• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk: BMW i8 krijgt een dikke (Alpina) V8

Auteur: sir_smokalot, gepost 4 december 2015 om 09:35 – 69 Reacties

Afbeelding Eindelijk: BMW i8 krijgt een dikke (Alpina) V8Afbeelding Eindelijk: BMW i8 krijgt een dikke (Alpina) V8Afbeelding Eindelijk: BMW i8 krijgt een dikke (Alpina) V8Afbeelding Eindelijk: BMW i8 krijgt een dikke (Alpina) V8Afbeelding Eindelijk: BMW i8 krijgt een dikke (Alpina) V8Afbeelding Eindelijk: BMW i8 krijgt een dikke (Alpina) V8Afbeelding Eindelijk: BMW i8 krijgt een dikke (Alpina) V8Afbeelding Eindelijk: BMW i8 krijgt een dikke (Alpina) V8

Dikke BMW jongus!
Zo’n opgevoerde driecilinder bonenmaler (231 pk) is een technologisch hoogstandje, begrijp ons niet verkeerd, maar in een supercar hoort gewoon een dikke achtpitter.

Toen het Duitse Gabura Racing Technologies willekeurige BMW-fanboys op het internet de vraag ‘willen we meer of minder cilinders in de i8‘ stelde, scandeerden deze in koor ‘meer! meer! meer!‘. Nou, dan gaan ze dat regelen.

Alpina 4.4 V8

Het project staat nog in de kinderschoenen, maar het plan is om een 4,4 liter V8 uit een M6 te lepelen, deze door Alpina te laten oppeppen, en vervolgens in een i8 te transplanteren. Het vermogen zou rond de 800 pk moeten uitkomen, waarbij niet duidelijk is of de elektrische aandrijflijn geslachtofferd wordt, of dat dit een gecombineerd vermogen is.

We zijn sowieso nieuwsgierig hoe GRT een nogal forse V8 achterin een i8 wil laten passen. Wellicht kunnen ze het volstrekt nutteloze achterbankje er uit werken. (bron: GRT Facebook, via Carscoops)

Nu we het toch over de i8 hebben: volgens de grapevine zal BMW ‘spoedig’ een productieversie van de i8 Spyder presenteren.

Ook interessant!

  • Video: politieachtervolging met een BMW i8
    Video: politieachtervolging met een BMW i8
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • The Collectables - Alpina Roadster V8
    Alpina Roadster V8

Nieuwste artikelen

  • Vergeet de huizenmarkt, jullie kopen allemaal een camper
  • Iemand betaalde tienduizenden euro’s extra voor dit krankzinnige interieur
  • Ga vandaag niet de weg op. Ik herhaal, ga vandaag de weg niet op!
  • Porsche mogelijk in de fik door vuurwerkvandalen
FacebookTweetPinLinkedIn

alpina, BMW, i8, tuning

Vorig bericht: « Audi’s ontwikkelingschef verlaat concern na 30 jaar #dieselgate
Volgend bericht: PowerPulse: zo gaat Volvo turbo lag bestrijden [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. choi zegt

    4 december 2015 om 09:38

    Ik zou em zo laten als ie is…

    Login om te reageren
    • smoothoperator zegt

      4 december 2015 om 10:56

      @choi: jaas zo mooi is een i8 ook weer niet, eigelijk maar een gek ding.

      Login om te reageren
  2. martinus zegt

    4 december 2015 om 09:39

    Als de elektrische aandrijflijn geslachtofferd wordt, is de brandstofmotor niets meer of minder dan een downgrade.

    800PK haal je ook makkelijk uit geupgrade elektromotoren.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      4 december 2015 om 09:42

      @martinus: Het is ook maar net wat je onder een downgrade verstaat. Ik weet dat jij warm wordt van elektromotoren en ik ben het met je eens dat de verbrandingsmotor erg ouderwets is. Maar als er nou eens een heerlijke zesinlijn in werd gelepeld, dan zou dat voor mij toch zeker geen downgrade zijn.

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        4 december 2015 om 09:49

        @berlinetta: Het is extra gewicht, van de motor+aandrijflijn.

        Normaal gesproken kan ook ik in een auto’s de roffel van een mooie V8 of V6 kan waarderen komt het bij bmw toch uit de speakers.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          4 december 2015 om 10:01

          @martinus: Daar heb je eigenlijk nog gelijk in ook. De huidige lijn van performance modellen klinken niet echt bijzonder goed. De Alpina’s iets beter, maar ook niet al te best. Dus daar hoeven we het niet voor te doen.

