Geen diesel. Hij gaat RX-9 heten. Veel onderdelen worden gedeeld met de (toekomstige) MX-5. Het gewicht moet dicht tegen de 1250kg aan zitten. De nieuwe 16X wankelmotor moet zo’n 300pk gaan produceren.
Nou Mazda, maak dit waar en ik kom persoonlijk de donzen kussenvulling in de spreekwoordelijke reet stoppen. Dit zijn cijfers voor een echte rijdersauto. Voor mensen die echt graag achter het stuur zitten en hun leven niet door ‘vermogen’ laten dicteren. Komt nog eens bij dat een 300pk draai-schijf-motor ook echt heel snel is.
Ter vergelijk: een Mazda RX-8 weegt ongeveer 1350kg en heeft meestal niet meer dan 231pk om dat gewicht in beweging te zetten. Met die 231pk bereikt de RX-8 in 6,4 seconden de 100km/u. De nieuwe RX-9 zou met zijn 300pk zomaar onder de 5 seconden of zelfs naar 4 seconden kunnen duiken voor de sprint. Topsnelheden tegen de 280km/u worden mogelijk, en dat begeleid door een ongekend, oorverdovend gejank (rijtest!).
Natuurlijk moet het nieuwe blok aan veel strengere uitstoot-regelgeving voldoen. De wankel moet efficiënter. De “16X” zal daarom waarschijnlijk een elektrische supercharger krijgen. Mazda is er alleen nog niet over uit of de primaire brandstof benzine of waterstof wordt. Qua design moet de auto veel wegkrijgen van de Shinari Concept maar met slechts twee deuren. (bron: autocar)
smeck zegt
jammer dat sommige stijlelementen van de rx7 van de concept schetsen het eindproduct niet hebben gehaald, maar als hier een 2deurs concept van komt met een wankel (zoals het hoort) dan ben ik een blij mens :D
Yeelen zegt
Dat klinkt toppie! Ben je daar, Atenza? ;)
Wild2Mild zegt
Ik dacht: WOW nu al een rijtest! verder lijkt een combinatie van een nieuwe stijl lotus en mazda
jannesz14 zegt
Ziet er lekker uit!
rick zegt
respect…..
Jokkebrok zegt
Dit lijkt me wel wat
Bartje zegt
Wow, die Shinary concept lijkt op een concurrent voor de Aston Martin Rapide, prachtig!
mb man zegt
Zeker een mooie wagen!.
w0o0dy zegt
Ben heel benieuwd…
RND zegt
mooi ding, komt er ook een v6-8 versie
-edit: het is een rotatie motor, heeft te maken met injectie –
CS zegt
“Ter vergelijk: een Mazda RX-8 weegt ongeveer 1350kg en heeft meestal niet meer dan 231pk om dat gewicht in beweging te zetten. Met die 231pk bereikt de RX-8 in 6,4 seconden de 100km/u. De nieuwe RX-9 zou met zijn 300pk zomaar onder de 5 seconden of zelfs naar 4 seconden kunnen duiken voor de sprint. Topsnelheden tegen de 280km/u worden mogelijk, en dat begeleid door een ongekend, oorverdovend gejank (rijtest!).”
Berekend vanuit de bestaande en vertaald naar de nieuwe specificaties wordt 0-100 tijd 5.0s en de topsnelheid (even uitgaande van gelijkblijvende luchtweerstand) 256km/u. Om die 280km/u te halen heb je 390pk nodig of een veel aerodynamische carrosserie, wat niet waarschijnlijk is.
Alwood zegt
@CS: ok, 280km/u en ~4s heb ik genomen als ‘uitersten’. Als daadwerkelijk de aandrijflijn soepeler is, luchtweerstand lager en motor minstens net zo hoogtoerig. Als ze de auto snel klaar hebben zullen ~260km/u en ~5 seconden meer waarschijnlijk zijn…
RenesisHP zegt
@Alwood:
Gewicht RX-8 weten we zelf niet eens zeker. RDW geeft 1290kg op.
Alwood zegt
@RenesisHP: das ook niet veel? volgens mij accepteert de RDW dan ook leeggewicht of iets wat daarop lijkt. Als rijklaar-weight wordt op heel het net ruim 1300kg opgegeven?
RenesisHP zegt
@Alwood:
Ik durf er weinig over te zeggen. Mazda geeft in boekjes 1390 op.
