Kijk, zo kan het dus ook!
Voor wie al wat langer (een week ofzo) diverse automedia volgt, zal er ongetwijfeld over gehoord hebben: afwerking en materiaalgebruik. Sommige merken zijn er erg goed in, andere beduidend minder. Om meteen alle fabels de wereld uit te helpen, dat is niet omdat een complete natie niet kundig is (“Die Fransen/Zuid-Koreanen/Amerikan kunnen er he-le-maal niets van”). Het is een keuze. Een verzorgd interieur kost nu eenmaal meer geld. De zogenaamde ‘mooiere materialen’ zijn een stuk prijziger om in te kopen. Ook maakt een fabrikant een inschatting: wat vind de consument belangrijk? Zo vinden wij het in Nederland belangrijk dat een auto zeer langzaam is, een duur dashboard heeft wat je kunt knuffelen, een dikke bumperkit en natuurlijk een ‘sportief pookje’.
In Amerika is dat precies andersom. Daar heeft men andere eisen, zoals een grote motor met veel vermogen, veel uitrusting en veel waar voor je geld. Een fabrikant past zich daarop aan, aan die wensen. Ondanks dat de huidige Ford Mustang een auto is die wereldwijd verkocht wordt, is de Mustang zo Amerikaans als naar appeltaart kijken met Jim’s Dad. De Ford Mustang GT Fastback kost in de Verenigde Staten 36.350 dollar, omgerekend zo’n 31.290 euro. Daar heb je in Nederland een Audi A3 Sportback 1.0 TSI met S-Line exterieurpakketje voor. Ook mooi.
Maar in vergelijking met die Audi A3, is de Mustang overduidelijk minder goed afgewerkt en zijn de gebruikte materialen van een lager allooi. Dat is in de VS niet erg, want je betaalt er ook niets voor. Maar in veel andere landen krijgt de Mustang toch een vorm van extra belasting (zoals in Turkije), waardoor de auto concurreert met duurdere auto’s. Qua prestaties en rij-eigenschappen komt de Mustang nog behoorlijk mee, maar dat spotgoedkoop in elkaar geflanste interieur kan tegenstaan. Gelukkig hebben de heren van Neidfaktor daar een oplossing voor!
Wat je in de gallery ziet, is het ‘Orange Black Beauty Project’. Wat ze hebben gedaan is eigenlijk simpel: het hele interieur een complete make over gegeven met fraaie materialen als leer, alcantara en koolstofvezel. Ook zijn er diverse plastic onderdelen
vervangen door mooiere plastics. De oranje delen en stiksels zorgen voor een leuk effect in de verder vrij grijze en zwarte massa. Het design van het dashboard is overigens nog gelijk, wat er zeker niet verkeerd uitziet met die ronde klokken en ventilatieroosters. Rest als laatste de geldzaken. Je zou denken: dit wordt echt een peperdure exercitie. Dat valt mee, want Neidfaktor probeert de prijs van de ombouw rond de 6.500 euro te houden.
Davion zegt
De bovenste foto is eentje van het interieur na de facelift (kijk naar de digitale klokkenwinkel)
De aangepakte auto is eentje van voor de facelift :)
Maar maakt idd niet erg veel uit :)
Davion zegt
Wel mooi gedaan trouwens !
tge1 zegt
Ik vind dure zooi in het interieur van een automobiel werkelijk waar zulke achterlijke bullshit. Ik koop een auto voor de aandrijflijn en het rijkarakter. Een lapje varkensleer op het dashboard of de stoel en een 100″ breedbeeldscherm over de lengte van mijn dashboard is wel het allerlaatste waar ik een auto op selecteer.
lekkerlinksrijden zegt
@tge1: stoelen vind ik ook erg belangrijk, ben het volledig met je eens dat het interieur qua materialen niet zo belangrijk is. Als het soliede aanvoelt en alles op de logische plek zit is het wel goed
barry355gtb zegt
@tge1: er zijn ook voldoende mensen die naast een dikke motor en een dijk van een wegligging, ook graag wat euro ’s willen betalen voor een prachtig afgewerkt interieur. Aangezien de meeste personen in de auto gewoon weer veilig willen thuis komen, is een goede wegligging nodig en de remmerij moet ook in orde zijn. Ik geef daar graag wat extra voor uit.
