Over het stukje A4 tussen Delft en Schiedam wordt al gesoebat sinds de eerste Porsche 911 van de productielijn rolde, maar als het aan minister Schultz ligt wordt het verdiepte stuk snelweg zo spoedig mogelijk geopend. Mogelijk nog voor de jaarwisseling.
Het verdiepte tracé van de A4 Midden-Delfland (kosten: 43 miljoen euro per km) had bij Schipluiden een probleempje met watermanagement: als er geen water onder weggepompt wordt dan schijnt het hele baanvak onder water komen te staan. Het is één van de nadelen van op of onder de zeespiegel leven. Aangezien dit Nederland is hadden zowel gemeentes, het Rijk als het waterschap een stem in de kwestie, maar inmiddels zit iedereen op één lijn, en heeft Rijkswaterstaat een vergunning gekregen van het waterschap. Er gaat dagelijks 1,5 miljoen liter water onder de snelweg weggepompt worden, 3 keer meer dan oorspronkelijk voorzien.
Zodra het tracé – onderdeel van 278 km bonusasfalt voor Nederland – wordt geopend moet dit de overbelaste omliggende snelwegen (vooral de A13) significant ontlasten. Afgelopen weekend fietsten, skeelerderen, en jogden er al duizenden mensen over het nog afgesloten stuk snelweg.
Foto credit: Rijkswaterstaat
Arnoud zegt
Sing hallelujah!
sir_smokalot zegt
OK! https://www.youtube.com/watch?v=CWCycC0P5AM
SCscreamGT2 zegt
@sir_smokalot: En daar gáát mijn concentratie…
norge zegt
En anders maak je er een kanaal van….Wat hebben jullie toch een mazzel daar in olland…
dampu020 zegt
Ah 43mil voor een KM.. Vandaar de belastingen dus..
mgmgb zegt
Het zal toch eens een keer tijd worden! Zo kom ik, misschien, ooit in minder dan 2 uur van Delft naar Roosendaal in de spits.
potver7 zegt
Anderhalf miljoen liter water… toe maar. Wegpompen én weer terugpompen (om verzakkingen tegen te gaan), elke dag weer. En de energie daarvoor wordt geleverd door speciaal daartoe geplaatste windmolens en zonnepanelen? Of gaan we die lekker ouwerwets opwekken met op fossiele brandstoffen gestookte centrales, zodat we die binnenkort nóg strengere CO2-doelstellingen nóg zekerder niet gaan halen?
davelepeef zegt
@potver7: ik zeg alle werkschuwen op een trimfiets zetten!
launchcontrol zegt
@potver7: tja, dat gaat een dilemma worden voor de ‘groene mensen’, nu kijken of ze echt principes hebben en deze weg gewoon niet gaan gebruiken…..
lekbak zegt
@potver7: 1500 ton per dag pomp je weg met een pompje van slechts een paar kw. Daar heb je echt geen windmolen voor nodig.
henkhupelschoten zegt
43 miljoen de km… En hier in Brabant is het gewoon elke dag dikke file… Slaat weer 3X nergens op.
paulaner zegt
@henkhupelschoten: Inderdaad. De a67 staat dagelijks vast. Vooral door (ongelukken met) vrachtverkeer. Een derde baan zou hier imo zeer zeker helpen.
Kvgorp zegt
@paulaner: de ruit rondom Eindhoven zal ook wel wat schelen. De A67 is een ramp. 2 km voor de afslag moet je je als op de rechter baan zien te proppen anders is het bye bye afslag of een hoop getoeter en grootlichten van een Poolse Henk Wijngaard
henkhupelschoten zegt
@Kvgorp: juist! tenminste iemand vindt dat de ruit er ook moet komen!
jaguarjunk zegt
@henkhupelschoten: hier hetzelfde probleem elke dag weer als ik Zeist uit wil. Standaard een half uur stilstaan op de oprit alleen al..
