Aanvankelijk zou het bromfietspraktijkexamen op 1 januari van dit jaar worden ingevoerd, maar dit werd uitgesteld tot 1 maart. Toch bestond er nog wat onduidelijkheid of daadwerkelijk op 1 maart het praktijkexamen voor bromfietsen zal worden ingevoerd, of dat het moment opnieuw zal worden uitgesteld. Inmiddels heeft een contactpersoon bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat een nadrukkelijke toezegging gedaan aan de BOVAG dat het 1 maart echt gaat gebeuren. Vanaf dan volstaat niet langer enkel een theoriecertificaat om op een bromfiets te mogen rijden.
Vraag niet naar de bekende weg wat dit met auto’s te maken heeft, want jij ergert je als automobilist natuurlijk ook nog weleens aan brommers en scooters in het verkeer. Totaal niet bewust van hun omgeving crossen ze overal tussendoor, hebben maling aan de verkeersregels en zijn een gevaar voor zichzelf en andere weggebruikers.
Nou vooruit, ik zal niet alle bromfietsbestuurders over één kam scheren, maar ik kom geregeld malloten tegen. Of een praktijkexamen voor zulke figuren heel veel uit zal maken, dat is de grote vraag. Er rijden immers in auto’s ook genoeg idioten rond waarvan je je kunt afvragen hoe die ooit hun rijbewijs hebben gehaald. En toch heb ik stiekem ijdele (lees: naïeve) hoop dat het iets zal schelen.
Wat denk jij, is zo’n examen nuttig of gewoon geldklopperij? (via: bovagkrant)
JohanCelica zegt
Ben ik blij dat ik dat vorig jaar heb gehaald, maar het slaat echt nergens op!
Handsome zegt
Geld klopperij
Ruben00 zegt
Geld klopperij!
Eurlings heeft makkelijk praten in z`n BMW of wat ie ook rijdt.
Dennis zegt
Kunnen jullie misschien ook uitleggen waarom je vindt dat het geldklopperij is?
Ruben00 zegt
@Dennis: Naar verwachting gaat dit in totaal €400 kosten!
Simon zegt
@Ruben00: Enkel het feit dat het geld kost, kan op zich natuurlijk niet de enige reden zijn dat het daarom dus automatisch geen goede maatregel kan zijn.
Dennis zegt
@Ruben00: Ja, het kost geld, dus?
osssscar zegt
En terecht! Kost wel veel geld, maar als je het echt wil is het de investering waard. Zo voorkom je ook nog eens de sjonnies die op hun Blaerox overal tussendoor racen…
the_rabbit zegt
@osssscar: Dan weet jij niet hoe sjonnies zijn
Die blijven toch wel schreuren, daar kan je niets tegen beginnen..
Bart_V zegt
hehe dat word tijd ook. Er zitten een paar malloten tussen met 1 hersencel.
En maar opvoeren en ontsnappen van de politie voordat ze de rollerbank op moeten. Eigenlijk moeten ze gewoon de leeftijd verhogen van 16 naar 18 en alleen rijbewijs B geldig is voor zo’n ding.
luwek zegt
idioten blijven idioten.. die idioten moeten nu alleen wat dieper in de buidel tasten.
moet wel zeggen dat ik wel anders (bewuster) ben gaan brommerrijden na ’t halen van m’n rijbewijs B
SjonnieTurk zegt
En terecht!
Zo rijden er voortaan alleen jongeren die echt nodig op de brommer moeten of echt graag willen.
d0l zegt
mag je nog wel brommerrijden als je je autorijbewijs al hebt? of moet je dan ook examen doen?
John zegt
Dit is misschien wel een goede voorbereiding op het uiteindelijke praktijk examen. Goed plan verder, maakt brommer rijden duurder wat ik niet erg vind..
hanz zegt
de sjonnies blijven toch wel opvoeren en overal doorheen racen, maakt nix uit wat het kost en hoe hoog de leeftijd is.
voor de rest het CBR 1 grote geldklopperij met hun monopoliepositie.
lincoln zegt
er zal dan ook uitsluitend controlle op het platte-land plaats vinden ..
Stender zegt
Niet heel slim om het zo duur te maken, des te groter is de kans dat mensen zonder rijbewijs gaan rijden.
Dennis zegt
@Stender: En daar kan dan weer extra voor worden bekeurd om aan de bonnenquota van de politie te komen.
Scooterxpress.nl zegt
@Dennis
Altijd leuk, om ‘de buren’ mee te horen praten over zoiets als het brommerrijbewijs. Probleem is echter dat nog niet duidelijk is wat het examen in gaat houden. ‘Rondje om de kerk’, of erg veel lessen en zwaar examen. Oh en FYI maar een kleine 20% van de kopers van een brommer zijn onder de 18 jaar.
-Tom- zegt
Ik merk wel weer dat er hier weinig mensen nooit het plezier hebben mogen ervaren van brommerrijden op hun 16e. Ik mijn mijn brommer nog steeds (Yamaha FS1 uit 1977), en rij er zo af en toe met mooi weer nog op. Ook uiteraard opgevoerd (90 km/h), en niks is zo lekker om ff een flink stuk over de dijk te blazen, nietsvermoedende fietsers en automobilisten voorbij janken
jorn_v_v zegt
geldkloperij! ben blij dat ik alleen theorie hoefde te doen.
Amv8bart zegt
@Dennis,
niet iedereen heeft op 15-jarige leeftijd geld om en 400 euro voor het examen te betalen en dan ook nog eens een brommer van ongeveer 1500 euro te betalen.
