Zo’n opgevoerde driecilinder bonenmaler (231 pk) is een technologisch hoogstandje, begrijp ons niet verkeerd, maar in een supercar hoort gewoon een dikke achtpitter.
Toen het Duitse Gabura Racing Technologies willekeurige BMW-fanboys op het internet de vraag ‘willen we meer of minder cilinders in de i8‘ stelde, scandeerden deze in koor ‘meer! meer! meer!‘. Nou, dan gaan ze dat regelen.
Alpina 4.4 V8
Het project staat nog in de kinderschoenen, maar het plan is om een 4,4 liter V8 uit een M6 te lepelen, deze door Alpina te laten oppeppen, en vervolgens in een i8 te transplanteren. Het vermogen zou rond de 800 pk moeten uitkomen, waarbij niet duidelijk is of de elektrische aandrijflijn geslachtofferd wordt, of dat dit een gecombineerd vermogen is.
We zijn sowieso nieuwsgierig hoe GRT een nogal forse V8 achterin een i8 wil laten passen. Wellicht kunnen ze het volstrekt nutteloze achterbankje er uit werken. (bron: GRT Facebook, via Carscoops)
Nu we het toch over de i8 hebben: volgens de grapevine zal BMW ‘spoedig’ een productieversie van de i8 Spyder presenteren.
choi zegt
Ik zou em zo laten als ie is…
smoothoperator zegt
@choi: jaas zo mooi is een i8 ook weer niet, eigelijk maar een gek ding.
martinus zegt
Als de elektrische aandrijflijn geslachtofferd wordt, is de brandstofmotor niets meer of minder dan een downgrade.
800PK haal je ook makkelijk uit geupgrade elektromotoren.
berlinetta zegt
@martinus: Het is ook maar net wat je onder een downgrade verstaat. Ik weet dat jij warm wordt van elektromotoren en ik ben het met je eens dat de verbrandingsmotor erg ouderwets is. Maar als er nou eens een heerlijke zesinlijn in werd gelepeld, dan zou dat voor mij toch zeker geen downgrade zijn.
martinus zegt
@berlinetta: Het is extra gewicht, van de motor+aandrijflijn.
Normaal gesproken kan ook ik in een auto’s de roffel van een mooie V8 of V6 kan waarderen komt het bij bmw toch uit de speakers.
gtwillem zegt
@martinus: Daar heb je eigenlijk nog gelijk in ook. De huidige lijn van performance modellen klinken niet echt bijzonder goed. De Alpina’s iets beter, maar ook niet al te best. Dus daar hoeven we het niet voor te doen.
freshlife zegt
@martinus: echt totale onzin. Al eens een m5/m4 naast een audi rs model gehoort? Dat het geen v10 meer is klopt, maar het geluid is echt prima hoor.
gtwillem zegt
@freshlife: gehoord ;-). Ja, en de RS5 klinkt beter dan de M4. En ik vind een RS6 klinken als iets van een V8, de M5 is een soort supervierpitter. Bijna als een flatplane V8.
berlinetta zegt
@gtwillem: Eerlijk gezegd vind ik dat alle drie de Duitse merken niet echt lekker klinken. Slechts de vijfcilinder van Audi klinkt goed. De AMG’s zijn ook niet meer wat het geweest is. Dat doen ze in Engeland toch een stuk beter.
gtwillem zegt
@berlinetta: Klopt helemaal, maar op zich ook logisch. Hoe efficienter een motor, hoe minder het geluid. Maar bij Mercedes en Audi zit er nog iets van een V8 klank in, bij de M5 klinkt het totaal niet als een crossplane V8. Gelukkig klinkt de Cadillac CTS-V hemels :-D
knipperlichtje zegt
@berlinetta: daar ben ik het ook mee eens, mijn ergernis is het overmatige geknetter uit de uitlaat, nergens voor nodig en ook niet echt mooi.
bassx zegt
@gtwillem: Klopt, BMW gebruikt al jaren lang gekruiste krukassen voor soepelere motoren alleen wat voor uitlaat je er dan ook onder zet je krijgt nooit het kenmerkende V8 geluid. Ferrari V8 heeft hetzelfde dan BMW, ze klinken anders maar je moet er van houden. Audi en Mercedes AMG gebruiken een oude krukasconfiguratie om de oude muscle car grom te behouden en moet zeggen wanneer ik weer eens op pad ben met de G55 geniet ik wel als ik het raamp een beetje open heb en hoor de grom uit die zijwaartse uitlaten.