lekbak zegt
@henkhupelschoten: de hele a13 is tijdens de spits een grote file. De a13 is tegenwoordig de drukste snelweg van Nederland en het is maar 3 baantjes breed aan elke kant, zonder ruimte voor verbreding. Die verlenging van de a4 is echt geen overbodige luxe maar noodzaak. Dat het zoveel moet kosten is de schuld van de groenen. Iets met natuur en mensen die denken dat beestjes en plantjes zich iets van een snelweg aantrekken.
davelepeef zegt
Poe hee, kan niet wachten!! Benieuwd wat/of ’t gaat schelen. Voor dat pompen gewoon een zootje replica klassieke molens neerzetten, leuk voor de toeristen in Delft én ziet er gezellig uit!!
insomnia zegt
@davelepeef: Topidee!
lekbak zegt
@davelepeef: een zootje windmolens? Enig idee hoe weinig energie je nodig hebt voor die paar tonnen water? Het klinkt best veel maar stelt helemaal niet zoveel voor.
davelepeef zegt
@lekbak: ik bedoel de gouwe ouwe houten variant hè? Bereken daar het rendement ff van ;)
awesome zegt
3 jaar over 7 km asfalt doen, voor het bedrag van 300 miljoen euro. Ook een kunst hoor.
chrisej2 zegt
@awesome: Is inderdaad een kunst, want het project wordt binnen het budget en de gestelde tijd opgeleverd. Dus voor zo’n project is dat echt een kunst want het loopt vaak genoeg mis.
silenro zegt
@chrisej2: Laat gaan, sommige mensen denken overal verstand van te hebben..
gop1 zegt
Die hoge prijs komt doordat omliggende gemeentes de weg persé verdiept aangelegd wilden hebben. Onnodig duur geworden en als je er rijdt zie je geen fuck van het landschap.
silenro zegt
@gop1: Maar de omgeving ziet de snelweg ook niet, en ook al woon ik daar zelf niet, het idee dat je naast een snelweg woont en het niet ziet is allicht beter als dat er heel de dag tegenaan zit te staren ;)
gop1 zegt
@silenro: Ik zou het best leuk vinden om in de verte wat auto’s langs te zien komen. Dat gras heb je na een tijdje wel gezien toch?
silenro zegt
@gop1: Absoluut. Alleen de geluidsoverlast die het geeft ben je wel snel zat en als ik dan mag kiezen kijk ik toch liever naar wat gras als naar n fraai betonnen geluidsscherm.
erwh zegt
43 miljoen/km is trouwens echt knap, zelfs de Betuwelijn met al z’n ellende door projectfouten en inspraakprocedures was “maar” 29 miljoen/km.
Maar goed, liever geld over de balk voor een weg waar ik al jaren op zit te wachten, dan dat eeuwige geld wegsmijten naar obscure instanties waarvan je weet dat ze nihil bijdrage leveren aan onze samenleving.
discovery zegt
Uit betrouwbare bron vernomen dat a.s. vrijdag de weg deels open gaat, eerst 1 richting. Als alles goed(mbt tunnel) gaat zsm ook andere richting open.
discovery zegt
@discovery: http://nos.nl/artikel/2075711-verlengde-a4-tussen-delft-en-schiedam-morgenavond-open.html
tvr1974 zegt
Dit gaat de A13 (en dus met name Rotterdam rond Kleinpolderplein) eindelijk lucht geven. Al het verkeer tussen AMS en Rdm Europoort kan nu via die weg. Wel vraag ik mij nog steeds af waarom die weg niet met een weg en tunnel/Brug tussen Maasdijk en Rozenburg verbonden wordt met de A15. Dan ben je 2/3 tunnels ( de Benelux, Botlek en Thomassen) voorbij en bespaar je denk ik een 45-60 minuten (als er geen file staat…). Maar ok, ik ben geen weg/waterbouwkundig ingenieur.
fatique zegt
@tvr1974: deze komt er ook, de ‘blankenburghtunnel’. Toevallig twee maanden geleden praktisch afgesproken met alle partijen. Geloof dat bodemonderzoek al begonnen is of bijna gebeurd
crusader zegt
@tvr1974: tussen Maasdijk en Rozenburg?? daar loopt de A4 nog geen eens. Is met de eurotunnel verbonden met de A15
stefanvts16v zegt
@tvr1974: die komt er: de Blankenburgtunnel tussen Maassluis en Rozenburg.