mashell zegt
@tge1: als je af en toe een klein stukje rijdt kun je zo’n houding veroorloven. Als je zoveel tijd in de auto doorbrengt dat je die eigenlijk in Box 3 als 2e woning moet opgeven dan wordt het interieur vanzelf erg belangrijk.
tge1 zegt
@mashell: Brrrr. Ik hou enorm van autorijden, maar de hele dag op de weg in de file staan, kijkend naar je navigatiesysteem, lijkt me bijzonder onprettig… Maar dat is slechts mijn mening uiteraard.
joostie zegt
@tge1: Wat dacht je van meerdere afspraken op een dag met gemiddeld 100 kilometer er tussen? Of klanten in Duitsland / België / Noord-Frankrijk die je elke week moet bezoeken? Dan wil je wel een redelijk fijne ‘werk’plek lijkt me…
lekbak zegt
@mashell: Is juist dan functionaliteit niet veel belangrijker dan materiaal? Een dikke motor is voor mij het absolute toppunt van comfort bijvoorbeeld. Het gaspedaal is na het stuur het meest gebruikte instrument in de auto, ik vind het heerlijk als er dan ook iets gebeurt. Dat dashboard is een zwart stuk materiaal waar ik nooit iets mee doe. Goede stoelen, goede plaatsing en werking van de knoppen is in mijn ogen tien keer zo belangrijk dan het materiaal of hoe het eruit ziet.
sabrerator zegt
@lekbak:
Dat ligt voor mij toch anders. Ik zit veel op de weg en mijn standpunt is dat ik in mijn auto een huiskamergevoel wil. Als ik in Delfzijl in de auto stap op vrijdagmiddag en ik moet nog 3 uur sturen naar huis, wil ik het gevoel hebben dat ik thuis ben en niet dat ik in een kantoor zit.
Ik heb dus een ontiegelijke hekel aan zwarte interieurs, thuis heb ik ook geen zwart tapijt, zwarte banken en zwarte muren. Waarom dan wel in een auto?
Dus een licht interieur is een must, bij voorkeur met een stuk hout voor mijn neus.
Thuis heb ik ook een houten vloer, en op 1 zwarte leren stoel na, geen donkere meubels.
Maar dat is mijn smaak. Ik geniet ook van de lekkere dikke zescilinder diesel en de stilte in de wagen.
dunhozzie zegt
@mashell: ik doe 55000 km per jaar, dus misschien kom ik niet in aanmerking. Maar in mijn opinie en de meesten die evenveel of meer rijden in mijn omgeving vinden rijcomfort (stoelen, automaat, rust, koppelrijk karakter van de motor), ruimte, rijdynamiek, mooi uiterlijk en mooi innerlijk belangrijk. En de enige variabelen zijn dat die laatste twee wel eens willen wisselen en dat de definitie van ruimte anders wordt uitgelegd.
Waar ik je wel gelijk geef: het interieur moet je niet irriteren/tegenwerken. Want dan is het echt een reden om de auto te laten staan.
Donstil zegt
@tge1: Ah ja luxe is niet voor iedereen, zal het nooit worden ook.
Er zitten ook hele volksstammen op een bank van de Ikea en zeggen dan een dure bank niet nodig te vinden.
tge1 zegt
@Donstil: Het is maar waar je je prioriteiten legt. Ik geef graag goed geld uit aan een leuke auto, maar ik heb totaal geen interesse in een leren interieur, van kleur veranderende ledlampjes en een monsterlijk scherm. Oh ja, ik heb geen Ikea bank, ondanks dat die prima zitten denk ik.