          Login om te reageren
        • freshlife zegt

          4 december 2015 om 10:04

          @martinus: echt totale onzin. Al eens een m5/m4 naast een audi rs model gehoort? Dat het geen v10 meer is klopt, maar het geluid is echt prima hoor.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            4 december 2015 om 10:25

            @freshlife: gehoord ;-). Ja, en de RS5 klinkt beter dan de M4. En ik vind een RS6 klinken als iets van een V8, de M5 is een soort supervierpitter. Bijna als een flatplane V8.

            Login om te reageren
            • berlinetta zegt

              4 december 2015 om 10:41

              @gtwillem: Eerlijk gezegd vind ik dat alle drie de Duitse merken niet echt lekker klinken. Slechts de vijfcilinder van Audi klinkt goed. De AMG’s zijn ook niet meer wat het geweest is. Dat doen ze in Engeland toch een stuk beter.

              Login om te reageren
              • gtwillem zegt

                4 december 2015 om 10:54

                @berlinetta: Klopt helemaal, maar op zich ook logisch. Hoe efficienter een motor, hoe minder het geluid. Maar bij Mercedes en Audi zit er nog iets van een V8 klank in, bij de M5 klinkt het totaal niet als een crossplane V8. Gelukkig klinkt de Cadillac CTS-V hemels :-D

              • knipperlichtje zegt

                4 december 2015 om 11:16

                @berlinetta: daar ben ik het ook mee eens, mijn ergernis is het overmatige geknetter uit de uitlaat, nergens voor nodig en ook niet echt mooi.

            • bassx zegt

              4 december 2015 om 11:21

              @gtwillem: Klopt, BMW gebruikt al jaren lang gekruiste krukassen voor soepelere motoren alleen wat voor uitlaat je er dan ook onder zet je krijgt nooit het kenmerkende V8 geluid. Ferrari V8 heeft hetzelfde dan BMW, ze klinken anders maar je moet er van houden. Audi en Mercedes AMG gebruiken een oude krukasconfiguratie om de oude muscle car grom te behouden en moet zeggen wanneer ik weer eens op pad ben met de G55 geniet ik wel als ik het raamp een beetje open heb en hoor de grom uit die zijwaartse uitlaten.

              Login om te reageren
              • gtwillem zegt

                4 december 2015 om 11:26

                @bassx: Dat verklaart een hoop ;-). Ik vond de M5 altijd klinken als een Lotus Esprit V8 (zelfde type as). Maar net als de California en 488 vind ik ze allemaal niet echt linker klinken. Houd ook meer van crossplane V8’s :-D

              • berlinetta zegt

                4 december 2015 om 12:15

                @gtwillem: Ligt ook aan het type geluid vind ik. Bij een Duitse V8 denk ik aan gegrom en gebulder. Alsof de donderstenen uit de hemel vallen. Daarbij hoort een crossplane. Bij Ferrari denk ik aan jankende racy geluidjes, daarbij hoort een flatplane. Maar met de komst van de turbo’s klinkt een flatplane nergens meer naar helaas.

              • super zegt

                4 december 2015 om 12:21

                @bassx:
                dat “karakteristieke” v8 geluid heb je bij crossplane, niet flatplane en ik denk niet dat audi, bmw, of merc flatplanes gebruiken omdat het ten koste gaat van comfort (meer trillingen).

                Overigens is het allemaal prima te “tunen” dmv de uitlaat; een “roffel” krijg je door een bepaald pulsenpatroon dat je dmv ontstekingsvolgorde of uitlaatlengte prima kunt tunen. Vergelijk eens een Subara impreza met een kever, zelfde motor layout maar klinkt heel anders omdat de impreza 1 uitlaat heeft en de kever 2.

              • silenro zegt

                4 december 2015 om 18:06

                @super: Dit is nou eens een nuttige reactie, zulke dingen wist ik zelf dan weer niet.

        • gitaarknul zegt

          4 december 2015 om 11:09

          @martinus: zou zon motor erg veel zwaarder zijn dan het accupakket dat er nu in zit?

          Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    4 december 2015 om 09:39

    Klinkt allemaal erg ambitieus, maar ik heb er wel mijn twijfels over. De i8 is een technologisch hoogstandje, een rijdende conceptcar. BMW heeft zelf al aangegeven dat het teveel gaat kosten om de i8 als basis te gebruiken voor een nieuwe supercar. Dit komt met name door het feit dat alles zo is afgesteld op die zuinige aandrijflijn. Ik ben benieuwd hoe een of ander bedrijfje er dan een V8 turbo in weet te proppen. Als ze het wel voor elkaar krijgen, dan ben ik in ieder geval benieuwd naar de prestaties.

    Login om te reageren
  4. norge zegt

    4 december 2015 om 09:40

    Kunnen ze dan gelijk ook wat aan het uiterlijk doen?

    Login om te reageren
    • jerommeke zegt

      4 december 2015 om 14:18

      @norge: piano er op laten vallen?

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    4 december 2015 om 09:40

    zo, dat zou tijd worden!

    Login om te reageren
  6. Kvgorp zegt

    4 december 2015 om 09:41

    En dat alles op die kruiwagenwieltjes zeker :)

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      4 december 2015 om 09:51

      @Kvgorp: 245 mm breed zijn kruiwagenwielen tegenwoordig?

      Login om te reageren
      • Kvgorp zegt

        4 december 2015 om 09:57

        @SimonMc: voor 215…

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          5 december 2015 om 14:14

          @Kvgorp: En zeg mij dan eens waarom wielen die niet aangedreven worden, breed moeten zijn? Een Lotus Elise bv is een auto die zowat rondjes rijdt rond elke straatauto, en nu mag je eens gokken hoe breed die voorbanden zijn…

          Login om te reageren
          • Kvgorp zegt

            5 december 2015 om 14:38

            @SimonMc: die heeft geen 800pk.

            Login om te reageren
            • SimonMc zegt

              6 december 2015 om 12:36

              @Kvgorp: En die 800 pk wordt op de achterwielen overgebracht, en niet op de voorwielen. Dus wat is je punt?

              Login om te reageren
              • Kvgorp zegt

                6 december 2015 om 13:07

                @SimonMc: Ok dus bij jullie in de buurt hebben jullie alleen rechte wegen? Van die dragstrips? Als ik 800pk op m’n achterwielen heb dan wil ik toch graag wat meer grip hebben op m’n voorbanden als ik de hoek om ga.

              • SimonMc zegt

                8 december 2015 om 22:17

                @Kvgorp: Bredere banden is geen synoniem voor meer grip in bochten…steeds en steeds maar weer blijven mensen die hardnekkige mythe opdreunen. Zijn de banden aangedreven, dan weer wel, omdat er aandrijving achter zit.

              • Kvgorp zegt

                9 december 2015 om 09:50

                @SimonMc: is goed jongen succes er mee.

  7. gtwillem zegt

    4 december 2015 om 09:46

    Geinig project, maar alleen voor de dinosauriërs onder ons. De i8 is juist een auto die een nieuwe weg inslaat (of het de uiteindelijke weg gaat worden, valt nog te bezien). Maar de i8 is gedurfd en origineel. En dan knal je er maar een 4.4 V8 in… Koop dan een B6.

    Het doet mij denken aan dat project van Lutz waar ze een LS9 V8 uit de C6 ZR1 lepelde in een Fisker Karma.

    In beide gevallen is het alsof je de verbrandingsmotor van een Benz Patent Motor Wagen haalt om er vervolgens 20 paarden voor te spannen. Ja, het is dan sneller, maar dat was niet het doel van dat project.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      4 december 2015 om 09:48

      De koets van een Karma kan het hebben, over i8+v8 heb ik zo mijn twijfels.

      Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      4 december 2015 om 10:12

      @gtwillem: als ik de i8 mooi vind maar wel een v8 erin wil, mij kan het geen reet rotten wat hij uitstoot.. en daar gaat alpina dus nu op in

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      4 december 2015 om 10:12

      @gtwillem: Daar heb je natuurlijk een punt, maar wij zijn zo verknocht aan dikke ouderwetse vooroorlogse verbrandingsmotor techniek. Paarden mensen bestaan tenslotte ook nog.

      Login om te reageren
  8. kennone zegt

    4 december 2015 om 09:46

    Eindelijk mensen die het snappen, +1 voor Alpina!!

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      4 december 2015 om 11:11

      @kennone: Alpine kietelt de V8 alleen volgens dit bericht.

      Vraag me zelfs af in hoeverre Alpina op de hoogte is van dit bericht van GTR. Had daar nog nooit van gehoord, en volgens mij is dit gewoon aandachttrekkerij, waarbij de goede naam van Alpina misbruikt wordt om zelfsnaamsbekendheid te creeeren.