Megakix zegt
@CS: hoe heb jij die beekening gemaakt trouwens ? Naar mijn mening haaltie de 250km/h dan nèt…enja, de aerodynamica is licht verbeterd, maar heb jij een berekening/formule hiervoor ?
CS zegt
@Megakix: “hoe heb jij die beekening gemaakt trouwens ?”
Topsnelheid nieuw = topsnelheid oud x (vermogen nieuw / vermogen oud)^1/3.
Oftewel, Vmax nieuw = 235 km/u x (300 pk / 231 pk)^1/3 = 256,4 km/u (ervan uitgaande dat de totale luchtweerstand hetzelfde is gebleven en de versnellingen even geschikt zijn gekozen)
Wat betreft 0-100 tijd (deze is voor een handgeschakelde achterwiel aandrijver):
Tijd (0-100km/u) ~ (gewicht auto (inclusief bestuurder) / vermogen (uitgedrukt in DIN pk) + 1,8) * 0,82
De oude 0-100 tijd was 6,4s, 300 ipv 231 pk en gewicht 100kg lager 1250-1350 kg)(dus formule terugrekenen) ->
(((6,4s / 0,82 – 1,8) * 231 pk – 100 kg) / 300 pk + 1,8) * 0,82 = 5,0s
“Naar mijn mening haaltie de 250km/h dan nèt…enja, de aerodynamica is licht verbeterd”
De cw-waarde kan best gedaalt zijn, maar als het frontaal oppervlak gegroeid is (wat doorgaans gebruikelijk is bij generatie wisselingen in auto land, meer ruimte = vaak meer front. opp.) kan de de totale luchtweerstand best gelijk blijven of zelfs toenemen.
Megakix zegt
@CS: mijnheer ‘lineair’ zou ik zeggen….de simpele vuistregel voor versnelling is; iedere 1 km/h sneller dient een extra vermogen van 8Pk ten grondslag te hebben. Dan kom je dus op ca. 250km/h. Hierin zit dus de gemiddelde Cw-waarde versleuteld. Netjes toch ?
Vuistregel 2: Voor iedere 10% prestatieverbetering op de sprinttijd is ca. 30% extra vermogen nodig. De acceleratietijd zal dus ongeveer 6,4 -/- 10% zijn = 5,7 seconden.
DIN-pk’s zijn de normerings-pk’s aan het vliegwiel. In dit geval wordt het vliegwielvermogen niet gegeven, maar het vermogen aan de wielen. Met jouw formule zou dit leiden tot een sprinttijd van 3,5 seconden (366Din-pk op een gewicht van 1250 kg…). Vervolgens relateer je het (gelukkig) nog aan de gegeven sprinttijd (oud), zodat er nog iets overblijft van jouw theorie. Maar 5 seconden is iets te ruimhartig vastgesteld in vergelijking met de 5,7 volgens de autosportrekenregels.
CS zegt
@Megakix: “de simpele vuistregel voor versnelling is; iedere 1 km/h sneller dient een extra vermogen van 8Pk ten grondslag te hebben. Dan kom je dus op ca. 250km/h. Hierin zit dus de gemiddelde Cw-waarde versleuteld. Netjes toch ?”
Sorry maar: http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_%28physics%29#Power
De hoeveelheid benodigd vermogen neemt dus toe met de toename in snelheid tot de macht 3, ik kan er niks anders van maken.
“Vuistregel 2: Voor iedere 10% prestatieverbetering op de sprinttijd is ca. 30% extra vermogen nodig. De acceleratietijd zal dus ongeveer 6,4 -/- 10% zijn = 5,7 seconden.”
Van mij mag je elke vuistregel gebruiken die je wil, maar het gewicht niet meenemen in je berekening is iig geen garantie voor succes om het maar zacht uit te drukken. ;)
“DIN-pk’s zijn de normerings-pk’s aan het vliegwiel. In dit geval wordt het vliegwielvermogen niet gegeven, maar het vermogen aan de wielen. Met jouw formule zou dit leiden tot een sprinttijd van 3,5 seconden (366Din-pk op een gewicht van 1250 kg…). Vervolgens relateer je het (gelukkig) nog aan de gegeven sprinttijd (oud), zodat er nog iets overblijft van jouw theorie. Maar 5 seconden is iets te ruimhartig vastgesteld in vergelijking met de 5,7 volgens de autosportrekenregels.”
Het spijt me maar de vermogens opgegeven in specificaties van fabrikanten ZIJN vliegwiel pk’s. Die 231 pk van het oud model zijn vliegwielpk’s en aangezien ze bij Autocar niet appels en peren vergelijken zullen die 300+ pk’s ook vliegwielpk’s zijn.