gtwillem zegt
@bassx: Dat verklaart een hoop ;-). Ik vond de M5 altijd klinken als een Lotus Esprit V8 (zelfde type as). Maar net als de California en 488 vind ik ze allemaal niet echt linker klinken. Houd ook meer van crossplane V8’s :-D
berlinetta zegt
@gtwillem: Ligt ook aan het type geluid vind ik. Bij een Duitse V8 denk ik aan gegrom en gebulder. Alsof de donderstenen uit de hemel vallen. Daarbij hoort een crossplane. Bij Ferrari denk ik aan jankende racy geluidjes, daarbij hoort een flatplane. Maar met de komst van de turbo’s klinkt een flatplane nergens meer naar helaas.
super zegt
@bassx:
dat “karakteristieke” v8 geluid heb je bij crossplane, niet flatplane en ik denk niet dat audi, bmw, of merc flatplanes gebruiken omdat het ten koste gaat van comfort (meer trillingen).
Overigens is het allemaal prima te “tunen” dmv de uitlaat; een “roffel” krijg je door een bepaald pulsenpatroon dat je dmv ontstekingsvolgorde of uitlaatlengte prima kunt tunen. Vergelijk eens een Subara impreza met een kever, zelfde motor layout maar klinkt heel anders omdat de impreza 1 uitlaat heeft en de kever 2.
silenro zegt
@super: Dit is nou eens een nuttige reactie, zulke dingen wist ik zelf dan weer niet.
gitaarknul zegt
@martinus: zou zon motor erg veel zwaarder zijn dan het accupakket dat er nu in zit?
berlinetta zegt
Klinkt allemaal erg ambitieus, maar ik heb er wel mijn twijfels over. De i8 is een technologisch hoogstandje, een rijdende conceptcar. BMW heeft zelf al aangegeven dat het teveel gaat kosten om de i8 als basis te gebruiken voor een nieuwe supercar. Dit komt met name door het feit dat alles zo is afgesteld op die zuinige aandrijflijn. Ik ben benieuwd hoe een of ander bedrijfje er dan een V8 turbo in weet te proppen. Als ze het wel voor elkaar krijgen, dan ben ik in ieder geval benieuwd naar de prestaties.
norge zegt
Kunnen ze dan gelijk ook wat aan het uiterlijk doen?
jerommeke zegt
@norge: piano er op laten vallen?
Dutchdriftking zegt
zo, dat zou tijd worden!
Kvgorp zegt
En dat alles op die kruiwagenwieltjes zeker :)
SimonMc zegt
@Kvgorp: 245 mm breed zijn kruiwagenwielen tegenwoordig?
Kvgorp zegt
@SimonMc: voor 215…
SimonMc zegt
@Kvgorp: En zeg mij dan eens waarom wielen die niet aangedreven worden, breed moeten zijn? Een Lotus Elise bv is een auto die zowat rondjes rijdt rond elke straatauto, en nu mag je eens gokken hoe breed die voorbanden zijn…
Kvgorp zegt
@SimonMc: die heeft geen 800pk.
SimonMc zegt
@Kvgorp: En die 800 pk wordt op de achterwielen overgebracht, en niet op de voorwielen. Dus wat is je punt?
Kvgorp zegt
@SimonMc: Ok dus bij jullie in de buurt hebben jullie alleen rechte wegen? Van die dragstrips? Als ik 800pk op m’n achterwielen heb dan wil ik toch graag wat meer grip hebben op m’n voorbanden als ik de hoek om ga.
SimonMc zegt
@Kvgorp: Bredere banden is geen synoniem voor meer grip in bochten…steeds en steeds maar weer blijven mensen die hardnekkige mythe opdreunen. Zijn de banden aangedreven, dan weer wel, omdat er aandrijving achter zit.
Kvgorp zegt
@SimonMc: is goed jongen succes er mee.
gtwillem zegt
Geinig project, maar alleen voor de dinosauriërs onder ons. De i8 is juist een auto die een nieuwe weg inslaat (of het de uiteindelijke weg gaat worden, valt nog te bezien). Maar de i8 is gedurfd en origineel. En dan knal je er maar een 4.4 V8 in… Koop dan een B6.
