Tesla. Net als Tesla timmert Northvolt in korte tijd heel hard aan de weg. Onder andere Volkswagen, BMW en Volvo hebben flink geld gepompt in Northvolt. Deze merken zullen tevens de afnemers zijn van de accu’s.

Northvolt gaat in 2022 (wat in theorie al over twee dagen kan zijn) de eerste accu’s leveren. Het doel is om de komende jaren toe te werken naar een productiecapaciteit van 60 GWh. Voor de goede orde: dan praten we dus over 60 miljoen kWh.
Naast deze megafabriek die nu op gang is gekomen gaat Northvolt ook nog een megafabriek uit de grond stampen in samenwerking met Volvo. Ook al is Volvo in Chinese handen, Northvolt en Volvo blijven natuurlijk landgenoten.
maar de zeldzame materialen, de rare earth materials, die ze gebruiken voor een batterij komen wel van bepaalde plekken in de wereld. en die ontginning, transport en recyclage daarvan is ook wel wat co2
@jantje_555; klopt, China heeft ongeveer 65-70% (geschat) van de bekende wereldvoorraad van zeldzame aardmetalen in bezit en controleert wereldwijd ongeveer 80-85% van de wereldhandel daarin. En daarmee heeft dit land een geweldige machtspositie veroverd in de wereldeconomie.
En juist hierom is het belangrijk dat de Europeanen zich gaan focussen op eigen productie, met eigen voorraden dan wel eigen concessies in de wereldhandel, want geen enkel ander groot land of werelddeel ziet de huidige Chinese dominantie als een positief gegeven.
Mede hierom is het ook des te belangrijker dat de automotive industrie zich niet alleen maar blind blijft staren op de toekomst van elektrische aandrijving, maar toch ook verder kijkt naar alternatieve brandstoffen als waterstof of synthetische brandstof, desnoods in hybride vorm. Jammer alleen dat de politiek dit pas zo ongelofelijk laat heeft doorgekregen (of soms zelfs nu nog niet doorheeft, hè Jesse Klaver? Hè Rob Jetten?). Daarnaast is een verdere ontwikkeling van accu’s zonder die aardmetalen (denk o.a. aan lood-carbon accu’s) ook bitter noodzakelijk.
@RRRobert: China is beetje de controlleur van de wereld op de moment: Azië, 90% Afrika, Oost Europa… . Amerika valt uit elkaar als ze al hun goud zouden weghalen daar. En kijk is naar de covid pandemie daar? Het kwam van China, maar het is er niet meer!
Moet je toch dringend eens wat meer nieuws opzoeken over de uitbraken daar. Ze hanteren
nog steeds gerichte (in specifieke regio’s/steden, is dan ook enorm land) maar extreem zware lockdown maatregelen waarbij risicogroepen niet eens mogen buiten komen om hun eigen boodschappen te doen. Dit soort maatregelen zijn zeer effectief maar krijg je in onze westerse maatschappij gewoonweg niet verkocht…
@tortuga: het is een stuk makkelijker een pandemie bestrijden als je de bevolking die je (bizare) maatregelen niet volgt gewoon in de cel kan gooien (of erger). China is een groter probleem dan Covid.
@flutterby: uiteindelijk komt dat hele covid-geneuzel china heel
goed uit! En juist in een land wat alles controleert is het vreemd dat dit “gebeurt”….
@misterbo: eerst ontkennen en toen het de vrije wereld in ging opeens alle informatie aanleveren. Niets verbaasd mij meer als het om het regime van China aankomt..
@tortuga: het is er nog steeds. Alleen china brengt niets naar buiten. Daarbij zoals al de opmerking is gemaakt zijn de maatregelen daar erg streng. Lockdown is lockdown en hoef je echt niet naar buiten te komen. Dan pakken ze je direct op met alle gevolgen vandien. Laat staan demonstreren tegen de maatregelen.
@RRRobert Precies dit dus…
@Jantje_555: klopt, alleen claimt Northvolt 80% minder carbon footprint achter te laten dan andere batterijfabrikanten. Nog een lange weg te gaan, maar dit gaat de goede kant op.
@Jantje_555: het gaat meer om het feit dat het in Europa ontworpen, ontwikkeld en geassembleerd wordt. Wat blijkbaar ook Europese industriële geschiedenis in gaat vanwege de onafhankelijkheid t.o.v. Azië
Het zijn Rare earth elements en die zitten niet zozeer in accu’s voor EV’s…
De zooi die er wel in zit hebben we genoeg behalve Cobalt maar dat gaat er sowieso al steeds meer uit, niet meer nodig in bijvoorbeeld LFP accus.
Litium is geen probleem…
https://nl.hardware.info/nieuws/76421/duitse-rijngebied-herbergt-genoeg-lithium-voor-meer-dan-400-miljoen-elektrische-autos
@Jantje_555: niet meer dan voor het boren van olie om daar uiteindelijk benzine vxn
@Jantje_555: en aardolie? Waar halen we dat voor het overgrote deel
Vandaan? Dat komt ook niet bij pernis uit de grond toch?
Accu’s van Tesla zijn toch in samenwerking met Panasonic? Dus alsnog een Aziatische aangelegenheid…
Niet allemaal. Ze werken ook samen met CATL. Maar goed dat is ook Aziatisch.
Waar ik eerst in een artikel met een video altijd een ‘0 seconden-video’ moest wegklikken blijft de hele app nu gewoon hangen bij het lezen van een artikel met een video…
bij meeste websites/blogs die ik volg installeer ik de app niet meer, ik gebruik gewoon de mobiele website op mijn smartphone.
60GWh voor 3 grote automerken is niet heel veel overigens. Northvolt is daarmee geen grote speler.
Ter vergelijk, Tesla Gigafactory Berlin gaat tot 250GWh per jaar produceren, ongeveer genoeg voor 1 miljoen Tesla’s.
Genoeg voor ongeveer 750.000 voertuigen of ongeveer 5% van het productievolume in Europa.
Mooie eerste stap. Nu nog veel meer fabrieken en opschalen.
Bericht klopt niet. Want zelf zit ik ook in de wereld van batterijen. En we hebben voor projecten ook batterijen gebruikt waarvan de cellen ook in Europa zijn geproduceerd. Van het merk Leclanche. (Zoek maar op). En zo zijn er wel meer batterijcel fabrikanten in de EU.
Maar het is denk ik wel de eerste die zich puur focused op elektrische commerciele auto’s.