Maar goed, je hoeft het ook niet van me aan te nemen, lees het eens na of probeer het eens uit met de vele gegevens die van auto’s beschikbaar zijn.
smeck zegt
@CS: leuk zo’n berekening…maar je gaat dus ook uit van exact dezelfde cw waarde, max rpm etc, lijkt me net zo uit de lucht gegrepen als de data waaraan je refereert…zo niet meer ;)
CS zegt
@smeck: “@CS: leuk zo’n berekening…maar je gaat dus ook uit van exact dezelfde cw waarde, max rpm etc, lijkt me net zo uit de lucht gegrepen als de data waaraan je refereert…zo niet meer ;)”
Uhm, ik heb die kanttekening er zelf bijgezet, dus ik weet niet wat je nou precies probeert te zeggen?
alfa159TI zegt
@CS niet zeuren, het staat toch leuk “onder de 5 seconden” en “280”
CS zegt
Als je van inhoudsloos gewauwel houdt staat dat inderdaad leuk. Misschien moet ik van autoblog, maar niet al te veel verwachten.
Oul@ zegt
Laat Mazda die Shinari Concept maar ongewijzigd op de markt brengen. Die RX-9 kan me dan gestolen worden.
JvT zegt
Hand opsteken als je vind dat ie erg op de Fisker Karma lijkt.
Erg mooie auto, vooral een mooie lijn vanaf de zijkant. Maken dat ding!
Megakix zegt
@JvT: …eeehm….(ff grasduinen in de smilies…)….
:lol:
:roll:
nope…
Atenza zegt
@JvT: mwa.. beetje Karma Fisker, beetje Infiniti Essence Concept.. maar vooral heel erg Mazda (grille, spatborden, lijn die loopt vanuit het spatbord (Mazda3 I en diverse Nagare concept cars), zijruiten in de lijn van de Mazda6 II enz) ;)
JvT zegt
@Mezelf:
Ah, ik zie nu dat Yeelen, Dimglor, alfa159TI, Ruben00, rider en HDM hetzelfde dachten..
Atenza zegt
En ik vind dat autocar.co.uk wel érg veel zogenaamd over Mazda weet. En elke keer verandert er weer. En dit is nauwelijks nieuw nieuws. Dát er een coupe aan zit te komen is allang bekend, net als dat het de 16X rotatiemotor krijgt (eerste kennismaking met die motor was met de Taiki concept uit 2007: http://www.mazda-madness.nl/modellen/conceptcars/taiki.html ).
.
Introductiedata wijzigt ook steeds, net als de naam (RX-7 of RX-9). Zover ik weet zijn ze de 16X helemaal van de grond af aan het opbouwen en voor die écht goed is (lees: zuiniger) en getest wordt in een evt mule e.d zijn we alweer wat verder. Ik vind dit teveel geroddel wat nog altijd niet echt concreet is. Gewoon afwachten dus
RenesisHP zegt
@Atenza:
En daar ben ik het mee eens.
Uiteindelijk is het voorlopig maar even afwachten hoe het allemaal daadwerkelijk gaat lopen.
Toch wil ik best wel stilletjes hopen. ;)
Atenza zegt
@Atenza: overigens geen aanval op AB, maar alleen op autocar.co.uk. En RenesisHP, ik hoop ook op een RWD lichtgewicht 2-zits en -deurs coupe met ideale 50:50 gewichtsverdeling maar dan met zo’n 300pk. Maar noem het aub RX-7…! RX-9 mag de productieversie van de Shinari heten (alleen komt ie helaas niet. Het is een concept waar designers van Mazda inspiratie vandaan kunnen halen mbt toekomstige modellen)
RenesisHP zegt
Dat oorverdovende gejank valt bij een standaard RX-8 heel erg vies tegen. Beetje te goed gedempt allemaal.
w0o0dy zegt
@RenesisHP: nooit het eindproduct mogen horen van die Rx8 na de uitlaat update…
RenesisHP zegt
@w0o0dy:
Ik heb die update ook niet uitgevoerd.
Alles liep een beetje anders dan gepland. ;)
Lan_Evo zegt
@RenesisHP:
Klopt ja, standaard had het van mij ook wel iets luider gemogen. Komt ook nog bij dat bij die van m’n pa het feest al ophoudt bij 7500 toeren (geen HP versie) lol, maar wel een hele fijn auto voor de rest. Wegligging is echt extreem goed.