Het doet mij denken aan dat project van Lutz waar ze een LS9 V8 uit de C6 ZR1 lepelde in een Fisker Karma.
In beide gevallen is het alsof je de verbrandingsmotor van een Benz Patent Motor Wagen haalt om er vervolgens 20 paarden voor te spannen. Ja, het is dan sneller, maar dat was niet het doel van dat project.
sir_smokalot zegt
De koets van een Karma kan het hebben, over i8+v8 heb ik zo mijn twijfels.
lekkaah zegt
@gtwillem: als ik de i8 mooi vind maar wel een v8 erin wil, mij kan het geen reet rotten wat hij uitstoot.. en daar gaat alpina dus nu op in
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Daar heb je natuurlijk een punt, maar wij zijn zo verknocht aan dikke ouderwetse vooroorlogse verbrandingsmotor techniek. Paarden mensen bestaan tenslotte ook nog.
kennone zegt
Eindelijk mensen die het snappen, +1 voor Alpina!!
reactief zegt
@kennone: Alpine kietelt de V8 alleen volgens dit bericht.
Vraag me zelfs af in hoeverre Alpina op de hoogte is van dit bericht van GTR. Had daar nog nooit van gehoord, en volgens mij is dit gewoon aandachttrekkerij, waarbij de goede naam van Alpina misbruikt wordt om zelfsnaamsbekendheid te creeeren.
Leuk, zo’n V8, maar misplaatst in deze auto. Gaat ze nooit lukken met behoud van een goede balans.
petrolicious zegt
“in een supercar hoort gewoon een dikke achtpitter” bedankt om dit artikel te schrijven opa.
volvoturbo zegt
Een 6-in-lijn zou ook mooi zijn icm elektromotoren (al is t maar voor t geluid), maar dan wordt t wel een heel andere auto.
spykerboy zegt
Top! Zo hoort het ook! Weg met al die elektra troep uit (super) sport autos! Ja ik schop wss tegen vele schenen maar zulke autos horen puur te zijn en dus ren elektro shit erin
volvoturbo zegt
@spykerboy: toch zijn er genoeg dikke hybride supercars: 918 spyder, P1, LaFerrari…
thimochand zegt
@volvoturbo: maar die hebben wel redelijke dikke brandstofmotoren, nietwaar?
volvoturbo zegt
@thimochand: klopt. V8 of zelfs V12! Dan heb je er geen problemen mee? ;)
spykerboy zegt
@volvoturbo: jawel, ik zou van allemaal liever de voorgangers hebben, puur en alleen omdat die geen elektro meuk erin hebben zitten
ettie zegt
@spykerboy: hoezo kan een auto met elektromotoren niet puur zijn als ik vragen mag?
spykerboy zegt
@ettie: in mijn optiek niet, misschien ben ik ouderwets dat ik echt alleen een benzine motor wil ipv elektrisch ofzo, maar het voelt voor mij niet aan zoals het hoort, het is leuk als je hoort te werken om hard te gaan, met turbos en elektromotoren word dat gewoon te makkelijk gemaakt. Ik ben een “dinosaur” die een grote NA motor het liefst heeft!
clarkson zegt
Ik vind het geweldig dat alpina de mogelijkheid biedt straks! Ik ben geen groots alpina fan. Maar dit is wel heel gaaf van ze!
reactief zegt
@clarkson: Alpina gaat dit niet realiseren! Zie mn bericht hierboven. Misbruik van die naam door GTR.
clarkson zegt
@reactief: Ik neem aan dat alpine een blok op maat moet gaan aanleveren? Het er in hangen lijkt me het minste werk.
Shenkie zegt
Nice, achteruitgang kan ook vooruitgang zijn!
MDA zegt
hmmm… zou niet mijn eerste keus zijn. Als (en echt ALS) je er toch een V8 in wil stoppen, dan zou ik denken dat je het lichtst mogelijke blok er in zou willen stoppen die je kan krijgen. Het hele idee van een carbon sportwagen gaat een beetje naar de haaien met een zwaar blok. Neem bijvoorbeeld het V8 blok van de ariel atom (2.4L, eigenlijk een yamaha blok). Of een ander lichtgewicht variant. Maar geen 4.4 liter monster… koop dan gewoon een M6.