Ik vind het gewoon geldklopperij, de echte fanatiekelingen doen het toch wel en de malloten die nu al rondrijden hebben het toch al gehaald, doe mij maar gewoon: kosten gelijdelijk opvoeren over een termijn van ongeveer 10 jaar, dan komt het ook niet zo hard aan
KaCh1ng zegt
wat voor een praktijk examen is het dan? Zoals belgië? een acht maken , slalom, traag rijde, op tijd remme?(= +-15€ dacht ik voor praktijk examen)
Jaapie zegt
Gewoon (weer) geldklopperij
@osssscar:Moet je kijken wat een rijbewijs kost, heb je toch ook genoeg sjonnies die links en rechts overal inhalen zonder dat ze echte controle hebben over hun gebakjes
yassin.a zegt
het kom mij voordeliger uit als ik rij zonder rijbewijs. als ik elk jaar een boete te pakken krijg betaal ik zo’n 100 euro minder. (tot ik 18 ben en ga lessen voor de auto)
LauDo zegt
Wanneer komt het fietsrijbewijs dan? Ik heb zelf jaren scooter gereden tot een half jaar terug toen ik mijn rijbewijs heb gehaald en ik weet zeker dat een rijbewijs helemaal niks verandert!
Alle scooterrijders weten dat ze hun scooter niet mogen opvoeren, niet door rood licht mogen rijden, niet op het fietspad/trottoir mogen rijden, niet rechts mogen inhalen en toch doen ze het! Hier zal een praktijkexamen echt niks aan veranderen.
depsycholoog zegt
Pure geldklopperij net zoals al dit soort maatregelen (denk aan kentekens en brommerdiefstal). De hersenen van jongeren zijn er gewoon niet genoeg doorontwikkeld op die leeftijd om ten alle tijde verantwoorde keuzes te maken in het verkeer en ten alle tijde de consequenties in te zien van hun handelen. Daar komt nog bij dat er allerlei dingen bij komen kijken die niets met directe verkeersveiligheid te maken hebben, zoals het hebben van een rijbewijs (wat is er mis met een certificaat?)
De regels moet je kennen zodat je erop aangesproken kan worden als je een fout maakt. De praktijk leer je toch in de praktijk. Een aantal praktijklessen is ook niet verkeerd, maar waarom moet nou weer 400 euro kosten?
Antwoord: omdat het allemaal bakken met geld oplevert.\
Als het echt veiliger moet moet de minimumleeftijd omhoog naar 18 of 20.
35i zegt
Golf petjes knallen toch ook over rond, met of zonder muziek.
Zal niks uitmaken dus. Iedereen bij zo’n praktijk moeten ze op een scooter zetten zonder remmen, volgas laten rijden en dan een niet-te-onwijken obstakel ervoor gooien, leren ze het wel af. Uiteraard op een gesloten terrein ;-)
alexk zegt
Eindelijk :O
Word ik dit jaar eindelijk 16 maar kan ik toch de volle bak gaan betalen :S
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Laudo: het fietsrijbewijs? Dat is er al, op de basisscholen!
;)
tuono50 zegt
ik vind het voor bepaalde mensen wel nodig maar 400 euro is natuurlijk wel te zot.
ben blij dat ik vorig jaar al me rijbewijs heb gehaald.
ik heb overigens al een aantal complimenten gehad van agenten dat ik netjes rijgedrag vertoon dus niet iedere brommer rijder rijd als een malloot.
gewoon scooters verbieden en alleen schakels verkopen :P
scooters rijden veelste makkelijk en ga je vanzelf mee scheuren
meneer sander zegt
geldklopperij!@@@
donvespa zegt
400 euro is een schandalige hoeveelheid geld. en over de “sjonnietjes” die overal tussenscheuren, het is toch logisch als je op een voertuig met twee wielen rijdt dat je al wel eens tussendoor gaat of jezelf naar vanvoor aan het licht manoeuvreerd. enkel iemand die nog nooit zelf op brommer of motor heeft gereden zal zeggen dat zoiets niet kan. ik rijd zelf met de auto en de motor en ik ga bewust opzij voor jonge gasten met hun opgefokte brommers. ik vind dat leuk om te zien!
T-Spark zegt
@AMv8Bart: So what? Ik vind het zelf compleet logisch dat een 15 of 16 ventje geen 2000 euro heeft rondslingeren!! Wat is er dan mis met fietsen? Heb ik zelf ook altijd gedaan, krijg je niks van, waarvoor is die brommer per se nodig?? Je brengt het alsof iedereen op een brommer moet kunnen rijden. Laat ze (lees sjonnies) allemaal maar fietsen, deden ze daarvoor toch ook. Mensen die hun brommer echt nodig hebben voor vervoer zullen over het algemeen geen strapatsen uithalen.
LJ zegt
ik hoop van harte dat ze vele malen strenger zijn dan bij het autorijbewijs..op een scooter ben je nou eenmaal veel minder goed beschermd..en daarnaast zijn die krengen vaak opgevoerd waardoor zeveel en veel te hard gaan..wat weer levensgevaarlijk is..(werd laatst op de snelweg ingehaald door een kereltje op een scooter, ik reed slechts 110..dus hij reed zeker 120…(wtf??))..
T-Spark zegt
Kan je nagaan, op de snelweg! Was je zeker met de Matiz Laurens?
bmw-e30-7bh zegt
Ik hoorde ook dat het minimaal € 400,- zou kosten, welke 16 jarige kan dat nou betalen en dan óók nog een brommer kopen.
Misschien toch maar beter ook…
Scooterxpress.nl zegt
@LJ
zo, veeg even de slaap uit je ogen, er bestaan tegenwoordig ook MOTORscooters
LJ zegt
@Scooterxpress.nl: Beste scooterxpress.nl, daar ben ik zeker van op de hoogte, maar het was toevallig een maat van mij op zijn Yamaha Aerox 70cc scootertje..waar uiteraard het een en ander aan veranderd was, maar hij is/was verzekerd als een gewone scooter…volgende x zal ik dit er wel bij zetten..