      Leuk, zo’n V8, maar misplaatst in deze auto. Gaat ze nooit lukken met behoud van een goede balans.

      Login om te reageren
  9. petrolicious zegt

    4 december 2015 om 09:56

    “in een supercar hoort gewoon een dikke achtpitter” bedankt om dit artikel te schrijven opa.

    Login om te reageren
  10. volvoturbo zegt

    4 december 2015 om 09:56

    Een 6-in-lijn zou ook mooi zijn icm elektromotoren (al is t maar voor t geluid), maar dan wordt t wel een heel andere auto.

    Login om te reageren
  11. spykerboy zegt

    4 december 2015 om 10:01

    Top! Zo hoort het ook! Weg met al die elektra troep uit (super) sport autos! Ja ik schop wss tegen vele schenen maar zulke autos horen puur te zijn en dus ren elektro shit erin

    Login om te reageren
    • volvoturbo zegt

      4 december 2015 om 10:09

      @spykerboy: toch zijn er genoeg dikke hybride supercars: 918 spyder, P1, LaFerrari…

      Login om te reageren
      • thimochand zegt

        4 december 2015 om 10:19

        @volvoturbo: maar die hebben wel redelijke dikke brandstofmotoren, nietwaar?

        Login om te reageren
        • volvoturbo zegt

          4 december 2015 om 10:45

          @thimochand: klopt. V8 of zelfs V12! Dan heb je er geen problemen mee? ;)

          Login om te reageren
          • spykerboy zegt

            4 december 2015 om 11:26

            @volvoturbo: jawel, ik zou van allemaal liever de voorgangers hebben, puur en alleen omdat die geen elektro meuk erin hebben zitten

            Login om te reageren
    • ettie zegt

      4 december 2015 om 12:07

      @spykerboy: hoezo kan een auto met elektromotoren niet puur zijn als ik vragen mag?

      Login om te reageren
      • spykerboy zegt

        4 december 2015 om 12:31

        @ettie: in mijn optiek niet, misschien ben ik ouderwets dat ik echt alleen een benzine motor wil ipv elektrisch ofzo, maar het voelt voor mij niet aan zoals het hoort, het is leuk als je hoort te werken om hard te gaan, met turbos en elektromotoren word dat gewoon te makkelijk gemaakt. Ik ben een “dinosaur” die een grote NA motor het liefst heeft!

        Login om te reageren
  12. clarkson zegt

    4 december 2015 om 10:18

    Ik vind het geweldig dat alpina de mogelijkheid biedt straks! Ik ben geen groots alpina fan. Maar dit is wel heel gaaf van ze!

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      4 december 2015 om 11:13

      @clarkson: Alpina gaat dit niet realiseren! Zie mn bericht hierboven. Misbruik van die naam door GTR.

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        4 december 2015 om 11:31

        @reactief: Ik neem aan dat alpine een blok op maat moet gaan aanleveren? Het er in hangen lijkt me het minste werk.

        Login om te reageren
  13. Shenkie zegt

    4 december 2015 om 10:26

    Nice, achteruitgang kan ook vooruitgang zijn!

    Login om te reageren
  14. MDA zegt

    4 december 2015 om 10:29

    hmmm… zou niet mijn eerste keus zijn. Als (en echt ALS) je er toch een V8 in wil stoppen, dan zou ik denken dat je het lichtst mogelijke blok er in zou willen stoppen die je kan krijgen. Het hele idee van een carbon sportwagen gaat een beetje naar de haaien met een zwaar blok. Neem bijvoorbeeld het V8 blok van de ariel atom (2.4L, eigenlijk een yamaha blok). Of een ander lichtgewicht variant. Maar geen 4.4 liter monster… koop dan gewoon een M6.
    Anyway: de enige manier waarop dit een betere auto kan worden als de i8 zelf is als de electrische aandrijflijn behouden blijft. Maar een elektrische aandrijflijn goed / smooth / efficient combineren met een verbrandingsmotor is niet eenvoudig. En ik ben bang dat Alpina gewoon niet de kennis is huis heeft om dat goed te doen. En als je de elektro er uit sloopt in ruil voor de V8… tja… dan is het denk ik geen vooruitgang.

    Login om te reageren
  15. dutchcorvette zegt

    4 december 2015 om 10:30

    Vet!

