Xenon aftermarket kitjes zijn relatief populair, want ze zijn goedkoop (vanaf 500 euro) en makkelijk zelf in te bouwen. Helaas zal het feestje straks over zijn, want het Ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat strengere eisen stellen aan alle Xenon verlichting. Auto’s met ingebouwde felle Xenonkoplampen moeten vanaf 2006 voldoen aan dezelfde eisen als de wagens, die standaard met deze verlichting zijn uitgerust.
Xenonlampen werken door middel van gasontlading en geven veel sterker licht dan bijvoorbeeld halogeenlampen. Om verblinding te vermijden moeten de ‘nieuwe’ auto’s met Xenon lampen voorzien zijn van een automatische niveauregeling en koplampsproeiers. De sproeiers zijn nodig om verblinding door strooilicht uit lampen met vuile glazen tegen te gaan.
De nieuwe regeling gaat 1 januari 2006 in, dus iedereen heeft tot dan de tijd om de auto aan te passen. Ik heb nog geen aftermarket koplampsproeiers gezien, dus voor sommigen zal er niets anders op zitten om de Xenon kit weer uit te bouwen. (via kassa.vara.nl).
Sir Smokalot zegt
Xenon lampen zijn goed, maar ze kunnen ook enorm storend zijn. Nou heb je een stel zeikwijven die zeggen dat ze er migraine van krijgen (ik zou zeggen; blijf dan lekker thuis, drink een sherrytje, brei een trui en bak een taart), daar heb ik geen last van. Wat wel erg vervelend is, is ’s avonds over de Autobahn rijden in een busje/SUV, waardoor je boven de vangrail en de begroeiing tussen de weghelften uitkomt qua zitpositie, en de een na de andere mercedes die je tegemoet komt heeft groot licht aan met xenonlampen. Daar word je echt blind van!
autoblogger zegt
Tegenwoordig heb je van die handige dimmende binnenspiegels, dan is dat xenon in de achteruitkijkspiegel al geen probleem meer. Nu nog iets verzinnen voor de voorruit…
Sir Smokalot zegt
Mwah ik klap mijn spiegel gewoon ff weg als ik verblind word, nog makkelijker :)
James zegt
Leuk deze regel, maar nu het eenmaal zover is, is er nog steeds onduidelijkheid over het inbouwen van Xenon kits.
Gister is mijn Seat voor het eerst gekeurd en glansrijk met een Xenon kit goedgekeurd. Logisch, omdat de auto vòòr 1-1-2007 op kenteken is gezet. Bij de vraag aan de APK-keurmeester, of dit ook voor nieuwe auto’s zo is, kreeg ik het volgende antwoord: Wij kunnen niet afkeuren op het type lampen, alleen maar op het lichtbeeld. Auto’s die af-fabriek met Xenon worden geleverd moeten een dynamische hoogteverstelling hebben en sproeiers voor de koplampen. Voor het achteraf inbouwen van een Xenon-kit zijn geen regels, ook niet voor de auto’s van na 1-1-2007. De verkoop van de Xenon kits is niet verboden, ook niet voor de nieuwe auto’s.
Dan vraag ik me toch af, wat nu strafbaar is en wat niet.
Iemand een antwoord?
rider zegt
Heb zelf ook Xenon ingebouwd en ook geen problemen. Perfect lichtbeeld en je ziet veel meer. De belijning is duidelijker te zien. Dit is ook met verkeersborden zo.
Het ietwat blauwige licht reageerd met het wit van de belijning op straat en de verkeersborden waardoor lijkt alsof die oplichten.
Je hoeft met Xenon ook bijna nooit met grootlicht te rijden. (ik heb bi-xenon)
Mijn auto is van 1996. Ja wanneer is het strafbaar? Dat is een hele goeie. Volgens mij als je auto na 1-1-2007 op kenteken is gezet en hij niet over koplampsproeiers en dynamische hoogteverstelling heeft. Al is dat laatste moeilijk te controleren. Koplampsproeiers zou je nog zelf kunnen maken.
Ook mijn volgende auto zal weer xenonlampen krijgen. Ik zou niet meer zonder willen. Het geeft mij een veel veiliger gevoel. (omdat je meer ziet en beter gezien wordt)
Johan zegt
Mooi zo, snel verbieden al die prutsetjes die achteraf ingeboud worden.
Ik word liever niet verblind door een auto van 15 jaar oud met xenon lampen erin.