Sciurida zegt
@ t-spark: je vergeet kinders op het platteland die 8km naar school moeten, dat kun je niemand aandoen 16km per dag fietsen, voor stadskinders: neem toch gvd de fiets luie papzakken
Jax zegt
@Sciurida:
Volgens mij spoor jij niet. Wat is nou 16km met de fiets ?
Vroeger, toen bananen nog recht waren en ik 16-17 was, toen moest ik elke dag 17-18km heen en 17-18km terug fietsen. Vond ik dit erg ? nee. Woonde ik op het platteland ? nee. Is de huidige mens verwend ? ja.
Is 17km van vroeger ineens minder erg dan tegenwoordig ? Blijkbaar wel .. Ik heb medelijden met al die mensen die door hun ouders verwend worden met scooters, wegbrengen etc. Denk maar niet dat ik 3000EUR ga uitgeven om een scooter aan mijn kind te geven. Hij gaat maar fietsen. Het is maar 14km van Enschede naar Hengelo (van huis naar school dan).
bmw-e30-7bh zegt
@Jax:
Tja, ik heb altijd al een hekel gehad aan fietsen.
Ik moest vroeger elke dag heen en terug ook ongeveer 18km fietsen, zo wat was ik blij toen ik 16 was en op de brommer naar school kon..
En een nieuwe scooter/brommer kost misschien € 3000,- maar genoeg 2ehandsjes te vinden voor een fractie van dat bedrag.
troublesome88 zegt
@Jax: Ik zou het dan echt zielig voor je zoon vinden.. 17 km heen en ook nog is terug is fokking veel! Geef dat em een scooter, hij is er wijs mee, leert in het snelverkeer mee te rijden, dus beter voorbereid voor straks in de auto, hij kan langer blijven liggen ’s ochtends, maakt de blits bij de meiden, en is ’s middags eerder thuis zodat hij jou auto nog kan wassen voor 5 euro, want met de fiets kan die bij thuiskomst gelijk aan tafel…
Het is allemaal gewoon geldklopperij, en jij kan mij wel verwend vinden omdat ik 15jaar lang maar 5 min hoefde te lopen naar school, maar toen jij op je fietsje door de regen met windkracht 6 reed, lag ik ’s ochtends lekker in me bed, en als jij dat ’s middags deed, bezorgde ik kranten zodat ik een scooter kon kopen om van die 5 min nog maar 30 sec te maken…
Zó!
KaCh1ng zegt
@Jax: typisch reactie , een scooter geven is niet een kind verwend maken, afstanden onder de 10km doe je best met je fiets , maar meer dan 10km / als het regent, pak je beter de bus
Milan zegt
Wat een onzin.
Kun je op een fiets fietsen, kun je ook een scooter berijden.
Alsof de mensen die nu asociaal door de stad scheuren (en ik ken er zelf genoeg) perfect zouden rijden als ze een paar practijklessen gehad zouden hebben.
Word zelf ook wel gestoord trouwens van die scooter rijders.
Rij zelf op een Yamaha TZR die de 110 aan kan tikken. Toch rijd ik in de stad nooit boven de 60, doe niet aan gevaarlijk inhalen, trek ‘m alleen even lekker open waar het kan (buiten de stad dus).
alltimer zegt
@ scuidera
toen ik nog op het vmbo zat moest ik 4 jaar lang elke dag 18 km heen en 18 km terug fietsen.
je weet niet wat een conditie je daarvan krijgt.
is zeker niet slcht voor ze.
maarja tegenwoordig ga ik zelfs op de scooter naar me werk(8 km)
dus gemak dient de mens…
luwek zegt
@Milan
ben ik ’t helemaal mee eens
HTJ zegt
Terecht,
Ik heb zelf ook mijn brommer rijbewijs. Ik vind dat ik zelf heel goed en verantwoordelijk rijdt. Maar vaak genoeg zie ik (vooral meisjes, sorry) die geen flauw idee hebben hoe zo’n scooter werkt. Dit had al veeel eerder gemoeten. Hopelijk lost het wat op.
Jax zegt
Geldt dit ook voor mensen die een autorijbewijs hebben ?
Want voor kleine afstanden (tot 20km) wil ik graag een scootertje (zo’n blauwe Vespa) nemen.
timberleek zegt
ik had het er vorig jaar over met mijn rijinstructeur.
de meeste rijscholen gaan er waarschijnlijk niet eens aan meedoen.
als je kijkt. 400 euro is heel veel voor degene die het moet kopen (en terecht) maar het is heel weinig als je ziet wat ermee moet gebeuren.
van die 400 euro gaat een groot deel naar het CBR, je betaald echt veel te veel voor een rijexamen. (van een half uur). Dat zal nu niet anders zijn. misschien nog wel duurder aangezien de examinator achter je aan moet komen. dus die moet ook vervoer hebben.
daarnaast moet er ook nog een rijschool betaald worden. laat er eens 200 euro overblijven voor een rijschool. dat zijn weinig lessen. Daarbij moeten ze er ook nog bromfietsen voor kopen en er zelf achteraan jakkeren.
er is voor de rijscholen dan, voor dat geld geen flikker in te verdienen.
ik denk overigens wel dat het een einde gaat maken aan het brommertijdperk. zeker als ze het 17-jaar-rijbewijs gaan invoeren. dan hoef je maar 1 jaar langer te wachten en je kan gaan voor de auto.
timberleek zegt
@t-spark
waarom kunnen ze geen geld hebben?
er zijn ook 15-16 jarige die hun geld gewoon verdienen door wat bij te verdienen (vanaf 15 jaar kun je bij de supermarkt terecht in de vakantie)
of meewerken bij een familielid oid
dat kan best.
ik had ook wel zo’n bedrag rond die leeftijd. Gewoon in de vakantie mee gaan werken met mijn vader. daar wordt je ook niet slechter van ;-)
en wat is er mis met fietsen? op zich niks. maar moet het daarom maar verboden zijn om iets anders te rijden? Ik had altijd een pokkehekel aan naar school fietsen, maar dat was gewoon omdat ik het zonde van mijn tijd vindt. met de auto ben je er zo(of met de brommer). met de fiets duurt het een eeuwigheid.