Ben benieuwd wat ze van dit model gaan maken, als deze cijfers kloppen, is het in ieder geval al veelbelovend.
boygeorge zegt
mooie auto om te zien…koop liever een camero uit 1975.
Osca zegt
@boygeorge: thats what she said
handrem trekken is fijn! zegt
Mazda lijkt weer op de juiste weg!Nu mazda overstapt op het Kodo-design lijken er weer klinkende en stijlvolle wagens op de proppen te komen. Dat “our national hero” Laurens van den Acker de laan is uitgestuurd komt Mazda te n goede. Laat ie bij Renault maar auto’s verkrachten.
En als de motorspecificaties kloppen zoals in dit artikel omschreven dan zeg ik..! Bravo Mazda! Bravo!!
Atenza zegt
@handrem trekken is fijn!: ik vond anders de Nagare concepts schitterend. Als je als designer vervolgens een productiemodel mag ontwerpen in die stijl is dat toppie, maar niet als dat op basis van een oud model moet gebeuren (Mazda5 II is niets anders dan een uitgebreide facelift)
Saya zegt
Als ze nu er ook een leuk prijskaartje op gaan plakken dan sta ik als eerste bij de Mazda dealer met m’n neus tegen de etalageruit gedrukt.
Zelfs een kans dat ik er even binnenloop.
C220AMG zegt
Heerlijk om weer een nieuwe opvolger in dit rijtje te zien… Hopen dat ze de wankel-motor wat zuiniger hebben gekregen dan de huidige wankel-motor.
rider zegt
als hij er echt zo uit komt te zien, dan is dit de mooiste japanse auto sinds jaren, wat een design. en als hij dan ook nog eens 300pk gaat krijgen is het geheel helemaal af. alleen het prijskaartje zal wel schrikbarend worden. ik denk in de regio van de Nissan GTR, en dat zou jammer zijn.
Rick-dos zegt
Zoals Rutte het ooit zei: Om je vingers bij af te likken.
de sjonnies zegt
Ding wordt een hit, Aston Martin Rapide design voor Mazda centen. En dan ligt er nog eens een lekkere motor in ook
duckje zegt
doen mazda!
als je dit doet wordt ik pas echt fan van jullie!
mashell zegt
Nogal geïnspireerd op een Fisker Karma. Mooie auto, maar geen originele auto.
Atenza zegt
@mashell: klopt het heeft namelijk typische Mazda kenmerken.. ;) Origineel hoeft ook niet zolang het maar schitterend is en dat is ie. “Mooi” voldoet niet. Dat is te min voor deze auto
veedub zegt
De front doet me denken aan de maserati GranTurismo en de achterkant doet me denken aan de ford Cougar….
Atenza zegt
@veedub: en wat wil je bereiken met deze vergelijkingen?
veedub zegt
@Atenza: Ik ben momenteel Product design aan het studeren in Kortrijk (bELGIE) en hoop later auto designer te worden ( Bij Guigaro hoop ik ;) )
Atenza zegt
@veedub: wat bedoelde ik niet met die vraag :S
Lucb zegt
@veedub: Wat is het verband tussen jouw opleiding en jouw reactie?
veedub zegt
@Lucb: Niets niets … laat maar
GTR zegt
altijd leuke auto gevonden die RX8. maar ben nog altijd van mening dat er echt wat aan die rotary motor gedaan moet worden, ding zuipt als een gek. ben voor de rest best fan van die motors, vind ze karakter hebben
Lucb zegt
Het concept bij dit artikel moeten ze zo in productie laten gaan.
C70T5 zegt
een “elektrische supercharger”? ik loop achter zeg…
xilver zegt
Dikke bak wel…Hopelijk veranderen ze niets meer aan het design.
transistor zegt
ziet niet verkeerd uit.
Zou zo eentje wel willen….
Cantago zegt
Doe maar op benzine, dan kunnen we hem zo kopen!
joske zegt
mooi ontwerp, maar hij gelijkt wel op de maserati ontwerpen.
ze gaan iets anders moeten zoeken, denk ik.
mellie zegt
Awesome man :)
HZW zegt
Ik hoop toch wel weer op suicide doors.
HZW zegt
btw, Het Mazda KODO design is wel erg strak.
michielp zegt
Please laat dit betaalbaar blijven! Wat een droomauto. Echt waanzinnig!!! *begint met sparen*