Dutchdriftking zegt
Dit kan werkelijk ook echt alleen maar in Nederland….
mashell zegt
@dutchdriftking: Nee hoor. http://www.welt.de/wirtschaft/article128250549/Die-A-71-ist-die-teuerste-Autobahn-Deutschlands.html
ArnoldH zegt
En nog altijd is dit goedkoper dan de Noord-Zuid lijn ??
Rick-dos zegt
Je moet je niet blindstaren op de 43 miljoen euro. Die weg gaat door het ontsluiten van deze regio zich terugverdienen. Als je weet dat bijna de gehele dag de A13 richting Rotterdam vaststaat dan moet je eens narekenen hoeveel dat het bedrijfsleven alleen al kost. Maar niet alleen de A13 maar ook de rondweg Rotterdam wordt ontlast. Immers hoeft vervoer richting Antwerpen niet meer via die wegen te rijden rond Rotterdam.
Het is eerder een gotspe dat het 50 jaar heeft geduurd…
fatique zegt
@Rick-dos: volgens mij heeft vervoer richting Antwerpen weinig met deze ontsluiting te maken. Dit gaat vooral tussen vervoer Maasvlakte/Pernis en Amsterdam waar veel verkeer mee wordt ontlast. Verkeer dat naar Antwerpen gaat blijft over de A13 gaan, alleen wordt het rustiger omdat veel vrachtverkeer weg valt dat tussen A’dam en R’dam pendelt
Rick-dos zegt
@fatique: Zoals ik begrepen heb is de verlenging juist aangelegd om vanuit Amsterdam rechtstreeks naar Antwerpen (en verder) te rijden. Denk aan goederen vanaf Schiphol en vice versa die verder naar het zuiden van Europa moeten. Als je nog steeds via A13 rijdt is dat omrijden.
Zie ook dit plaatje:
http://static2.trouw.nl/static/photo/2011/11/16/1/20110706113942/media_xl_885886.jpg
fatique zegt
@Rick-dos: klopt, maar na Beneluxtunnel moet je alsnog langs tal van knelpunten, A4 is niet geheel doorgetrokken. In feite zou ‘rechtdoor’ na Benelux en A15 nog beter zijn. Wat dacht ik ooit de bedoeling was, want stuk verderop is ineens weer de A4
silenro zegt
@fatique: Klopt helemaal, dat tracé ligt nog helemaal vast. Daar is ook geen bebouwing mogelijk. Dit gaat vanaf Knooppunt Benelux richting Poortugaal, steekt bij de Beerenplaat eerst de Oude Maas en dan het Spui over naar Oud-Beyerland en sluit dan in de bocht voor Numansdorp aan op de A29 (wat eigenlijk de A4 is).
fit4fun zegt
Eerst maar even afwachten hoeveel storingen er gaan komen in de gecompliceerde software en camera veiligheids systemen van Rijkswaterstaat….de ervaring leert dat dat makkelijk in de tientallen weg-geheel-weer-afgesloten dagen kan lopen…..
desjonnies zegt
knap.
De mensen die in Vlaardingen in de flats wonen aan weerskanten van deze weg, die wisten dat deze weg er zou komen en hebben het toch 50 jaar weten tegen te houden.
Ik heb dan ook een diepe, diepe bewondering voor een ieder die de vooruitgang een halve eeuw heeft weten te traineren, onder El Presidente was het ze nooit gelukt en waren we nu al aan de derde verbreding bezig geweest compleet met de sloop van die $%&***@#$ flats.
Maar hier, hier is alles mogelijk, vooral als je TEGEN bent – geldt niet voor ’s Rijks belastingen overigens –
El Presidente :
http://www.karnival-house.co.uk/images/products/el-presidente-dictator-costume–dictators-costumes16974.jpg
Ik hoop vurig dat u de ironie van mijn stukkie inziet !