Automotivedrives zegt
Achterlijk ! die lui sporen echt niet, beetje geld afkloppen van kinderen die net kunnen werken. Volgens mij zit er een steekje los in hun hoofd
rikl zegt
@Sciurida: 16 km per dag veel? kheb wel es tijden gehad dat ik 15 heen en terug moest fietsen; 30 km dus, en dat viel opzich ook wel mee.
@Ontopic: valt mij wel op dat er veel mensen met brommer rijbewijs zijn hier die boos reageren. Ga maar eerst is een keer auto rijden, dan zie je pas dat brommers zich bijna nooit aan de regels houden, en dat er een keer wat aan gedaan moet worden.
Wat betreft de prijs vind ik het wel mee vallen.
GOD zegt
Die jonge knullen gaan zich dadelijk heel goed aan de regels houden met hun slalom papiertje.
Ik heb er vertrouwen in. Ghostrider heeft ook zon papiertje en kan ook heel goed rijden.
Lan_Evo zegt
Ja, op zich zal het best nuttig zijn en logisch voor zo’n praktijkexamen. Vraag me alleen af of het CBR er weer niet belachelijke hoge prijzen voor gaat vragen.
jax zegt
@Lan_Evo:
lolz
michielh zegt
Alsof een praktijkexamen de sjonnie uit een asociale weggebruiker haalt. Half uurtje lief doen en je kunt weer als een gek gaan jakkeren.
En daarbij, ik heb zelf een jaar elke dag 40km op een brommer gereden, nooit gevallen of een ongeluk gehad. Ik had dan ook geen racemonster, maar je zult opkijken hoeveel automobilisten er zitten te slapen achter het stuur. Op een bromfiets ben je veel alerter, al zijn er natuurlijk wel veel kamikazepiloten die dat weer overdrijven.
HTJ zegt
@rikl: ik ben het volledig met je eens, ik heb zo weer rijles en mag over drie weken afrijden. Fietsers en brommers kijk je dan ineens wel heel anders tegenaan.
ontopic: Nou niet boos op mij worden, dit is wat ik in mijn omgeving (school) zie, de VMBO’ers met petjes onder hun helm en zwaar met plastic ‘chroom’ behangen scooters die verzieken het voor de rest van de groep. Die kunnen gewoon niet indenken dat 60 km/h in een woonwijk rijden gevaarlijk kan zijn en dat daar ook kinderen etc. kunnen oversteken…
Scheurijzer zegt
Als ze dit dan toch doen moeten ze er maar net zo’n systeem van maken als in Italie,Op je 14e of 15e rijbewijs halen 50cc, op je 16e extra les en 125cc,17e les en 250cc,18e e.v.t volledig motorrijbewijs halen.Je kan natuurlijk een beetje schuiven met die leeftijden Maar zo kweek je wel ervaring.Mensen zullen zich hoe dan ook nog steeds doodrijden maar zo’n stapsgewijs systeem in wat voor vorm dan ook zorgt in ieder geval voor voertuigbeheersing, dan is de stap naar het echt snelle werk veel kleiner. Opvoeren is dan ook niet meer nodig.
Bazzl zegt
Ben ik blij dat ik al 6 jaar mijn rijbewijs heb en een auto onder mijn kont heb!
donvespa zegt
ik ben het volledig eens met scheurijzer.
KaCh1ng zegt
*een scooter is ook eigenlijk niet nodig voor een 16jarige, maar het geeft wel je kind vrijheid, altijd tof om een brommer te hebben ;)
Amv8bart zegt
@t-spark,
ik begrijp wel wat je bedoeld. Die sjonnies verpesten het voor de gewone jongens (zoals ik).
Ik was eigenlijk van plan om voor een kreidler RMC te gaan sparen, maar dat is nu natuurlijk niet meer nodig.
Maar dt alles heeft wel tot gevolg dat ik me nu volledig kan gaan richten op een auto. Ook leuk :p
-Tom- zegt
@Amv8bart: Gewoon doen. Mijn 1e echte brommer (na wat puchjes en citta’s te hebben afgetrapt op m’n 14e en 15e) was een Kreidler RMC. 20mm Bing, Homoet 4p en een 6.3 SB erop, en gaan met die banaan. Na een jaartje verkocht en toen een FS1 gekocht (en die heb ik nu nog steeds, al zo’n 7 jaar)
JanC zegt
Wie rijden op brommers? Zullen die wat leren van een betuttelende rijleraar? Ik betwijfel het. Het is veel “stoerder” om van die mallotige dingen uit te halen. Voornamelijk mannen hebben de rare gewoonte om domme dingen als stoer te zien.
Ik denk dat het geen enkel effect heeft, behalve natuurlijk een bijzonder positieve op het banksaldo van het CBR.
S65AMG zegt
Geldklopperij ! dan is een brommerrijbewijs 10x (!) duurder dan nu..
Mr. Dj M. zegt
Wordt gewoon geldklopperij. Wellicht dat ze het de eerste keer niet halen, maar ze zullen zich zeker na een aantal keren echt wel inhouden. Het is ook niet zo dat de meeste ongelukken gebeuren omdat iemand niet met een scooter of brommer om kan gaan. Nee ze gaan te ver en halen te gevaarlijke bewegingen uit. Aangezien er geen slipcurses of iets dergelijks komt, maar alleen het examen, heb je dus niks bereikt.