Donstil zegt
@tge1: Die zitten kut maar dat terzijde :P
Als je “goed geld” uit geeft aan een “leuke auto” dan weet je ook dat een “leuke auto” en een mooi interieur prima samen kunnen. Een goed rijdende auto rijd met een mooi interieur net zo goed namelijk.
maferick74 zegt
@tge1: Hmm ik geniet van volledig lederen bekleding, erin gezet door de vorige eigenaar. Ik ben blij met zijn investering.
thestino zegt
@tge1: Ik vind het interieur minstens even belangrijk, misschien zelf belangrijker dan het exterieur!
snuif zegt
@tge1: Ieder zijn meug, ik begin te kijken welk merk/model in mijn prijsklasse een beige/tan lederen interieur heeft met de nodige tech-goodies. Geen automaat en panoramadak aanbieden is een dealbreaker. Daarna ga ik kijken of het modelletje me van de buitenkant ook aanstaat, “vroeger” was dat altijd een station, nu mag het ook een SUV zijn. Oh, cruisecontrol gaat boven scherpe bochtjes kunnen maken. En als laatste kijk ik dan hoeveel pk’s ik dan mee zou krijgen. Dit proces keert om de 3 jaar terug :-)
tge1 zegt
@tge1: Veel vertegenwoordigers hier… Ik ben blij dat ik de meeste kilometers die ik maak hobbymatig zijn…
kees66 zegt
Ik zou daar echt niet vrolijk van worden… niet alleen ziet het er uit als een hoerenkast, het wordt volgens mij ook nog eens heel snel smerig… met gladde oppervlaktes haal je er een stofdoek overheen en ben je klaar. Dit is een stuk lastiger.
davelepeef zegt
@kees66: ik weet niet in wat voor hoerenkasten jij komt, maar ik ken er geen één die er zo uitziet hoor…
FieRo zegt
Niche van 2018: nieuwe interieurs beter maken dan nieuw. Gat in de markt.
mashell zegt
Blauwe instrument verlichting… Om duidelijk te maken dat dit interieur op Golf IV niveau is.
peke zegt
@mashell: is gewoon mooier dan oranje
mashell zegt
@peke: smaken verschillen. Zoals Hazes en de tribunes op Spa massaal zongen “Wij houden van Oranje”.
peke zegt
@mashell: smaken verschillen inderdaad.
Maar ik kan me bijna structureel storen aan de verlichting in mijn Bmw (2013), dat had vw destijds al beter voor elkaar.
Ondanks dat ik blauw normaliter geen kleur, maar een toestand vind: vind ik het in dit geval veel frisser
Donstil zegt
Ja leuk maar het kraakt nog steeds bij elke hobbel.
karhengst zegt
Voor de alcantara fetisjist. Het lijkt me een drama om schoon te houden, en qua optiek past vooral de uitdrukking “overdaad schaadt”.
maxhunter zegt
Is de bestuurdersstoel anders afgewerkt dan de bijrijdersstoel?
darrock zegt
@maxhunter: sterker nog, der lijkt een compleet andere stoel in te zitten
jorden zegt
@darrock: Best opmerkelijk voor een bedrijf wat tracht een interieur naar een hoger niveau te brengen. Dit is wel meer dan een “steekje” laten vallen ?
Donstil zegt
@jorden: Dat lijkt mij eerder “Kijk wat wij kunnen”, de originele stoel is ook aangepast namelijk.
Net zoals Brabus de show auto’s op twee type velgen zet zeg maar.
moveyourmind zegt
Dat Alcantara staat nog wel mooi, maar die oranje omlijsting van de luchtroosters oogt juist ontzettend speelgoedachting.
En dan die naam, Orange black beauty…
Alsof het een My first Ponycar is.
lacker zegt
Dit is me te fluffy
BrutaalAapje zegt
Vakmanschap. Mooi om te zien! Ik kan het wel waarderen. Ooit een paar stoelen van een Fiat Barchetta laten overtrekken. Dat was zijn geld wel waard.
RobUSA zegt
@Willeme: Zal het je nog sterker vertellen (had ik al gedaan via info@AB) Er is en Ford dealer in Ohio (Lebanon Ford) die een standaard GT dus met de 5.0 V8 voor de mensen die dat niet wisten, die er met 3 jaar garantie, een supercharger opzetten die dan 800PK produceert (ja ik heb een offerte voor een cabrio met leer ed lopen)voor een lousy $39.995 !! Bron: YouTube en hun site.