Anyway: de enige manier waarop dit een betere auto kan worden als de i8 zelf is als de electrische aandrijflijn behouden blijft. Maar een elektrische aandrijflijn goed / smooth / efficient combineren met een verbrandingsmotor is niet eenvoudig. En ik ben bang dat Alpina gewoon niet de kennis is huis heeft om dat goed te doen. En als je de elektro er uit sloopt in ruil voor de V8… tja… dan is het denk ik geen vooruitgang.
dutchcorvette zegt
Vet!
geertvn zegt
Ik weet niet of dit wel zo verstandig is van Alpina en ook niet of BMW daar zo gelukkig van wordt. De i8 is een auto met een weliswaar sportief maar vooral groen imago.
volvoturbo zegt
@geertvn: klopt zo wordt t n concurrent van de P1 en 918. Ook niet erg, toch? :p
VeniVidiVici zegt
@geertvn: Heel verstandig van Alpina… opzouten met dat groen groen geleuter! Een auto moet janken, krijsen, brullen en benzinelucht uit de uitlaat stoten!
geertvn zegt
@venividivici: we weten allemaal dat groen en auto samen in één zin gebruiken geleuter is maar voor de auto-industrie is groen zijn een belangrijke marketingtool. Getuige dieselgate heisa.
VeniVidiVici zegt
@geertvn: Die dieselgate is allemaal het werkt van smerige linkse klokkenluiders en dat komt overheden uitstekend uit, want die ratten ruiken nu geld waarmee de staatskast ongemoeid blijft…
http://www.autoblog.nl/nieuws/d66-volkswagen-geld-besteden-aan-treinen-82429
dhrwilders zegt
Eindelijk
reactief zegt
@dhrwilders: gaat je tt eruit?
dhrwilders zegt
@reactief: sowieso
fit4fun zegt
Nul cilinders zou pas echt een vooruitgang zijn, ipv weer de zoveelste 20e eeuwse “supercar” poging. Maar dit past misschien meer bij erg conservatieve kopers die de hele dag vroemvroem willen horen
geertvn zegt
@fit4fun: meeste mensen die een elektrische supercar kopen doen dit niet om milieu redenen of omdat ze zo vernieuwend zijn maar omdat ze deze auto’s 110% fiscaal kunnen aftrekken via een zaak. Het is de overheid die deze stroming teweeg brengt. Ik denk dat ze zelf wel liever bij hun dikke benzine motoren waren gebleven. Het groene imago is dan weer mooi meegenomen natuurlijk.
e39540itouring zegt
Ik ben over het algemeen aanhanger van de “there is no replacement for displacement” theorie, maar vind de 3 pitter van de i8 een gaaf geluid maken, en de gewichtsverhouding tov vermogen en vooral de gewichtsverdeling gaat hier vast veel mee lijden… Dus gaaf ja, zinvol nee lijkt mij.
spykerboy zegt
@e39540itouring: je bedoeld het geluid uit de speakers niet het geluid van de 3cil zelf….
geertvn zegt
@e39540itouring: daar zullen we mee moeten leren leven. Maar mensen passen zichzelf snel aan. Kijk naar de f1. De kritiek op de te stille turbomotoren is ook snel vervaagd.
volvoturbo zegt
Het geluid is juist n essentieel onderdeel van de beleving van een super-/hypercar. Ooit zal dat wellicht veranderen, maar voorlopig nog niet.
henkhupelschoten zegt
Dan koop je toch gewoon een amg gts of een f type?
escort77 zegt
Leuk bedacht vanachter het beeldscherm.
Maar het daadwerkelijk op een nette manier uitvoeren, zal niet meevallen. Ik verwacht dan ook niet dat dit echt op de weg gaat komen.
Als je dan echt zoiets wilt: creëer een i8-bodykit om een M6 heen. (maar ook dat hoeft wmb niet…)
3246cm252kw zegt
Dat zou wel super gruwelijk zijn! Brede sloffen er onder en gaan met die banaan!
thomasthomas zegt
it’s even unlocks my car