Nee dit is dus echt geldklopperij!
Lambert Fransz zegt
ik denk dat als de kosten hoog genoeg zijn er steeds minder brommerrijders zullen rijden. Opzich geen slechte zaak moet ik zeggen. Immers, als je op je brommertje wordt aangereden is de kans vaak groot dat ’t fataal is.
Wel jammer dat er zo een hoop mensen worden beperkt op een wens die ze misschien wel hadden. Toen ik mijn brommertje kreeg was ik hartstikke blij en ik kan nog steeds zeggen dat ik er een leuke tijd mee heb gehad. Als alleen je rijbewijs nu al veel gaat kosten zullen veel jongeren denken dat ze misschien beter kunnen wachten op een autorijbewijs.
Mark zegt
ik heb em al gelukkig al gehaald maar ze willen juist dan er minder jonge jongens op opgevoerde scooters rond gaan rijden en doordat het 400 eu kost zal zeker meer dan de helft afhaken en dan wel 2 jaar langer wacht en voor zijn autorijbewijs gaat en het werkt ook meteen mee aan dat ze 2-takt weg willen doen want dat is te vervuilend en maakt teveel herrie maakt. ik zelf vind 2-takt machtig zo lekker simpel in elkaar en dan die toeren. machtig.
loeters markz
Jordi zegt
Wat nou ‘Eindelijk!’ ? Dit is pure geldklopperij! 400 euro’s om om pionnen heen te rijden zeker. En beetje deel te nemen aan het verkeer. Alsof dat zin heeft. Brommer/Scooter = opstappen en wegwezen, je hoeft hier voor echt niet praktijk te doen. Zo mee oneens!!
qwer zegt
Allemaal met die patat reten op de brommer. Ga lopen! Verhoog de leeftijd naar 18 voor de brommer en naar 23 voor het auto rijbewijs. Ze kunnen niet rijden en ze zijn stoer en macho en flink!
Scheurijzer zegt
@qwer: Goed zo,dat moeten ze doen ! Dan leren ze het helemaal nooit.Ze moeten juist eerder beginnen. Ervaring moet je opbouwen.
Matthijs zegt
Geld klopperij, denk niet dat het veel uitmaakt…
Robje zegt
Ik vind het allemaal maar zwaar genaaid want ik wordt gvd 1 maart 16
Tom zegt
Oke ik ben hier dus de ”sjonnie”
Ik rij op een zogenaamde ”blaerox” gewoon Yamaha Aerox dus.
Me blearox loopt ongeveer 90km/u maar ik heb hier gewoon veel lol mee en snap niet waarom jullie een probleem maken van die jongens op een scooter.
400 euro is gewoon knap veel geld.
De Groeten
Thijsj zegt
Geldklopperij, die eerste 4 uur dat je op zo’n ding rijdt doe je altijd rustig, of dat nou een examen is of dat je zelf net je scooter hebt gekocht en naar huis tourt… Gelukkig kan ik 16 februari, nu hopen dat ik het in een keer haal :D (en ik wil zeker niet bij het lijstje malloten horen ;) )
laurens zegt
Denk zeker dat die 3 rijlessen op de brommer van nut zijn voor de beginnende brommerbestuurders. Mijn eigen ervaring is ook dat ik op de fiets nooit enig inschattend vermogen in het doen en laten van het verkeer had. Tijdens mijn rijlessen is me dit wel verduidelijkt.. Rijd zelf naast auto ook al 2 jaar brommer en moet zeggen dat ik op de brommer ook niet altijd even netjes rijd. Met name het eeuwige heen en weer geslinger tussen fietspad en rijbaan is mij een doorn in het oog. In Delft moet ik hierdoor 3x van rijbaan verwisselen over 150 meter, dat is gewoon absurd. Vandaar dat ook iedereen er voor kiest om _of_ op de weg _of_ op het fietspad te scheuren.
Al met al denk ik niet dat het brommer examen zal leiden tot een veiliger verkeer, maar ik hoop wel dat de nieuwe brommerbestuurders zich bewust zijn van de risico’s.. Zo kan je met een brommer harder onderuit dan met een fiets en is remmen ook niet altijd even haalbaar door de snelheid..
John zegt
Ik denk niet dat het nut zal hebben.
Als ze hun papiertje hebben knallen ze toch gewoon weer overal doorheen, dus vind het gewoon geldklopperij. Maar dat kan hun wel af houden om brommer te gaan rijden en door te sparen voor hun auto.
steven5163 zegt
mooi dat ik hem 12 februari KAN halen :P nou nog de vraag of het lukt…
newbie zegt
geldklopperij
Thomasio zegt
Ik vind het pure geldklopperij, er worden mensen rijk van. Maar als automobilist ga je er weinig van merken, als je een puber bent dan rijd je wel eens hard (maar in de meeste gevallen gevaarlijk voor jezelf en anderen). Zo’n duur papiertje was er vroeger niet voor je brommer, en toen reden ze net zo. Dat het duurder wordt maakt meschien de drempel hoger maar er rijden er al duizenden rond, ga die jongens maar eens aanpakken want daar hebben we namelijk NU last van. Niet steeds dat soort probleemen voor je uitschuiven, en er ondertussen lekker aan cashen!
