Suzuki gaat zachtjesaan ook maar eens beginnen aan een elektrisch model. Ze hebben zelfs al een concept car.
De Japanners hebben best wel zitten slapen met z’n allen, want ze waren allemaal vrij laat met het introduceren van een elektrische model. Suzuki maakt het helemaal bont, want ze moeten nog beginnen aan hun eerste EV. Zelfs conservatieve merken als Lotus en Maserati hebben al elektrische modellen, maar Suzuki heeft nog niks.
Is Suzuki soms van plan om zichzelf op te heffen over een paar jaar? Toch niet, want ze komen nu eindelijk met een EV aanzetten. Althans, een concept car voor een EV. Dat is in ieder geval een begin.
De concept car heet Suzuki eVX en wordt gepresenteerd op de India Auto Expo. Dat klinkt als een ver-van-je-bed-show, maar dit is niet een of ander budgetmodel dat straks nul sterren scoort bij de crashtests. Dit model komt ook gewoon onze kant op.
De eVX is 4,3 meter lang en is daarmee voor Suzuki-begrippen best fors. Ter vergelijking: de Vitara is 4,17 meter lang. De Japanners zeggen ook al iets over de specificaties. De Suzuki eVX krijgt een 60 kWh accu, die goed moet zijn voor een WLTP-range van 400 km.
De eVX oogt een stuk strakker en moderner dan het huidige gamma, al doet Suzuki geen enkele moeite om de auto aantrekkelijk te presenteren. We krijgen namelijk de saaiste renders voorgeschoteld die we ooit gezien hebben.
Omdat de auto nog in de conceptfase zit, hoef je de eVX ook niet volgende maand bij de lokale Suzuki-dealer te verwachten. Ook niet dit jaar trouwens. En ook niet volgend jaar. De lancering staat pas gepland voor 2025. Dat vinden ze waarschijnlijk zelfs bij Dodge aan de late kant.
Johanneke zegt
Ik denk dat de Japanse merken helemaal niet hebben zitten slapen, maar gewoon de rest eerst het wiel uit laten vinden, en ondertussen nog dik marktaandeel pakken met de ICE auto’s. 5 van de 15 grootste autoverkopers zijn Japans, Suzuki staat daar ook gewoon tussen:
https://www.factorywarrantylist.com/car-sales-by-manufacturer.html
Wanneer de ICE auto’s echt verboden / niet meer gewild worden in het westen hebben ze allemaal huj modellen gewoon op orde hoor.
Dickie zegt
Suzuki verkoopt voor heel veel autos in landen zoals India, Pakistan, Indonesie daar zijn ze de eerste 20 jaar nog niet echt aan toe dus waarom zullen ze zich zo druk maken.
Jagris zegt
Omdat op de auto’s die ze daar en masse verkopen niet veel marge zit per auto. Vroeger wilde men zoveel mogelijk auto’s verkopen, tegenwoordig wordt steeds meer gekeken naar winstmaximalisatie gekeken. En met duurdere auto’s worden vaak de grootste marges gemaakt.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de cijfers van verschillende automakers over de wereld waar ze nu de meeste marge maken per werelddeel.
bmwadept zegt
Als India een middenklasse heeft van paar miljoen autobezitters. Dan zit Suzuki gebakken.
Dickie zegt
@Johanneke, daar moeten de rest van de Suzuki’s nog bij opgeteld worden Suzuki-Maruti wat in die lijst staat is alleen in India waar bijna de helft van de auto’s een Suzuki is.
Samen maakt dat iets van 3 miljoen auto’s per jaar waarvan 1.6 miljoen in India….
flyerbunch zegt
Deze is dus niet op basis of in samenwerking met Toyota ontwikkeld?
techniekmeneer zegt
Nee. De huidige full hybrid Vitara en S-Cross zijn ook gewoon 100% Suzuki. Alleen de A-Cross en Swace zijn Toyota modellen, die ze puur hebben verkocht om onder boetes uit te kunnen komen. Voor elke A-Cross die verkocht werd mochten ze weer 3 benzine Swiftjes verkopen.