Als je zo nodig die lampen wilt, koop dan gewoon een nieuwe auto.
Mark zegt
Johan moet niet zo homo’en. Durf gewoon lampen goed af te stellen… heb t zelf ook en nog NOOIT iemand met groot licht zien seinen… Zelf zeker ook een oude bak??? durf he!
Mark zegt
En in Nederland EINDELIJK iets legaals op ons gebied (tuners). Zonder gezanik van de sco. Alleen moet je durven je lampen af te stellen…
Johan zegt
Mark: natuurlijk zijn er ook mensen die het wel netjes inbouwen. Maar af en toe kom je gewoon echt storende gevallen tegen, dat zul jij ook moeten toegeven.
Als je het zelf inbouwd zal het toch altijd slechter zijn dan bij een nieuwe auto. (Bijvoorbeeld geen koplampsproeiers en geen automatische niveauregeling). Dit soort nieuwe eisen zijn er niet voor niks en ik ben er heel blij mee.
James zegt
Ok,ik heb de politie maar eens om raad gevraagd, die zouden het toch moeten weten, niet waar?
Dit is hun antwoord:
Hoi Vincent,
Via wat omwegen is de vraag over Xenon verlichting bij mij gekomen. Vanaf 1 janauari 2007 zijn er eisen gesteld aan Xenon verlichting.Het houdt in dat van voertuigen in gebruik genomen na die datum er eisenaan zijn gesteld.Onder andere wis was installatie en sproeiers voor de koplampen en eenautomatisch niveauregeling.Voertuigen van voor die datum zijn er geen eisen vast gesteld.Natuurlijk moet de verlichting blijven voldoen aan het juiste lichtbeeld(zeg afstelling) E.e.a. staat in het Voertuigreglement art 5.2.51 artikel 2.10.19 en2.10.20 van de regeliong permanente eisen.Ik heb een document bijgevoegd met de daarop betrekking hebbendevoorschriften Groetjes Harry Homan
Dit zijn de artikelen:
§ 8. Dimlichten met gasontladingslichtbronnen voor personenauto’s en bedrijfsauto’s in gebruik genomen na 31 december 2006
Artikel 2.10.19
Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd.
Artikel 2.10.20
Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.
Artikel 2.10.21
Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig. Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Hierbij een quote uit de toelichting:
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K.M.H. Peijs.
Regeling permanente eisen
“….dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling waarmee de verticale helling van de lichtbundel automatisch wordt aanpast aan de belading van het voertuig. Deze eis is niet van toepassing op voertuigen waarbij dit op andere wijze gebeurt. Hierbij kan worden gedacht aan voertuigen met hydropneumatische of luchtvering op de achteras of op beide assen of voertuigen die zo stijf zijn afgeveerd dat een eventuele belading geen invloed heeft op de juiste afstelling van de lichtbundel…….”
Hierbij denk ik ook aan van binnenuit verstelbare hoogteregeling.
Mee eens?
Mark zegt
Ik rijd er nu een paar dagen mee rond en niemand seint met grootlicht. Het is in kwestie gewoon belangerijk te zorgen dat je de xenonset goed afsteld. Kijk en vuil en alles dat is gewoon een blokade voor verlichting dus zal je lichtbeeld gaan afwijken maar dat valt reuze mee. En die hoogte regeling moet dat verplicht worden voor ELKE auto WEL of GEEN Xenonlampen. als er een nieuwe audi(voorbeeld!) zonder hoogteregeling voorbij komt over een drempel ofzo, en hij heeft gewoon halogeenverlichting zit ik als deels nachtblinde toch effe te knipperen met me ogen hoor. Dus mijn conclussie trek 1 lijn voor halogeen en Xenon, controleer dmv politiefuiken of de lampen goed staan afgesteld en dan is iedereen blij. Want zoals ik, nachtblinde, met xenon kan ik tenminste meer dan 50 meter voor me uitkijken. Idiaal…… echt Mega heb me lampen afgesteld volgens het oude lichtbeeld. Je weet niet wat je overkomt als je die dingen aanzet… 110% waar voor je cente…
He de groeten van Mark,
-edit: grrrrrr, knip!-
michael zegt
ik heb xenon verlichting maar ik heb twee vlekken in plaats van een horizontale lijn met aan de rechtse kant loopt ie om hoog hoe kan ik dat goed krijgen groetjes michael