NovaStar zegt
Geldklopperij, de mensen die niet kunnen rijden (ik ben 1 keer aangereden en was dus echt niet mijn schuld) merken het vanzelf. Dan wel van schade na een glijpartij of ziekenhuisbezoeken na een ongelukken, ook zijn de boetes leuk. En als je het over malloten hebt zijn dat de mensen die niet weten wat een bougie is en 9/10 keer komen ze uit de stad. Ja ik heb er zelf ook eentje. Eentje die ietsjes harder loopt dan normaal (richting de 100) en af en toe erger IK me aan AUTOMOBILISTEN die minimaal 10 jaar hun rijbewijs hebben. Telkens gas geven, remmen en onnodig sturen en zo een hoop irritatie veroozaken bij mij, de tegenliggers en andere weggebruikers. Scheer ons niet allemaal over 1 kant. Meeste jeugd met een schakelbrommer als een derbi senda/gpr yamaha dt/tzr of iets vergelijksbaars let er wel op. Een boete is namelijk erg duur op die leeftijd en je koopt eerder een scooter als je toch niet kan rijden.
Let er maar eens op. Vaak heb je het niet eens door als er (bijvoorbeeld) een yamaha tzr voor je rijdt. Lijkt net een motor en als de bestuurder normaal rijdt merk je hem niet eens op. Bij scooters zie je het gelijk en heb je gelijk al een voor-oordeel klaar liggen en ga je er erg op letten.
Ook die ‘malloten’ hebben geen idee hoe alles in elkaar zitten, dat alles altijd gewoon werkt en denken vaak dat ze alles kunnen en zijn. Ze houden dus gewoon nergens rekening mee. Ik rijd langs rechts geparkeerde auto’s altijd zo ver mogelijk links terwijl ik rechts wordt ingehaald door zippiejs (blauwkenteken scooter die +/- 70 lopen).
Het zal niet direct lijden tot een verbeterde verkeersveiligheid want de wegen hier zijn er ook niet voor gemaakt. Hoevaak moeten scooters en brommers wel niet oversteken of van weg verwisselen om vooruit te komen? Je wordt er gewoon gek van en dit lijdt bij mij tot het altijd gebruiken van de provinciale wegen rondom geldermalsen. Het zou zeker veel schelen als brommers voortaan over de normale wegen mogen rijden in plaats van dat geswitch tussen rijbanen. (provinciale/snelwegen niet mee geteld)
Uitleg genoeg? ^^
sabberjoch zegt
Is volkomen nutteloos, ik heb nu een maand mijn rijbewijs voor de brommer en rijd zeker niet als een bezetene. Ik heb dan ook een Puch maxi, dus harder dan 65 kan ik niet. Maar ik trek hem alleen open als het rustig op de weg is. Tuurlijk voert iedereen zijn brommer/scooter op. 45 is geen snelheid. 65 is een lekkere snelheid om mee over het land te tuffen.
NovaStar zegt
@ de mensen die vinden dat 16km per dag weinig is en dat kinderen van rond de 15,16 geen geld hebben.
Ik moest vanaf me 12e tot met 16e 17km heen en 17km terug fietsen. Ik vond dit niet erg en je kreeg er een conditie van.
Geld? ik werk iedere zaterdag en ik verdien dan ongeveer 70 euro. Plus een 10tje in de week zakgeld. Hiervan kom ik moeiteloos rond. Mijn brommer? 2400 euro zelf betaald. mijn pc? 1500 euro zelf betaald. mijn trekker? (jah ik woon op een fruit-bedrijf). 3000 euro zelf betaald ;) abbonoment moet ik zelf betalen en voor kleden krijg ik 50 per maand kleedgeld.
Die zit :D het kan dus wel he? ;)
Ruben00 zegt
@NovaStar: niet iedere 15, 16jarige krijgt €10 zakgeld in de week, ik denk dat dat ook hoog boven het gemiddelde is.
NovaStar zegt
@Ruben00
Ik leef niet in een gezin waarbij het geld in overvloed is. Wij werken hard, van 6 tot 23.00 uur 6 dagen in de week, weer of geen weer maar ik vind het tegenwoordig wel te zot voor woorden. (ja ik ben 17) Mensen die hun kinderen geen zakgeld kunnen geven hebben wel een dure mobiel met abbo van 100 per maand, een auto en ze roken. Dat is toch te DEBIEL voor woorden? Ze moeten bij andere gaan douche omdat hun gas is afgesloten!
Ruben00 zegt
@NovaStar: Het was niet offensief bedoeld
Derbi X-Race :D zegt
Ik sluit me volledig bij novastar aan.
Drift-King zegt
gewoon geldklopperij, nou moet ik met mn minimumloon een scooter van 2400 euro betalen + rijbewijs van 400 euro :(.
nou maar eens kijken hoeveel mensen er nog een scooter kopen ;) mr Eurlings verschuift het probleem want er worden nu geen scooters mee verkocht en met de recessie zullen veel van die bedrijven failliet gaan! Alleen zien ze zulke dingen nooit bij het ministerie! Meneertje Eurlings doet maar!; kilometerheffing, bromfiets-examen.. vind je het gek dat we hem gaan haten! Hij laat mensen ZONDER AUTO betalen voor de kilometerheffing! Hij is gestoord! Hij laat jongeren van 16 400 euro betalen voor een Rijbewijsje voor een scooter!!! even voor de duidelijkheid; 400 euro = 881,41 gulden!!!! Als hij echt denkt dat jongeren zoveel geld hebben heeft hij het zwaar mis, want de meeste jongeren kunnen niet met geld omgaan en hebben op hun 15e al geldproblemen! en dan denkt hij dat er “minder verkeersongevallen zullen komen” JA vind je het gek als er bijna NIEMAND meer op een scooter gaat rijden! En dan straks als er veel scooterbedrijven failliet gaan is het weer dat het aan de prijs van de scooters ligt of dat de verzekering te duur is, of zoiets! Hij verschuift alle problemen en lost er geen op! Ik ben dat vieze limburgse (ik heb verder niks tegen limburgers;)) mannetje SPUUGZAT! ZO… nu eerst een bav..nee wacht doe toch maar niet..
greetings
Citrofiel zegt
@Drift-King: Ja, en als ze 18 zijn hebben die jongeren ineens wel 1500 euro voor een autorijbewijs zeker. Dan valt 400 euro nog wel mee. En alsof er rekening gehouden moet worden met hoe slecht de jeugd met geld om kan gaan, eigen schuld dikke bult is hier meer dan gepast. Mensen zonder auto betalen voor de km-heffing? Hoe dan?