    Login om te reageren
  16. geertvn zegt

    4 december 2015 om 10:39

    Ik weet niet of dit wel zo verstandig is van Alpina en ook niet of BMW daar zo gelukkig van wordt. De i8 is een auto met een weliswaar sportief maar vooral groen imago.

    Login om te reageren
    • volvoturbo zegt

      4 december 2015 om 10:49

      @geertvn: klopt zo wordt t n concurrent van de P1 en 918. Ook niet erg, toch? :p

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      4 december 2015 om 10:51

      @geertvn: Heel verstandig van Alpina… opzouten met dat groen groen geleuter! Een auto moet janken, krijsen, brullen en benzinelucht uit de uitlaat stoten!

      Login om te reageren
      • geertvn zegt

        4 december 2015 om 11:18

        @venividivici: we weten allemaal dat groen en auto samen in één zin gebruiken geleuter is maar voor de auto-industrie is groen zijn een belangrijke marketingtool. Getuige dieselgate heisa.

        Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          4 december 2015 om 12:41

          @geertvn: Die dieselgate is allemaal het werkt van smerige linkse klokkenluiders en dat komt overheden uitstekend uit, want die ratten ruiken nu geld waarmee de staatskast ongemoeid blijft…
          http://www.autoblog.nl/nieuws/d66-volkswagen-geld-besteden-aan-treinen-82429

          Login om te reageren
  17. dhrwilders zegt

    4 december 2015 om 10:49

    Eindelijk

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      4 december 2015 om 11:07

      @dhrwilders: gaat je tt eruit?

      Login om te reageren
      • dhrwilders zegt

        4 december 2015 om 15:05

        @reactief: sowieso

        Login om te reageren
  18. fit4fun zegt

    4 december 2015 om 10:50

    Nul cilinders zou pas echt een vooruitgang zijn, ipv weer de zoveelste 20e eeuwse “supercar” poging. Maar dit past misschien meer bij erg conservatieve kopers die de hele dag vroemvroem willen horen

    Login om te reageren
    • geertvn zegt

      4 december 2015 om 11:27

      @fit4fun: meeste mensen die een elektrische supercar kopen doen dit niet om milieu redenen of omdat ze zo vernieuwend zijn maar omdat ze deze auto’s 110% fiscaal kunnen aftrekken via een zaak. Het is de overheid die deze stroming teweeg brengt. Ik denk dat ze zelf wel liever bij hun dikke benzine motoren waren gebleven. Het groene imago is dan weer mooi meegenomen natuurlijk.

      Login om te reageren
  19. e39540itouring zegt

    4 december 2015 om 11:08

    Ik ben over het algemeen aanhanger van de “there is no replacement for displacement” theorie, maar vind de 3 pitter van de i8 een gaaf geluid maken, en de gewichtsverhouding tov vermogen en vooral de gewichtsverdeling gaat hier vast veel mee lijden… Dus gaaf ja, zinvol nee lijkt mij.

    Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      4 december 2015 om 11:29

      @e39540itouring: je bedoeld het geluid uit de speakers niet het geluid van de 3cil zelf….

      Login om te reageren
    • geertvn zegt

      4 december 2015 om 11:33

      @e39540itouring: daar zullen we mee moeten leren leven. Maar mensen passen zichzelf snel aan. Kijk naar de f1. De kritiek op de te stille turbomotoren is ook snel vervaagd.

      Login om te reageren
  20. volvoturbo zegt

    4 december 2015 om 11:14

    Het geluid is juist n essentieel onderdeel van de beleving van een super-/hypercar. Ooit zal dat wellicht veranderen, maar voorlopig nog niet.

    Login om te reageren
  21. henkhupelschoten zegt

    4 december 2015 om 11:22

    Dan koop je toch gewoon een amg gts of een f type?

    Login om te reageren
  22. escort77 zegt

    4 december 2015 om 11:55

    Leuk bedacht vanachter het beeldscherm.

    Maar het daadwerkelijk op een nette manier uitvoeren, zal niet meevallen. Ik verwacht dan ook niet dat dit echt op de weg gaat komen.

    Als je dan echt zoiets wilt: creëer een i8-bodykit om een M6 heen. (maar ook dat hoeft wmb niet…)

    Login om te reageren
  23. 3246cm252kw zegt

    4 december 2015 om 12:46

    Dat zou wel super gruwelijk zijn! Brede sloffen er onder en gaan met die banaan!

    Login om te reageren
  24. thomasthomas zegt

    4 december 2015 om 14:19

    it’s even unlocks my car

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North