Maar leuk artikel idd weer en geeft goed aan de verschillende behoeften van mensen die ergens anders wonen. Een A3 met 1.0 TSI ik wist niet eens dat ze electrische fiets motortjes in auto’s monteerde tegenwoordig :)) en dat alles vergelijken met een 5.0 V8 met rond de 460PK en dan zijn er nog mensen hier die USA cars haten lol en op de Mustang zal ook nog eens meer standaard opzitten ivm de A3. Het (als autogek) leven in NL gaat niet over rozen.
willeme zegt
@robusa: We hebben in Nederland wat minder keuze helaas. Een Amerikaanse auto kopen is bizar duur in Nederland. Een Mustang V8 kost het zelfde als een M4, terwijl die Mustang V8 in de States minder kost dan een 320i.
Amerikaanse auto’s kunnen geweldig zijn. Sterker nog, ik denk dat de Camaro SS 1LE een van de beste allround vierzits coupé’s is die je wereldwijd kunt krijgen. Zowel op het circuit als op de straat zijn er maar weinig fabrikanten die voor het zelfde geld een soortgelijke auto kunnen aanbieden!
RobUSA zegt
@willeme: Ik weet het NL is echt zeer auto onvriendelijk want als je over de grens gaat las ik pas dat de Mustang daar meer word verkocht als hun eigen M4 dat zegt wel hoe goed/mooi/bang for the buck die auto wel niet is.
RobUSA zegt
@willeme: En zeker eens over die SS 1LE maar toch begrijpen/weten vele mensen dat op AB niet of willen het niet begrijpen lol. Wie had dat gedacht dat de nieuwe benchmark over de grote plas vandaan zou komen voor een fractie van de prijs en dat zullen de duitse 3 hier zeer zeker merken de laatste jaren.
ferdinandvw zegt
@robusa: mooi man kun je nog harder rechtdoor met die plastic fantastic van je.
RobUSA zegt
@ferdinandvw @Willeme: I rest my case lmfao !!
willeme zegt
@robusa: Ghehe. Wel grappig als zo iemand ‘VW’ in zijn nickname heeft zitten. Als er één merk ware onderstuurkampioenen maakt … :-D
karhengst zegt
@willeme: verklaart meteen dat knuffelplastic.
Kan je mooi door blijven rijden als je airbags er weer eens uit zijn gehaald.
ferdinandvw zegt
@willeme: Wiki weetjes kampioen zal dat idd wel weten of niet dan haha.
ferdinandvw zegt
@robusa: Ja snap ik, Amerikaanse plastic troep wat alleen hard rechtdoor kan.
RobUSA zegt
P.S. Dit interieur is niet om aan te gluren btw het enige wat ik mooi vind is de bekleding op de bovenkant van het dashboard en dat wil ik ook zeker laten doen in mijn nieuwe auto want het staat mooi en word ook nog eens veel minder warm hier in FL. Zonder oranje dan natuurlijk he.
Met wel zeggen dat een premium Mustang echt wel een redelijk interieur heeft gekregen waar echt niet veel maar aan verbeterd hoeft te worden.
ferdinandvw zegt
Fransen kunnen wel degelijk mooie interieurs bouwen, Farce waar Audi zijn geweldige interieurs vandaan haalt is een onderdeel van PSA.
Het zijn idd keuzes, ik wil beide!! een geweldig interieur en goede rijeigenschappen.
Mijn Audi S4 is goed zat voor de Nederlandse wegen met zijn 4.2 V8, het circuit kom ik toch niet.
RobUSA zegt
@ferdinandvw: Zoek je S4 even op bij Ringtijden en dan mijn ZL1 Camaro met zijn supercharged 6.2 V8 en dan kijken welke er meer van rechtdoor rijden houd ok. SMH
GregBem zegt
@willeme koolstofvezel??? Is gewoon een lelijke nep carbon wrap… Alcantara +10 maar dan met nep carbon afwerken en oranje plastic onderdelen dat is echt Amerikaans… #fail.
willeme zegt
@GregBem: ik neem aan dat je DUITS bedoeld ;-). Neidfaktor is een duits bedrijf. Moolstofvezeknis net zo echt als in je premium Benz, BMW of Audi ;-).