Je weet een boel onzin bijeen te plaatsen zeg…
Drift-King zegt
EDIT: Hij rijdt zelf nog een “verlengde Audi A8” ook!!
http://www.ekudos.nl/artikel/56984/camiel_eurlings_krijgt_rugklachten_van_zuinige_dienstauto
En in zijn vrije tijd houd hij bezig bezig met wielrennen, hoe zou hij het vinden als we eventjes een rijbewijsje van zoveel honderd euro laten invoeren voor wielrenners (een wielrenners licentie ofzo :P ) oke slaat nergens op, maar ik voel me belazerd door hem!
bmw-e30-7bh zegt
@Drift-King:
Slaat wel ergens op wat je zegt, ik erger me vaker aan wielrenners dan brommers en scooters, vooral als ze met een hele groep zijn.
Wielrenners gaan met 4 man naast elkaar fietsen en denken dat ze op de weg mogen fietsen ipv op het fietspad.
Fucking wielenners!! Van mij mogen die ook wel minstens € 400,- betalen voor een wielrenbewijs..
WizardOfOss zegt
Geldklopperij? Bullshit. Zullen we een autorijbewijs dan ook maar afschaffen, dat kost nog vele malen meer, en dat heeft de gemiddelde 18-jarige ook niet op zijn rekening staan.
Vreemd genoeg hebben ook 16-jarigen wel geld zat voor peperdure mobieltjes, dure merkkleding en niet te vergeten een onbetaalbare scooter. Dan werk je maar een paar uurtjes extra voor je centen, kan je vast wennen aan later als je groot bent.
Onomstotelijk feit: brommers zijn extreem oververtegenwoordigd in de ongevallenstatistieken. Niet zo vreemd, het overgrote deel van de bestuurders van die dingen kent ofwel de regels absoluut niet, ofwel heeft schijt aan alles. En enige vorm van voertuigbeheersing die die van een fiets overtreft ontbreekt volledig. Of een praktijkexamen daartegen gaat helpen? Valt te bezien, maar hopelijk worden ze in ieder geval wat bewuster van de gevaren.
Maar goed, ik weet wel een goedkoper alternatief, we houden het gewoon bij het huidige theoriecertificaat, wellicht met wat aangescherpte normen. En bij een serieuze overtreding wordt dat direct afgenomen, mag je opnieuw examen doen. En bij rijden zonder certificaat (streng controleren graag!) gaat de brommer onherroepelijk door de shredder. En hetzelfde lot graag voor alle opgevoerde exemplaren.
En dan is er nog de groep buitenbeentjes, de brommobielen. Daarvoor moet absoluut een praktijkexamen komen, de meeste mensen die in zo’n ding rijden hebben helemaal geen flauw benul waar ze mee bezig zijn. Ik zag er laatst nog twee die op een brede, kaarsrechte weg op klaarlichte dag frontaal tegen elkaar waren gereden. Toch al best knap. Maar het meest idiote daaraan: op die weg mochten ze überhaupt niet rijden…
lincoln zegt
zottigheid .. als je kan fietsen dan kan je ook brommeren ..
Citrofiel zegt
@lincoln: Maar op de brommer heb je de verantwoordelijkheid van extra snelheid (= extra gevaar), en het lijkt erop dat men daar slecht mee om kan gaan.
lincoln zegt
@Citrofiel:
welnee man .. stelt toch allemaal geen reet voor ..
maarja .. bangmakerij is goed boeren in nederland ..
na,ja .. tis universeel goeie handel ..
je gaat echt “beter” bommeren als je een wild-vreemde 400 euro geeft hoor ..
Citrofiel zegt
@lincoln: Dus dat zal volgens jou ook wel gelden voor het autorijbewijs, of is dat een andere zaak?
lincoln zegt
@Citrofiel:
nope .. daar mogen ze van mij nog een paar lessen “respect voor techniek” aan plakken .. en “respect voor wegwerkers” ook .. en een zwikkie “zelf respect” ook .. (zelf-respect betekent altijd respect voor andere .. respectievelijk gezien dan he ..
Citrofiel zegt
@lincoln: Oh, maar daar kan ik wel snel voor slagen, dat mag er wel bij. ;)
lincoln zegt
@Citrofiel:
iedereen kan een lespakket patenteren ..
verzin er een onderzoeks rapportje bij ..
fantaseer een worst case scenario ..
zoek er een corrupte ambtenaar bij ..
foto,tje van hem maken bij de hoeren of schandkaapje ..
en de buit is binnen ..
http://www.ritssluitingcertificaat.com is nog vrij ..
dus je kan zo aan de gang ..
(ps .. zo gaan die dingen ECHT) ..
Rambo zegt
Geldklopperij,
Ben nu word in februari 15 maar ik wil geen 1000 euro betalen voor zo’n K**rijbewijs.:S
Oefen gwn op de beta van mun broer of de bmw van mun vader xD
Frankypanky zegt
Ik vind het geldklopperij!
Maar daar zijn ze bij het CBR en het kabinet (beangstigend) goed in!
Idd. mag het wel wat beter rondom het gedrag van veel jongeren op de scooter. En idd. valt het op dat diegenen op een schakelbrommer, veel rustiger rijden. Maarja, schakelen vereist dat je je koppie erbij houdt, he!
Zelf Zundapp KS50 en Puch Maxi gereden…(mijn ouders deden mij de Puch kado, terwijl ik al geld bij elkaar gespaard had voor de Zundapp… :mrgreen: )
Die Zundapp ging gerust 140 km/u, maar omdat ik wist hoeveel zweet en tijd het mij had gekost deed ik het altijd kalm aan!
Tegenwoordig ‘koop’ je voor 99 euro per maand al een dikke scooter.
Het is een mentaliteitskwestie…Die je niet oplost door 400 euro te vragen aan een jongere!
Maar het levert wel geld op, daar is het de overheid de laatste jaren alleen maar om te doen… :|
reaguurder zegt
Eindelijk 400 Euries betalen! YES!
Ik vind het geldklopperij dus, maar ik heb besloten om te blijven fietsen dus is een voordeeltje voor mij dat ik misschien wel minder last heb van scooters onderweg.
Citrofiel zegt
:lol: Lincoln, je bent me er eentje. Zolang je maar niet denkt dat elke les per definitie onnodig is. Laten we maar wel gewoon scholen en rijscholen houden bijv.
amstel-hotel zegt
ik word zelf over een paar maanden 16 en door dit soort klopperijtjes vraag ik mij af of dat examen wel moet, want 400 euro voor twee jaartjes scooter ijden? ik wacht wel tot ik mijn autorijbewijs mag halen!
Doekse zegt
gewoon 2 jaar wachten vanaf je 16e….2 jaar later kun je voor je auto, en als je dat roze pasje hebt mag je ook op een brommer rijden!!!
Stelletje mongolen in de politiek!!!
Stelletje geldwolven!!
Eurlings moet um maar es achterlangs hebben, gatverdamme, akelige vent!
ArnoCS zegt
Geldklopperij
de mensen die dit hebben verzonnen konden vroeger zonder iets op de brommer stappen en leven ook nog steeds dus waarom nu de jeugd op hoge kosten jagen…
(niet dat het mij uit maakt heb dat ding 5 jaar terug al gehaald)
Doekse zegt
PS. En hoe kun je 400 euries vragen aan jongere die voor E3,- p.u. in de supermarkt werkt!!!
Vind het echt waanzin dit…
jorn_v_v zegt
@Doekse:
dat van 3e per uur, ik denk dat straks alleen nog maar de verwende kindertjes van rijke papa`s en mama`s op een brommer rijd, hoe zou je als 16 jarige nou 400 euro bij elkaar moeten krijgen, en je zult dan maar net zien dat je zakt op 1 onderdeel, kan je weer de 400 euro`s betalen :(
Doekse zegt
Screw politics in Hollandland! ;)
Cantago zegt
Ja, vind het best een goed idee. Misschien scheelt het niet heel veel, maar als 25% wat netter gaat rijden dan zijn we al heel ver 4en is het het geld al waard!
phantom zegt
Al die scooters en brommers, hou ze in de gaten.
Voor je het weet duiken ze onder je auto of erover heen :}
WizardOfOss zegt
@Doekse, waar halen die jongeren die blijkbaar 3 euro per euro verdienen in een supermarkt dan wel het geld voor een scooter vandaan? En het geld voor de brandstof?
Volgens FrankypankyV8 zou je voor 99 euro de maand “al” een dikke scooter hebben. Zou goed kunnen, geen idee wat zo’n ding exact kost, maar ongetwijfeld een veelvoud van die lousy 400 euro. Voor iemand die dat kan betalen is het dus heel simpel: 4 maandjes langer sparen en dan pas die scooter “kopen”. Of uiteraard gewoon iets eerder beginnen met sparen.
pizzakoerier zegt
ik zie het nut er totaal niet van in om het zo duur te maken. Al die jochies van een jaartje of 15-16 stappen nu juist onverzekerd op een brommer. In plaats van het een beetje betaalbaar voor die gastjes te houden dwing je ze nu helemaal de illegaliteit in…
WizardOfOss zegt
Jochies van een jaartje of 15 op een brommer?!?
Misschien is het wel een beter plan om die herriedingen gewoon helemaal te verbieden, probleem opgelost, bespaart die arme jongeren nog veel meer geld.
j. zegt
hallo ik heb een scooter nodig omdat ik 1uur naar school moet fietsen met een schooter 20 mins en als het 1maart door gaat heb ik geen geld voor een scooter. dus ik vindt dit nergens op slaan.
j. zegt
ik ben een jonge van 15 over 5 maanden 16 ben hard aan het sparen voor een scooter ik werk bij de plus ik krijg ongeveer 100 euro per maand 2x per week werken en over 5 maanden heb ik ongeveer 500 euro ,hier kan ik nog geen scooter van kopen dus snel door sparen hoor je opeens dat er per 1 maar 400 euro duurder wordt (Dit is 4 maanden werken)
en dan heb ik ook nog die WA-verzekeringen Hallo hoe duur moet het nog worden ik wil heel graag een scooter en dan krijg je dit!!!! (bij elkaar 10 maanden sparen kan ik net zo goed geen scooter kopen!!!)
Stelletje geld gieren!
WizardOfOss zegt
Maareh, hoe kom je nu dan op school?
En opeens? Dit zat er al jaren aan te komen, maar is steeds vooruit geschoven. Je had dus al jaren geleden kunnen beginnen met sparen.
j. zegt
oja want als je 15 ben mag je al werken toch? omg.
Melvin zegt
Ik denk dat hiermee er ook veel meer mensen zonder een rijbewijs op zo’n ding springen!
Ik kan dit veroorloven omdat mn ouders dit betale en de ‘sjonnies’ die zo hard scheuren die worden ook gesupport door hun ouders, ouders die de boetes betalen enzo…